Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS psykosomaattista?

Vierailija
07.03.2024 |

Tuntuu olevan monen lääkärin mielestä psykosomaattista. Onko näin?

Ainakin näköjään helppo keino ottaa saikkua milloin huvittaa.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä on. Minulle työterveyslääkäri suositteli mielenterveystoimistoa,sulki kyllä suunsa siinä vaiheessa kun ripuloin housuun.. Koetin mennä vessaan ja yksi id""ootti huutelee että odotas nyt vielä, varmaan luuli että mahakipu on mun päässä. Jätin sitten haisevat jäähyväiset.

Juuri nyt olen työtön,Kelan mielestä täysin työkykyinen vaikka minulla on jatkuvasti lievästä sietämättömään vaihtelevia vatsakipuja, ripulia ja pieruja jotka haisevat mädänneelle ruumiille. Näyttäkää minulle työpaikka josta voi juosta tuota vaan vessaan,monta kertaa päivässä! Olisihan se tietysti kiva saada palkkaa paskomisesta..

Arki on muutenkin vaikeaa. Vessapassi on yksi vitsi,sillä pitäisi päästä vessoihin muttei  useinkaan pääse.

Ja minulla oireet alkoivat lievinä parikymppisenä mutta todella pahoiksi äityivät,kun kolmekymppisenä  lopetin tupakanpolton. Tähystyksen ja keliakiatestin jälkeen todettiin että Ibs.

Vierailija
62/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on todellinen sairaus, joka voi invalidisoida pahasti. Siihen ei myöskään ole kunnon lääkehoitoa Suomessa ja gastroenterologien tietotaito on surkeaa. 

Suosito-ongelmat ja -sairaudet ovat totta kai todellisia. Mutta onko mikään oirehdinta tai sairaus puhtaasti fyysistä tai toisaalta puhtaasti psyykkistä? Oman käsitykseni ja kokemukseni mukaan ei ainakaan useimmiten ole. Ihminen on kokonaisuus, jossa eri asiat vaikuttavat toisiinsa monin eri tavoin, joskus hyvin suoraan, joskus hyvinkin hienovaraisesti.

Mulla todettiin aikoinaan (n. 25 vuotta sitten) haavainen paksusuolen tulehdus. Oli aika stressaava elämäntilanne silloinkin, mutta suolisto alkoi rauhoittua, kun lapsuuden traumoja ja tunnelukkoja alettiin purkaa kehosta pois.

Lääkäri ei s

Ja aivot toimii syödyllä ruualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen terveysasiat ovat monesti monimutkaisia. Voihan se olla että, esim. sikiöaikana on suolisto jotenkin kehittynyt vähän väärin IBS-potilailla.

Ei pidä paikkaansa tämäkään. Elämä sairastuttaa meitä. Ihmisellä on syystä keho joka puhdistaa sekä parantaa itseänsä. 

Niin niin, elämä sairastuttaa. Ihminen elää siellä kohdussa jo ja sikiöaika todellakin voi sairastuttaa ihmisen.

Vierailija
64/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on auttanut vuosia kestäneeseen ripulipainotteiseen (ibs-d) vatsaongelmaan pätkäpaasto. Lääkäreistä ei ollut mitään hyötyä. Elikkä syön ruokani aamu yhdeksän ja ilta kuuden välillä ja paastoaminen kestää noin 15 tuntia. Nykyään ulosteeni on kiinteämpää. Edelleen kuitenkin yritän vältellä gluteenipitoisia viljoja ja noudattaa fodmap-ruokavaliota. Olen lueskellut paljon amerikkalaisia sivustoja ja olen ymmärtänyt että vatsaongelmani syy on ehkä ohutsuolen bakteerien liikakasvu (SIBO). Jos suoliston MMC (migration motor complex) ei toimi kunnolla, niin se altistaa SIBO:lle. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta joka tutkimusten mukaan heikentäisi MMC-toimintaa. Ainakin Amerikassa SIBO-hoitoon on olemassa joku antibioottikuuri mutta oireet yleensä palaavat takaisin jossain vaiheessa. Uusin tieto mitä olen löytänyt on se että Saccharomyces boulardii -kapselit taistelevat SIBOa ja candida-hiivaa vastaan joten se on nyt minulla tes

Täällä toinen vajis ja liikaa tavaraa ohutsuolessa, senhän pitäisi olla lähes tyhjä. Oletko koittanut siihen greipinsiemenöljyä? Sitten oli siihen myös joku kolmen sekotus, jossa oregano, greippi ja joku kolmas, en nyt muista mikä. Pitäisi häätää niitä pahiksia sieltä.

Vierailija
65/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on todellinen sairaus, joka voi invalidisoida pahasti. Siihen ei myöskään ole kunnon lääkehoitoa Suomessa ja gastroenterologien tietotaito on surkeaa. 

Suosito-ongelmat ja -sairaudet ovat totta kai todellisia. Mutta onko mikään oirehdinta tai sairaus puhtaasti fyysistä tai toisaalta puhtaasti psyykkistä? Oman käsitykseni ja kokemukseni mukaan ei ainakaan useimmiten ole. Ihminen on kokonaisuus, jossa eri asiat vaikuttavat toisiinsa monin eri tavoin, joskus hyvin suoraan, joskus hyvinkin hienovaraisesti.

Mulla todettiin aikoinaan (n. 25 vuotta sitten) haavainen paksusuolen tulehdus. Oli aika stressaava elämäntilanne silloinkin, mutta suolisto alkoi rauhoittua, kun lapsuuden traumoja ja tunnelukkoja alettiin purkaa kehosta pois.

Lääkäri ei s

Se että suolisto on toiset aivomme kertoo vain arvostuksesta fyysistä kehoamme kohtaan sillä suoliston vaikutus elämässämme on suuri kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta. Keho on äärimmäisen tärkeä meille ja me jokainen tiedämme että jos keho sairastuu tai ei voi hyvin, se vaikuttaa meihin. Kuka pitää olla sairaana? Kuka tykkää kovista kivuista? Onko helppo hymyillä jos särkee jotakin paikkaa? Joten voimme ymmärtää että kehon ongelmat sekä sairaudet vaikuttavat myös sinne mieleemme/mielentilaamme samaten. Pitkäaikaiset stressaavat asiat, suru, huolet sekä murheet ja kaikki mahdollinen vaikuttaa siihen hyvinvointiin ja asia on täysin looginen.

Voitte ihan miettiä asioita!

Esimerkiksi:

Mitä tapahtuu kun läheinen kuolee?

Mitä tapahtuu kun sairastamme vakavasti tai esimerkiksi jatkuvasti?

Mitä tapahtuu kun kotona on vaikeaa, rankkaa tai turvatonta esimerkiksi?

Miettikää mikä kaikki vaikuttaa hyvinvointiinne. Muistakaa tehdä muutoksia ja suhtautua asioihinne. Älkää kieltäkö totuuksia sillä sehän ei ainakaan auta mihinkään mutta helposti pahentaa omaa oloa pidemmän päälle ja aiheuttaa enemmänkin ongelmia vielä lisääkin.

Vierailija
66/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin fibromyalgia. Kun lekuri ei löydä syytä, isketään kyseinen dg.

minulla on ollut tuo dg yli 10vuotta. Taannoin kun olin lähdössä työmatkalle ja hain rokotuksia, niin kysyin lekurilta että onko mitään mitä voisi vatsaan ottaa kun pötsi menee reissussa taas aivan pilalle. Hän sanoi että kokeileppa tätä valmistetta, ja vatsani ei ole sen koomin ollut kipeä.

Että joskus näinkin.

Vierailija
67/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kärsin IBS:stä mutta en ole ollut sen vuoksi saikulla koskaan.

Vierailija
68/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuin fibromyalgia. Kun lekuri ei löydä syytä, isketään kyseinen dg.

minulla on ollut tuo dg yli 10vuotta. Taannoin kun olin lähdössä työmatkalle ja hain rokotuksia, niin kysyin lekurilta että onko mitään mitä voisi vatsaan ottaa kun pötsi menee reissussa taas aivan pilalle. Hän sanoi että kokeileppa tätä valmistetta, ja vatsani ei ole sen koomin ollut kipeä.

Että joskus näinkin.

Kyllä se fibromyalgia on samaa laatua. Keho oireilee ja se kipuilee. 

Vatsan kanssa voi tulla kenelle tahansa joskus ongelmia, lapsillekin tulee vatsanpuruja, ohimeneviä vatsakipuja sekä vatsatautiakin. Joskus menee ohi parissa päivässä. Onhan se aina ollutkin täysin luonnollista että ihminen on joskus kipeä tai sairastaa jotakin. Kuumekin on täysin luonnollinen ja toisilla vatsa oireilee kuumeessakin, voi ummettaa tai mennä vatsa löysälle. IBS on jo hieman hankalampi vaiva sekä pahentuneempi kuin nämä normaalit kiputilat tai sairastamiset. IBS kulkee mukana arjessa kuten laukkukin mutta on myös onneksi kausia jolloin on hyvinkin helppo olla eikä ole pakko olla koko ajan kiinni siinä ajatuksessa että minulla nyt on tämä IBS vaiva koska se ei ole vaarallinen itsessään koskaan kuten se fibromyalgiakaan ei ole. Aiheuttaa lähinnä kipua sekin joka voi toki olla joskus jopa lamauttavaa. Tästäkin on kokemusta aika paljon. Migreenihän on myös joillakin aika paha ainakin joskus.

Vierailija
69/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kärsin IBS:stä mutta en ole ollut sen vuoksi saikulla koskaan.

En minäkään. Pahat kiputilat ovat ohimeneviä.

Vierailija
70/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin mielestä on. Minulle työterveyslääkäri suositteli mielenterveystoimistoa,sulki kyllä suunsa siinä vaiheessa kun ripuloin housuun.. Koetin mennä vessaan ja yksi id""ootti huutelee että odotas nyt vielä, varmaan luuli että mahakipu on mun päässä. Jätin sitten haisevat jäähyväiset.

Juuri nyt olen työtön,Kelan mielestä täysin työkykyinen vaikka minulla on jatkuvasti lievästä sietämättömään vaihtelevia vatsakipuja, ripulia ja pieruja jotka haisevat mädänneelle ruumiille. Näyttäkää minulle työpaikka josta voi juosta tuota vaan vessaan,monta kertaa päivässä! Olisihan se tietysti kiva saada palkkaa paskomisesta..

Arki on muutenkin vaikeaa. Vessapassi on yksi vitsi,sillä pitäisi päästä vessoihin muttei  useinkaan pääse.

Ja minulla oireet alkoivat lievinä parikymppisenä mutta todella pahoiksi äityivät,kun kolmekymppisenä  lopetin tupakanpolton. Tähystyksen ja keliakiatestin

Tähän se kaikki suolistoperäinen ongelma on. Ripulikaan ei ole hyvä asia. Onko yleiskuntosi kuitenkin hyvä? Ei se työkykyä kokonaan viekään mutta ymmärrettävästi joskus saattaa joutua sairaslomalle yleiskunnon heikentymisen vuoksi. Samahan se on kuumeessakin. Toivottavasti olosi paranisi jossakin vaiheessa. Minullakin on ollut pahoja kausia mutta tosin ummetusta sekä vatsan voimakasta turpoamista sekä kipuilua lähinnä. Hikikin saattaa puskea toisinaan. Jaksamista sinulle. 

Vierailija
71/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin aikoinaan (n. 25 vuotta sitten) haavainen paksusuolen tulehdus. Oli aika stressaava elämäntilanne silloinkin, mutta suolisto alkoi rauhoittua, kun lapsuuden traumoja ja tunnelukkoja ale

Ei ole ruoka joka vain vaikuttaa sinne aivoihin ja lisäksi vaikka ne aivot ovatkin tärkeät koko ihmisen toiminnan kannalta niin kaikki muukin on hyvin tärkeää.

Vierailija
72/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen terveysasiat ovat monesti monimutkaisia. Voihan se olla että, esim. sikiöaikana on suolisto jotenkin kehittynyt vähän väärin IBS-potilailla.

Ei pidä paikkaansa tämäkään. Elämä sairastuttaa meitä. Ihmisellä on syystä keho joka puhdistaa sekä parantaa itseänsä. 

Niin niin, elämä sairastuttaa. Ihminen elää siellä kohdussa jo ja sikiöaika todellakin voi sairastuttaa ihmisen.

Ei se sikiöaika sairastuta ihmistä mutta kohtuaikana sikiö kehittyy ja olemassa on aina riskinsä kehityshäiriöille kohdussa sikiön koko kehityksen ajan. Muistaakseni ensimmäiset 3-4kk ovat tärkeimmät ajatellen rakenteellista kehitystä.

Vierailija
73/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä psykosomaatiset sairaudetkin ovat todellisia sairauksia. Ei se silti tarkoita etteivätkö olisi psyykepohjaisia. Taas kerran valitetaan, että Suomessa ei osata hoitaa eikä ole lääkkeit toisin kuin muualla. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Lääketiede on globaalia ja suomalaisilla lääkäreillä on käytössään kaikki se tieto, mitä muualla maailmassa ja käytettävissään tasan tarkkaan samat lääkkeet.

Vierailija
74/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai psykopaattisia "suolihommia"?

Psykopatia tarkoittaa vähän eri asiaa.

Vierailija
75/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin nuorempana vaivasta, tuli verta suolesta, tähystettiinkin. Mitään ei varsinaisesti löytynyt, käskettiin syödä kuituja. Sanoin, että kuitu pahentaa. Nykyään vatsantoiminta aika normaalia, tai en kiinnitä siihen niin huomiota. Ja käyn vessassa silloin kun on hätä, enkä pidättele. Itsellänikin ainakin oireisiin keskittyminen ja asiasta stressaaminen pahensi oireita. Nykyään seurana on migreeni. Ja on myös pientä mt-ongelmaa. Joten todellakin uskon, että näillä on yhteys.

Vierailija
76/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä psykosomaatiset sairaudetkin ovat todellisia sairauksia. Ei se silti tarkoita etteivätkö olisi psyykepohjaisia. Taas kerran valitetaan, että Suomessa ei osata hoitaa eikä ole lääkkeit toisin kuin muualla. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Lääketiede on globaalia ja suomalaisilla lääkäreillä on käytössään kaikki se tieto, mitä muualla maailmassa ja käytettävissään tasan tarkkaan samat lääkkeet.

Ei kyllä koske kaikkia sairauksia. Vaikka maailmalla olisikin tietoa ja toimivia lääkkeeitä, niin suomalaiset jäärät noudattaa tasan sitä, mitä koulussa opiskeltiin joskus -80 luvulla tunti, pari.

Joten pötypuhetta väittämäsi.

#kilpirauhaskiista

Vierailija
77/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin. Minulla on viimeisen yli vuoden ajan ollut kohtuutonta stressiä. Vatsani kipuili invalidisoivasti, turpoili yhtenään ja koko ajan oksetti. Nyt SSRI lääkkeiden aloituksen myötä nämä kaikki oireet ovat hävinneet.

N25

Vierailija
78/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS on suoliston toiminnallinen ongelma eikä käytännössä mitään sen enempää.

Olen havainnut että mukaan on tullut psykosomaattista oireistoa ja ymmärrän tätä ajatusta sekä tukisin sitä mielelläni mutta silloin me pureudumme jo syvemmälle kuin näihin fyysisiin oireisiin sekä kiputiloihin.

Olen katsastellut psykosomatiikan ideologiaa ja ajatusta ja havaitsin että puhumme monesti samoista asioista eri tavoin ja tällöin ihmisten ajatukset eivät joko kohtaa kovinkaan helposti tai ymmärrämme toisiamme väärin sillä me miellämme asioita eri tavoin ja se hankaloittaa elämää varsinkin jos asioita ei avata enemmän, ei kysellä tai kyseenalaisteta asioita toinen toisiltamme. Olen myöskin huolissani siitä kuinka paljon me opetamme asioita internetissä väärin tai puutteellisesta ymmärryksestä käsin. On tietenkin otettava huomioon myöskin se että opetus kouluissa on eri asia kuin opetus jonkun yksityishenkilön toimesta. Tärkeää on myös se kuka opettaa, mitä ja miksi sekä mihin kaikkeen tällä pyritään oikeasti vaikuttamaan. Tärkeää olisi muistaa järkevät opetustavat. Sanavalinnoilla on toisinaan hirvittävän suuri merkitys ja jo pelkästään yksi väärä sana tai sanamuoto voi olla olennainen seikka koko asiayhteyden kannalta kaikin puolin.

Vierailija
79/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin nuorempana vaivasta, tuli verta suolesta, tähystettiinkin. Mitään ei varsinaisesti löytynyt, käskettiin syödä kuituja. Sanoin, että kuitu pahentaa. Nykyään vatsantoiminta aika normaalia, tai en kiinnitä siihen niin huomiota. Ja käyn vessassa silloin kun on hätä, enkä pidättele. Itsellänikin ainakin oireisiin keskittyminen ja asiasta stressaaminen pahensi oireita. Nykyään seurana on migreeni. Ja on myös pientä mt-ongelmaa. Joten todellakin uskon, että näillä on yhteys.

Ihminen on kokonaisuus ja moni asia on yhteydessä toisiinsa jopa suoranaisestikin. Muista pitää itsestäsi hyvää huolta.

Vierailija
80/94 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä koske kaikkia sairauksia. Vaikka maailmalla olisikin tietoa ja toimivia lääkkeeitä, niin suomalaiset jäärät noudattaa tasan sitä, mitä koulussa opiskeltiin joskus -80 luvulla tunti, pari.

Jot

"Asiantuntija" vetoaa kilpirauhaskiistaan ja ilmeisesti erityisesti kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon. Onneksi Suomessa on juuri pari kuukautta sitten julkaistu kilpirauhasen vajaatoiminnan käypä hoito ohjeet. Taudin diagnostiikka ja hoito on tasan tarkkaan samanlaista kuin muualla Euroopassa ja USAssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme