Kumpi vaikuttaa enemmän menestykseen: geenit vai ahkeruus?
Jos on esim hyvännäköinen. Syntynyt akateemisessa, hyvätuloisessa ja koulutetussa perheess niin saa huomattavasti paremmat lähtökohdat kuin toisinpäin
Kommentit (68)
Geenit ja sattumalta syntyessä saatu aivokemia vaikuttaa siihenkin, että tuleeko sinusta ahkera vai ei.
Kvarkeista ne geenitkin pohjimmiltaan koostuvat ja kvarkit määrittävät täten monin osin ihmiskohtalon.
Olosuhteet vaikuttaa myös. Ahkeruudesta tai hyvistä geeneistä ei ole apua, jos ympärillä on sairaita ihmisiä ja heidän luomansa huonot olosuhteet. En puhu nyt mistään pienistä vaikuttavista tekijöistä.
Ahkeruus, ilman muuta. Parhaiten menestyvillä on yleensä toki yhdistelmä molempia, eli ovat fiksuja, sosiaalisia JA ahkeria. Mutta ihan keskivertoihmisellä ahkeruus on selvästi tärkein menestymisen edellytys.
Laiskemmanpuoleisen on tietysti helppo väittää ja uskotella että se on geeneistä kiinni, jolloin itse on vaan olosuhteiden uhri ja täysin syyttä huonosti menestynyt, kun totuuden myöntäminen tekisi kipeää. Ja poistaisi mahdollisuuden ruikuttaa omasta tilanteestaan.
Ihmisellä saattaa olla hyvät geenit ja olla ahkera, mutta syntynyt köyhyyteen, köyhään maahan, jossa eletään esim. diktatuurin alla.
Länsimaalaisen ihmisen ajatteluun liittyy kaikkivoipaisuuden ja oman onnensa seppä -eetos. Kun ihminen sitten menestyy, hän kokee sen olleen omaa ansiotaan. Osin onkin. Mutta huomaamatta jää seuraavat isot tekijät kuten maa, yhteiskunta johon olemme syntyneet. Tavallisen, tasapainoisen lapsuuden merkitys jne.
Samassa maassakin voi vaihtelua olla runsaasti lähtökohdissa, mistä ihmiset ponnistavat.
Ei kumpikaan, vaan sosiaalinen, taloudellinen ja kulttuurinen pääoma.
Epäilen että suhteet koska olen ollut samassa paikassa määräaikaisena työntekijänä 2016 lähtien ja lähes päivittäin teen omat sekä toiselle porukalle kuuluvat työt sekä minulla on omat työkalut mukana siltä varalta että jos laitteisiin tulee vikaa niin voin korjata suoraan paikan päällä eikä tarvitse jäädä odottamaan korjaajaa tai kyytiä pajalle tässä ajassa ei ole mikään minun kohdalla muuttunut en ole edes saanut pidempää työsopimusta
Suomessa koulutus on ilmaista. Ahkeruus ja geenit eivät auta, jos syntyy köyhään maahan, jossa vain rikkailla on varaa kouluttautua.
Hyvä herätä maailman eriarvoisuuteen ja epäreiluuteen. Sen tajuaminen ja myöntäminen vasta kipeää tekee. Alkaa ymmärtää tuurin, sattumien ja onnen Merkityksen.
On aika henkilökohtaista miten menestyy omassa elämässä tai itsessänsä tai sitten työssänsä. Ulkonäkökään ei vaikuta kaikkeen. Täytyisi tietää mistä on kysymys ja kuka määrittelee ja mitä määrittelee? Varmaan vielä muitakin tekijöitä vaikuttanee asiaan. Täytyisi ymmärtää elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja sattumalta syntyessä saatu aivokemia vaikuttaa siihenkin, että tuleeko sinusta ahkera vai ei.
Ei pidä paikkaansa. Monilapsisissa perheissäkin tiedetään että jokainen lapsi on yksilö.
Ahkeruudella pärjää aina, geenit ei yksinään mitään auta. Moni ei edes tiedä olevansa geneettisiesti lahjakas, koska on laiska.
Sosiaalinen sopeutuvuus. Kyky toimia sosiaalisissa tilanteissa, kyky miellyttää, kyky nuoleskella, kyky kiilata ittensä oikean henkilön kylkeen kiinni, kyky myötäillä.
Että siinä sulle geenejä ja ahkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteet vaikuttaa myös. Ahkeruudesta tai hyvistä geeneistä ei ole apua, jos ympärillä on sairaita ihmisiä ja heidän luomansa huonot olosuhteet. En puhu nyt mistään pienistä vaikuttavista tekijöistä.
Totta. Olen itse keskiluokkaisesta perheestä ja ihan kivannäköinen eli ihan hyvä geenit, mutta mut on jo lapsena lytätty niin lättänäksi, että itsetuntoa ei ole juuri lainkaan. Ei tässä auta ahkeruuskaan, kun ei mitään uskalla yrittää.
Ahkeruus, sitkeys, periksiantamattomuus, luonne.
Vasta sen jälkeen olosuhteet ja geenit, noidenkin vaikutuksiin voi itse vaikuttaa ainakin jossain määrin.
Ei pidä halveksua sattumaa ja siihen tarttumista.