Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on tarvinnut ruotsia työelämässä?

Vierailija
06.03.2024 |

Jos olet, mikä on ammattisi ja työskentelypaikkakuntasi? 

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion jälkeen olen käyttänyt ruotsia vain yliopiston virkamiesruotsin kurssilla. N40

Vierailija
2/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut paljon. Ensin toimistosihteerinä, sitten työnvälittäjänä, myöhemmin ammattikolun opettajana.

Kielitaidosta on ollut myös perheen piirissä, sillä veli meni naimisiin suomenruotsalaisen naisen kanssa. Lasten serkut on täysin kaksikielisiä.

Venäjää haluaisin myös osata, yksi veljenpoika on naimisissa venäläissyntyisen naisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankin on pärjännyt, mutta kyllä ruotsista hyötyä olisi ollut. Vaasassa rakennusalan suunnittelutehtävissä.

Vierailija
4/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tarvinnut paljon. Ensin toimistosihteerinä, sitten työnvälittäjänä, myöhemmin ammattikolun opettajana.

Kielitaidosta on ollut myös perheen piirissä, sillä veli meni naimisiin suomenruotsalaisen naisen kanssa. Lasten serkut on täysin kaksikielisiä.

Venäjää haluaisin myös osata, yksi veljenpoika on naimisissa venäläissyntyisen naisen kanssa.

Unohdin kertoa: olen syntynyt Helsingissä ja ollut töissä Helsingin lisäksi myös Tampereella ja Turussa. Paljon pieniä työkeikkoja lisäksi, esimerkiksi Kokkolaan ja Uuteenkaupunkiin.

Vierailija
5/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut ruotsinkieltä lukion jälkeen eli 1990.

Vierailija
6/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tarvinnut kuin kerran yli kahdenkymmen vuoden aikana kun joku ruosalainen tuli kysymään että missä on vessa

Vierailija
7/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä.

Tilanne on se että jos suomen ja englannin kielitaidoilla ei jossain työssä pärjää niin sitten on voivoi.

Jo se että puhuu sujuvasti englantia tuntuu olevan iso plussa monessa työpaikassa ja ei todellakaan vaadittavaa.

Vierailija
8/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut useammassakin työssä. Opiskeluaikoina kassatyössä Helsingissä nyt viimeksi asiantuntijatyössä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
9/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne "ruotsalaiset" osaa suomeakin niin eipä sitä ruotsia joudu käyttää. kyllä hekin tajuavat että helpommalla pääsee kun vaa puhuu suomea.

Vierailija
10/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään VTM, mutta kyllä mä ruotsia tarvitsin työssä jo lukion jälkeen kun pidin välivuotta ja olin töissä ahvenanmaalaisen firman myyntikonttorissa. Useammassa työpaikassa olen tarvinnut, sekä suomalaisten (Ahvenanmaa, Vaasa jne) että ruotsalaisten kanssa. Helsingissä ja Espoossa olen itse työurani tehnyt. Yksityisellä sektorilla asiantuntijahommissa olen ollut nyt reilu 25v.

Vierailija
11/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja useasti.

Kiva osata muutakin kuin junttienglantia.

Vierailija
12/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsuna dementikoille kaksikielisessä kaupungissa olen tarvinnut. Kun aivot hapertuvat, viimeiseksi jää äidinkieli ja se on täällä monilla ruotsi. Suomi unohtuu aikaisemmin.

Vierailija
13/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä. Puolet suomea puolet ruotsia, suurinpiirtein.

Vierailija
14/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä joudun käyttämään.

Asun ruotsissa.

Vierailija
15/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluneuvojana huomasin että suomenkieliset soittivat ruotsinkieliseen linjaan koska siellä oli lyhyempi jono.

Vierailija
16/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiesruotsin olen suorittanut korkeakoulussa. Ei ole työtehtäviin liittyen tarvinnut puhua Ruotsia mutta on siitä ollut silti hyötyä joissakin tilanteissa. 

Vierailija
17/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt ruotsia muun muassa kaupan kassana työskennellessäni. Nykyään tarvitsen ruotsia joka päivä arkielämässäni. 

Vierailija
18/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes päivittäin. Työskentelen kirjastossa Helsingissä.

Vierailija
19/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden 56 vuoden aikana minulle ei ole kukaan yrittänyt ruotsia puhua koulun ruotsintuntien ulkopuolella.

Vierailija
20/79 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut, on ollut ruotsinkielisiä asiakkaita. Onneksi on voinut hoitaa asioita sähköpostitse. Puhelimitse ei onnistuisi ollenkaan.