IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Kun ocd ihminen on siivous työssä hän saattaa siivota vain jotain, kun ei ehdi kaikkea.
Yksi tuttu tyhjensi pelkät roskikset.
Vierailija kirjoitti:
En voi kertoa työnantajalle enkä työkavereille miksi olen niin hidas eli ocd. Joka paikasta minut laitetaan pois.
Totta kai sinut laitetaan pois, kun kukaan ei tiedä ongelmaasi. Ja jos tietäisi, sinut palkattaisiin vain tietynlaisiin tehtäviin.
Fyysisten sairauksien vuoksi ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Mutta eikö seuraavan päivän työvuoron siivooja siivoa potilashuoneen vessan, jos ocd ihminen ei ole omalla siivousvuorolla ehtinyt.
Että ei kai se haittaa. Tyhjentää vain roskiksen.
Palkka tulee tilille.
Kela hylkää nykyisin sairaslomatkin työttömiltä. Itselläni on 2 erikoisalan ylilääkärin, yleislääkärin ja globaalisti arvostetun dosentin/ ylilääkärin lausunnot, ja sairasloma hylättiin. Fyysinen sairaus, pystyn hyvissä olosuhteissa usean vuorokauden levon jälkeen kävelemään kilometrin ilman istumista, ja sekin on vaikeaa. Jos en saa lepopäiviä, kävelymatka lyhenee muutamaan sataan metriin. Talvella en käy ulkona ollenkaan, jos en saa autokyytiä esim. kauppaan, paitsi jos maa on täysin sula/ sellainen lumikerros, että pitää varmasti. Kaatuilen kotona/ sisälläkin.
Tämän neurologian piiriin kuuluvan sairauden lisäksi minulla on vaikeat lannerangan ongelmat (pidätysongelmia, jalkojen tunnottomuitta, halvausoireita, vaikea istua pitkään, ja tietysti kipuja), nivelrikko, astma ja laaja-alaiset allergiat, sekä epilepsia (ei grand mal-kohtauksia). MT-ongelmia tai diagnosoitavaa masennusta ei ole, ettei vtutusta lasketa ongelmaksi.
Olen kohta 60v, ja minua roikotetaan työkkärin kirjoilla. Kuka palkkaa henkilön, joka ei astman vuoksi voi puhua pitkään, selän vuoksi istua, jalkojen vuoksi seisoa tai kävellä yli 10min, allergioiden ja anafylaksiariskin vuoksi vältettävä eläin/ jauhopölyä ym.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kertoa työnantajalle enkä työkavereille miksi olen niin hidas eli ocd. Joka paikasta minut laitetaan pois.
Totta kai sinut laitetaan pois, kun kukaan ei tiedä ongelmaasi. Ja jos tietäisi, sinut palkattaisiin vain tietynlaisiin tehtäviin.
Esim. mihin?
Ei työttömille räätälöidä mitään töitä vaan haetaan niitä samoja mitä muut työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ocd ja olen työkkärin listoilla. Siivoan vessaa 2 h. Ajattelin hakea siivoojaksi. Siivoan mitä ehdin ja jos kovin väsyttää nukun töissä vessassa.
Jo nuorempana siivosin kaksiota 14 h joka lauantai.
Olohuoneen siivous kestää nykyään noin 6 h - 8 h.
Nyt vanhemmiten en jaksa välttämättä siivota kotia ollenkaan, jos työkkäri laittaa kuuden kuukauden sijaisuuteen. On levättävät vapaa-ajalla, koska se ocd on myös työtehtävissä.
Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun sijaisuus päättyi.
Kovasti jaksat kuitenkin kirjoittaa. Uusi ammatti kirjallisten työtehtävien parissa voisi olla sulle ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö seuraavan päivän työvuoron siivooja siivoa potilashuoneen vessan, jos ocd ihminen ei ole omalla siivousvuorolla ehtinyt.
Että ei kai se haittaa. Tyhjentää vain roskiksen.
Palkka tulee tilille.
Siivoustyö on oikeastaan ainoa, missä voi lintsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ocd ja olen työkkärin listoilla. Siivoan vessaa 2 h. Ajattelin hakea siivoojaksi. Siivoan mitä ehdin ja jos kovin väsyttää nukun töissä vessassa.
Nyt vanhemmiten en jaksa välttämättä siivota kotia ollenkaan, jos työkkäri laittaa kuuden kuukauden sijaisuuteen. On levättävät vapaa-ajalla, koska se ocd on myös työtehtävissä.
Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun sijaisuus päättyi.
Kovasti jaksat kuitenkin kirjoittaa. Uusi ammatti ki
Ei tollasta ammattia ole.
Ei tässä tarvitse kirjoittaa kuin sanan alkukirjaimet. Automaatti teksti.
Tässä tulee ihan äkkiä nämä, kun ne on jo valmiina.
"Puolet peruskouluista loppuu 15 vuoden sisällä, kertoo opetus - ja kulttuuriministeriön selvitys."
Alkukirjaimet vain painaa.
Vierailija kirjoitti:
Kela hylkää nykyisin sairaslomatkin työttömiltä. Itselläni on 2 erikoisalan ylilääkärin, yleislääkärin ja globaalisti arvostetun dosentin/ ylilääkärin lausunnot, ja sairasloma hylättiin. Fyysinen sairaus, pystyn hyvissä olosuhteissa usean vuorokauden levon jälkeen kävelemään kilometrin ilman istumista, ja sekin on vaikeaa. Jos en saa lepopäiviä, kävelymatka lyhenee muutamaan sataan metriin. Talvella en käy ulkona ollenkaan, jos en saa autokyytiä esim. kauppaan, paitsi jos maa on täysin sula/ sellainen lumikerros, että pitää varmasti. Kaatuilen kotona/ sisälläkin.
Tämän neurologian piiriin kuuluvan sairauden lisäksi minulla on vaikeat lannerangan ongelmat (pidätysongelmia, jalkojen tunnottomuitta, halvausoireita, vaikea istua pitkään, ja tietysti kipuja), nivelrikko, astma ja laaja-alaiset allergiat, sekä epilepsia (ei grand mal-kohtauksia). MT-ongelmia tai diagnosoitavaa masennusta ei ole, ettei vtutusta lasketa ongelmaksi.
Kädet ja pelaa. Todennäköisesti sillä perusteella ei eläkettä. Tiedän myös, että työtön ei pääse työkyvytt.eläkkeelle joten eläkettä pitää hakea vielä työsuhteessa ollessaan eikä vasta sitten kun on työtön. (Tietenkin edellytyksenä että on sairastunut työssä ollessaan).
Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaattisyötöllä voi kirjoittaa myös työkseen.
Tämä tarjoaa valmiina sanat, vain alkukirjaimet painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun
Juu, voi. Mutta työssä pitää tarkistaa mitä kirjoittaa. Täällä ei ole väliä.
Ainakaan huonolla selällä ei puhettakaan vaikka keppien kanssa joutus liikkumaan.
Kertoo myös varmat keinot laihtumiseen ja hyvään kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.
Eikö hyvinvointialue voisi vaihtaa johtajien ja päälliköiden tittelit toimistotyöntekijöiksi ja vahtimestareiksi niin säästö olisi suurempi.
Kun ocd ihminen on siivous työssä hän saattaa siivota vain jotain, kun ei ehdi kaikkea.