Kumpi vaikuttaa enemmän menestykseen: geenit vai ahkeruus?
Jos on esim hyvännäköinen. Syntynyt akateemisessa, hyvätuloisessa ja koulutetussa perheess niin saa huomattavasti paremmat lähtökohdat kuin toisinpäin
Kommentit (68)
No ainakaan ahkeruudella ei menestystä saavuta.
Onko menestys sitä että saa auttaa itseään vai sitä että saa auttaa muita?
Vierailija kirjoitti:
Onko menestys sitä että saa auttaa itseään vai sitä että saa auttaa muita?
Auttaa muita, mutta ei vastaanota muualta merkittävää apua?
Riippuu varmaan mitä menestyksellä tarkoitetaan, mutta sanoisin että ahkeruus kuitenkin. Vaikka on luontaisesti lahjakas, jossakin ei mielestäni takaa menestystä, jos ei sitä taitoa kuitenkaan käytä.
Toki jos on vajaaälyinen, kehitysvammainen tms niin sitä ei tietenkään voi ahkeruudella ohittaa.
Komppaan edellistä, mielestäni menestynyt ihminen on tyytyväinen (=onnellinen) elämäänsä. Esimerkiksi monet nuorena kuolleet artistit ovat sinällään menestyneitä musiikkiuralla jos mitataan myynnissä ja tunnettuudessa, mutta hävisivät kyllä oman elämänsä menestyksessä.
Jotkut (läheiseni) voisivat ajatella minun olevan "menestyneempi" urallani, sillä työnkuvani mahdollistaisi oman yrityksen perustamisen tai erikoistumisen johonkin hienoon erityisosaamiseen. Arvotan itselleni kuitenkin elämässä tässä vaiheessa korkeammalle vapaa-ajan, mukavan elämän, perhe-elämän ja vakaat tulot. Olen nähnyt kollegoita/muiden alojen yrittäjiä, jotka ovat koko ajan kireänä ja kiireisinä, muut ylistävät heitä menestyksestään työuralla. Minä en ainakaan uhraa itseäni saadakseni jotain "vuoden yrittäjä"-pystejä jos se tarkoittaa luopumista omasta terveydestä ja vapaa-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ahkeruudella pärjää aina, geenit ei yksinään mitään auta. Moni ei edes tiedä olevansa geneettisiesti lahjakas, koska on laiska.
Mistä se laiskuus tulee? Joillakin vaan tuntuu olevan energiaa touhuta kaikkea mahdollista aamusta iltaan. Itse jaksan ehkä 20% siitä mitä keskivertoihminen jaksaa. Olen ollut tällainen lapsesta saakka. Olen lahjakas, mutta en yksinkertaisesti jaksa kokoaikatyössä, en jaksa ihmisiä, en jaksa touhuta. Olen opiskellut yliopistossa ja amk:ssa hyvin arvosanoin, mutta opiskelu kesti paljon normaalia pidempään. Työelämässä olen alisuoriutunut, teen matalapalkkaista osa-aikatyötä ja olen elämässä muuten erakoitunut.
Miten tullaan ahkeraksi?
Geenit, tuuri ja sattuma. Mikään määrä ahkeruutta ei riitä jos geenit on mitä on eikä tuurikaan ikinä kohdalle osu.