Te laihduttajat, miten saatte pidettyä ajatukset pois nälästä?
Maha mouruaa, mutta vielä ei passaisi syödä, sillä olen pyrkinyt jaksottamaan ruokailut tasaisella syklillä. Tuntuu vain niin hiton vaikealta olla ja edes keskittyä mihinkään ku mahassa kurina käy. Miten te muut olette onnistuneet saamaan ajatuksenne pois näläntunteesta?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen pötsi on sinulla. Jos syöt oikealla ateriarytmillä oikeanlaista ruokaa, ei tule nälkä välillä.
Näinhän se on. Jos koko ajan on "nälkä" vaikka ruokailurytmi on hyvä, on kyse jostain muusta kuin nälästä.
Silloin kannattaa miettiä mikä on syynä. Toden näköisesti kyse on tunnesyömisestä. Olet tottunut tukahduttamaan ikäviä tunteita ruokaan, ja luulet että se on nälkää.
Jos taas kidutat itseäsi liian vähällä energialla, et pääse puusta pitkään. Painon pudotus ja hallinta menee rytinällä metsään.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen oikeesti kokeilemaan syömään ihan oikeesti kunnolla aamulla ja lounaalla. Voi yllättäen se napostelupakko vähentyä.
Mä ainakin olin pullukampi, kun pakotin itseni syömään ravitsemussuositusten mukaisesti sen aamupalan. Mulla ainakin se lisää vaan nälkää. Ja se mitä on edellisenä iltana syönyt vaikuttaa siihen, mihin aikaan alkaa nälkä olemaan seuraavana päivänä.
Toisille sopii sit se pitkin päivää syöminen.
Kannattaa myös katsoa että joka aterialla saa riittävästi kaikkia ravintoaineita. Pelkällä salaatinlehdellä tai vedellä laimennetulla sosekeitolla ei pitkälle pötki vaikka söisi "ison annoksen". Riittävä proteiinin ja rasvan saanti on tärkeää.
Ruokapäiväkirja on hyvä tapa arvioida omaa syömistä. Edellyttää toki, että sen tekee oikein eli kirjaa kaiken minkä syö, mieluiten punniten ruoat.
Sitten näkee koska syö, mitä syö, mitä ravintoaineita saa. Siitä on helppo lähteä miettimään, mitä pitäisi ja voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen oikeesti kokeilemaan syömään ihan oikeesti kunnolla aamulla ja lounaalla. Voi yllättäen se napostelupakko vähentyä.
Mä ainakin olin pullukampi, kun pakotin itseni syömään ravitsemussuositusten mukaisesti sen aamupalan. Mulla ainakin se lisää vaan nälkää. Ja se mitä on edellisenä iltana syönyt vaikuttaa siihen, mihin aikaan alkaa nälkä olemaan seuraavana päivänä.
Toisille sopii sit se pitkin päivää syöminen.
Mulla lisäsi nälkää kun söin jotain puuroa. Mutta kun vedin täyslihahampurilaisen, 700 kaloria ja 30g proteiinia, nälkää ei näkynyt koko päivänä.
Kuinka monta kertaa syöt päivässä? Aterioiden väli saattaa olla liian pitkä. Vaihtoehtoisesti syöt liian vähän.
Kyse voi olla myös "psykologisesta" nälästä. Jos olet oppinut napostelemaan pitkin päivää, täytyy siitä opetella pois.
Jos on aidosti nälkä, silloin saa syödä, vaikka olisikin syönyt suht hiljattain. Kannattaa odotella vaikka vartti tai puoli tuntia. Puuhaile jotakin. Jos nälkä sen jälkeen vielä kova, niin syö. Mieti, millainen ateriarytmi sopii sinulle parhaiten ja ala kokeilla sitä. Aterioiden pitää olla myös tarpeeksi täyttäviä.
Ihmisen ei tulisi kärsiä nälkää. Se johtaa vaan huonoon kierteeseen, kun koko elämä alkaa murentua.
Ajattele vaikka nälkään kuolevia lapsia sodissa ja muissa katastrofeissa.
Musta tuntuu että varsinkin naisilla on tää napostelukulttuuri ihan loputon. Ollaan olevinaan niin kiireisiä ja napsitaan vähän sitä ja tätä pitkin päivää, sitten illalla syödään keittiöstä kaikki, matotkin lattialta.
Ja sitten häiriintynyttä syömistä yritetään korjaamalla lisäämällä häiriintynyttä syömistä. Aikuiset ihmiset.
Itselläni ainakin maha on varmaan kerta kaikkiaan niin venynyt, että normaalit annoskoot niin elän jatkuvassa nälässä, jos syön niin ettei ole nälkä en tasan laihdu koskaan. Ei semmoista keinoa tai ruokavaliota olekkaan millä ei olisi nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten häiriintynyttä syömistä yritetään korjaamalla lisäämällä häiriintynyttä syömistä. Aikuiset ihmiset.
Juuri näin. Syömättömyys ja nälkä ei johda yhtään mihinkään. Koko vastausketju taas aivan soopaa, onneksi jokin valopilkku joukossa. Ap, et syö tarpeeksi. Syö ihan oikeasti kunnolla ilman minkäänlaisia kalorilaskureita aamulla, lounaalla ja välipalalla. Jos tuon teet viikon pari niin huomast eron, usko vaan.
Nälkää voi opetella ymmärtämään havannoimalla.
Ravitsemusterapiassa oli asteikko, olikohan se yhdestä kymmeneen. Ääripäät ovat tyyliin on niin kauhea nälkä, että pyörtyy / voisi syödä mitä vaan sekä niin täynnä, että yököttää ja vaikea olla.
Voit pitää kirjaa nälän tunteitasi. Sitä käytetään yleensä osana ruokapäiväkirjaa. Nälän ei tulisi päästä liian suureksi ennen ruokailua eikä sen pitäisi myöskään heilahtaa äärilaitaan (ähky) ruokailun jälkeen.
Välillä voi olla "nälkä" mutta jos kuulostelet, se onkin enemmän mielihalu, suun nälkää. Vatsassa ei tunnukaan tarvetta vielä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että varsinkin naisilla on tää napostelukulttuuri ihan loputon. Ollaan olevinaan niin kiireisiä ja napsitaan vähän sitä ja tätä pitkin päivää, sitten illalla syödään keittiöstä kaikki, matotkin lattialta.
Millainen sitten on miesten syömiskulttuuri, kun miehissä on enemmän ylipainoisia?
Muuta ajatuksiasi nälkää kohtaan. Se ei ole vaarallista ja se menee ohi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen sitten on miesten syömiskulttuuri, kun miehissä on enemmän ylipainoisia?
Vähemmän olen miesten syömäkulttuuria seurannut mutta voi olla esim loputonta kahvin juontia ja illalla sitten kunnon mättö grilliltä. Luultavasti miehissä on enemmän sitä että syödään hyvin rasvaista ruokaa yli tarpeen.
Miehet kirjoittelee paljon vähemmän esim facen ryhmissä tai laihdutus appeissa. Myös töissä miesten syömisiä näkee vähemmän, ne kun harvemmin tulee ruokatilaan lounaalle.
Pitää erottaa nälkä ja mieliteko.
Jos on nälkä, ei ole syönyt tarpeeksi.
Huvittaa kun täälläkin neuvotaan että juoda pitää niin paljon jatkuvasti ettei vahingossakaan tunne janoa koska sitten on jo auttamattomasti ihan liian myöhäistä.
Nälän suhteen onkin sitten ohjeita "opettele nauttimaan nälästä" ja "mieti nääntyviä lapsia sodassa" ja "pakota itsesi kestämään" yms
Mieti kun näitä samoja ohjeita alkaisi ladella vedenjuonti keskusteluihin. "Mä nautin janosta. Mietin kaikki niitä Afrikan ihmisiä joilla ei ole vettä saatavilla. Kun on jano se tarkoittaa että homma toimii!"
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin maha on varmaan kerta kaikkiaan niin venynyt, että normaalit annoskoot niin elän jatkuvassa nälässä, jos syön niin ettei ole nälkä en tasan laihdu koskaan. Ei semmoista keinoa tai ruokavaliota olekkaan millä ei olisi nälkä.
Lisää annokseen kevyitä kasviksia, niin saat vatsaan lisätäytettä.
Lisäksi: muistatko pureskella kunnolla. Ruoka tulee syödä tarpeeksi hitaasti.
Hyvä keino on myös keskittyä pelkästään syömiseen. Eli pöydän ääreen ja katso jokaista suupalaa.
Jos on hillitsemätön nälkä pari tuntia edellisestä ruokailusta se viittaa usein liian suureen hiilareiden määrään ruokavaliossa. Paras kikka mitä tiedän laihduttamiseen on syödä riittävästi kuituja, proteiinia ja rasvaa mutta vähentää hiilarit minimiin. Tähän päälle vielä pätkäpaasto jos haluaa oikein tehokkaalle dieetille.
Kuituja saa esim. pavuista, pähkinöistä, juureksista ja vihanneksista. Näitä voi syödä aika reippaasti.
Vähentää tai eliminoi viljat, riisi, peruna, sokeri, mehut, maito jne. Näitä voi normaalisti kyllä syödä pieniä määriä mutta jos haluaa laihduttaa tehokkaasti niin jättää kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän olen miesten syömäkulttuuria seurannut mutta voi olla esim loputonta kahvin juontia ja illalla sitten kunnon mättö grilliltä. Luultavasti miehissä on enemmän sitä että syödään hyvin rasvaista ruokaa yli tarpeen.
Miehet kirjoittelee paljon vähemmän esim facen ryhmissä tai laihdutus appeissa. Myös töissä miesten syömisiä näkee vähemmän, ne kun harvemmin tulee ruokatilaan lounaalle.
Ehkä sun töissä. Kyllä normaalisti miehet syö lounaalla ihan niinkuin naisetkin.
Mulla on niin paljon tekemistä ettei ehdi syömään tarpeeksi. Nälän tunne unohtuu kun on joku mielenkiintoinen suoritettava projekti, tai sit sitä malttaa syödä pari haarukallista tonnikalaa ja puolikkaan näkkärin ja takaisin tekemään.