Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
kyllä on surkee tämä millenniaali ja z-sukupolvi
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole perehtynyt mitä ateismi tarkalleen tarkoittaa.
Itse olen uskonnoton.
Uskothan sä sitten siihen ettei mitään jumalia ole. Usko pysyy, kohde vain vaihtuu.
Itse määrittelisin uskonnottomuuden niin, ettei usko jumalaan minkään uskonnon oppien mukaisesti. Ei siis ole sama asia kuin ateismi. Vähän sama kuin sitotumaton poliitikko.
Määrittelemäsi uskonnottomuus on täsmälleen sama asia kuin ateismi. Ihan jopa sananmukaisesti a-theist => ilman-jumaluskoa.
Uskonto ja usko ovat kaksi eri asiaa. Uskonto on monen ihmisen jakama vakiintunut oppirakennelma ihan tietynlaisesta tavasta uskoa ja ihan tietynlaisesta jumalkuvasta. Usko taas on vain uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Se voi olla ihan vain sinun oma käsityksesi tästä voimasta jota kukaan muu ei jaa.
Uskonnottomuus on siis sitä että ei kuulu tai usko mihinkään vakiintuneeseen oppiin. Ateismi taas on sitä että ei usko mihinkään suurempaan voimaan, ei vakiintuneen uskonnon mukaiseen tai mihinkään omaan käsitykseen sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on, 66,6 % kuitenkin kuuluu edelleen kirkkoon.
Minäkin kuulun kirkkoon vaikka olen ateisti. Enkä ole taatusti ainoa.
Miksi kuulut? Eikö tämä ole melkoisen tekopyhää? En minäkään mene moskeijaan, koska pidän koraania keksittyjen tarinoidewn kokoelmana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat muoti-ateisteja. Eivät edes tiedä mitä oikea ateismi on.
No mitä se sitten mielestäsi on?
Usein tavallisia kristittyjä. Olen huomannut että muoti-ateistit tietävät ja puhuvat enemmän Jeesuksesta ja Jumalasta kuin uskonnonopettajat. He vänkäävät evoluutiosta ja uskonnosta mutta silti evoluutiosta eivät tiedä mitään tai joka kerta vastaukset ovat eri.
Et nyt kertonut mitä on mielestäsi se "oikea ateismi" ja miksi juuri se on oikeaa.
Oikealla ei ole tarve vängätä aatteistaan ja hän tietää mitä ateismi on.
Puhut nyt siitä millainen on mielestäsi oikea ateisti. Mutta et siitä mitä on oikea ateismi. Eli mitä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkotin alttarilla vihittävää ateististia. Kirkolliseen vihkimisen kuuluu uskontunnustus. Yhtään en ole uskontunnustuksen aikana täysin hiljaa ylpeänä nähnyt olevan, vähintään jotain mutissut esittäen. Minusta se on valehtelua.
Itse kävin ateistina vihityttämässä itseni kirkossa. Ei minulla ollut tarvetta siinä alkaa mitään uskostani valehtelemaan. Eihän minua siinä erityisesti kuunneltu, vaan papin ääni oli se, joka kaiuttimista kuului. Lisäksi olin selin yleisöön ja polvistuneena, joten tuskin se pappikaan minuun kiinnitti huomiota siinä kohtaa. Vaimonikin tiesi, että olen ateisti, mutta hän ei piitannut.
Ateistin ei kuulu pitää kirkkohäitä. Vai pidätkö kirkkoa juhlasalina?
En minä sinulta lupaa ajatellut kysyäkään. Eikä jumala viskannut kuumaa kiveä niskaani :)
Meistä toinen oli kuitenkin uskova ja itsekin liityin siksi aikaa kirkkoon, että saatiin häät pidettyä.
Taisi mennä kirkon palveluita käyttäville ateisteille tunteisiin kun niin pitää toimintaansa puolustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkotin alttarilla vihittävää ateististia. Kirkolliseen vihkimisen kuuluu uskontunnustus. Yhtään en ole uskontunnustuksen aikana täysin hiljaa ylpeänä nähnyt olevan, vähintään jotain mutissut esittäen. Minusta se on valehtelua.
Itse kävin ateistina vihityttämässä itseni kirkossa. Ei minulla ollut tarvetta siinä alkaa mitään uskostani valehtelemaan. Eihän minua siinä erityisesti kuunneltu, vaan papin ääni oli se, joka kaiuttimista kuului. Lisäksi olin selin yleisöön ja polvistuneena, joten tuskin se pappikaan minuun kiinnitti huomiota siinä kohtaa. Vaimonikin tiesi, että olen ateisti, mutta hän ei piitannut.
En minä sinulta lupa
Olet tekopyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuulut? Eikö tämä ole melkoisen tekopyhää? En minäkään mene moskeijaan, koska pidän koraania keksittyjen tarinoidewn kokoelmana.
Kuten jo toisessa viestissä kerroin, minusta kirkko tekee kuitenkin ihan hyvää työtä esim. köyhien ja syrjäytyneiden auttamisessa. Lisäksi osa läheisistäni ei tykkäisi jos eroaisin kirkosta joten en halua loukata heitä.
Ja kirkkohan ei ole koskaan missään kieltänyt ateistia tulemasta kirkkoon. Päinvastoin, jokainen on tervetullut.
En usko, että suurin osa on aidosti ateisteja, vaikka sellaisena esiintyvät. Monella on sisällään usko ihmistä viisaampaan voimaan, mutta ei uskalla sitä ääneen sanoa. Elämme jälleen aikaa, jossa uskontonsa julkituovia vainotaan, tällä kertaa leimaamalla tieteenvastaisiksi tai milloin miksikin. Ihmisäly ja kyky hahmottaa asioita, aistit, ovat ihan tieteenkin valossa rajallisia asioita. Monella eläimelläkin on huomattavasti tarkempia aisteja kuin ihmisellä. Emme voi koskaan tietää kaikesta kaikkea. Alkuräjähdys, mistä se tuli? Mikä räjähti? MIksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sinulta lupa
Aika jännä parisuhde jos toinen uskoo jumalaan ja toinen luomisteoriaan. Kivat teille.
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä kirkon palveluita käyttäville ateisteille tunteisiin kun niin pitää toimintaansa puolustella.
Sinähän tässä koko ajan haastat muiden oikeutta tulla kirkkoon vaikkapa häihin vaikka on virallisesti kirkon jäsen ja maksaa kirkollisveronsa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskonnoton.
Ateisti uskoo vakaasti siihen, että Jumalaa tai Jumalia ei ole olemassa. Jotkut ateistit ovat sitä mieltä, että asia on pitävästi todistettu.
"En usko, että suurin osa on aidosti ateisteja, vaikka sellaisena esiintyvät. Monella on sisällään usko ihmistä viisaampaan voimaan, mutta ei uskalla sitä ääneen sanoa. "
Höpsistä. Miksi sinulla on kuva tarve kuvitella että kaikki uskoisivat kuten sinä? Etkö luota omaan uskoosi jos riittävän moni muu ei usko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tässä koko ajan haastat muiden oikeutta tulla kirkkoon vaikkapa häihin vaikka on virallisesti kirkon jäsen ja maksaa kirkollisveronsa.
En sano etteikö saisi, minusta se vain on valehtelua. Miksi sitä on niin vaikea myöntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskonnoton.
Uskothan sä sitten siihen ettei mitään jumalia ole. Usko pysyy, kohde vain vaihtuu.
Itse määrittelisin uskonnottomuuden niin, ettei usko jumalaan minkään uskonnon oppien mukaisesti. Ei siis ole sama asia kuin ateismi. Vähän sama kuin sitotumaton poliitikko.
Määrittelemäsi uskonnottomuus on täsmälleen sama asia kuin ateismi. Ihan jopa sananmukaisesti a-theist => ilman-jumaluskoa.
Uskonto ja usko ovat kaksi eri asiaa. Uskonto on monen ihmisen jakama vakiintunut oppirakennelma ihan tietynlaisesta tavasta uskoa ja ihan tietynlaisesta jumalkuvasta. Usko t
Tuo on ihan toimiva määritelmä uskonnolle ja uskolle.
Minä ajattelisin kuitenkin, että uskonto voi olla vaikka vain yhden ihmisen näkemus uskosta. Jos ihmisellä on henkilökohtainen ainutlaatuinen tapa uskoa niin se on hänen uskontonsa. Vaikkei se ole järjestäytynyt organisaatio. Sellaisesta käyttäisin nimeä uskontokunta. Uskontokunta on saman uskonnon tunnustajien yhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no joo, jos seuraa jenkkiurheilijoita yms. väkeä jotka toitottavat netissä uskoansa jumalaan, niin yhtä paljon jollei enemmän he pettävät ja sekoilevat muuten kuin ateistitkin, he vain uskovat jumalaan siinä samalla
USA:ssa on sosiaalista etua siitä että sanoo uskovansa, joten siellä Jumalasta höpöttävät nekin, jotka eivät häntä tunne. Euroopassa taas uskovistakin valtaosa pitää mölyt mahassaan.
Idän Putlerikin on uskon miehiä. Vastahan keväällä näytettiin kuvia Putlerista kirkossa. Ortodoksipapit viuhtoivat ympärillä savupallojensa kanssa hassuissa vaatteissa.
Johtajan osalta se voi olla näytelmää, joka vetoaa kansaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaista, jotka kirkkoon kuuluvat, ei usko jumaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskonnoton.
Ei ateismi ole uskonnottomuutta sinänsä, sillä teismi on jumaluskoa ja ateismi jumaluskon puutetta, kuten asian itsekin ilmaisit.
Tietyn uskonnon kannattajat ovat aina teistejä, mutta teistit eivät määritelmällisesti ole vielä minkään uskonnon kannattajia.
Jos politiikkavertaus ei kelvannut, niin kävisikö sitten se, että tietyn uskonnon kannattaja vastaa taidemaalaria ja uskonnoton on vasta ostanut kankaan, eikä tiedä, mitä sille maalaisi. Ateisti taas ei piittaa maalaamisesta lainkaan.
"Aika jännä parisuhde jos toinen uskoo jumalaan ja toinen luomisteoriaan. Kivat teille."
Kyllä minun puolisoni ainakin uskoo minun laillani evoluutioon vaikka uskookin Jumalaan.
"Jaettu positio on tässä tapauksessa vähemmistön kesken jaettu, sillä kiristittyjäkin on vain vajaa kolmannes maapallon väestöstä. Jokainen uskonto näkee jumaluuden eri tavalla."
Rinnastaisin kristinuskon analogiassa S-ryhmään Suomessa. Vähemmistö, mutta suurin yksittäinen kannatus.
Voidaan toki väittää, että elämä ei tarvitse mitään uskontoa, mutta ihminen organismina tarvitsee ruokaa. Silti tosiasia on, että suuri enemmistö maailman ihmisistä uskoo, että uskonto on elämälle yhtä tärkeä kuin ruoka ihmiselle.
Tämä näkemys ei silti ole välttämättä totuus, koska enemmistön uskomus ei välttämättä kuvasta todellisuutta.
Sosiologisesti suuret ihmisjoukot kuitenkin hylkivät liikaa erilaisuutta kuten eläinkuntakin. Tämä on yksi demokratian haasteita ja ilmiön kanssa painivat niin ateistit kuin ääriuskovat. Eli tältä osin sosiologisissa ääripäissä on yhteys.