Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
761/793 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotellisiivous, puhelinmyynti, postinjakaja ja järkkäri. Siinä kesätöitä johon pääsee helposti. Ja kyllä, olen tehnyt näistä jokaista.

Olen hakenut postinjakajaksi monta kertaa elämässä enkä ole koskaan päässyt. En tosin nyt enkä Hesassa. 

Et ole ulkkari? Osaat siis lukea TESin, mikä on iso virhe. 

Luulisin olevani väärää sukupuolta. 

Vierailija
762/793 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisenä ja koulutettuna naisena olin toiveikas. En pääse edes hanttihommiin haastatteluun. Hallitus huijasi!!! Töitä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/793 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu haalitaan satoja tuhansia halpatyövoimaa ulkomailta. 

T. Hallitukset

Vierailija
764/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Hallitukset

😂😂😂😂

Ei ne tänne jää

Vierailija
765/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Hallitukset

Satonenko heti aamulla huuteleepi 🐷

Vierailija
766/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.

Myös työkokeiluun eli ilmaiseen työhön on ollut vaikeaa päästä

Hahaa, olen nelikymppinen, ja kun jäin työttömäksi työkkärin virkailija ehdotti että kannattaa kokeilla ehdottaa työkokeilua johonkin työpaikkaan. Pidin sitä tuolloin mielenkiintoisena ideana ja lähetin reippaita sähköposteja useampiin paikkoihin. En saanut yhdestäkään mitään vastausta, ei edes "kiitos ei". Suoraan Ö-mappiin :D

Ai niin, sain minä yhden vastauksen - kirjastosta. Kertoivat, että heillä on jo työkokeilijoita liikaa. Auts.

Työkkäri ei tuputtanut sinulle työkokeilupaikaksi kirpputoria? 

Vierailija
767/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen maksetut artikkelit on lähes pelko tilassa.

Vähän sama kuin usko trumpiin maailman pelastajana.

Putleri = historiassa Gitler. H kirjaimella.

Trump = Mussolini 

Totuus on enää jäljellä vaiheista usko, valhe ,epäusko, pelko ja viimeinen on kohdata totuus.

Vierailija
768/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.

Myös työkokeiluun eli ilmaiseen työhön on ollut vaikeaa päästä

Hahaa, olen nelikymppinen, ja kun jäin työttömäksi työkkärin virkailija ehdotti että kannattaa kokeilla ehdottaa työkokeilua johonkin työpaikkaan. Pidin sitä tuolloin mielenkiintoisena ideana ja lähetin reippaita sähköposteja useampiin paikkoihin. En saanut yhdestäkään mitään vastausta, ei edes "kiitos ei". Suoraan Ö-mappiin :D

Ai niin, sain minä yhden vastauksen - kirjastosta. Kertoivat, että heillä on jo työkokeilijoita liikaa. Auts.

Oon nelikymppinen, eikä oo työnsaanti koskaan ollut näin helppoa. Toki mulla on komean kuulonen koulutus ja mutkaton suhtautuminen työntekoon ja uuden opetteluun, mutta niin on monella nuoremmallakin, ja silti mut on palkattu. 

Toki tiedostan, että vuosikymmenen päästä voi olla eri tilanne, mutta mennään nyt tällä. 

Vierailija
769/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tytär juuri 22v ja tilanne hänenkin kohdallaan on juuri kuvatun kaltainen. Tuntuu ikävältä, että kovasti - mitä tahansa- työtä hakevia nuoria ei oteta töihin. Pitkiä työnhakuprosesseja, aina toivo herää ja sitten ei mitään.

Yritetään muistuttaa häntä, että jossain vaiheessa oma polku löytyy eikä pidä ottaa henkilökohtaisesti, mutta äitinä surettaa hirveästi.

- Samaan aikaan haetaan päättäjien ideoimana "työvoimapulaa potevaan maahan" rekryillä ulkomailta kileitaidottomia....? 

"Satonen kommentoi HS:lle Aasian matkaansa ; Vietnamiin ja Filippiineille kohdistuneen matkan tarkoitus on edistää työperäistä maahan muuttoa Suomeen" 

Olen henkilökohtaisesti sitä  mieltyä, että esin omille nuorille työpaikkoja.

Vierailija
770/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat käyttävät työvoimana palkattomia "harjoittelijoita". Se, että työnantajan ei tarvitse edes maksaa palkkaa työntekijälle, osoittaa, että on työvoimapulavalhe.

Pitäisikö tälle ilmaistyön teettämiselle tehdä jotain, vai kävisikö vain niin, että yritykset menevät konkkaan? Selittäkää mulle tämä kuvio? 

Vierailija
771/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen hallitus lässyttää vai Ukraina sitä Ukraina tätä ja oman maan asiat aivan retuperällä!

Vierailija
772/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan koulutus on monella nuorella tahtomattaankin vielä edessä. Tämä se vaan on karu totuus. Kaikki eivät alalle sovellu tai sinne halua, mutta eipä sitä paljoa kysellä.

Mihin ne menee töihin kun hyvinvointialueetkin potkivat just 300-500 työttömäksi?

Vierailija
773/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma nuori sai heti töitä kaupasta. Isännöintiin tarvitaan työntekijöitä joten kannattaa hakea koulutuksiin. 

Hohhoijaa. Isännöintiin ei todellakaan pääse töihin, eikä siellä ole työvoimapulaa. Minulla ja miehellä on molemmilla isännöintitutkinto, eikä kumpikaan ole päässyt yöihin hakemuksista huolimatta. Kaiken huippu on, että yhden isännöintitoimiston johtaja valitti lehdessä, kuinka ei saa työvoimaa. No olemme hänelle lähettäneet monta työhakemusta tarjoutuen töihin, muttei ole viitsinyt vastata viesteihin edes. Siinä toimistossa ei ole mitään työpaikkoja, hän puhuu ihan puhdasta lööperiä niissä lehtihaastatteluissa, valehtelee toisin sanoen, kuka edes tietää miksi.

Mies on hakenut myös mm. kauppaan hylluäyjen täyttäjäksikin, ei ole päässyt edes haastatteluun.

Työvoimapula on todellinen. Teillähän on ollut työharjoittelu. Mitä sen jälkeen tapahtui ?

Työ on vaativaa, pitää osata monia asioita. Jos ei ole päässyt työelämään, syy voi olla ihan teissä

Vierailija
774/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo nyky nuorten käytöstapoja ja kun olen kuullut niitä mitä nuori työntekijä vaatii työpaikalta niin en yhtään ihmettele että ei kutsuta. Täissä pitäisi saada kulkea miten itse haluaa, työn, pitäisi olla todella helppoa, puhelinta näpytetään töissä koko ajan ja palkka vaatimus on tähtitieteellinen varsinkaan kun ei ole kokemusta eikä osaamista

Vierailija
775/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan koulutus on monella nuorella tahtomattaankin vielä edessä. Tämä se vaan on karu totuus. Kaikki eivät alalle sovellu tai sinne halua, mutta eipä sitä paljoa kysellä.

Lähihoitajat valmistuvat tänä keväänä työttömäksi.

Vierailija
776/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaajia koulutetetaan muualta tuoden. Samaan aikaan omat nuoret kerää pulloja roskiksista.

Vierailija
777/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden yhdistyksen tiedän missä käytetään (liikaa) työkokeilijoita. Tosin ei ole palkkaakaan varaa maksaa. Pari vuotta sitten oli pulaa. Nyt on ylitarjontaa tulijoista. Oon itsekin ollut hätäapuna esim. lomilla. Nyt kerroin että olen käytettävissä talvilomalla. Ei ole tarvetta. Ensimmäisen kerran vuosiin pidän pelkkää lomaa lomalla. 

Vierailija
778/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 19-vuotiaani saanut jokaisen paikan mitä hakenut... kaupanalalta mm. myyjän paikkoja, lasten hoitoa, ravintolaan olis tarvittu hygieniapassi, niin valitsi sitten kaupan. Että en kyllä usko tuohon, ettei mitään saa, mutta jos nyt on pakko jostain HKI keskustasta saada, niin sitten voi olla vaikeampaa. 

Milloin hakenut? Ei ainakaan nyt, sillä itsellä tuon ikäinen, joka ei löydä töitä millään...

Vierailija
779/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä ihan tosissasi jonkun sellaisen hoidettavaksi, joka inhoaa tuollaista työtä?

Vierailija
780/793 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on puhuttu enemmän kuin 20 vuotta. Kesätöitä on vaikea saada.

Nämä nuoret joilla ei työkokemusta eikä koulutusta eivät nyt vaan ole työnantajien ykkösmatskua. Kun ei koskaan tiedä tekevätkö edes töitä. Alaikäisyyskin on este joihinkin töihin. En itse päästäisi alaikäistä vaikka lehtiä jakamaan yöllä. 

Pitää osata keksiä se väylä missä ei kilpailua ole, se mitä ei muut hakijat ole keksineet (tai muut eivät halua.) Puutarhat, maatalous on aina olleet epäsuosittuja. Ja työ ei ole kauan, vaikkapa perunannosto on parin viikon rupeama. Ei tietty auta niitä pk-seutulaisia jos ei pääse tuttujen nurkkiin maalle. 

Tässä huomaa, että kirjoittaja on joko 70-vuotias tai lopetti asioiden seuraamisen 50 vuotta sitten.

Puutarha- ja maataloustyöhön palkataan Vietnamista, Ukrainasta ja muualta väkeä. Ei niihin oteta suomalaisia kaupu

Kokoomuksen mukaan Suomi näivettyy jos ei saada ulkomailta lisää työvoimaa.

https://radiosun.fi/2024/10/01/suomi-naivettyy-ilman-maahanmuuttoa-ulko…