Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS psykosomaattista?

Vierailija
07.03.2024 |

Tuntuu olevan monen lääkärin mielestä psykosomaattista. Onko näin?

Ainakin näköjään helppo keino ottaa saikkua milloin huvittaa.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen takia pavut ym. eivät sovi IBS-potilaille, koska niistä syntyy suolistoon niin paljon kaasua. Ja kun suolisto ei ole kiinnikkeiden takia normaalin joustava, aiheutuu valtavaa kipua. Hermosignaalit lentelevät ympäriinsä ja suolisto saattaa joko jumiutua tai päinvastoin päästää kaiken ulos. 

Onko sinulla jotain lähdettäkin tuolle kiinnikeväitteelle?

Haha. Ei ole. Sanotaanko vaikka näin, että olen omatoimisesti tutkinut asiaa, havainnoinut ja kokeillut juttuja, ja lukenut lukuisia tutkimusartikkeleita ja vertaiskokemuksia aiheeseen liittyen. Olen 99% varma, että jos sairautta lähdettäisiin tutkimaan, löytyisi juuri se mitä minä ehdotin. Tällaiset vaivat eivät herätä rahoittajien mielenkiintoa, joten uraauurtavaa tutkimusta ei ole. Ja hei, ainakin olen onnistunut itseni parantamaan.

:D Vai niin. Onhan tuota tutkittu jo paljonkin ja siksi toimivat hoidotkin löytyy kyllä (ruokavalio, maitohappobakteerit, tietyt valmisteet jotka tukevat normaalin bakteeriflooran kasvua.) Stressi (ja unettomuus) vinouttaa aina enemmän tai vähemmän suolistoflooraa ja joillain stressi on se suurin tekijä ibs:n puhkeamisen taustalla.

Vierailija
22/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on todellinen sairaus, joka voi invalidisoida pahasti. Siihen ei myöskään ole kunnon lääkehoitoa Suomessa ja gastroenterologien tietotaito on surkeaa. 

Gastroenterologeista ei kokemusta mutta kyllähän ainakin yleislääkärit laittavat vaan suurinpiirtein lähetettä psykiatrialle ja itse saat kaivaa kaikki maitohappobakteeriasiat, ruokavaliohoidot sun muut netistä. Jos siis ymmärrät kyseenalaistaa sen jumalasta seuraavan lääkärin.

No, mitähän vikaa siinä on, että itse etsii tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oman elämänsä tutkija täällä taas. Sellaisen halusin vielä ilmaista, että hormoneilla (joita välittäjäaineetkin periaatteessa ovat), on ihan valtava merkitys sekä sairauksien puhkeamiselle että oireiden kokemiselle. Naiset sairastuvat johonkin sairauteen usein hormonaalisten murrosten taitteessa. Murrosiässä, raskauden jälkeen tai vaihdevuosien alkaessa. Hormonithan myös vaikuttavat tunne-elämään. Olisi ihan supertärkeää että tutkittaisiin tätä hormonilinkkiä - mikä sen toimintamekanismi on solu- ja geenitasolla sairastumisessa. 

Vierailija
24/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen takia pavut ym. eivät sovi IBS-potilaille, koska niistä syntyy suolistoon niin paljon kaasua. Ja kun suolisto ei ole kiinnikkeiden takia normaalin joustava, aiheutuu valtavaa kipua. Hermosignaalit lentelevät ympäriinsä ja suolisto saattaa joko jumiutua tai päinvastoin päästää kaiken ulos. 

Onko sinulla jotain lähdettäkin tuolle kiinnikeväitteelle?

Haha. Ei ole. Sanotaanko vaikka näin, että olen omatoimisesti tutkinut asiaa, havainnoinut ja kokeillut juttuja, ja lukenut lukuisia tutkimusartikkeleita ja vertaiskokemuksia aiheeseen liittyen. Olen 99% varma, että jos sairautta lähdettäisiin tutkimaan, löytyisi juuri se mitä minä ehdotin. Tällaiset vaivat eivät herätä rahoittajien mielenkiintoa, joten uraauurtavaa tutkimusta ei ole.

Lue aiheesta suolisto ja välittäjäaineet, niin saat perustietoa liittyen tähän. En nyt muista tarkalleen minkä kaikkien välittäjäaineiden muodostukseen suolisto osallistuu, mutta serotoniini ainakin oli yksi merkittävä. 

Vierailija
25/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on todellinen sairaus, joka voi invalidisoida pahasti. Siihen ei myöskään ole kunnon lääkehoitoa Suomessa ja gastroenterologien tietotaito on surkeaa. 

Gastroenterologeista ei kokemusta mutta kyllähän ainakin yleislääkärit laittavat vaan suurinpiirtein lähetettä psykiatrialle ja itse saat kaivaa kaikki maitohappobakteeriasiat, ruokavaliohoidot sun muut netistä. Jos siis ymmärrät kyseenalaistaa sen jumalasta seuraavan lääkärin.

No, mitähän vikaa siinä on, että itse etsii tietoa?

Ei mitään. Kunhan vaan jaksaa nähdä vaivan ja ymmärtää englanninkielistä tekstiä. 

Vierailija
26/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on IBS, ja siirryin jollakin aikaa ensin kasvissyöjäksi ja sitten vegaaniksi. Suoliston toiminta ei pahentunut, vaikka nykyisin syön noita papuja yms päivittäin. Ruuat, jotka triggeröi mahaa on enemmänkin tuliset ruuat, raaka sipuli ja rasvainen ruoka. Myös stressi vaikuttaa.

Että välillä tuntuu siltä, että tää IBS on niin omanlaisensa sairaus ja hyvinkin yksilöllinen.

Vierailija
27/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oman elämänsä tutkija täällä taas. Sellaisen halusin vielä ilmaista, että hormoneilla (joita välittäjäaineetkin periaatteessa ovat), on ihan valtava merkitys sekä sairauksien puhkeamiselle että oireiden kokemiselle. Naiset sairastuvat johonkin sairauteen usein hormonaalisten murrosten taitteessa. Murrosiässä, raskauden jälkeen tai vaihdevuosien alkaessa. Hormonithan myös vaikuttavat tunne-elämään. Olisi ihan supertärkeää että tutkittaisiin tätä hormonilinkkiä - mikä sen toimintamekanismi on solu- ja geenitasolla sairastumisessa. 

Hormoneilla, ihan kaikilla, on suuri merkitys elimistön toiminnalle. Eiköhän sen kaikki jo tiedä.

Vierailija
28/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormoneilla, ihan kaikilla, on suuri merkitys elimistön toiminnalle. Eiköhän sen kaikki jo tiedä.

Ei tuo tieto auta ketään. Ne tarkemmat mekanismit täytyy tuntea, jotta sairauksia voidaan ehkäistä ja/tai hoitaa menestyksekkäästi. 

Vierailija
29/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on IBS, ja siirryin jollakin aikaa ensin kasvissyöjäksi ja sitten vegaaniksi. Suoliston toiminta ei pahentunut, vaikka nykyisin syön noita papuja yms päivittäin. Ruuat, jotka triggeröi mahaa on enemmänkin tuliset ruuat, raaka sipuli ja rasvainen ruoka. Myös stressi vaikuttaa.

Että välillä tuntuu siltä, että tää IBS on niin omanlaisensa sairaus ja hyvinkin yksilöllinen.

Se on. Ihmiskeho, epigenetiikka, mikrobiologia.. kaikki ovat niin monimutkaisia ja moniulotteisia asioita, että niistä tiedetään vain murto-osa.

Vierailija
30/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai psykopaattisia "suolihommia"?

Vierailija
31/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo tieto auta ketään. Ne tarkemmat mekanismit täytyy tuntea, jotta sairauksia voidaan ehkäistä ja/tai hoitaa menestyksekkäästi. 

Kyllä se auttaa siinä mielessä, että tajutaan, että ruuan merkitys on muutakin kuin kaloreita. Elimistö toimii parhaiten sopivalla ruualla. Sopiva ruoka ei tarkoita vähäkalorista, sopimattomia rasvoja sisältävää ruokaa, jota on tankattava monta kertaa päivässä niin kuin suositukset sanoo.

Vierailija
32/94 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auttanut vuosia kestäneeseen ripulipainotteiseen (ibs-d) vatsaongelmaan pätkäpaasto. Lääkäreistä ei ollut mitään hyötyä. Elikkä syön ruokani aamu yhdeksän ja ilta kuuden välillä ja paastoaminen kestää noin 15 tuntia. Nykyään ulosteeni on kiinteämpää. Edelleen kuitenkin yritän vältellä gluteenipitoisia viljoja ja noudattaa fodmap-ruokavaliota. Olen lueskellut paljon amerikkalaisia sivustoja ja olen ymmärtänyt että vatsaongelmani syy on ehkä ohutsuolen bakteerien liikakasvu (SIBO). Jos suoliston MMC (migration motor complex) ei toimi kunnolla, niin se altistaa SIBO:lle. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta joka tutkimusten mukaan heikentäisi MMC-toimintaa. Ainakin Amerikassa SIBO-hoitoon on olemassa joku antibioottikuuri mutta oireet yleensä palaavat takaisin jossain vaiheessa. Uusin tieto mitä olen löytänyt on se että Saccharomyces boulardii -kapselit taistelevat SIBOa ja candida-hiivaa vastaan joten se on nyt minulla testauksessa. Suosittelen googlailemaan englannin kielellä näitä asioita koska Amerikasta tietoa löytyy paljon enemmän kuin Suomesta.

Vierailija
33/94 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Täysin psykosomaattista!

Vierailija
34/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ainakin pahentaa oireita, mutta niinhän se tuppaa olemaan useimmissa sairauksissa. Itse epäilen, että omalla kohdallani taustalla on lapsuuden ja nuoruuden kymmenet ja taas kymmenet antibioottikuurit (oli jatkuvasti sairas, mutta se johtui alun perin lähinnä siitä, että jouduin viettämään aikani läpeensä homeisissa tiloissa jotka menivät sittemmin purkuun kun homeongelma oli liian paha korjattavaksi, eikä asiaa todennäköisesti auttanut sekään, että jouduin parikymmentä vuotta syömään ruokaa jolle olin allerginen).

Vierailija
35/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut/hakenut saikkua koskaan vaikka olen kärsinyt koko aikuisikäni siitä. Ei ole psykosomaattista. Stressivatsa. Sitä oppii sietämään kovinkin paljon kipua. 

Vierailija
36/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten IBS diagnosoidaan? IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä ei ole virallisesti sairaus, vaan toiminnallinen vaiva, jossa suolisto ylireagoi eri ärsykkeisiin. IBS voi olla pitkäaikainen, elämää häiritsevä ja kivuliaskin.

Tässä, toiminnallinen vaiva jonka syytä ei olla löydetty mutta yhteys on stressitekijöihin sekä kuormittavaan elämään, huoliin, suruun, murheisiin.

Yrittivät jo aiemmin ihmetellä huiputetaanko oireissa tai onko jotakin masennusta tai muita vaiettuja asioita tms.

Kaikkea sitä yritetään mutta valehtelukin vaikeuttaa asioita.

Monesti tutkimuksiin saattaa kuulua suolen tähystys jotta voidaan sulkea pois elimellisiä syitä. Ultraustakin voidaan tehdä koko vatsan alueelle sekä tutkia synnytyselimetkin.

Vierailija
37/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Täysin psykosomaattista!

Ei se kyllä ole. Tiedän koska olen kärsinyt täysin alkuperäisestä artyvän suolen oireyhtymästä koko aikuisikäni. Kyllähän se vatsan kipuilu sekä turpoaminen huolettaa mutta tekevät kyllä tähystyksiä, ultraamista sun muita kokeita ja sitten on ennenkin sanottu että sen kanssa tulee vain oppia elämään. 

Suositus on stressi minimiin ja elämästä nauttimista mahdollisimman normaalisti. Ruokavaliota voi katsoa mutta yleensä ruokavaliomuutokset eivät auta ainakaan kovinkaan pitkäksi aikaa eikä kyseessä edes ole ruoka-aineisiin liittyvä vaiva.

Vierailija
38/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan, tunnen pari ja ei ihan kaikki muumit ole laaksossa.

Siis mitä tarkoitat?

Vierailija
39/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan IBS syndroomasta joka ei liity teidän psyykkisiin vaivoihinne. Älkää sekoittako asioita. Psyyke on psyyke.

Vierailija
40/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen mukaan nuppivika siinä missä joku sähköallergiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän