Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS psykosomaattista?

Vierailija
07.03.2024 |

Tuntuu olevan monen lääkärin mielestä psykosomaattista. Onko näin?

Ainakin näköjään helppo keino ottaa saikkua milloin huvittaa.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan, tunnen pari ja ei ihan kaikki muumit ole laaksossa.

Vierailija
2/94 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se loppupeleissä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se!

Vierailija
4/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Se on todellinen sairaus, joka voi invalidisoida pahasti. Siihen ei myöskään ole kunnon lääkehoitoa Suomessa ja gastroenterologien tietotaito on surkeaa. 

Vierailija
5/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Elimistö toimii niin, että kun sinulla on jo joku sairaus, vahvat tunteet vaikuttavat oireiden aktivoitumiseen. Pätee lähes kaikkiin sairauksiin. Jos sinulla ei ole sairautta, voit kokea tunteita ihan vapaasti etkä saa mitään oireita. 

Vierailija
6/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Elimistö toimii niin, että kun sinulla on jo joku sairaus, vahvat tunteet vaikuttavat oireiden aktivoitumiseen. Pätee lähes kaikkiin sairauksiin. Jos sinulla ei ole sairautta, voit kokea tunteita ihan vapaasti etkä saa mitään oireita. 

Tunteiden patoaminen ei ole tervettä, joten ainut ratkaisu olisi hoitaa sairaus pois. Valitettavasti tällaista mielenkiintoa ei ole lääkefirmoilla tai hoitosuositusten laatijoilla. IBS:n kohdalla on onneksi mahdollista kontrolloida taudin aktiivisuutta jonkin verran tarkalla ruokavaliolla. 

Vierailija
8/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteiden patoaminen ei ole tervettä, joten ainut ratkaisu olisi hoitaa sairaus pois. Valitettavasti tällaista mielenkiintoa ei ole lääkefirmoilla tai hoitosuositusten laatijoilla. IBS:n kohdalla on onneksi mahdollista kontrolloida taudin aktiivisuutta jonkin verran tarkalla ruokavaliolla. 

Kyllä mutta joskus sekään ei auta. Pitkät antibioottikuurit ovat tuhoisia IBSin kannalta. Tätäkään ei tiedoteta potilaille. 

Vierailija
9/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa IBS on autoimmuunisairaus. Patogeeniset mikrobit saavat elimistön kasvattamaan suolistoon sidekudos"kiinnikkeitä", jolloin suolen joustavuus ja toimivuus heikkenee. Suolen mikrobikanta pitää korjata, jotta oireista pääsee eroon, mutta se on lähes mahdotonta. Koska patogeeneja lymyää aina jossain piilossa, minkä lisäksi pitäisi saada vanhat kiinnikkeet jotenkin irtaantumaan suolistosta. Itse onnistuin siinä kerran. Puolen vuoden ajan tuli jotain niin outoa tavaraa ulos että huhheijaa. Vointini oli aivan karmea koko sen ajan, mutta puolen vuoden jälkeen suolistoni on voinut aika hyvin. 

Vierailija
10/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa IBS on autoimmuunisairaus. Patogeeniset mikrobit saavat elimistön kasvattamaan suolistoon sidekudos"kiinnikkeitä", jolloin suolen joustavuus ja toimivuus heikkenee. Suolen mikrobikanta pitää korjata, jotta oireista pääsee eroon, mutta se on lähes mahdotonta. Koska patogeeneja lymyää aina jossain piilossa, minkä lisäksi pitäisi saada vanhat kiinnikkeet jotenkin irtaantumaan suolistosta. Itse onnistuin siinä kerran. Puolen vuoden ajan tuli jotain niin outoa tavaraa ulos että huhheijaa. Vointini oli aivan karmea koko sen ajan, mutta puolen vuoden jälkeen suolistoni on voinut aika hyvin. 

Muistaakseni lähdin hoitamaan itseäni useammalla maitohappobakteerilla, minkä lisäksi noudatin tiettyä ruokavaliota. En vaan nyt muista mikä se oli, koska tästä on vuosia aikaa. 

Vierailija
11/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on todellinen sairaus, joka voi invalidisoida pahasti. Siihen ei myöskään ole kunnon lääkehoitoa Suomessa ja gastroenterologien tietotaito on surkeaa. 

Joo monellahan tuo lähtee esim. pitkistä ab-kuureista ja itselle "ärtyvän suolen oireyhtymän" aiheutti e-pilleri jonka lopettamisen jälkeen oireet poistuivat. Tiedoissa silti se IBS. 😑

Vierailija
12/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on lääke: ruoka

Vierailija
13/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen takia pavut ym. eivät sovi IBS-potilaille, koska niistä syntyy suolistoon niin paljon kaasua. Ja kun suolisto ei ole kiinnikkeiden takia normaalin joustava, aiheutuu valtavaa kipua. Hermosignaalit lentelevät ympäriinsä ja suolisto saattaa joko jumiutua tai päinvastoin päästää kaiken ulos. 

Vierailija
14/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gastroenterologeista ei kokemusta mutta kyllähän ainakin yleislääkärit laittavat vaan suurinpiirtein lähetettä psykiatrialle ja itse saat kaivaa kaikki maitohappobakteeriasiat, ruokavaliohoidot sun muut netistä. Jos siis ymmärrät kyseenalaistaa sen jumalasta seuraavan lääkärin.

Vierailija
15/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosito-ongelmat ja -sairaudet ovat totta kai todellisia. Mutta onko mikään oirehdinta tai sairaus puhtaasti fyysistä tai toisaalta puhtaasti psyykkistä? Oman käsitykseni ja kokemukseni mukaan ei ainakaan useimmiten ole. Ihminen on kokonaisuus, jossa eri asiat vaikuttavat toisiinsa monin eri tavoin, joskus hyvin suoraan, joskus hyvinkin hienovaraisesti.

Mulla todettiin aikoinaan (n. 25 vuotta sitten) haavainen paksusuolen tulehdus. Oli aika stressaava elämäntilanne silloinkin, mutta suolisto alkoi rauhoittua, kun lapsuuden traumoja ja tunnelukkoja alettiin purkaa kehosta pois.

Lääkäri ei silloin puhunut edes ruokavalion merkityksestä saati sitten muusta (ainakaan minulle). Apu oli haettava ihan muualta.

Vierailija
16/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sen takia pavut ym. eivät sovi IBS-potilaille, koska niistä syntyy suolistoon niin paljon kaasua. Ja kun suolisto ei ole kiinnikkeiden takia normaalin joustava, aiheutuu valtavaa kipua. Hermosignaalit lentelevät ympäriinsä ja suolisto saattaa joko jumiutua tai päinvastoin päästää kaiken ulos. 

Onko sinulla jotain lähdettäkin tuolle kiinnikeväitteelle?

Vierailija
17/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain lähdettäkin tuolle kiinnikeväitteelle?

Haha. Ei ole. Sanotaanko vaikka näin, että olen omatoimisesti tutkinut asiaa, havainnoinut ja kokeillut juttuja, ja lukenut lukuisia tutkimusartikkeleita ja vertaiskokemuksia aiheeseen liittyen. Olen 99% varma, että jos sairautta lähdettäisiin tutkimaan, löytyisi juuri se mitä minä ehdotin. Tällaiset vaivat eivät herätä rahoittajien mielenkiintoa, joten uraauurtavaa tutkimusta ei ole. Ja hei, ainakin olen onnistunut itseni parantamaan. :) Voitte uskoa tai olla uskomatta. 

Vierailija
18/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosito-ongelmat ja -sairaudet ovat totta kai todellisia. Mutta onko mikään oirehdinta tai sairaus puhtaasti fyysistä tai toisaalta puhtaasti psyykkistä? Oman käsitykseni ja kokemukseni mukaan ei ainakaan useimmiten ole. Ihminen on kokonaisuus, jossa eri asiat vaikuttavat toisiinsa monin eri tavoin, joskus hyvin suoraan, joskus hyvinkin hienovaraisesti.

Mulla todettiin aikoinaan (n. 25 vuotta sitten) haavainen paksusuolen tulehdus. Oli aika stressaava elämäntilanne silloinkin, mutta suolisto alkoi rauhoittua, kun lapsuuden traumoja ja tunnelukkoja alettiin purkaa kehosta pois.

Lääkäri ei silloin puhunut edes ruokavalion merkityksestä saati sitten muusta (ainakaan minulle). Apu oli haettava

Yhdyn tähän kommenttiin täysin. Keho on kokonaisuus. Joissan tutkimuksissa on esim. huomattu, että jopa 70% epilepsiakohtauksista voi olla peräisin psyykkeestä. Älkäämme vähätellä siis mielemme yhteyttä kehoon.  Eikä se ole "noloa" että keho reagoi psyykkeeseen, eikä sitä tarvitse hävetä, vaan tila on sama meillä kaikilla. 

T: Itse epileptikko, mutta myös somatisointiin ja konverssioihin ja kipuihin erikoistunut hoitaja. 

Vierailija
19/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei silloin puhunut edes ruokavalion merkityksestä saati

Se ei silti tarkoita, että itse mielessä olisi mitään vikaa. Se tarkoittaa vain sitä, että ihminen on vielä enemmän psykofyysinen olento kuin mitä ollaan ajateltu. Voidaan ajatella, että aivot eivät elä vain aivoissa, vaan ulottuvat kehoon. Tai ehkä niin päin, että tunteet eivät elä vain aivoissa, vaan ulottuvat kehoon. 

Vierailija
20/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea voi olla. Jokaisen elämä on kuormittavaa aika ajoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä