Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla samat oikeudet etätyöhön?

Vierailija
03.12.2023 |

Olen vasta puoli vuotta ollut nykyisessä työssä ja nyt viime kuukausina löytänyt todellisen onnen siitä yhdistelmästä, että osa vkosta kotona ja osa konttorilla. Olen ambivertti, saan valtavasti virtaa ihmisistä, mutta tarvitsen yksinoloa latautuakseni.

Olen ollut pidemmän aikaa yhden päivän vkosta kotona, mutta nyt talven tullen kiinnostaisi lisätä sitä välillä 2-3 päivään per vko. Syy miksi tätä mietin on se, että yhdelle eri työtehtäviä tekevälle oli yrityksessämme sanottu, että 1 etäpvä on maximi vaikka hänelle annettiin palkkauksen yhteydessä ymmärtää jotain ihan muuta.

Omassa tiimissä on lisäkseni 2 kollegaa joilla sama työnkuva kuin minulla. Heistä A on sopinut olevansa konttorilla 2 päivää vkossa, ja on nyt myöhemmin muokannut sen sellaiseksi että hän mielivaltaisesti tulee konttorille jos tulee. Kollega B käy konttorilla 2-3 päivänä vkossa.

Eli mitä sanoo lainsäädäntö jos vaan otan tavaksi tehdä kotoa käsin 2-3 päivää vkossa sen enempää kysymättä. Ei taida työnantajalla olla mahdollisuutta estää sitä kun se kollegoillekin sallitaan?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laissa mitään subjektiivista etätyöoikeutta (vaikka kuuluisi).

Vierailija
2/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan olekaan, mutta työntekijöiden eriarvoinen kohtelu taidetaan kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainsäädäntö ei sano siitä yhtään mitään. Kyllä sinun kannattaa sopia etätöidesi määrä esimiehen kanssa, tuossa tilanteessa kun tehdään hybridityötä eikä ole täyttä etätyöoikeutta. Menet vaan ihan suoraan sanomaan, että haluaisit tehdä joustavasti 2-3 etäpäivää viikossa, onko ok. Työnantajalla on oikeus sanoa kyllä käy, tai ei käy. Se, että muut  saman työn tekijät saa tehdä jotain ei sinänsä oikeuta sinua mihinkään. Kyllä työnantaja saa myös henkilökohtaisesti päättää että toinen saa tehdä enemmän kuin toinen. Perusteluja kannattaa toki kysyä jos sinulle sanotaan ettei saa tehdä yhtä paljon kuin joku muu. 

Vierailija
4/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan validi syy kieltää sinulta sama etätyö kuin joltain toiselta on vaikka se, että olet ollut vasta puoli vuotta siellä ja joku toinen kauemmin. Tai että esimies arvioi, että sinä tarvitset syystä tai toisesta tiimin tukea tai tiimi sinua, ja toinen ei.

Mutta kysy ihmeessä, saatko tehdä enemmän etää,  voi hyvin olla että saatkin.

Vierailija
5/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleissääntönä vähintään 1 päivä viikossa konttorilla. Tuoreet työntekijät on perehdytysajan vain konttorilla ja taitojen kasvaessa saa siirtyä vähitellen tekemään etäpäiviä. Ja sitten olen minä, olen saanut luvan tehdä toistaiseksi vallan etätöitä terveydellisistä syistä. Esihenkilön kanssa asiasta piti kuitenkin sopia. Työterveyslääkärin suositus painoi paljon neuvottelussa.

Edellä kerrottu on meidän osaston tilanne. Tiedän, että muualla talossa on muita käytäntöjä. Eli osastoittain on sovittu käytännöt. Joillain on tehtäviä, jotka on pakko tehdä toimistolla. Ne tehtiin siellä myös koronasulun aikana. 

Vierailija
6/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainsäädäntö ei sano siitä yhtään mitään. Kyllä sinun kannattaa sopia etätöidesi määrä esimiehen kanssa, tuossa tilanteessa kun tehdään hybridityötä eikä ole täyttä etätyöoikeutta. Menet vaan ihan suoraan sanomaan, että haluaisit tehdä joustavasti 2-3 etäpäivää viikossa, onko ok. Työnantajalla on oikeus sanoa kyllä käy, tai ei käy. Se, että muut  saman työn tekijät saa tehdä jotain ei sinänsä oikeuta sinua mihinkään. Kyllä työnantaja saa myös henkilökohtaisesti päättää että toinen saa tehdä enemmän kuin toinen. Perusteluja kannattaa toki kysyä jos sinulle sanotaan ettei saa tehdä yhtä paljon kuin joku muu. 

Jos esimies jostain syystä sanoisi, että kollegoille on eri pelisäännöt, eikä siihen olisi mitään pätevää syytä, niin sehän olisi esimieheltä itsemurha hänen omaa uskottavuuttaan kohtaan.

Vierailija
7/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työnantaja joka määrittelee tavat, miten yrityksessä / julkishallinnossa työt tehdään.

Etätyö ei koskaan voi jakautua tasasesti, kaikkien työssäkäyvien kohdalla.

Sllä on erittäin paljon aloja ja työtehtäviä, joissa etätyötä ei voi tehdä ollenkaan.

Aloitus on lapsellinen trolli.

Vierailija
8/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se riipu työtehtävistä. Monessa paikassa toimiston väki voi olla etätöissä mutta suorittava väki ei. Työnantaja päättää kuka tulee töihin asti ja kuka tekee enemmän etänä oli se sinun mielestä kuinka epäoikeudenmukaista tahansa 

Vierailija
9/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole eriarvoista kohtelua, mikäli jonkun toisen työntekijän 

työtehtävät ovat sellaisia, joita voi tehdä etänä.

Eihän erisuuruinen palkkaakaan ole mitään eriarvoisuutta.

Samalla nimikkeellä töissä olevat, voivat saada erisuuruista 

palkkaa, koska toinen työntekijä on tuottavampi ja osaavampi

kuin toinen.  Silloin tämä ammattitaitoiseksi  työntekijä  saa

henkilökohtaisen lisän palkkaansa.

Vierailija
10/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätasa-arvoinen kohtelu on väärin. 

Vierailija
11/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se riipu työtehtävistä. Monessa paikassa toimiston väki voi olla etätöissä mutta suorittava väki ei. Työnantaja päättää kuka tulee töihin asti ja kuka tekee enemmän etänä oli se sinun mielestä kuinka epäoikeudenmukaista tahansa 

No kai sen nyt jestas se työtehtävä kertoo ilman erillistä ilmoitustakin voiko tehdä etätyötä vai ei. Koneita tai autoja on vaikea korjara tietokoneella kotona kun taas tilauksia ja laskuja voi naputella. 

Vierailija
12/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on työnjohto-oikeus. Joten voit tehdä niin monta etätyöpäivää kuin työnantajasi sallii.

Se 0 - 5 päivää sen mukaan kuinka tärkeänä työntekijänä työnantaja sinua pitää. 

Sillä on merkitystä, että kuinka tuottava työntekijä olet. Jos teet kotona huipputulosta niin sinuun luotetaan ja saat enemmän vapauksia kuin sellainen, jonka tuotos on vähäinen.

Sitten vaikuttaa työtehtävä. Vaikka työnkuva on näennäisesti sama, niin jonku läsnäolo työpaikalla voi olla tärkeämpi kuin toisen.

Kyllähän se työpaikan henkeen vaikuttaa, jos työntekijöitä kihdellaan eri lailla. Mutta kokemkuksesta tiedän, että työntekijöiden enemmistö hyväksyy sen, että juoppo ja lusmu eivät saa tehdä etätöitä ja että heidän kulkemisiaan ja poissaolojaan seurataan tarkemmin.

Meillä ei esim. muutamilta sallita omalla ilmoituksella sairaspoissaoloa. Ei he siitä pidä, mutta työyhteisön hengen kannalta parempi näin.

Vierailija
13/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvi mennä ollenkaan toimistolle. Oikeastaan kaipaan kivaa työyhteisöä jossa käytäisiin kahvilla porukalla. 

Vierailija
14/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla harvoin jaetaan tasan. Etätyö on yksi niitä asioita, mitä suositaan useilla työpaikoilla. 

Vierailija
15/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä meillä on väännetty nyt vuosi. Osa asuu yli 100km päässä ja osa alle 1km päässä toimistolta. Alunalkaen noille pitkänmatkalaisille sovittu etä, konttorille tärkeisiin palavereihin ja infoihin. Kun taas osa on alunalkaen tehnyt täyttä toimistolla tapahtuvaa viikkoa.

Nyt koronan jälkeisen paluun konttorille kokevat epäoikeudenmukaiseksi ne jotka nyt joutuisivat hybridiin, jossa 2 päivää etää/vko. He ovat käytännössä siis näitä työntekijöitä jotka tekivät täysin toimistolla ennen koronaa.. perusteluna tälle on että jotkut saavat tehdä etänä enemmän, siis työmatkan takia.

Nyt TA on niin kypsä koko rumbaan että määräsi kaikki hybridiin 3 päivää toimistolle/vko. Eli nyt jotkut sitten lähtee klo 4-5 aamulla ajamaan ja kotiin noin 18, jotta noille muille ei tule paha mieli..

Minusta pitäisi vaan kysyä voiko tehdä enemmän etänä ja olla sille muukin perustelu kuin se mitä työkaveri tekee.

Vierailija
16/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Etätyö päivien määrä riippuu siitä, minkälainen sopimus sinulla on työnantajan kanssa. Kirjallinen sopimus on paras, koska suullista on vaikea todistaa.

Vierailija
17/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan validi syy kieltää sinulta sama etätyö kuin joltain toiselta on vaikka se, että olet ollut vasta puoli vuotta siellä ja joku toinen kauemmin. Tai että esimies arvioi, että sinä tarvitset syystä tai toisesta tiimin tukea tai tiimi sinua, ja toinen ei.

Miten saa tiimin tukea, jos muut ovat kotona etätöissä?

Vierailija
18/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ratkaisee. Monesti asiasta sovitaan myös etätyösopimuksessa.

Itse teen nykyisen sopimuksen mukaan 60% etätyötä kuten meillä kaikki muutkin. Olen nyt sairauslomalla ja sovittu esimiehen kanssa jo että kun palaan töihin, teen 100% etätyötä. Se vähän lisää toimistolla olevien vastuuta, mutta ei voi mitään.

Jos kateellisia ilmaantuu, en tiedä saako esimies kertoa muille että saan tehdä täyttä etätyötä sairauteni takia. En usko kertovan.

Vierailija
19/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen nykyisen sopimuksen mukaan 60% etätyötä kuten meillä kaikki muutkin. Olen nyt sairauslomalla ja sovittu esimiehen kanssa jo että kun palaan töihin, teen 100% etätyötä. Se vähän lisää toimistolla olevien vastuuta, mutta ei voi mitään.

Jos kateellisia ilmaantuu, en tiedä saako esimies kertoa muille että saan tehdä täyttä etätyötä sairauteni takia. En usko kertovan.

Monella voi olla terveysperuste. Meillä entisellä työpaikalla työkaveri teki 100% etätyötä koska työpaikalla sisäilmaongelmia. Itse tein 2-3 pv etänä samasta syystä. Ja kolmas työntekijä oli aina työpaikalla, koska ei oirehtinut eikä osannut tehdä kotona töitä.

Vierailija
20/35 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon viimeiseen kappaleeseen. En usko että ta saa sitä kertoa muille, koska ei saa sairauslomastakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi