IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?
Kommentit (183)
Tiedän kaksi nuorta aikuista, jotka ovat saaneet pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen pelkällä asperger-diagnoosilla. Itse olen myös autistinen + on liuta muitakin mielenterveysongelmia ja en saa edes osakuntoutustukea, vaikka mut on todettu täysin työkyvyttömäksi.
Onko tämäkin jotain lottoamista, että kuka saa eläkkeen ja kuka ei?! Kateeksi käy noita eläkkeellä olevia autistikavereitani, varsinkin kun toinen noista käy töissäkin osa-aikaisesti ja rahaa tuntuu olevan. Itse kitkutan työmarkkinatuella varmaan nälkäkuolemaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaksi nuorta aikuista, jotka ovat saaneet pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen pelkällä asperger-diagnoosilla. Itse olen myös autistinen + on liuta muitakin mielenterveysongelmia ja en saa edes osakuntoutustukea, vaikka mut on todettu täysin työkyvyttömäksi.
Onko tämäkin jotain lottoamista, että kuka saa eläkkeen ja kuka ei?! Kateeksi käy noita eläkkeellä olevia autistikavereitani, varsinkin kun toinen noista käy töissäkin osa-aikaisesti ja rahaa tuntuu olevan. Itse kitkutan työmarkkinatuella varmaan nälkäkuolemaan asti.
Aika outoa kun pitkään aikaan ei ole diagnosoitu enää Aspergeria erikseen. Joku siis valehtelee.
Sen sijaan 20 v sitten tuttuni sai eläkkeen Aspergerilla toistuvien masennusten jälkeen. Toki ne masennukset lie se suurin syy.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan artikkelista:
Työ- ja kansaneläkejärjestelmästä työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet vuonna 2024.
F33 Toistuva masennus
F32 Masennustila
M17 Polven nivelrikko
M51 Muut selän nikamavälilevyjen sairaudet
F31 Kaksisuuntainen mielialahäiriö
F70 Lievä älyllinen kehitysvammaisuus
M19 Muut nivelrikot
F20 Skitsofrenia
M15 Moninivelrikko
M16 Lonkan nivelrikko
Lähde: Eläketurvakeskus
Minulla M16 ja M15 lääkäri käski syömään parasetamolia, ei mitään eläkkeitä eikä edes kuntoutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi myös, vaikka vastaus lienee mt- ja tule- ongelmat.
Niin oli, sitten oli tule-ongelmat mutta vain noin 36% pääsee. Eli jos ahdistaa hiukan pääset eläkkeelle, jos taas paikat hajoaa et välttämättä pääse, kuin hyvin harvoin
Höpsis, mt-ongelmaisista lähinnä vain psykoosisairaat tai esim. vaikeasta dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä kärsivät päästetään lopulliselle eläkkeelle. Eli sellaiset joita ei enää edes yritetä kuntouttaa esim. terapialla, työkokeiluilla, yhtään millään.
Autismikirjon häiriöt auttavat, koska niistä ei voi ensinnäkään parantua. Mutta niissä on sitten se vika, että autistiksi pääsee vain syntymällä sellaiseksi. Niitä oireita on mahdotonta normaalin
Ei todellakaan auta, uskokaa jo! Varmin tapa olla saamatta eläkettä!
Vierailija kirjoitti:
Pääsee vai joutuu?
Siinä kohtaa, kun on työkykyinen, joutuu.
Siinä kohtaa, kun on sairas ja työkyvytön, pääsee.
Keskivaikea aivovamma. Mulle myönnetty ikuinen osatyökyvyttömyyseläke, tai niin mulle sanottiin kun eläkepäätös tuli. En ole täyttä työkyvyttömyyseläkettä hakenut enkä edes halua. Osa-aikatyö niin ei pala loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin mielivaltainen järjestelmä ilman selkeää kriteeristöä. Saat olla vaikka kuinka sairas mutta jos kykenet liikuttamaan raajojasi niin et ole sairas tai vaihtoehtoisesti jos päässä heittää niin ehkä pääset eläkkeelle....ehkä. Kukaan ei määrittele tarkasti mitkä ovat ne täsmälliset vaatimukset joilla voi päästä sairaseläkkeelle.
Itse olen juuri mukana AKSE:ssa. Ammatillinen kuntoutusselvitys. Yksityisellä. Kela maksaa. Eikä ole halpaa lystiä.
Vakava sydänsairaus, diabetes ja muita vaivoja pitkä lista. Ikää 60v.
Niin Kela:n, tyovoimaviranomaisen kuin jokaisen täysijärkisen mielestä olisin kahdenkeskisissä keskusteluissa eläkekamaa ja työllisyysmahdollisuus on nolla ja alle. Lääkäriltä on B-lausunto.
Silti tuntuu, että systeemi vaatii tätä pyörittelyä erilaisissa selvityksissä ja kuntoituksissa ja kartoitu
Jos eläkkeelle pääsisi liian helposti, meillä olisi kohta puoli kansaa eläkkeellä. ihminen on opportunisti.
Pelkällä aspergerilla ei ole päässyt kukaan eläkkeelle, aina siihen liittyy paljon muuta.
Usein mukana älyllinen kehitysvamma tms.
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä aspergerilla ei ole päässyt kukaan eläkkeelle, aina siihen liittyy paljon muuta.
Usein mukana älyllinen kehitysvamma tms.
Varmaan vielä yli 10 v sitten autisti pääsi helpommin tk-eläkkeelle. Kolmikymppisellä sukulaismiehellä erityinen mielenkiinnonkohde täytti hänen koko elämänsä niin täydellisesti, ettei kyennyt huolehtimaan oikein omasta hygieniastakaan ja unohti monesti syödä ja nukkua. Kaiken hereilläoloaikansa etsi tietoa ja kasasi kaiken maailman listoja. Opinnotkin jäivät monta kertaa kesken ja ei ollut ollut työelämässä päivääkään. Joutui taloudellisiin ongelmiinkin ja sitä kautta mielenterveyskin romahti. Suurimmalla osalla autisteista mielenkiinnonkohteisiin paneutuminen voi olla olla mieletön vahvuus työelämässä, niin pienellä osalla se invalidisoi. Veikkaan, että nykyään ei pääsisi eläkkeelle edes sukulaiseni tilanteessa.
Lienee parasta ootella että pääsee vanhuuseläkkeelle. Tv.60 v.
Vaikea psykoosi ja skitsofrenia on aika varmoja nakkeja myönteiseen päätökseen.
Itse "pääsin" parikymppisenä suoraan eläkkeelle aivorungoninfarktin takia.
Vierailija kirjoitti:
Keskivaikea aivovamma. Mulle myönnetty ikuinen osatyökyvyttömyyseläke, tai niin mulle sanottiin kun eläkepäätös tuli. En ole täyttä työkyvyttömyyseläkettä hakenut enkä edes halua. Osa-aikatyö niin ei pala loppuun.
Koska olet osatyökykyinen, ei ole tarvetta täydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin mielivaltainen järjestelmä ilman selkeää kriteeristöä. Saat olla vaikka kuinka sairas mutta jos kykenet liikuttamaan raajojasi niin et ole sairas tai vaihtoehtoisesti jos päässä heittää niin ehkä pääset eläkkeelle....ehkä. Kukaan ei määrittele tarkasti mitkä ovat ne täsmälliset vaatimukset joilla voi päästä sairaseläkkeelle.
Itse olen juuri mukana AKSE:ssa. Ammatillinen kuntoutusselvitys. Yksityisellä. Kela maksaa. Eikä ole halpaa lystiä.
Vakava sydänsairaus, diabetes ja muita vaivoja pitkä lista. Ikää 60v.
Niin Kela:n, tyovoimaviranomaisen kuin jokaisen täysijärkisen mielestä olisin kahdenkeskisissä keskusteluissa eläkekamaa ja työllisyysmahdollisuus on nolla ja alle. Lääkäriltä on B-lausunto.
Silti tuntuu, että systeemi vaatii tätä pyörittelyä erileerile
Jos eläkkeelle pääsisi liian helposti, meillä olisi kohta puoli kansaa eläkkeellä. ihminen on opportunisti.
Itse kyllä haluaisin mielummin olla työkykyinen. Kannattaa muistaa, että se työkyvyttömyys vaikuttaa kaikkeen toimintakykyyn. Tuntuisi aika oudolta ajatella, että ihminen haluaisi olla rampa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa.
Minä pääsin pysyvälle eläkkeelle masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia.
Eli jos on oikeasti hullu niin eläkkeelle ei pääse (työkyvyttömäksi luokitellaan korkeintaan vuodeksi) mutta masentuneena pääsee pysyvästi?
Mustal aiseksi syntyminen oikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen heti kun lapsilisä loppuu.
Miksi polven nivelrikosta pääsee? Eikö tekonivelen laittaminen auta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi polven nivelrikosta pääsee? Eikö tekonivelen laittaminen auta?
Päätetyössä polven nivelrikko ei ole kyllä vaiva joka tekisi 100% työkyvyttömäksi ja oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Mikäli nostelee työkseen sementtisäkkejä liuluhihnalta pakettiauton lavalle niin sitten ehkä.
Täällä yksi joka toistuvalla masennuksella tk-eläkkeellä. Ite uskon, että lääkärin kyky kirjottaa läpimenevä todistus on ratkaiseva. Olin kauhuissani, kun luin omaani, ja kysyinkin lääkäriltä vähän hämilläni, että oonko tosiaan näin huonossa kunnossa, mitä oli kuvannut. Lri vastasi, että niihin pitää aina liiotella.