Te laihduttajat, miten saatte pidettyä ajatukset pois nälästä?
Maha mouruaa, mutta vielä ei passaisi syödä, sillä olen pyrkinyt jaksottamaan ruokailut tasaisella syklillä. Tuntuu vain niin hiton vaikealta olla ja edes keskittyä mihinkään ku mahassa kurina käy. Miten te muut olette onnistuneet saamaan ajatuksenne pois näläntunteesta?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain ei saa ajatella, sitä ihan varmasti ajattelee. Niinpä kannattaa ajatella ihan suosiolla. Keskity siihen. Se on vain mieto tunne mahanpohjassa, ei se satu. Mieti mihin se johtaa, hoikempaan kehoon. Nauti siitä tunteesta. Ja ennen kaikkea, nauti kun on aika syödä. Nälän sammuttaminen on oikea nautinto. Täyteen mahaan lisäruoan ahtaminen ei ole.
Tämä on toiminut minulla. Olen yli 5-kymppinen ja tahdon pysyä nuoruusmitoissani. Yhtä aikaa rakastan ruokaa ja herkuttelua. Yhtälö on vaikea, ja säännöllisten herkkupäivien jälkeen joudun rajoittamaan syömisiäni paljon. Minua on auttanut nimenomaan se, etten pelästy nälkää. Kohtaan sen tunteen herkkupäivien venyttämän mahalaukkuni kanssa kuin nainen.
Tässä iässä olisi tosi helppoa lihoa, mutta ainakin toistaiseksi koen, että tervehdin ilolla m
Joo, olen miettinyt. Mutta koska olen aikuinen ihminen ja elän länsimaisessa yhteiskunnassa, elän oman pääni mukaan. Usko pois, en muissakaan kotitouhuissani ole aina kovin rationaalinen tai etsi niitä ns. rakentavia ratkaisuja. Tää toimii mulla ainakin nyt ihan tarpeeksi hyvin näin. Pysyn hoikkana ja saan välillä pitää herkkupäiviä. Ei se oo niin vakavaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että paras on tehdä tehdä töitä, lenkkeillä yms, se vie näläntunnetta pois. Jos en tee mitään, tulee helposti nappsteltua.
M43
Entä sitten, kun työt on tehty ja käyty lenkillä ja iskee kiljuva nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Otan imurin esille ja alan siivoamaan. Ajatukset häipyy kyl nälästä. 💪
Minulla on siivoamisen jälkeen aina niin nälkä, että voisin syödä hevosen.
Vierailija kirjoitti:
Minut pitää pois ruokakaapeilta pupeltamasta se, että en ole kotona. Eli ulos kotoa touhuamaan ja liikkumaan! Aika kuluu nopeasti ja sitten onkin taas oikea ruoka-aika. Makeanhimon ruoan jälkeen voi korvata hyvällä teellä/ yrttiteellä. Omia suosikkejani löytyy Clipperiltä.
Hyvällä teellä? Onko olemassa sellaista asiaa, kuin hyvä tee? Makeanhimoa ei korvaa mikään muu, kuin kunnon satsi karamellia ja jäätelöä!
-kalorivaje max. -500kcal/päivä
-kylläisyyttä edistävä ruoka: paljon kasviksia, proteiinia tarpeeksi, rasvaa kohtuudella ja hiilareita myös
-säännölliset ruokailut
-laihduttaessa säästin kaloreita iltapalaan jotta en heräisi yöllä nälkään
-jos on kyse pienestä nälästä, lämmin tee vie nälän tunteen ja keksi jotain kivaa tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki... lienee elämäntapavalmentajien / trainereiden keksimä termi? Voiko olla kyse siitä, kun liikkuu ja laihduttaa, tilalle tulee lihaksia, jotka painavatkin enemmän kuin se aiempi pois poltettu läski. Oikeasti laihtuminen on käynnissä koko ajan mutta painossa se ei vaan näy. Paino saattaa jopa nousta liikunnan myötä. Pidemmällä aikavälillä isommat lihakset kyllä kannattavat (painonhallinnassa) sillä isommat lihakset kuluttavat enemmän energiaa.
Toinen selitys "laihtumisen hidastumiselle" tunnetaan lääketieteessä. Kroppa pyrkii estämään isoja muutoksia, on se sitten lihominen / laihtuminen. Jos paino uhkaa selvästi pudota, kroppa alkaa "vaatimaan" lisää energiaa, se ei halua alkaa laihtumaan, vaan haluaa pysyä painossa jossa on. Onko se sitten säästöliekki? Se hidastuminen kun tapahtuu, teki laihtumisen miten tahansa. Kro
Mun normaalipaino oli 38v saakka 52kg ja vielä 60v 63kg. Lääkkeet nosti tuosta 10kg eli olen maksimipainossani enkä ole saanut pois. Mä en usko tuohon " elimistö pyrkii tiettyhn painoon" - mun tietty painoni on max 65kg mutta kroppa pyrkii vain nostamaan painoa.
Vuosia sitten tuo toimi eli palauduin diihen omasn painoon nopeasti mutta ei enää. Nyt olen ollut alle 1200 kcal 2kk ja viikon ja painoa lähtenyt vain 1,9kg. Tästä alaspäin pitää pudottaa kaloreja rutksti että mitään tapahtuu. Olen normaalistikin pieniruokainen (1300-1500) joten kalorivajetta on vaikea saada
Nälän tunnetta olen itse hallinnut juomalla vettä johon olen sekoittanut psyllium jauhetta, luonnon tuote ja halpa, turpoaa vatsassa aiheuttaen kylläisyyden tunnetta, täytyy juoda tarpeeksi vettä samalla ja on kuitua joka on hyvä ruoansulatukselle.
Vierailija kirjoitti:
Nälän tunnetta olen itse hallinnut juomalla vettä johon olen sekoittanut psyllium jauhetta, luonnon tuote ja halpa, turpoaa vatsassa aiheuttaen kylläisyyden tunnetta, täytyy juoda tarpeeksi vettä samalla ja on kuitua joka on hyvä ruoansulatukselle.
Mun vatsa ei kestä psylliumia ollenkaan, hirveät kouristukset!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on oikeesti kokeillut ihan normaalia syömistä? Aamupala, lounas ja päivällinen, tarvittaessa kunnon välipalaa.
Että syö oikeasti joka aterialla vähintään sen puoli lautasellista erilaisia kasviksia (pelkkä salaatinlehti ja yksi kurkunsiivu ei riitä) sekä riittävästi proteiinia, hiilaria ja hyvää rasvaa. Kasviksia voi syödä enemmänkin kuin sen 100-200g per ateria.
Kuinka moni on ihan aikuisten oikeasti kokeillut sitä?
Ja kuinka moni on tehnyt tämän JA järkevän kokoisilla annoksilla. Yksi tuttava (tosi lihava) kuvasi faceen ruoka-annoksiaan joskus (en tiedä miksi) mutta niistä kyllä näkyi, miksi pysyy lihavana. Lautasmallin mukaan oli puolet salaattia, neljäsosa perunaa/riisiä tms, neljäsosa proteiinia. Mutta kun "neljäsosa lautasellinen perunaa" tarkoitti hänellä, että isosta lautasesta on tosiaan 1/4 peitetty perunoilla, eli neljä reilun kokoista perunaa yhdessä annoksessa. Kastiketta ja pari isoa broilerifilettä esim, ja kukkuroillaan salaattia, runsaasti salaatinkastiketta toki. Ehkä terveellistä, mutta ihan liikaa 160cm naiselle. Kun sehän ei ollut edes päivän ainoa ruoka.
Oikeampi tyyli olisi laittaa ruokaa niin että lautanen alta näkyy ihan hyvin. Yksi peruna, ei niin että perunat peittää 1/4 lautasesta. Kourallinen salaattia. Pikkukauhallinen kastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nälkä loppu kun käänsin ruokarytmin: aamulla iso sapuska, lounaalla vähän pienempi ja illalla vähemmän.
Mulla just toisinpäin. Aamulla ei ole juurikaan koskaan nälkä, joten en syö aamulla mitään, syön kevyen lounaan ja kunnon illallisen ettei ole nälkä nukkumaan mennessä.
Mulla taas lounas on päivän pääateria, aamulla ja illalla kevyemmin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon vettä ja keksit muuta toimintaa ennen syömistä. Nämä luukasat ei tiedä painonpudotuksesta mitään, koska eivät ole sitä ikinä edes tehneet. Joillekin joku 5kg voi olla laihduttamista. Minulle se on normaalia painon vaihtelua. Yli 15kg on laihduttamista.
Lässyn lässyn taas. Ei tarvinnut kärsiä nälästä. Päin vastoin, ei meinannut jaksaa syödä tarpeeksi. Ruokavalio kuntoon ja tuollainen 15 kg lähti vähän kuin vahingossa.
Jos tulee nälkä aterioiden välillä, niin juon lasin vettä ja syön pienen kourallisen pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan imurin esille ja alan siivoamaan. Ajatukset häipyy kyl nälästä. 💪
Minulla on siivoamisen jälkeen aina niin nälkä, että voisin syödä hevosen.
Lisää proteiinia ruokavalioosi.
Wegovy. Vei nälän tunteen kokonaan. Syön vain, koska muuten nääntyy.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta itse olen hoikistunut reilussa vuodessa 25 kg, kun lopetin laihduttamisen ja muutin elämäntapani. Lähtöpaino oli lähes 100 kg, olen 170 cm pitkä.
Sokeri, ylimääräiset rasvat ja turhat hiilarit pois, tilalle erittäin paljon kasviksia ja marjoja, täysjyvää, rasvaa vähän. Ei valmisruokia, vaan yksinkertaisista puhtaista raaka-aineista valmistettuja ruokia. Liikuntaa ja kunnon salitreeniä paljon. Esim. Treenipäivän lounaalla syön kasviksia 250 g, proteiininlähdettä 100 g ja hiilarinlähdettä 50 g. Syön 4-5 kertaa päivässä. Nälkää ei todellakaan ole tarvinnut nähdä, vaan alussa varsinkin kasvisten määrä tuntui järjettömän suurelta.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen pötsi on sinulla. Jos syöt oikealla ateriarytmillä oikeanlaista ruokaa, ei tule nälkä välillä.
Tulee nälkä ja SAA TULLA nälkä. Nälkä on ok, pieni epämukavuus on ok, kun se kestää sopivan ajan ja loppuu sitten.
Mutta höttöisellä ruoalla nälkä toki tulee nopeammin ja vatsa tuntuu tyhjemmältä, kun se on täytetty sokerilla ja jauhoilla. Kasvikset, proteiini ja sopivasti rasvaa täyttää pidemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että paras on tehdä tehdä töitä, lenkkeillä yms, se vie näläntunnetta pois. Jos en tee mitään, tulee helposti nappsteltua.
M43
Entä sitten, kun työt on tehty ja käyty lenkillä ja iskee kiljuva nälkä?
Sitten on varmaan jo ruoka-aika.
Hiilareita pelätään turhaan. Tottakai hiilareita reilusti vähentämällä saa nopeita tuloksia kun kropasta poistuu alkuun nestettä useita kiloja. Ja rasvaakin toki lähtee kun kalorit pienenevät, ongelma vain on se, että harva jaksaa hyvin vähähiilihydraattista ruokavaliota pitkään.
Olen huomannut, että kukaan tuntemani luonnostaan hoikka ei välttele hiilareita vaan syövät aterian lisukkeena perunaa, riisiä tai pastaa ihan kunnon annoksia ja aamupalalla esim. puuroa tai ruisleipää. Hiilareita tuntuu demonisoivan nämä ikuiset jojottelijat.
Päivällisessäni on usein 500-600 kcal ja se sisältää esim. kalaa/kanaa, perunaa ja reilusti kasviksia ja kastikkeena oliiviöljyä. Pitää minulla ainakin nälkää paljon paremmin kuin jos jättäisin hiilarit pois.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä nälällä laihdu. Syö kunnon ruokaa; rasvaa (esim. oliiviöljy), kasviksia ja lihaa. Napostelut pois.
Tehokkain laihduttaja ikinä on sokeri ja hiilarit ylipäätänsä.
Taidat vitsailla. Sokeri on pahin lihottaja.
Hiilareissa on paljon eroja, hitaat sopii laihduttamiseen, nopeat ei.
Et sinä nälällä laihdu. Syö kunnon ruokaa; rasvaa (esim. oliiviöljy), kasviksia ja lihaa. Napostelut pois.
Tehokkain laihduttaja ikinä on sokeri ja hiilarit ylipäätänsä.