pienituloisen ylellisyydet
Kommentit (72)
... ja kaikkeen, mihin sitä rahaa nyt meneekään. Niin, ja nyt pitääkin alkaa säästämään, että on varaa maksaa vakuutukset tossa parin kuukauden päästä.
50
koska se opintolaina ois se ensisijainen. Mutta mieluummin köyhäilen kuin elätän itseni ja lapseni lainalla. Mutta tiedän, että se on yksi mahdollisuus. Ja koska mulla on se mahdollisuus saada lainaa se 300 euroa kuussa kohentaakseni arkeani mutta en halua sitä, niin ymmärrän myös olla valittamatta kenellekään että voi kun ei oo varaa jne. Se on mun oma valinta olla ottamatta sitä lainaa. Mut ilman oon niin kauan kun suinkin pärjään.
50
Ja sauvakävelyn voittanutta ei ole.
köyhän luksusta? Periaatteessa olemme ihan suht hyvin toimeentulevia ja omistamme kaksi autoa ja talon. Silti rahat saa laskea tosi tarkkaan, että ne hoitovapaalla riittävät laskuihin ja lainoihin . Luksusta itselläni on nyt pullo kuoharia joskus ja hyvä leffa. Matkusteluun ei todellakaan ole varaa eikä kuntosaliharrustuksiin, vaan lenkkeilyä ja sauvakävelyä vain harrastetaan. Kesäkukat kasvatan aina itse ja kukkaloisto ja pari multasäkkiä ovat itselleni ylellisyyttä.
Ravintoloissa ei käydä ja ruuat laitan itse ja leivon paljon. Toisaalta ikuisesti en ole hoitovapaalla, joten kyllä nämä yht. 5 vuotta kotona jaksaa, kun tärkeintä on hoitaa ekat vuodet lapsia 2kpl itse kotona.
Mies kyllä on todella surkea talousasioissa, joten minä hoidankin laskumme.
Ei meillä vaan ole.
Mies töissä ja opiskelee, minä myös töissä, mutta kohta jään taas kotiin. Lapsen hoidamme kotona.
Emme saa toimeentulotukea. Omillamme elämme.
Emme juo, emmekä polta kumpikaan ja silti ei olisi varaa noin kalliiseen kuntosaliin.
Vierailija:
Ei meillä vaan ole.
Mies töissä ja opiskelee, minä myös töissä, mutta kohta jään taas kotiin. Lapsen hoidamme kotona.
Emme juo, emmekä polta kumpikaan ja silti ei olisi varaa noin kalliiseen kuntosaliin.
Mutta siis vastatakseni kysymykseesi...
Minun ylellisyyteni on kosmetologi kuukauden välein, sinne menee 20 e/ kerta.
Miehen ylellisyys on... Hmm.. enpä tiedä. Oisko vuokra dvd- leffat. Katsoo/ katotaan paljon leffoja.
Olen kahden lapsen työssä käyvä yh ja tuntuu, että rahaa ei ikinä ole. MUTTA autosta en luovu, kampaajalla käyn 1 krt/kk (65 ¿), kuntosalikortti 56 ¿/kk. Baarissa käyn kerran-pari parin kk välein.
Vierailija:
Vierailija:
Ei meillä vaan ole.
Emme juo, emmekä polta kumpikaan ja silti ei olisi varaa noin kalliiseen kuntosaliin.Mutta siis vastatakseni kysymykseesi...
Minun ylellisyyteni on kosmetologi kuukauden välein, sinne menee 20 e/ kerta.
Miehen ylellisyys on... Hmm.. enpä tiedä. Oisko vuokra dvd- leffat. Katsoo/ katotaan paljon leffoja.
Ei täällä kyllä kovin pienituloisia ole.
Esim. meillä ei ole varaa autoon, mutta monilla tässä ketjussa tuntuu olevan.
Ylellisyytenä pidän myös sitä, että ostamme pojalle laadukkaita ja hyvä vaatteita ja leluja. Vähän mutta hyviä! :)
Ja hyvää ruokaa pitää aina olla.
sellainen, joka ansaitsee alle väestön keskitason. On siitä vielä matkaa varsinaiseen köyhyyteen.
Minä en luovu kampaajastani, siihen menee rahaa noin 30-50 e/kk. Mulla on aina ollu ihan kamalat hiukset, nyt oon löytänyt hyvän kampaajan ja oppinut myös käymään säännöllisesti kampaajalle, on tehnyt hyvää mun itsetunnolle enkä luovu.
jos kerran noutaa rahaa sossun luukulta, ei silloin todellakaan ole varaa kehuskella edes elävänsä " omaan piikkiinsä" ..
NOLOA. yhteiskunnan hyväksikäyttäjä.
allwaysin phs ja siteitä ja pesen hiukseni elvitalilla vaikka olisi halvempiakin merkkejä. Noista en luovu!!!
köyhät kuntosalilla 60e/kk! Ei maar olla kyllä köyhiä.
Mulle on luksusta ostaa piimää tai maustamatonta jugrttia joskus. Niistäkin kuitenkin useimmiten luovun.
Mutta kysymys kuului: mistä en luovu... lapsen päivittäisestä hedelmästä. Tosin loppukuusta olen siitäkin luopunut. Onpa kinkkinen kysymys. olen luopunut jopa vessapaperista tarvittaessa, hammaslangasta, shampoosta.
En keksi mitään mistä en luovu. Höh.
T: alle toimeentulotuella elävä opiskelijaperhe, yksi lapsi.
ensin tavara, sitten ruoka... aika hassua kuinka pienellä ruokarahalla saakin kuin saakin paljon ruokaa kun osaa oikein ostaa.
Miehen nettotulot 1600 euroa kuussa ja ollaan köyhiä, justjoo...
Rakennekynnet ja sali ja kampaaja..justjoo...
Olen aina pitänyt itseämme keskituloisina, vaikka yhteenlaskettu nettopalkkamme on 2500. Mutta jos pelkän miehen tulot on 1600 ja siihen vielä omat tulot päälle ja ollaan köyhiä niin me ollaan kerjäläisiä:)
Mun ylellisyys on hyvät lenkkikengät. Niitä menee kahdet vuodessa.
Internet on nykyään yhtä tavallinen asia kuin esim. sähkö tai vesijohtovesi, ei siis mikään ylellisyys edes köyhälle vaan normaali asia jota ilman ei tarvitse tulla toimeen!
ja silti hätkähdin kun mieheni sanoi et vanhempani voisivat elää vähemmällä kun kerran ostavat kallista kahvia ja sanomalehden.
Minun ylellisyyteni on naistenlehti kerran kuussa
Ja toissä menevä raha ruokaan. En vain ole sitä evästä pakkaavaa sorttia. Siihen en pysty, vaikka olen toisten eväitä tehnytkin.
Olen pitänyt itseäni köyhänä, mutta mulla on myös rakennekynnet (65e/kk) , tv lupaa en maksa. Laskuja venytetään jne, mutta silti tuntuukin että olen " feikkiköyhä" ja tuntuu pahalta :(
Mä siis kotihoidontuella n 450e/kk, lapsilisät 300e, miehen tulot netto 1300e ja elarit 300e.
Mulla ei ole harrastuksia, opiskelen tai oikeastaan jäin juuri äitiyslomalle. Oikeastaan mulla on harrastuksena toiminut keikkatyössä käyminen, kun todella rakastan työtäni! Mikä parasta, siitä saa vielä rahaakin. Tulot onneksi nousivat (minimi)äitiyspäivärahan ja keskimmäisestä lapsesta saatavan hoitorahan vuoksi.
vaikka tulojemme mukaan nelihenkinen perheemme saisi sieltä reilut 300e kuussa.
Minun luksusylellisyyteni:
Ostan joka toinen kuukausi japanilaiset ristikot-lehden. Se maksaa " vain" kolme euroa mutta minulle sekin on raha joka näkyy.
Mistään yli 30e maksavasta en edes uskalla haaveilla.