Kuinka moni on tarvinnut ruotsia työelämässä?
Kommentit (79)
Olen tarvinnut paljon. Ensin toimistosihteerinä, sitten työnvälittäjänä, myöhemmin ammattikolun opettajana.
Kielitaidosta on ollut myös perheen piirissä, sillä veli meni naimisiin suomenruotsalaisen naisen kanssa. Lasten serkut on täysin kaksikielisiä.
Venäjää haluaisin myös osata, yksi veljenpoika on naimisissa venäläissyntyisen naisen kanssa.
Ilmankin on pärjännyt, mutta kyllä ruotsista hyötyä olisi ollut. Vaasassa rakennusalan suunnittelutehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tarvinnut paljon. Ensin toimistosihteerinä, sitten työnvälittäjänä, myöhemmin ammattikolun opettajana.
Kielitaidosta on ollut myös perheen piirissä, sillä veli meni naimisiin suomenruotsalaisen naisen kanssa. Lasten serkut on täysin kaksikielisiä.
Venäjää haluaisin myös osata, yksi veljenpoika on naimisissa venäläissyntyisen naisen kanssa.
Unohdin kertoa: olen syntynyt Helsingissä ja ollut töissä Helsingin lisäksi myös Tampereella ja Turussa. Paljon pieniä työkeikkoja lisäksi, esimerkiksi Kokkolaan ja Uuteenkaupunkiin.
en ole tarvinnut kuin kerran yli kahdenkymmen vuoden aikana kun joku ruosalainen tuli kysymään että missä on vessa
En ikinä.
Tilanne on se että jos suomen ja englannin kielitaidoilla ei jossain työssä pärjää niin sitten on voivoi.
Jo se että puhuu sujuvasti englantia tuntuu olevan iso plussa monessa työpaikassa ja ei todellakaan vaadittavaa.
Olen tarvinnut useammassakin työssä. Opiskeluaikoina kassatyössä Helsingissä nyt viimeksi asiantuntijatyössä pääkaupunkiseudulla.
ne "ruotsalaiset" osaa suomeakin niin eipä sitä ruotsia joudu käyttää. kyllä hekin tajuavat että helpommalla pääsee kun vaa puhuu suomea.
Nykyään VTM, mutta kyllä mä ruotsia tarvitsin työssä jo lukion jälkeen kun pidin välivuotta ja olin töissä ahvenanmaalaisen firman myyntikonttorissa. Useammassa työpaikassa olen tarvinnut, sekä suomalaisten (Ahvenanmaa, Vaasa jne) että ruotsalaisten kanssa. Helsingissä ja Espoossa olen itse työurani tehnyt. Yksityisellä sektorilla asiantuntijahommissa olen ollut nyt reilu 25v.
Hoitsuna dementikoille kaksikielisessä kaupungissa olen tarvinnut. Kun aivot hapertuvat, viimeiseksi jää äidinkieli ja se on täällä monilla ruotsi. Suomi unohtuu aikaisemmin.
Palveluneuvojana huomasin että suomenkieliset soittivat ruotsinkieliseen linjaan koska siellä oli lyhyempi jono.
Virkamiesruotsin olen suorittanut korkeakoulussa. Ei ole työtehtäviin liittyen tarvinnut puhua Ruotsia mutta on siitä ollut silti hyötyä joissakin tilanteissa.
Olen käyttänyt ruotsia muun muassa kaupan kassana työskennellessäni. Nykyään tarvitsen ruotsia joka päivä arkielämässäni.
Näiden 56 vuoden aikana minulle ei ole kukaan yrittänyt ruotsia puhua koulun ruotsintuntien ulkopuolella.
Olen tarvinnut, on ollut ruotsinkielisiä asiakkaita. Onneksi on voinut hoitaa asioita sähköpostitse. Puhelimitse ei onnistuisi ollenkaan.
Lukion jälkeen olen käyttänyt ruotsia vain yliopiston virkamiesruotsin kurssilla. N40