Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
kyllä on surkee tämä millenniaali ja z-sukupolvi
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no joo, jos seuraa jenkkiurheilijoita yms. väkeä jotka toitottavat netissä uskoansa jumalaan, niin yhtä paljon jollei enemmän he pettävät ja sekoilevat muuten kuin ateistitkin, he vain uskovat jumalaan siinä samalla
USA:ssa on sosiaalista etua siitä että sanoo uskovansa, joten siellä Jumalasta höpöttävät nekin, jotka eivät häntä tunne. Euroopassa taas uskovistakin valtaosa pitää mölyt mahassaan.
Idän Putlerikin on uskon miehiä. Vastahan keväällä näytettiin kuvia Putlerista kirkossa. Ortodoksipapit viuhtoivat ympärillä savupallojensa kanssa hassuissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no joo, jos seuraa jenkkiurheilijoita yms. väkeä jotka toitottavat netissä uskoansa jumalaan, niin yhtä paljon jollei enemmän he pettävät ja sekoilevat muuten kuin ateistitkin, he vain uskovat jumalaan siinä samalla
USA:ssa on sosiaalista etua siitä että sanoo uskovansa, joten siellä Jumalasta höpöttävät nekin, jotka eivät häntä tunne. Euroopassa taas uskovistakin valtaosa pitää mölyt mahassaan.
Siellä taitaa kirkossa vähintään viikottain käydä melkein jo puolet väestä.
Suomessa puolet väestä kävi joka viikko jumalanpalveluksessa milloin? Olisiko 1940-luvulla?
En usko mihinkään jumalaan, enemmän siihen, että kaikella on pitkässä tähtäimessä joku tarkoitus, karmaan ja luonnonvoimiin. En usko että kukaan meitä täällä ohjaa. Vaikea selittää kunnolla.
Mihinkään uskontokuntaan en kuulu, mutta en kiellä etteikö voisi myös olla jotain mitä emme (vielä) ymmärrä. Tiede kehittyy, mustia aukkoja on olemassa jne.
koulun sijaisena olin ja toisen luokan opettaja sanoi olevansa ateisti, ihmetteli miten joku voi uskoa Jumalaan ja Jeesukseen kuten minä hänen mukaansa Raamatussa pitäisi olla selitys kaikelle.
miten opettaja voi olla ateisti? kyllä oli surkee ilmapiiri koulussa kun kaikki opettajat olivat ateistijuntteja.
hänen mmukaansa miljardi vuotta loivat tämän universumin itsekseen.
mistä se evoluutio sai materiaalin kaikkeen?
Jeesus
on
Tie
Totuus
ja
Elämä
.
Eli ainoa pelastus.
"Tuskin ovat. Ateisti kieltää jumalan olemassa olon, en ymmärrä miksi yksikään ateisti kuuluisi mihinkään uskontokuntaan."
Olen ateisti mutta ei mitenkään aktiivisesti kiellä jumalan olemassaoloa. Sillä ei vain ole mitään merkitystä minulle enkä edes ajattele asiaa. Ihan samoin kun ihminen joka ei harrasta tennistä ei koko ajan aktiivisesti ajattele että ei pelaa eikä halua pelata.
Ja minä kuulun myös ev.lut kirkkoon. Lähinnä siksi että minusta kirkko tekee ihan hyvääkin työtä monessa asiassa ja myös siksi että läheiseni toivovat minun kuuluvan. Asia ei ole minulle ongelma koska en käy kirkossa kuin klassisesti häissä ja hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
"Tuskin ovat. Ateisti kieltää jumalan olemassa olon, en ymmärrä miksi yksikään ateisti kuuluisi mihinkään uskontokuntaan."
Olen ateisti mutta ei mitenkään aktiivisesti kiellä jumalan olemassaoloa. Sillä ei vain ole mitään merkitystä minulle enkä edes ajattele asiaa. Ihan samoin kun ihminen joka ei harrasta tennistä ei koko ajan aktiivisesti ajattele että ei pelaa eikä halua pelata.
Ja minä kuulun myös ev.lut kirkkoon. Lähinnä siksi että minusta kirkko tekee ihan hyvääkin työtä monessa asiassa ja myös siksi että läheiseni toivovat minun kuuluvan. Asia ei ole minulle ongelma koska en käy kirkossa kuin klassisesti häissä ja hautajaisissa.
Miksi ateistit tunnustavat uskonsa ripillä tai kirkkohäissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idän Putlerikin on uskon miehiä. Vastahan keväällä näytettiin kuvia Putlerista kirkossa. Ortodoksipapit viuhtoivat ympärillä savupallojensa kanssa hassuissa vaatteissa.
Venäjän ortodoksikirkko on lakannut olemasta kristillinen kirkko, ja siitä on tullut vanhatestamentillisen lakiuskonnon ja kansalliskiihkon temppeli. Kristus on lähtenyt sieltä pois. Tämä oli tutun uskovaisen ryssãn näkemys.
Putínín uskolle ihan sopiva kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei ole yksimuotoinen ajattelutapa. Kaikki ateistit eivät ajattele täsmälleen samalla tavalla. Jotta voisi vastata aloittajan kysymykseen, kysymyksessä pitäisi täsmentää, mitä ateismillaan tarkoittaa.
Ateismi nimenomaan on yksimuotoinen ajattelutapa. Se tarkoittaa jumala-uskon puutetta. Ei mitään vähempää ja ei mitään enempää.
Siis ateisti on juntti, mutta kirjaan uskova ei?
Miksi kirja ei voisi olla joku muukin? Ei ole mitään järjellistä perustetta, miksi kristinuskoon 400-luvulla valittu ja myös sisällöltään toimitettu teos olisi ainutlaatuinen kun sitä vertaa muihin teoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole perehtynyt mitä ateismi tarkalleen tarkoittaa.
Itse olen uskonnoton.
Uskothan sä sitten siihen ettei mitään jumalia ole. Usko pysyy, kohde vain vaihtuu.
Uskonto ja usko eivät ole sama asia. Uskonnoton ihminen voi uskoa johonkin mutta ei vain usko mihinkään vakiintuneeseen uskontoon eli uskonnoliseen oppirakennelmaan.
Juuri näin. Alkuperäisestä sanasta on erkaantunut satoja tai tuhansia eri oppirakennelmia- pakanaoppeja. Sana-raamatun sanaa on väännetty kautta historian.
Ei ole olemassa kuin yksi mihin tulisi uskoa.
Raamattu kertoo maailman synnyn. Sitä ennen ei ollut mitään. Ei uskontoja, oli vain tyhjyys.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalsisista on menossa helvettiin
Nämä on niitä hartaita kristittyjä jotka julistavat jumalansa sanaa;
mm." älkää tuomitko etttei teitä tuomittaisi." Ja : Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.
Tällaisia mm. muistan jostain uskontotunnilta ja eipä silti, hyviä neuvoja ovatkin ihan näin uskonnottomankin mielestä.
Niin että: kirkkain silmin tulet sitten tuomitsemaan muita helvettiin? Otat sen jumalasi paikan?
Siinä mielessä relevantti kysymys että paljon ihmisiä kuuluu kirkkoon ilman n.s. elävää uskoa. Ateismia on hankala mitata, kuten tätä elävää uskoa. Ehkä aloittajaa lohduttaa esirukouksen mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tunnusta. Jos joudun osallistumaan johonkin kirkon tilaisuuteen niin istun vain hiljaa paikallani enkä lausu mitään uskontunnustusta. Ei sitä ole mikään pakko lausua.
Kunnioitan toki muiden uskoa joten en tee myöskään asiasta mitään numeroa.
Miksi uskontoja on monia? Kuka päättää mikä on se oikea uskonto?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on, 66,6 % kuitenkin kuuluu edelleen kirkkoon.
Pedon luku :)
Kirkkoon kuuluu paljon myös tapauskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei ole yksimuotoinen ajattelutapa. Kaikki ateistit eivät ajattele täsmälleen samalla tavalla. Jotta voisi vastata aloittajan kysymykseen, kysymyksessä pitäisi täsmentää, mitä ateismillaan tarkoittaa.
Ateismi nimenomaan on yksimuotoinen ajattelutapa. Se tarkoittaa jumala-uskon puutetta. Ei mitään vähempää ja ei mitään enempää.
Lyhyesti: et tiedä, mistä puhut. Tässä ei ole mahdollista käydä perinpohjaiseen selvittämiseen, mutta kaikissa uskonnonfilosofian alkeisoppikirjoissa tarkastellaan muun muassa ateismia ja sen eri muotoja. Mikäli haluat itseäsi sivistää, käväise kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tunnusta. Jos joudun osallistumaan johonkin kirkon tilaisuuteen niin ist
Olet korfirmoitu? Käynyt rippikoulun? Rippi on uskontunnustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, voihan yksilö katsoa vaikka Tähtien sodan jedien rituaaleja sekä jopa toistaa samalla jediuskomuksia ja jopa pitää elokuvasta. Mutta ei tämä mitään todista.
Ooon aina usonnu siihön mik on totta ja sooooon varma!