Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on masennus ja mitkä ovat oireet?

Vierailija
29.01.2007 |

Neuvokaas mua nyt siskot. Mulla ja miehellä takana muutaman vuoden hyvin rankka elämänvaihe lapsemme kuoleman ja miehen pahan pitkäaikaisen masennuksen takia. Hän on nyt taas suht ok, mutta koko todella raskas prosessi on jollain tavalla vieraannuttanut meidät toisistamme. Mulla on monta vuotta ollut nyt tunne, että just ja just jaksan pitää pääni " veden pinnalla" , lähinnä muiden lastemme takia. Kävimme parisuhdeterapiassa muutaman kerran, siitä oli sen verran apua, että arki toimii ihan suhteellisen tasapuolisesti tällä hetkellä esim. kotitöiden ja lastenhoidon suhteen. Muuten suhde on täysin sisko-veli-tasolla, emme riitele tms. mutta suhteessa ei ole mitään kipinää ja esim. seksiä on ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.

Siskoni on viimeisen vuoden ajan sanonut mulle tosi moneen otteeseen, että on huolissansa musta, paasaa äidillemme koko ajan että olen varmastimasentunut. Näihin asti mua on vain lähinnä ärsyttänyt se, mutta nyt aloin miettimään että onkohan tässä kuitenkin jotain perää. Tajusin nimittäin, että jollain tavalla " imen" mieheni sosiaalisen sulkeutuneisuuden ja eristäytymisen itseenikin, minä joka olen aina ollut ulospäin suuntautunut ja uusista asioista kiinnostunut. Mua ei kauheasti jaksa kiinnostaa mikään, en innostu koskaan mistään ja itseluottamukseni on romahtanut. Tunnen oloni todella usein väsyneeksi ja ahdistuneeksi, kyllästyneeksi ja näen elämän ja tulevaisuuden harmaana enkä oikein usko mihinkään. Mikään ei siis tunnu oikein miltään.

Tajusin, että oikeastaan en osaa edes itse määritellä olenko masentunut vai en, koska viimeisten vuosien aikana mulla ei kertakaikkiaan ole ollut " varaa" ajatella omia tunteitani, koska jonkun on ollut pakko pitää systeemiä pystyssä. Mitä on siis masennus, oikeasti? Kannattaisiko ottaa asia lääkärin kanssa puheeksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voi se olla masennusta sulla! Ota yhteyttä ammattiauttajaan!

Yleensä sen huomaakin joku ulkopuolinen, ite ei ymmärrä...

Ei ihme jos oletkin masentunut, noiden asioiden jälkeen!

Voimia ja tsemppiä!

Vierailija
2/6 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvä, että ko ajatus on tullut mieleen. Käy lääkärilläsi juttelemassa, ja anna hänen ammatti-ihmisenä tehdä diagnoosi, mikä sinua vaivaa.

Googlella löytyy paljon tietoa, mutta netissä on niin paljon paskaakin, että erittäin suurella varovaisuudella lukisin. Puhu mieluummin ammattilaisen kanssa.

Mun ex oli masentunut jo kun tavattiin, oli lääkityksellä. Hyvin pian huomasin, että hän on vetämässä mua mukaan helvettiinsä. Koska suhde oli uusi, pääsin siitä irti. Kirjoitin siitä viime kesänä tänne otsikolla ' masentunut mies- apua' .

Voimia sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että pikkuhiljaa koko maailma on vain muuttunut jotenkin mustemmaksi... ap

Vierailija
4/6 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muistaakseni masennustesti!

Vierailija
5/6 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http : // www . tukiasema. net/gallup/default. asp?gallupID=19

Vierailija
6/6 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori piste net sanoo seuraavaa:

BDI:n eli Beckin masennusasteikon lyhyt versio

Sait 11 masentuneisuus-pistettä

Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että saatat potea keskivaikeaa masennusta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.

Sait 2 ahdistuneisuus-pistettä

Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että saatat potea keskivaikeaa ahdistuneisuutta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.

Sait 0 aktiivisuus-pistettä

Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että aktiivisuutesi ja itseluottamuksesi ei ole paras mahdollinen, mikä saattaa vaikeuttaa kykyäsi selviytyä eteen tulevista ongelmista ja paineista esim. työ- ja perhe-elämässä tai taloudellisissa ja asuntoasioissa. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.

Eli ainakin tämän testin mukaan lääkärin kanssa juttelu olisi ehkä aivan paikallaan... miten tällainen otetaan puheeksi tavallisen lääkärin kanssa? Tuntuu jotenkin vaikealta mennä kitkuttamaan asiasta...