Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
kyllä on surkee tämä millenniaali ja z-sukupolvi
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uskonnoton, en ateisti. Mua ei ole kastettu. En väitä että jumalaa ei ole.
Uskotko jumalan olevan olemassa?
Se on mahdollista. En usko ja en kiellä sitä.
Olet ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai opettaja joka luottaa tieteeseen on ateisti koska uskonnot on tieteellisesti todistamatonta huuhaata.
Yhtä lailla tiede on joskus väärässä. Opetetaan asioita, jotka myöhemmin osoittautuvat virheellisiksi.
"z-sukupolvi"
Siis SEO-sukupolviko? Eikös "läntinen arvoyhteisö" kieltänyt z-kirjaimen käytön jo vuosi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Olet typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet korfirmoitu? Käynyt rippikoulun? Rippi on uskontunnustus."
Olen mutta olen tajunnut olevani ateisti vasta sen jälkeen. En tosin silloinkaan oikeasti uskonut mutta nuorena sitä menee lauman mukana.
Et selvästikään ole katolilainen. Heidän uskonnossaan vahvistus (konfirmaatio) on tapahtuma, jossa jokainen vahvistettava henkilö ilmoittaa uskovansa Jumalaan ja luopuvansa pahasta. Jos laitan tänne koko tekstin, niin se varmaan sensuroidaan.
Ihan samoin tehdään luterialisuudessa mutta eihän se ole mikään lopullinen sitoumus joka ei voisi sen jälkeen muuttua. Ihminen saa myös lopettaa uskomisen jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai opettaja joka luottaa tieteeseen on ateisti koska uskonnot on tieteellisesti todistamatonta huuhaata.
Yhtä lailla tiede on joskus väärässä. Opetetaan asioita, jotka myöhemmin osoittautuvat virheellisiksi.
Tiede onkin itseäänkorjaavaa, toisin kuin uskonnot, jotka muodostuvat pelkästään verifioimattomista dogmeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Tuo kyllä kuulostaa agnostikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiede myöntää ja korjaa virheensä. Uskonto uskoo omaavansa ikuisen ja muuttumattoman totuuden.
Muslimit vallottaa tän maan! Ne pelastutaukoon ketkä kykenee!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on, 66,6 % kuitenkin kuuluu edelleen kirkkoon.
Suuret ikäluokat. Ne on jo eläkkeellä. Osa on jo kuolemassa pois. Kirkko tekee luonnollisen poistuman kautta tappiota tuhan jäsentä kuukaudessa.
Tämä eroamisten lisäksi siis.
Nuoremmat ikäluokat ei edes kasta lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Agnostikko ei ole teisti eli on ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Olet typerä.
Kieltämättä hieman tökerösti ilmaisin asian sinulle ja vähän johdattelin keskustelua. Mikään ei silti muuta sitä tosiasiaa, että sinä olet ateisti. Pidät jumalan olemassoloa mahdollisena, mutta et usko jumalan olevan olemassa. Tämmöistä ihmistä kutsutaan ateistiksi. Sitä se sana tarkoittaa. Ei ole mahdollista vastata kysymykseen "Uskotko jumalan olevan olemassa" kieltävästi ja olla mitään muuta kuin ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirkkojen tilaisuuksiin osallistumisesta voi mitään päätellä niin ihan varmasti suurin osa on ateisteja. Ihminen joka kerran parissa vuodessa käy kirkossa ja silloinkin vain jonkun kummipojan ristiäisissä tuskin pitää jumalaa kovin vakavasti otettavana hahmona.
Olen nähnyt uutisia kirkoista, jotka ovat lähes tyhjiä sunnuntaina aamupäivällä. Omassa kirkossani on toisenlainen ongelma, kun seurakunta ei mahdu kunnolla, vaikka siellä on monta jumalanpalvelusta joka sunnuntai.
Touvon, että on. Muistan lapsuudessa saavani turvaa iltarukouksista. En ole kokenut uskontoa koskaan pelottelevana vaan armollisena.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ovat. Ateisti kieltää jumalan olemassa olon, en ymmärrä miksi yksikään ateisti kuuluisi mihinkään uskontokuntaan. Suurin osa taitaa olla agnostikkoja, jotka eivät ota kantaa jumalan olemassa oloon suuntaan tai toiseen.
Agnostikkoja nyt on suurin osa uskovistakin, eihän muuten olisi kyse uskosta vaan tiedosta.
Ateisti ei välttämättä kiellä jumalan olemassaoloa, mutta hän ei vain näe mitään viitteitä siitä että jumala olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Agnostikko ei ole teisti eli on ateisti.
Agnostikko voi olla kumpi hyvänsä. Voi olla agnostinen ateisti tai agnostinen teisti. Pelkkä määritelmä agnostikko ei kerro kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiede onkin itseäänkorjaavaa, toisin kuin uskonnot, jotka muodostuvat pelkästään verifioimattomista dogmeista.
No periaatteessa ainakin evlut on tehnyt ja tekee "korjausliikkeitä" (eronneiden vihkiminen, naispappeus ym).
Ei vielä, mutta toivottavasti tulevaisuudessa! Paljon parempi ja sopuisampi paikka maailmasta tulee ilman uskontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Käyttämälläsi tavalla sanaa agnostikko usein virheellisesti käytetään. Kannattaa lukea siitä mitä sanat teisti, ateisti ja agnostikko määritellään.
Tässä kyseisessä tapauksessa on agnostinen ateisti. Ei usko jumalan olevan olemassa, mutta ei usko myöskään että sitä asiaa voi varmuudella tietää.