Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?

Vierailija
08.03.2024 |

Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?

kyllä on surkee tämä millenniaali ja z-sukupolvi

Kommentit (295)

Vierailija
101/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on, 66,6 % kuitenkin kuuluu edelleen kirkkoon.

Minäkin kuulun kirkkoon vaikka olen ateisti. Enkä ole taatusti ainoa.

Miksi kuulut? Eikö tämä ole melkoisen tekopyhää? En minäkään mene moskeijaan, koska pidän koraania keksittyjen tarinoidewn kokoelmana.

Koraanista löytyy täsmälleen samoja tarinoita kuin Raamatusta. Ne pohjautuu molemmat osittain samoihin alkuperäisiin pyhiin kirjoituksiin. Et voi väittää Koraania täysin keksityksi ja valheelliseksi ilman, että mitätöit osia Raamatusta siinä samalla.

Vierailija
102/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulutaan, kun sinne lapsena pakkoliitetään. Jos kirkkoon pitäisi erikseen liittyä, olisi prosenttiluku yksinumeroinen.

Kirkosta voi erota täysi-ikäisenä. Jotkut Suomessa asuvat eivät voi erota uskonnostaan, vaikka maan perustuslaki takaa kaikille uskonnonvapauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskonnoton, en ateisti. Mua ei ole kastettu. En väitä että jumalaa ei ole.

Vierailija
104/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AInoa asia, joka ihmiskunnassa herättää pientä toivonkipinää on se, että huuhaat heitetään vähitellen romukoppaan ja uskovaisia aletaan pitää lataamoon laitettavina.

Suunta on oikea.

Vierailija
105/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole perehtynyt mitä ateismi tarkalleen tarkoittaa. 

Itse olen uskonnoton.

Ateisti uskoo vakaasti siihen, että Jumalaa tai Jumalia ei ole olemassa. Jotkut ateistit ovat sitä mieltä, että asia on pitävästi todistettu.

Huomaatko että puhut koko ajan siitä millainen ateisti (mielestäsi) on, et siis siitä mitä ateismi on. Liität siis ateismin koko ajan jonkun ihmisen mielestäsi negatiiviseen käytökseen tai ajatuksiin. Pystytkö näkemään ateismin ihan vain asiana?

Vierailija
106/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi mennä kirkon palveluita käyttäville ateisteille tunteisiin kun niin pitää toimintaansa puolustella.

Sinähän tässä koko ajan haastat muiden oikeutta tulla kirkkoon vaikkapa häihin vaikka on virallisesti kirkon jäsen ja maksaa kirkollisveronsa.

Tämä kirjoittaja moittii ateisteja tekopyhiksi. Hän ei huomioi, että yksilö voi kyllä esimerkiksi käydä yhtyeen keikalla, tapailla sanoituksia ja viihtyä siellä, vaikka ei pitäisi yhtyeen musiikista, siis ei kokisi yhtyettä omakseen.

Ei tässä ole mitään tekopyhää. Ihminen voi samaan aikaan olla mukana, pakotettuna tai ei, jossain aktiviteetissa tai performanssissa, mutta ilman, että hän kuuluisi tai että hänen edes pitäisi kuulua sen piiriin.

Aina jää eräänlaisia erilaisuuden ja vastarinnan taskuja. Näistä on filosofiassa kirjoitettu aika paljonkin.

Kokemus on kyllä hyvin kiintoisa, jos soluttautuu esimerkiksi herännäiskristillisiin menoihin, mutta ei itse usko niihin. Olen kerran näin tehnyt.

Vierailija
107/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi mennä kirkon palveluita käyttäville ateisteille tunteisiin kun niin pitää toimintaansa puolustella.

Sinähän tässä koko ajan haastat muiden oikeutta tulla kirkkoon vaikkapa häihin vaikka on virallisesti kirkon jäsen ja maksaa kirkollisveronsa.

En sano etteikö saisi, minusta se vain on valehtelua. Miksi sitä on niin vaikea myöntää?

Et ole onnistunut kertomaan mikä siinä kirkossa käymisessä on valehtelua jos ei koskaan siellä mitään sano eikä edes väitä uskovansa.

Vierailija
108/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no joo, jos seuraa jenkkiurheilijoita yms. väkeä jotka toitottavat netissä uskoansa jumalaan, niin yhtä paljon jollei enemmän he pettävät ja sekoilevat muuten kuin ateistitkin, he vain uskovat jumalaan siinä samalla

USA:ssa on sosiaalista etua siitä että sanoo uskovansa, joten siellä Jumalasta höpöttävät nekin, jotka eivät häntä tunne. Euroopassa taas uskovistakin valtaosa pitää mölyt mahassaan.

Siellä taitaa kirkossa vähintään viikottain käydä melkein jo puolet väestä.

Suomessa puolet väestä kävi joka viikko jumalanpalveluksessa milloin? Olisiko 1940-luvulla?

USA:ssa johonkin kirkkokuntaan kuuluminen on usein aktiivista toimintaa. Uskontokunnan jäsenet mm antavat säännöllisesti rahaa seurakunnalleen.

Vierailija
109/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on, 66,6 % kuitenkin kuuluu edelleen kirkkoon.

Minäkin kuulun kirkkoon vaikka olen ateisti. Enkä ole taatusti ainoa.

Miksi kuulut? Eikö tämä ole melkoisen tekopyhää? En minäkään mene moskeijaan, koska pidän koraania keksittyjen tarinoidewn kokoelmana.

Koraanista löytyy täsmälleen samoja tarinoita kuin Raamatusta. Ne pohjautuu molemmat osittain samoihin alkuperäisiin pyhiin kirjoituksiin. Et voi väittää Koraania täysin keksityksi ja valheelliseksi ilman, että mitätöit osia Raamatusta siinä samalla.

Jeesus on myös yksi islamin profeetta kuten moni muukin Raamatussa mainituista profeetoista.

Vierailija
110/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sinulta lupaa kysynytkään.

Olet tekopyhä

Pyhyys on teistien keksintö. Sinä olet siis jäävi määrittelemään minua tekopyhäksi.

Vierailija
111/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä ajattelisin kuitenkin, että uskonto voi olla vaikka vain yhden ihmisen näkemus uskosta. Jos ihmisellä on henkilökohtainen ainutlaatuinen tapa uskoa niin se on hänen uskontonsa. "

Voidaan toki niinkin sanoa. Minusta kuitenkin on parempi käyttää uskontoa kuvaamaan niitä vakintuneita järjestäytyneitä kirkkoja/kirkkokuntia. Silloin pystytään tekemään paremmin ero uskon ja uskonnon välillä. Se oma henkilökohtainen usko kun voi olla myös hyvin epämääräinen, pelkkä tunne oikeastaan, ei mitenkään edes sen henkilön omassa mielessä selkeä tai muuttumaton.

Vierailija
112/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että suurin osa on aidosti ateisteja, vaikka sellaisena esiintyvät. Monella on sisällään usko ihmistä viisaampaan voimaan, mutta ei uskalla sitä ääneen sanoa. Elämme jälleen aikaa, jossa uskontonsa julkituovia vainotaan, tällä kertaa leimaamalla tieteenvastaisiksi tai milloin miksikin. Ihmisäly ja kyky hahmottaa asioita, aistit, ovat ihan tieteenkin valossa rajallisia asioita. Monella eläimelläkin on huomattavasti tarkempia aisteja kuin ihmisellä. Emme voi koskaan tietää kaikesta kaikkea. Alkuräjähdys, mistä se tuli? Mikä räjähti? MIksi?

Naurettavaa denialismia. Tässä siis kielletään jumalan olemattomuuden mahdollisuus, vaikka on mahdotonta todistaa asiaa kumminkaan päin.

Vierailija
113/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta heti kun täytin 18v. En voinut sietää peruskouluajan pakotusta tunnustuksellisuuteen kirkkokäynteineen, lauluineen ja opetustunteineen, joissa opeteltiin jotain miesten vaelluksia aavikoilla. Pidin jo 7v:na koko touhua hyvin hourahtaneena ja kiukutti kun hommasta ei voinut kieltäytyä, koska minut oli kastettu kysymättä mitään minulta.

Oma elämänkokemus myös opetti, ettei henkilön vahva uskonnollisuus korreloinut mitenkään henkilön hyvyyden tai moraalin kanssa, lähinnä typeryyden ja heikkouden. Luokkani kovin uskontohehkuttaja oli kaksinaamainen mulkero. Rippikoulun kävin vain siksi, että kaikki kaveritkin kävivät. Isoset olivat suurimmilta osin epäluotettavia ryyppyveikkoja tai aivopestyjä kiihkouskovaisia. Aito välittäminen toisista ihmisistä loisti poissaolollaan.

Nytkin lähipiiristäni uskovaisimmat: toinen tosi heikkoitsetuntoinen, joka yrittää aina puheissaan ampua jotenkin vastapuolta alaspäin ja toinen on varmaan itsekeskeisin aikuinen jonka tiedän. 

Yhteenveto: kirkkoon kuulumisella ei ole mitään merkitystä, ihmisellä joko on moraalia ja hyvää tahtoa tai sitten ei ole, eikä se riipu uskonnollisuudesta mitenkään

t. milleniaali

Vierailija
114/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole ateisteja, ainakin kirjastosta porukka lainaa jotain itsekeskeistä enkeli- ja yksisarvishöttöä.

Vakaalle ja turvalliselle luterilaiselle kirkolle on paikkansa. On akateemisesti koulutetut papit ohjaamassa kohti hyvää. Isolla osalla ihmisistä on uskonnollisia tunteita. Eivät ne kieltämällä häviä. Kirkon kautta ne tunteet kanavoituvat yleensä rakentavammin kuin hörhöbisneksen.

Vierailija
115/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kubrickin viimeisessä elokuvassa Eyes Wide Shut voidaan nähdä kommentaaria ainakin nykyistä uskonnollisuutta ja kulttien vaaroja vastaan. Siinä toki kultista vapaa jäsenkin elää "silmät apposen kiinni" eräänlaisessa unirappiossa. Mielestäni elokuva on hyvin pessimistinen koska se ei avaa tietä ulospääsyyn parempaa kohti (edes) jälkiuskonnollisessa maailmassa.

Vierailija
116/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika jännä parisuhde jos toinen uskoo jumalaan ja toinen luomisteoriaan. Kivat teille."

Uskonnoton ei usko luomisteoriaan tai mihinkään muuhunkaan. Ei ole ihmeellistä vaikka lapsen isä uskoo jumaalaan ja minä en usko.

Ohis

Vierailija
117/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun mielestä ei ja jonkun toisen mielestä juu. Mikä onkaan ateistin virallinen määritelmä?

Vierailija
118/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen uskonnoton, en ateisti. Mua ei ole kastettu. En väitä että jumalaa ei ole.

Uskotko jumalan olevan olemassa?

Vierailija
119/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulutaan, kun sinne lapsena pakkoliitetään. Jos kirkkoon pitäisi erikseen liittyä, olisi prosenttiluku yksinumeroinen.

Jos kastetaan. Ei kaikkia kasteta.

Vierailija
120/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olet korfirmoitu? Käynyt rippikoulun? Rippi on uskontunnustus."

Olen mutta olen tajunnut olevani ateisti vasta sen jälkeen. En tosin silloinkaan oikeasti uskonut mutta nuorena sitä menee lauman mukana.

Et selvästikään ole katolilainen. Heidän uskonnossaan vahvistus (konfirmaatio) on tapahtuma, jossa jokainen vahvistettava henkilö ilmoittaa uskovansa Jumalaan ja luopuvansa pahasta. Jos laitan tänne koko tekstin, niin se varmaan sensuroidaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme