Miksi 60 ja 70 luvulla ei ihmiset olleet allergisia ruoille
En muista milloinkaan että jauhettiin vegaanisesta ruoasta. vegetaarisesta puhuttiin ja se on OK.
Ei ihmiset olleet allergisia.Minusta tuntuu että tuo on keksitty nuorten villitys .
Kommentit (73)
Maailman parhaat äitylit kasvattavat nykyään lapsensa laboratorio-olosuhteita vastaavassa bakteerittomassa tilassa.
Seurauksena vastustuskyvyttömiä kersoja, jotka ovat allergisia kaikelle mahdolliselle ja astma vielä kaupan päälle.
50 luvulla syntyneenä, maalla eläneenä en muista kenenkään olleen allerginen tai noudattavan mitään erityisruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan tutkittu juttu, että hygieniatason nousu on lisännyt allergioita.
Höpö höpö, kukaan ei tiedä syytä allergioihin.
Itse kyllä olin 70-luvulla jo allerginen pähkinälle, sitrushedelmille ja omenalle.
Luokkakavereista yhdellä oli kala-allergia ja toinen oli allerginen jollekin väriaineelle 1970-luvulla. Olen itse saanut allergisia oireita ensin nikkelistä ja kuminauhasta (eletään sitä samaa 1970-lukua). Iän myötä allergiat ovat lisääntyneet. Varsinkin kosmetiikan kanssa pitää olla tarkkana, ettei mene rahat tuotteeseen, jota ei ihottuman vuoksi voi käyttää. Omituisin asia on se, että olen allerginen omalle hielleni.
Jos syö elämänsä pelkkää lihaa ja perunaa, niin vaikea huomata olevansa allerginen millekään.
Vierailija kirjoitti:
1930-luvun alussa syntynyt mummoni on muuten aina ollut allerginen heinälle. Se ei toki ole ruoka-aine, mutta allergia kuin allergia. Hän ei taatusti saanut yhtäkään antibioottikuuria lapsena, ja eli koko lapsuutensa ja nuoruutensa maatilalla, joten altistusta kyllä sai, eikä mitään ns. väärää. Silti hän on aina ollut allerginen.
Eli kyllä niitä on ennenkin ollut. Niitä vain ei ole tunnistettu.
Mutkat suoriksi, ei puhuttu/tiedetty =ei ollut. Me synnyttiin 70-luvulla ja 2/3 sisaruksesta allergisia. Samoin oli luokkakavereista pahasti allergisia. Vaikka elettiin maalla ja taatusti ei turhan hygienistä.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä ruokaaine allergisia jo vuonna miekka ja kivi. Silloin vaan kärvisteltiin tai ei syöty. Laktoosi herkistäkin puhuttiin vain maitoallergisina. Niistä ei tehty diagnooseja eikä pidetty meteliä tai vaadittu erityiskohtelua.
Vuonna puukko ja puu oli maitoallerginen samalla luokalla ja joi mehua siinä kuin me muut kateelliset taskulämmintä maitoa eväspulloista. Eli oli erityiskohtelua allergian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä olin 70-luvulla jo allerginen pähkinälle, sitrushedelmille ja omenalle.
Itse huomasin myös kun pienenä erehdyin puraisemaan hasselpähkinää. Tarhassa vaan käskettiin pysyä sisällä, kun räkä valui nenästä ja silmät punaisina koivun kukinta-aikaan.
Ihmisaines kaikinpuolin heikentynyt ja älyllinenkin taso romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1930-luvun alussa syntynyt mummoni on muuten aina ollut allerginen heinälle. Se ei toki ole ruoka-aine, mutta allergia kuin allergia. Hän ei taatusti saanut yhtäkään antibioottikuuria lapsena, ja eli koko lapsuutensa ja nuoruutensa maatilalla, joten altistusta kyllä sai, eikä mitään ns. väärää. Silti hän on aina ollut allerginen.
Eli kyllä niitä on ennenkin ollut. Niitä vain ei ole tunnistettu.
Mutkat suoriksi, ei puhuttu/tiedetty =ei ollut. Me synnyttiin 70-luvulla ja 2/3 sisaruksesta allergisia. Samoin oli luokkakavereista pahasti allergisia. Vaikka elettiin maalla ja taatusti ei turhan hygienistä.
Joo, itsekin asuin maalla alle kouluikäisenä. Olin tekemisissä kaikenlaisten eläinten kanssa viikottain, vaikka vain kissa meillä oli kotona. Parivuotiaana leikin kuolleilla rotillakin aina siihen saakka, kunnes äiti huomasi sen ja teki leikistä lopun. Lisäksi vastasyntyneenä sain myös hengenvaarallisen bakteeritulehduksen. Eli altistusta on kyllä saatu, mutta silti olen allerginen vähän kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Maailman parhaat äitylit kasvattavat nykyään lapsensa laboratorio-olosuhteita vastaavassa bakteerittomassa tilassa.
Seurauksena vastustuskyvyttömiä kersoja, jotka ovat allergisia kaikelle mahdolliselle ja astma vielä kaupan päälle.
Ei vika ole äideissä, vaan terveydenhoitojärjestelmässämme, joka on saanut hengenvaaralliset bakteerit pois lastemme ulottuvilta. Tuskin haluaisit palata menneeseen, jossa iso osa lapsista kuoli alle vuoden ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Olimme voimakkaita.
Kehitysmaista tänne muuttaneet ajattelevat olevansa parempia ihmisiä, kun ei heillä ole mitään allergioita, ne on vaan näitä heikkojen pohjoisten ihmisten ongelmia. Sitten hups heijaa heidän lapsilleen puhkeaakin allergioita. Eli vika ei ole voimakkuudessa eikä entisaikojen ihmisten paremmuudessa, vaan ympäristössä.
Ruoka oli lisäaineetonta, yksinkertaista.
Tosin olivat jotkut silloinkin allergisia: kala, mansikat
Hypätään itärajan yli ja hups,allergiat putoavat minimiin.
Ihan tutkittu asia.
Olen syntynyt 1969. Meitä kala-allergikkoja oli silloin 1-3 joka koululuokassa. Nykyään paljon harvinaisempaa, lasteni koululuokissa ei ketään.
Suomi on maailman johtava maa 1tyypin diabeteksessa..
1921 syntynyt valitti koko ikänsä ripulia melkein viikottain. Syy ei selvinnyt2009:ään mennessä, vaikka kaikkea koitettiin.
Paskapuhetta. Siskoni sai vakavia ruoka-aineyliherkkyyksiä 60-luvulla, ja samoin hänellä puhkesi siitepölyallergia. Minulla todettiin laktoosi-intoleranssi 70-luvulla. Sitä ennen mahavaivojani oli hoidettu vuosikausia pakottamalla juomaan maitoa.