Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on tarvinnut ruotsia työelämässä?

Vierailija
06.03.2024 |

Jos olet, mikä on ammattisi ja työskentelypaikkakuntasi? 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut. Enkä kyllä pahemmin englantiakaan. Duunarialalla olen töissä.

Vierailija
42/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin hoitaja Ruotsissa, joten kyllä. Muuten en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hoitajana*

Vierailija
44/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu meni kans Ruotsiin hoitajaksi. Aluksi oli ollut vaikeaa, mutta nopeasti oli sitten oppinut ruotsin kielen, kun koulussa sitä oli kuitenkin opiskellut jonkin verran. 

45/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tarvotsin ruotsia vasta kun menein töihin Norjaan ja Ruotsiin. Olen siis asunut pk-seudulla ja muualla Suomessa ei-ruotsinkilisellä alueella. Toki jos olisin asunut vaikka Vaasassa, olisin varmasti tarvinnut ruotsin kielen taitoa.

Vierailija
46/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut työurani aikana  tasan 2 kertaa: kerran Turussa ja kerran Helsingissä. Olen erikoislääkäri ja suurimman osan urastani olen työskennellyt Keski-Suomessa. Olisi ollut fiksumpaa panostaa johonkin muuhun kieleen, 10 vuoden opinnot menivät hukkaan. 

47/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täs viimeiset kuus kesää on aina välillä tarvinnu 

Laitekuski, Alahärmä 

Vierailija
48/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin Tukholmalaisyrityksessa 3 vuotta, en tarvinnut edes siellä ruotsia. Työkieli oli englanti. Puhuin englantia myös vapaa-ajalla. 

Vierailija
49/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsi suomi saksa   asiakaspalveluhommia

Vierailija
50/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran. Ja siitäkin selvittiin mainiosti viittomakielellä.

Vierailija
51/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla töissä, ruotsia olen tarvinnut mm. Porvoossa (uskokaa tai älkää), Inkoossa, Sipoossa, Raaseporissa, Hangossa, Siuntiossa, Järvenpäässä, Helsingissä jne. En joka päivä, mutta satunnaisesti. Viimeksi Madridissa, mut se oli vapaa-ajalla.

Vierailija
52/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä

Vierailija
53/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku huru-ukko Pohjanmaalta soitti ja puhui vain ruotsia.

Niin ja 15 vuotta olin töissä pääkaupunkiseudulla, ruotsalaisomisteisessa yrityksessä. Toimistotöitä. Monta kymmentä asiakaspuhelua hoidin päivittäin. Käytännössä voi sanoa, etten ole ikinä tarvinnut ruotsinkieltä yhtään mihinkään.

Vierailija
54/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä kaupan kassalla ja nykyisessä työssä psykologina on tullut käytettyä ruotsia useamman kerran. Kaikilla näistä kerroista olen samonut Hej! Joskus myös Tack.

Vierailija
55/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, 30 vuotta työelämässä. Suurin osa erilaisissa asiakaspalveluhommissa, eikä siltikään ole tarvinnut ruotsia. Eikä juuri muutakaan. Englantia jonkin verran kun olin ulkomaisiin tukkureihin jonkin verran yhteydessä.

Vierailija
56/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla töissä, ruotsia olen tarvinnut mm. Porvoossa (uskokaa tai älkää), Inkoossa, Sipoossa, Raaseporissa, Hangossa, Siuntiossa, Järvenpäässä, Helsingissä jne. En joka päivä, mutta satunnaisesti. Viimeksi Madridissa, mut se oli vapaa-ajalla.

Noissa kaupungeissa usein voi puhua ruotsia, mutta noin 99 % äidinkielenään ruotsia puhuvista osaa ihan sujuvasti myös suomea. Joten varsinaisesta välttämätöntä tarvetta ruotsinkielen osaamiseksi ei ole.

Vierailija
57/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä Vaasan torilla vuonna 2001, muuten en ole töissä sanakaan käyttänyt. Nykyisin IT alalla...

Vierailija
58/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Olen farmaseutti ja asun Itä-Suomessa, mutta aiemmin tein keikkaa välillä muuallekin ja kielitaidolle tuli käyttöä. Mieheni taas valtion virkamiehenä tarvitsee ruotsin kieltä jatkuvasti, kai lähinnä siksi että on yksi harvoista joka suostuu edes yrittämään. Kielitaidon ansiosta onkin saanut parempia työtehtäviä. Hänellä oli kouluaikoina semmoinen 6-7 ruotsi, mutta opiskeli aikuisena lisää. 

Vierailija
59/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiota tämä on tärkeä. Olen asunut eri Euroopan maissa 45 vuotta, ja Ruotsissa yöpynyt kotimatkalla. En keraakaan tarvinnut ruotsia.

En edes kotimaassani tarvitse ruotsia. En ymmärrä sitä valtavaa koneistoa, jota pyöritetään ehkä 300.000 henkilölle.

Eikä muutosta ole tapahtunut. Ei minun työni ollut ruotsin kielestä kiinni.

Vierailija
60/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Olen farmaseutti ja asun Itä-Suomessa, mutta aiemmin tein keikkaa välillä muuallekin ja kielitaidolle tuli käyttöä. Mieheni taas valtion virkamiehenä tarvitsee ruotsin kieltä jatkuvasti, kai lähinnä siksi että on yksi harvoista joka suostuu edes yrittämään. Kielitaidon ansiosta onkin saanut parempia työtehtäviä. Hänellä oli kouluaikoina semmoinen 6-7 ruotsi, mutta opiskeli aikuisena lisää. 

Virka taitaa olla ruotsinkielenopettajana. Aika vaikea kuvitella miten muuten siellä Itä-Suomessa voisi tarvita jatkuvasti ruotsinkieltä mihinkään.