Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouluruoka on liian kevyttä kilpa-urheilevalle murrosikäiselle

Vierailija
05.03.2024 |

Ongelma otsikossa. Nuorella on nukkuessaankin kova kulutus päällä, pitäisi jaksaa harrastaa ja viettää aikaa kavereiden kanssa ja ajanviettokin on yleensä jotain urheiluun liittyvää.

Koulun ruoat täyttävät tuonikäisellä pleikkarinpelaajan tarpeet, aamupalaksikaan ei voi syödä 3/4 pakettia paahtoleipää ja litran purkkia jogurttia ja paahtaa ovesta ulos joku hedelmä kädessä.

Ruokalistasta näen mitä kulloinkin on päivän ruokana ja osaan varautua että ne Tupperwaret voi työntää vaan mikroon koska nälkä koulun jälkeen voi olla hirvittävä. Onko oikein että rohmutaan tolkuton aamupala, koulussa parasta on porkkanaraaste ja taas päivän jälkeen tankataan kaksi tuntia ennen treenejä kuin ei olisi saatu kokopäivänä ruokaa.

Pyrin tekemään Isoja pirtelöitä joissa on lisäkaloreita- ja proteiineja koska näinkään tämä ei toimi.

terv. eväät kouluun?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on vain yksi päivän aterioista. Jos se ei ole tarpeeksi ravitseva niin vanhempi huolehtii tarpeellisesta energiansaannista itse.

Vierailija
2/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun varmaan voi  ottaa mukaan jotain välipalaa? Ei kouluruoka ole tarkoitettu päivän ainoaksi ateriaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan nuorena olin töissä koulun keittiössä niin kasvisruokapäivinä ei kyllä mitään teho treenejä pystynyt tekemään kun harrastin kestävyysjuoksua ja kisasin siinä, ei vaan energiat riittäneet, M40.

Vierailija
4/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kilpaurheileva teini ja omat eväät oli mukana, jotta sai pidettyä koulupäivän ajan tarpeeksi energiatasoja yllä varsinkin treenipäivinä. Ei ongelmaa. Se kouluruoka on vain osa ja ei se nyt kovin vaikeaa ollut napata aamulla jotain leipää/rahkaa/pähkinöitä/muuta evästä reppuun mukaan.

Vierailija
5/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nuorista on niitä pleikan pelaajia, enemmän tai vähemmän. Kilpaurheilijoita löytyy luokalta yksi tai kaksi, niidenkö mukaan ateriat pitäisi koostaa.

Vierailija
6/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kevyttä kun pahaa. Jos olisi hyvää niin söisi vaan isompia annoksia.

Vierailija
7/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani pelaa jalkapalloa kilpatasolla ja aivan hyvin riittää kouluruoka koulupäivän ajaksi.

Vierailija
8/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalaa mukaan jos kouluruoka ei riitä eikä pysty odottamaan kotiin asti.

Vierailija
9/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kevyttä kun pahaa. Jos olisi hyvää niin söisi vaan isompia annoksia.

Ei sitä voi määräänsä enempää syödä eikä se auta, vaikka vetäisit puuroa, porkkanaa ja viheraalaattia ämpärillisen, kun se ei pidä. Ongelmana ainakin omalla kohdallani oli se, että makrot oli monesti kouluruuassa ihan pielessä, eli rasva ja proteiini suhteessa hiilihydraatteihin liian vähäistä. Kompensoin tosiaan noilla omilla eväillä, mutta sanotaan näin, että taskulämmin maitorahka ei meinaa kyllä enää nykypäivänä upota, sitä sai sen verran monta purkkia popsia nuorempana.

Vierailija
10/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä törkeää, että verorahat tuhlataan ravintoköyhään höttöön. Jonkun pitäisi menettää työnsä tämän takia. 

Vierailija
11/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asia voi mennä niin että sen kouluaterian jälkeen mennään vaatenaulakoille pupeltamaan sitä mitä evääksi on. Luokassa ei saa syödä, ruokalaan ei saa omia eväitä kontaminaatioriskin takia viedä, koulualueelta ei saa poistua päivän aikana vaikka kotiin on 500m ja ruokatunnilla ehtisi hyvin käydä kotona syömässä.

Ivan sijaan, miten itse järjestäisit asian käytännön tasolla?

Vierailija
12/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoassa on kyllä todella niukasti niitä ravintoaineita jotka pitävät nälkää. Itse olen keski-ikäinen opeihminen ja vaikka söisi kukkuralautasellisen ruokaa, tuntuu usein tunnin parin päästä niinkuin ei olisi syönytkään. Ruoka on niin ravintoköyhää.

Vierailija
13/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki kolme poikaa harrastaa kilpatasolla keppiheppailua, miksei koulu tarjoa sopivaa ruokaa hänen ammattilaistason kepparille? Kuitenkin loikkivat käytävillä vaativienkin esteiden yli koko koulupäivän.

Mahdotonta minun näin kolmen ultimateurheilijan rehuja hankkia.

M41, kolmen ultimatum-Pro tason kepparikundin isä

Vierailija
14/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asia voi mennä niin että sen kouluaterian jälkeen mennään vaatenaulakoille pupeltamaan sitä mitä evääksi on. Luokassa ei saa syödä, ruokalaan ei saa omia eväitä kontaminaatioriskin takia viedä, koulualueelta ei saa poistua päivän aikana vaikka kotiin on 500m ja ruokatunnilla ehtisi hyvin käydä kotona syömässä.

Syö välitunnilla.

Vierailija
15/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena poikana kun harrastin voimanostoa, ei eteeni tullut sellaista ruokaa mitä en olisi syönyt kun nälkä oli.

Sama se on ruuan kanssa kuin naisissa. Ronkelit jää ilman. Se ei pane joka valkkaa.

Vierailija
16/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö välitunnilla.

No näin se käytännössä menee :) 

Vierailija
17/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani pelaa jalkapalloa kilpatasolla ja aivan hyvin riittää kouluruoka koulupäivän ajaksi.

Odotapa kun olet häntä vain hartioihin asti pitkä ja kengännumero viisi suurempi kuin sinulla.

Vierailija
18/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisin kotona syömässä. Urbaania legendaa tuo ettei saa poistua, ei se mikään vankila ole.

Vierailija
19/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita eväät mukaan äläkä vikise. 

Vierailija
20/107 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HK:n pekonia voisivat tarjota koululaisille.