Aqualan L -kultti
Miten tuo voide on päässyt asemaansa? Olen kummastellut vuosia. Aqualan L ei ole hyvä kosteuttaja, se jää tahmaiseksi eli ei imeydy kovin hyvin, tuoksu on tunkkainen, se on komedogeeninen eli tukkii ihohuokosia eikä siten sovi kasvoille, ja akneiholle se on myrkkyä (lääkärit toki suosittelee koska "Apteekin"). Tuntuu että puoli Suomea uskoo Aqualanin olevan suunnilleen parasta mitä voiteista löytyy vaikka sen rasvat on ihon pintaan jäävää kökköä.
Kommentit (145)
Täällä kun on näköjään ruusufinnistä kärsiviä, niin olisi yski kysymys. Voiko ruusufinni olla vain kipeä, niin ettei se kutise ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun on näköjään ruusufinnistä kärsiviä, niin olisi yski kysymys. Voiko ruusufinni olla vain kipeä, niin ettei se kutise ollenkaan?
Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin käyttää Aqualan L ihon rasvaamiseen, mutta käytän mieluummin astetta tuhdimpaa voidetta atoopikkona. Nyt käytössä Carbalan ja Aveenon ihoöljy. Tykkäsin myös Aveenon vartalovoiteesta, mutta ostan mieluummin perusvoidetta sitä kuluu aika paljon; rasvaan itseni 1-2 kertaa päivässä ja välillä pesen hiukset myös perusvoiteella.
Yksi lapsi käyttää carbalania ja decubal clinic creamia ja toinen Minidermiä.
Kasvoihin en perusvoidetta laita kun uimahallireissun yhteydessä, saan helposti epäpuhtauksia ja finnejä.
Tykkään perusvoiteista kun ovat tuoksuttomia ja etenkin kela-korvattuna edullisia. Erisanit ovat mielestäni kalliimpia ja lirumpia. Erioil kirvelee. Nivea ei oikeen sovi iholleni.
Mutta väitteeseen, että apteekin perusvoiteet tekee kalvon iholle eikä kosteuta : riippuu ihan voiteesta. Esim xylidermissä ja carbalan plussasta on xylitolia, joka sitoo kosteutta ihoon, Ceralanissa keramideja, Humektanissa
Ja itse en voi decubalia käyttää (vaikka lapseni voi), tulee karvatupin tulehduksia/tukoksia 2 käyttökerran jälkeen. Sheavoita en voi myöskään käyttää kuin huulissa ja käsissä yllämainitun vuoksi.
Onhan se varmaan ihan ok perusiholle, joka ei tarvitse mitään. Vetinen voide ilman mitään hoitavia ainesosia, atooppisella tai oikeasti kuivalla iholla täysin hyödytön.
Kuka haluaa haista niin pahalle kun se voide haisee?
Joissain viesteissä mainittu, paljon yläpeukutettu Acon Miniderm ja kaikki muut valmistajan -dermit on ehtaa saastaa, ihan yhtä huonoa kuin Orionit. Ei imeydy ikinä, jättää tahmean pinnan joka ei peseydy millään liuottimia laimeammalla pois. Toivottavasti muut eivät erehdy ketjun takia kokeilemaam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
Olen kärsinyt tästä viikkotolkulla. En ole uskaltanut mennä terveyskeskukseen, kun minua ei kuitenkaan hoideta mitenkään ja saan kuunnella vain vittuilua. Ei ole varaa yksityiseen ihotautilääkäriin, jolta saisi antibiootit. Inhottava vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Kuten todettua, kyllä voi. Mulla ruusufinni on kipeä ja kirvelevä muualla kasvoilla paitsi nenän ympärillä kutisee kuin stana. Pahimpiin paikkoihin laitan rosazol voidetta. Kerran söin antibioottikuurin, mutta siitä on vuosia. Mun kasvoille sopii hajusteettomat kevyet perusvoiteet, nämä tässä ketjussa haukutut. Yksi josta äärimmäisen äksy ihoni tykkää on Detria Arbutin seerumi ja sitä käytän ihan päivävoiteen korvaajana ellei iho ole rutikuiva. Kyl tän kanssa pärjää, mut tosiaan yleensä ruusufinni-iho ei siedä kosmetiikkaa.
Normaali aqualan päihittää tuon aqualan L voiteen mennen tullen. Siitä ei jää iholle kiiltoa eikä rasvaista tunnetta.
Joku sen just sanoikin. Ei yhtäkään ihoa hoitavaa ainesosaa.
Kun on rasvainen akneiho ollut aina, ei oikein viitsi käyttää mitään perusvoidetta. Eikö rasvaisesta ihosta kärsivän ole parempi olla ilman voiteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän taa oo ihan ihan ihosta riippuvaista, ei tarttee leimata ihan paskaksi mitään, mikä ei omalle iholl sovi. Yllättävää, että ihoja on erilaisia
Sama kroonikkomummon haju siinä voiteessa on ihosta riippumatta. Hyi.
Oletko kenties terveydenhuoltoalalla traumatisoitunut? Minulle jäi kotihoidosta voimakas vastenmielisyys tiettyä marketissa myytävää pyykinpesuainetta kohtaan. Sitä käyttävät ihmiset haisevat mielestäni automaattisesti muhineelta pissavaipalta, vaikka kenenkään muun nenään ei. Itse taas en Aqualania haista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Yleensä se ennemmin onkin kivulias, poltteleva, kirvelevä, kuumottava. Kutina taitaa olla harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän taa oo ihan ihan ihosta riippuvaista, ei tarttee leimata ihan paskaksi mitään, mikä ei omalle iholl sovi. Yllättävää, että ihoja on erilaisia
Oletko kenties terveydenhuoltoalalla traumatisoitunut? Minulle jäi kotihoidosta voimakas vastenmielisyys tiettyä marketissa myytävää pyykinpesuainetta kohtaan. Sitä käyttävät ihmiset haisevat mielestäni automaattisesti muhineelta pissavaipalta, vaikka kenenkään muun nenään ei. Itse taas en Aqualania haista ollenkaan.
Minusta Nivea-tuotteet haisevat pahalle. Ovat aina haisseet. Aqualania en haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Nivea-tuotteet haisevat pahalle. Ovat aina haisseet. Aqualania en haista.
Niveassa on hajusteita. Perusvoiteissa haisee raaka-aineet, jännä että jollain on niin huono hajuaisti, ettei haista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kun on rasvainen akneiho ollut aina, ei oikein viitsi käyttää mitään perusvoidetta. Eikö rasvaisesta ihosta kärsivän ole parempi olla ilman voiteita?
Jos on aknea, niin iho on epätasapainossa ja tuo hoitamattomuus-linja ei todellakaan ole parempi. Mulla on rasvoittuva iho, joka todellakin tarvitsee voiteita ja jopa öljyä, muuten saan pintakuivan, tukkeutuneen ja superrasvaisen ihon.
Päätin jättää maitotuotteet pois. Kokeeksi. Juustosta kun tulee niin helposti finnejä muutenkin.
Orionilla on koe-eläiminä beagleja 🥺
Hyvä käsivoide mutta naamaani en sivelisi.
Minun kokemuksen mukaan ihotautilääkärit kysyvät että haluatko perusvoidereseptin jostain tietystä voiteesta. Nykyään acon perusvoiteita määrätään paljon