Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?

Vierailija
08.03.2024 |

?

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ocd ihminen on siivous työssä hän saattaa siivota vain jotain, kun ei ehdi kaikkea. 

Vierailija
142/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ocd ihminen on siivous työssä hän saattaa siivota vain jotain, kun ei ehdi kaikkea. 

Yksi tuttu tyhjensi pelkät roskikset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kertoa työnantajalle enkä työkavereille miksi olen niin hidas eli ocd. Joka paikasta minut laitetaan pois. 

Totta kai sinut laitetaan pois, kun kukaan ei tiedä ongelmaasi. Ja jos tietäisi, sinut palkattaisiin vain tietynlaisiin tehtäviin.

Vierailija
144/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisten sairauksien vuoksi ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
145/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö seuraavan päivän työvuoron siivooja siivoa potilashuoneen vessan, jos ocd ihminen ei ole omalla siivousvuorolla ehtinyt.

Että ei kai se haittaa. Tyhjentää vain roskiksen. 

Palkka tulee tilille. 

Vierailija
146/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela hylkää nykyisin sairaslomatkin työttömiltä. Itselläni on 2 erikoisalan ylilääkärin, yleislääkärin ja globaalisti arvostetun dosentin/ ylilääkärin lausunnot, ja sairasloma hylättiin. Fyysinen sairaus, pystyn hyvissä olosuhteissa usean vuorokauden levon jälkeen kävelemään kilometrin ilman istumista, ja sekin on vaikeaa. Jos en saa lepopäiviä, kävelymatka lyhenee muutamaan sataan metriin. Talvella en käy ulkona ollenkaan, jos en saa autokyytiä esim. kauppaan, paitsi jos maa on täysin sula/ sellainen lumikerros, että pitää varmasti. Kaatuilen kotona/ sisälläkin.

Tämän neurologian piiriin kuuluvan sairauden lisäksi minulla on vaikeat lannerangan ongelmat (pidätysongelmia, jalkojen tunnottomuitta, halvausoireita, vaikea istua pitkään, ja tietysti kipuja), nivelrikko, astma ja laaja-alaiset allergiat, sekä epilepsia (ei grand mal-kohtauksia). MT-ongelmia tai diagnosoitavaa masennusta ei ole, ettei vtutusta lasketa ongelmaksi. 

Olen kohta 60v, ja minua roikotetaan työkkärin kirjoilla. Kuka palkkaa henkilön, joka ei astman vuoksi voi puhua pitkään, selän vuoksi istua, jalkojen vuoksi seisoa tai kävellä yli 10min, allergioiden ja anafylaksiariskin vuoksi vältettävä eläin/ jauhopölyä ym.?

Vierailija
147/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kertoa työnantajalle enkä työkavereille miksi olen niin hidas eli ocd. Joka paikasta minut laitetaan pois. 

Totta kai sinut laitetaan pois, kun kukaan ei tiedä ongelmaasi. Ja jos tietäisi, sinut palkattaisiin vain tietynlaisiin tehtäviin.

Esim. mihin?

Ei työttömille räätälöidä mitään töitä vaan haetaan niitä samoja mitä muut työttömät. 

Vierailija
148/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ocd ja olen työkkärin listoilla. Siivoan vessaa 2 h. Ajattelin hakea siivoojaksi. Siivoan mitä ehdin ja jos kovin väsyttää nukun töissä vessassa. 

Jo nuorempana siivosin kaksiota 14 h joka lauantai. 

Olohuoneen siivous kestää nykyään noin 6 h - 8 h. 

Nyt vanhemmiten en jaksa välttämättä siivota kotia ollenkaan, jos työkkäri laittaa kuuden kuukauden sijaisuuteen. On levättävät vapaa-ajalla, koska se ocd on myös työtehtävissä. 

Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun sijaisuus päättyi. 

Kovasti jaksat kuitenkin kirjoittaa. Uusi ammatti kirjallisten työtehtävien parissa voisi olla sulle ratkaisu.

Vierailija
149/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö seuraavan päivän työvuoron siivooja siivoa potilashuoneen vessan, jos ocd ihminen ei ole omalla siivousvuorolla ehtinyt.

Että ei kai se haittaa. Tyhjentää vain roskiksen. 

Palkka tulee tilille. 

Siivoustyö on oikeastaan ainoa, missä voi lintsata. 

Vierailija
150/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ocd ja olen työkkärin listoilla. Siivoan vessaa 2 h. Ajattelin hakea siivoojaksi. Siivoan mitä ehdin ja jos kovin väsyttää nukun töissä vessassa. 

Nyt vanhemmiten en jaksa välttämättä siivota kotia ollenkaan, jos työkkäri laittaa kuuden kuukauden sijaisuuteen. On levättävät vapaa-ajalla, koska se ocd on myös työtehtävissä. 

Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun sijaisuus päättyi. 

Kovasti jaksat kuitenkin kirjoittaa. Uusi ammatti ki

Ei tollasta ammattia ole. 

Ei tässä tarvitse kirjoittaa kuin sanan alkukirjaimet. Automaatti teksti. 

Vierailija
151/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee ihan äkkiä nämä, kun ne on jo valmiina. 

"Puolet peruskouluista loppuu 15 vuoden sisällä, kertoo opetus - ja kulttuuriministeriön selvitys."

https://yle.fi/a/74-20182174

Alkukirjaimet vain painaa. 

Vierailija
152/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela hylkää nykyisin sairaslomatkin työttömiltä. Itselläni on 2 erikoisalan ylilääkärin, yleislääkärin ja globaalisti arvostetun dosentin/ ylilääkärin lausunnot, ja sairasloma hylättiin. Fyysinen sairaus, pystyn hyvissä olosuhteissa usean vuorokauden levon jälkeen kävelemään kilometrin ilman istumista, ja sekin on vaikeaa. Jos en saa lepopäiviä, kävelymatka lyhenee muutamaan sataan metriin. Talvella en käy ulkona ollenkaan, jos en saa autokyytiä esim. kauppaan, paitsi jos maa on täysin sula/ sellainen lumikerros, että pitää varmasti. Kaatuilen kotona/ sisälläkin.

Tämän neurologian piiriin kuuluvan sairauden lisäksi minulla on vaikeat lannerangan ongelmat (pidätysongelmia, jalkojen tunnottomuitta, halvausoireita, vaikea istua pitkään, ja tietysti kipuja), nivelrikko, astma ja laaja-alaiset allergiat, sekä epilepsia (ei grand mal-kohtauksia). MT-ongelmia tai diagnosoitavaa masennusta ei ole, ettei vtutusta lasketa ongelmaksi. 

Kädet ja pelaa. Todennäköisesti sillä perusteella ei eläkettä.  Tiedän myös, että työtön ei pääse työkyvytt.eläkkeelle joten eläkettä pitää hakea vielä työsuhteessa ollessaan eikä vasta sitten kun on työtön. (Tietenkin edellytyksenä että on sairastunut työssä ollessaan).

Vierailija
153/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka. 

https://yle.fi/a/74-20186243

Vierailija
154/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
155/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaattisyötöllä voi kirjoittaa myös työkseen.

Vierailija
156/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarjoaa valmiina sanat, vain alkukirjaimet painaa. 

Vierailija
157/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun

Juu, voi. Mutta työssä pitää tarkistaa mitä kirjoittaa. Täällä ei ole väliä. 

Vierailija
158/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan huonolla selällä ei puhettakaan vaikka keppien kanssa joutus liikkumaan. 

Vierailija
159/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo myös varmat keinot laihtumiseen ja hyvään kuntoon.

Vierailija
160/183 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka. 

https://yle.fi/a/74-20186243

Eikö hyvinvointialue voisi vaihtaa johtajien ja päälliköiden tittelit toimistotyöntekijöiksi ja vahtimestareiksi niin säästö olisi suurempi.