Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?

Vierailija
08.03.2024 |

Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?

kyllä on surkee tämä millenniaali ja z-sukupolvi

Kommentit (295)

Vierailija
61/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat muoti-ateisteja. Eivät edes tiedä mitä oikea ateismi on. 

No mitä se sitten mielestäsi on?

Vierailija
62/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomi on täynnä luterilaisia ateisteja , eli ääliöitä

ehkä luterilainen pehmoversio totuudesta on luonut tyhjiön ja ateismin, eihän kukaan voi uskoa

lapsikasteeeseen eikä naispappien pierusaarnaan ja homouteen!

Juuri kaltaisesi uskovaiset ovat suurin syy sille että ateismi lisääntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluu se vajaa 70 % suomalaisista. Siitä voidaan laskea, että jos kirkon jäsenistä 30 % on ateisteja niin koko väestössä ateistin määrä ylittää 50 % asteen.

Hyvin todennäköisesti enemmistö Suomalaisista on ateisteja.

Vierailija
64/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirkkojen tilaisuuksiin osallistumisesta voi mitään päätellä niin ihan varmasti suurin osa on ateisteja. Ihminen joka kerran parissa vuodessa käy kirkossa ja silloinkin vain jonkun kummipojan ristiäisissä tuskin pitää jumalaa kovin vakavasti otettavana hahmona.

Vierailija
65/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkotin alttarilla vihittävää ateististia. Kirkolliseen vihkimisen kuuluu uskontunnustus. Yhtään en ole uskontunnustuksen aikana täysin hiljaa ylpeänä nähnyt olevan, vähintään jotain mutissut esittäen. Minusta se on valehtelua.

Vierailija
66/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on ihmisen sisimmän asia. Siihen ei tarvita kirkkoja tai julistusta osoittamaan uskoaan ulkopuolisille. 

Vierailija
67/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein tavallisia kristittyjä. Olen huomannut että muoti-ateistit tietävät ja puhuvat enemmän Jeesuksesta ja Jumalasta kuin uskonnonopettajat. He vänkäävät evoluutiosta ja uskonnosta mutta silti evoluutiosta eivät tiedä mitään tai joka kerta vastaukset ovat eri. 

Vierailija
68/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkotin alttarilla vihittävää ateististia. Kirkolliseen vihkimisen kuuluu uskontunnustus. Yhtään en ole uskontunnustuksen aikana täysin hiljaa ylpeänä nähnyt olevan, vähintään jotain mutissut esittäen. Minusta se on valehtelua.

Itse kävin ateistina vihityttämässä itseni kirkossa. Ei minulla ollut tarvetta siinä alkaa mitään uskostani valehtelemaan. Eihän minua siinä erityisesti kuunneltu, vaan papin ääni oli se, joka kaiuttimista kuului. Lisäksi olin selin yleisöön ja polvistuneena, joten tuskin se pappikaan minuun kiinnitti  huomiota siinä kohtaa. Vaimonikin tiesi, että olen ateisti, mutta hän ei piitannut.

Vierailija
69/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole minkäänlainen, vaan monenlainen, jos verrokiksi ottaa uskovan. Siis uskonnon x jäsenet muistuttavat enemmän toisiaan kuin ateistit.

Miksi? Siksi, koska uskonto merkitsee jälleen liittämistä (re ligio). Erilaisia ihmisiä yhdistää joku ajattelu- ja oppirakennelma, vähän kuin samassa talossa on monta eri ihmistä.

Ateismi ei ole talo tässä mielessä. Sillä ei ole mitään yhteistä oppi- ja ajattelurakennelmaa. Vain tyhjää. Tyhjä on laadultaan ei-mitään, siis nolla.

Ei ateismi ole "tyhjää", koska jumalusko on lisävaruste, joka ateistilta puuttuu. Ei autokaan ole yhtään sen huonompi, vaikka siinä ei olisi lisävarusteena täysin turhia ralliraitoja kyljessä.

On se sikäli tyhjä, että siitä puuttuu jaettu positio (=positiivinen olettama) metafysiikasta.

Jos menet kauppaan, mutta et osta mitään, silloin et ole asiakas. Olet vapaa (tyhjä, nolla) sikäli, että et ole valinnut mitään tuotetta, etkä ole asiakas edes. Joku toinen kävijä muuttuu asiakkaaksi jos hän valitsee ainakin yhden tuotteen. Hän siis "täyttyy" tällä kaupan maailmalla ja virralla (säännöillä, jne.). Ostamaton ei.

Ostamaton on siis paitsi vapaampi, myös potentiaalisesti radikaalimpi kuin asiakas, koska hän sivuuttaa kaikki tuotteet ja asiakkuuden.

Ostamaton voi kuitenkin juuri siksi olla laadultaan erilaisempi kuin asiakas. Kääntäen asiakas ei voi enää peruuttaa ostoksiaan kovin helposti. Yhden pari tuotetta voi vielä jättää pois kassalla, mutta isompaa määrää ei tavata jättää pois. Asiakas siis lukitsee polkunsa, vastauksensa. Kun taas ostamaton pitää kaiken auki. Sikäli ostamaton elää laadultaan rikkaampaa elämää. Aivan kuten runo on rikkaampi laadultaan kuin proosa.

Vierailija
70/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan mitään mutissut eikä siitä kukaan mitään sanonut tai loukkaantunut. Ja puolisoni tietää hyvin minun olevan ateisti ja että suostuin kirkkohäihin koska tiesin sen olevan hänelle tärkeää. Kenellekään en siis ole valehdellut.

Miksi sinun pitää ihan väkisin vääntää ateisteja valehtelijoiksi? Minäkin kunnioitan muiden vakaumusta enkä sitä mitenkään häiritse tai panettele. Miksi sinä et voi tehdä samoin?

Vierailija
71/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein tavallisia kristittyjä. Olen huomannut että muoti-ateistit tietävät ja puhuvat enemmän Jeesuksesta ja Jumalasta kuin uskonnonopettajat. He vänkäävät evoluutiosta ja uskonnosta mutta silti evoluutiosta eivät tiedä mitään tai joka kerta vastaukset ovat eri. 

Et nyt kertonut mitä on mielestäsi se "oikea ateismi" ja miksi juuri se on oikeaa.

Vierailija
72/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole minkäänlainen, vaan monenlainen, jos verrokiksi ottaa uskovan. Siis uskonnon x jäsenet muistuttavat enemmän toisiaan kuin ateistit.

Miksi? Siksi, koska uskonto merkitsee jälleen liittämistä (re ligio). Erilaisia ihmisiä yhdistää joku ajattelu- ja oppirakennelma, vähän kuin samassa talossa on monta eri ihmistä.

Ateismi ei ole talo tässä mielessä. Sillä ei ole mitään yhteistä oppi- ja ajattelurakennelmaa. Vain tyhjää. Tyhjä on laadultaan ei-mitään, siis nolla.

Ei ateismi ole "tyhjää", koska jumalusko on lisävaruste, joka ateistilta puuttuu. Ei autokaan ole yhtään sen huonompi, vaikka siinä ei olisi lisävarusteena täysin turhia ralliraitoja kyljessä.

On se sikäli tyhjä, että siitä puuttuu jaettu positio (=positiivinen olettama) metafysiikasta.

Jaettu positio on tässä tapauksessa vähemmistön kesken jaettu, sillä kiristittyjäkin on vain vajaa kolmannes maapallon väestöstä. Jokainen uskonto näkee jumaluuden eri tavalla.

Vierailija
73/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään? Olin uskonnoton jo 70-luvulla.

Vierailija
74/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin ateistina vihityttämässä itseni kirkossa. Ei minulla ollut tarvetta siinä alkaa mitään uskostani valehtelemaan. Eihän minua siinä erityisesti kuunneltu, vaan papin ääni oli se, joka kaiuttimista kuului. Lisäksi olin selin yleisöön ja polvistuneena, joten tuskin se pappikaan minuun kiinnitti  huomiota siinä kohtaa. Vaimonikin tiesi, että olen ateisti, mutta hän ei piitannut.

Ateistin ei kuulu pitää kirkkohäitä. Vai pidätkö kirkkoa juhlasalina?

Vierailija
75/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole perehtynyt mitä ateismi tarkalleen tarkoittaa. 

Itse olen uskonnoton.

Uskothan sä sitten siihen ettei mitään jumalia ole. Usko pysyy, kohde vain vaihtuu. 

Itse määrittelisin uskonnottomuuden niin, ettei usko jumalaan minkään uskonnon oppien mukaisesti. Ei siis ole sama asia kuin ateismi. Vähän sama kuin sitotumaton poliitikko.

Määrittelemäsi uskonnottomuus on täsmälleen sama asia kuin ateismi. Ihan jopa sananmukaisesti a-theist => ilman-jumaluskoa.

Vierailija
76/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ortodoksi, ja tälläkin hetkellä on menossa Pääsiäiseen valmistava Suuri Paasto. So no - osa meistä on patavanhoillisia änkyröitä 😅 I love it!

Ja minä tykkään sinusta 😍

Vierailija
77/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt kertonut mitä on mielestäsi se "oikea ateismi" ja miksi juuri se on oikeaa.

Oikealla ei ole tarve vängätä aatteistaan ja hän tietää mitä ateismi on. 

Vierailija
78/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et satu tietämään niin kirkko suostuu ihan ilman ongelmia siunaamaan kirkossa ateistin ja uskovan aikaisemmin maistraatissa solmiman liiton. Ja se muistuttaa lähes yksi yhteen normaalia kirkollista vihkimistä.

Eli kyllä kirkkokin tarjoaa ateistille se kirkkonsa juhlapaikaksi ihan tietäen toisen pariskunnan jäsenen olevan ateisti eikä edes kirkon jäsen.

Vierailija
79/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni tekee niin. Kirkko on pelkkä juhlasali ja kirkkoon kuulutaan pelkästään sen vuoksia, että on koko pieni ikä haaveiltu niistä prinsessahäistä. Ja vähän pelätään mitä se yksi vanha mummo sanoisi jos menisi maistraatissa naimisiin.

Kyllä siitä on jumalaan uskomiset kaukana.

Vierailija
80/295 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko ja menin maistraatissa naimisiin vaikka anoppi kuinka vinkui kirkkohäitä.