Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
341/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaanko kesätyö pomojen tutuille? Muut rekryfirmoihin. Joskus kesätöihin tuli naispomo poika, hakijoita olisi ollut varmaan paljon. Jonon ohi.

tutut eivät koskaan saaneet hakemallakesätyötä. DI tutkinnon jälkeen sai ja oikeita töitä. Kertoo jotakin kesätöiden palkkauksesta.

Vierailija
342/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta yrityksen perustamisesta, mitä joku ehdotti: "esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja".

Tuntuu että kirjoittaja ei oikein ymmärrä, miten vaikeaa ja riskialtista yrittäminen on. Joku kotona asuva reipas 15-vuotias voi toki kokeilla kaikenlaista yrittäjähenkistä puuhastelua, kun ei ole huolta toimeentulosta. Mutta aikuisen ihmisen täytyy murehtia siitä, miten pystyy pitämään itsensä jotenkuten elossa.

Olisi hienoa, jos työtönkin voisi aloitella yritystoimintaa niin, että saa sieltä täältä joitain työkeikkoja, ja saa silti soviteltua päivärahaa. Eihän se mitenkään eroa osa-aikaisten töiden tekemisestä, tuleeko vaikka 200 euroa nollasopimuksella jostain firmasta vai yrittäjänä. Mutta valitettavasti nollasopimus on työkkärin mielestä ok, ja yrittäminen ei. Sen yritysidean pitää alun alkaen olla sellainen, että sillä on mahdollisuus tienata koko ela

Nykyään voi muutaman kuukauden kokeilla yrittäjyyttä työttömyysetuuden turvin. Yrittäjänä ei myöskään putoa kaikkien tukien ulkopuolelle, vaan yrittäjä voi saada esim. asumistukea.

Useimmilla yrittäjillä menee vähintään vuosi ennen kuin pystyy alkaa maksaa palkkaa itselleen. Ihan pelleilyä nuo parin kuukauden "kokeile yrittäjyyttä"-jutut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että totuus alkaa valjeta kun omat lapset päätyy maksumiehiksi.

Myöhässä vaan kun on oltu koko ikä mielin kielin halpatyövoimalle ja äänestetty vasemmistoa. Vaikkei näytä persutkaan mitään aikaan saavan. Samaa agendaa ajaa kaikki poliitikot. Ikäänkuin olisi luonnonlaki päästää suomeen ketää elätettäväksi ja viemään vähiä duuneja.

Siis maahanmuutollahan on pyritty korjaamaan huonoa väestönkasvua ja huoltosuhteen vääristymää, mutta tietysti ahneet työnantajat ovat nähneet siinä hyväksikäyttömahdollisuuden. Miksi sitä halpatyövoimaduuniin menevää täällä kepitetään, eikä sitä työnantajaa?

MIkä ihmeen huono väestönkasvu. Kasvaa tai ei kasva. Ei pitäisi olla kenenkään ongelma etenkään sellaisten jotka houkuttelee suomeen sossutuilla jätkiä asumaan jollain keksityllä tpaikka syyllä tai työvoimapulalla.

Vierailija
344/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan hullua, että on "työvoimapula" ja todellisuudessa moni teineistä ja nuorista haluaisi töihin. Nuorena kun painetaan alas työmarkkinoiden puolelta, niin aika moni tiputtaa hanskat jo maahan parikymppisenä.

Olen itse viisikymppinen ja omassa nuoruudessa "kesähessu" sai töitä todella helposti, koska töihin mentiin aina vanhemman työntekijän "oppipojaksi". Työantajalla muutenkin oli poikkeuksetta se asenne, että työopettaa tekijänsä. Eikä siten, kuten nykyään pitäisi osata kaikki valmiiksi, tai parin tunnin perehdytyksellä.

Vierailija
345/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen väestönkasvun romautti mm. Sipilän leikkaukset. Nykyiset tulee tekemään samaa. Se ei tietenkään hallituspuolueita haittaa, koska heillä on agendana MONINKERTAISTAA MAAHAN MUUTTO.

Vierailija
346/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hauskaa että hallitus tekee kaikkensa jotta maahan muuttajan palkkaaminen olisi huikean helppoa ja kannattavaa.

Suomalaisten työttömien osalta sitten onkin aivan eri ääni kellossa. Ihme kun eivät suoraan suosittele eutanasiaa puolelle suomen kansaa.

Vierailija
347/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan hullua, että on "työvoimapula" ja todellisuudessa moni teineistä ja nuorista haluaisi töihin. Nuorena kun painetaan alas työmarkkinoiden puolelta, niin aika moni tiputtaa hanskat jo maahan parikymppisenä.

Olen itse viisikymppinen ja omassa nuoruudessa "kesähessu" sai töitä todella helposti, koska töihin mentiin aina vanhemman työntekijän "oppipojaksi". Työantajalla muutenkin oli poikkeuksetta se asenne, että työopettaa tekijänsä. Eikä siten, kuten nykyään pitäisi osata kaikki valmiiksi, tai parin tunnin perehdytyksellä.

Ammattilaisille monissa ilmoituksissa vaaditaan jopa sitä että viet sinne sellaisen osaamisen että menet sinne OPETTAMAAN niitä muita ja viet mittavan yritysverkoston mukanasi. Sitten EHKä kutsutaan haastatteluun ja hr-sirkuksen pyöritykseen.

Vierailija
348/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä odotat joiltain 15 vuotiaalta? Tietysti he hakevat TET paikkoja, joissa joko on kivaa, josta he tuntevat jonkun, jossa äiti tai isä on töissä tai joka on kodin lähellä.

Varmasti heissä on osa, joka on jo äidiksi sopivia, ja toiset jotka vasta muutama vuosi sitten lopetti nukkeleikit. Onhan näitä reippaita nuoria miehiä. Max Verstappen matkusti 17 vuotiaana ympäri maailman miljoonasopimus taskussa työelämässä. Mutta on myös monenlaisia muita nuoria, jotka tarvitsevat apua, tukea ja neuvoa. Eikä he perusta mitään yrityksiä, eikä he osaa miettiä tai etsiä tai edes saada, jotain huippu TET paikkaa. 

Ihmettelen suuresti ketjuun kirjoittajia, joilla ei näytä olevan mitään ymmärrystä ihmisten monimuotoisuudesta. Ihan siinä normaalin sisällä ja varsinkin nuorten. Heitä kun on todella joka lähtöön ja kehitystasoon.

Vierailija
349/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin hauskaa että hallitus tekee kaikkensa jotta maahan muuttajan palkkaaminen olisi huikean helppoa ja kannattavaa.

Suomalaisten työttömien osalta sitten onkin aivan eri ääni kellossa. Ihme kun eivät suoraan suosittele eutanasiaa puolelle suomen kansaa.

Eutanasia on menossa eduskunnan käsittelyyn ja ensimmäisille suomalaisille työttömille aletaan tarjota jo tällä hallituskaudella.

Vierailija
350/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen siis se 19-vuotiaan kundin äiti, joka tuolla edellä kirjoittaa. Hän on ottanut työpaikkoihin yhteyttä myös itse, eli ei ole vastannut varsinaisesti ilmoitukseen vaan lähettänyt yritykselle suoraan sähköpostia tms. On tehnyt kaikenlaista hommaa siitä asti, kun oli yläasteikäinen. En tiedä, miksi hän onnistuu. Nimi on ihan suomalainen, ja on tosiaan monenlaista ehtinyt tehdä. Pääsi aikoinaan työelämään tutustumaan tosi hyviin paikkoihin, kävi itse paikan päällä kysymässä, pääseekö sinne TET:tiin. Myös hänen kaverinsa työllistyvät hyvin. Haettekohan te omaan koulutukseenne ja ns. tasoonne nähden vääriä paikkoja?

No aloita kertomalla kuinka pitkä ja painava hän on ja mitä hän on harrastanut. Niin ja oletan hänen olevan ekstrovertti, eikä mitenkään ujo, koska kävi jo peruskoulussa hakemassa itse TET paikk

En tiedä, koska minulla ei ole sen ikäisiä lapsia. Mutta näen ympärilleni ja tiedostan kyllä millaiset nuoret ovat ja millaiset eivät työelämässä. 

Vierailija
351/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia on menossa eduskunnan käsittelyyn ja ensimmäisille suomalaisille työttömille aletaan tarjota jo tällä hallituskaudella.

Ensimmäiseksi sillä korvataan vahustenhuolto. Se on myös teillä edessä kun eläkepäivät koittaa. Nappi otsaan.

Vierailija
352/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se oma 19-vuotias tosiaan haki itse TET-paikkansa, suuri osa luokkalaisista myös. Kävi itse kysymässä noissa paikoissa, pääseekö TET:tiin, kuten tuolla aiemmin sanoin. Tiedän, että osa menee tässä juuri sieltä, missä aita on matalin, eli menee äidin tai isän työpaikalle tai jää koululle tai sitten opo hoitaa.

Luulen, että kun sieltä saa jo pari hyvää reffiä, niin työnhaku on helpompaa. Sai kokemusta asiakaspalvelusta ym. ihan jo sieltä.

Ja on siis hoitanut työnhaut ym. Siitäkin ehkä saa työnhaussa plussaa. On tehnyt kesätöinä myös hommia, joita joku muu ei tekisi, mutta jo viime kesänä sai valita useammasta vaihtoehdosta, minne haluaa mennä.

Ei tämä mikään helppo tie ole hänelle siis ollut, mutta ehkä se on juuri se, mikä pitää kulkea, jos töitä haluaa. Niin oli aikoinaan mulla itselläkin. 

Vierailija
353/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi sillä korvataan vahustenhuolto. Se on myös teillä edessä kun eläkepäivät koittaa. Nappi otsaan.

Valtion järjestämä teollinen itsemurha on varmasti houkutteleva vaihtoehto kun ensin on 30v työttömänä ja pompoteltavana ikänsä 590 e korvauksella ja 70v vanhukselle eläkkeiässä olisi samaa lusimista tarjolla 900 euron takuueläkkeellä.

Vierailija
354/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että totuus alkaa valjeta kun omat lapset päätyy maksumiehiksi.

Myöhässä vaan kun on oltu koko ikä mielin kielin halpatyövoimalle ja äänestetty vasemmistoa. Vaikkei näytä persutkaan mitään aikaan saavan. Samaa agendaa ajaa kaikki poliitikot. Ikäänkuin olisi luonnonlaki päästää suomeen ketää elätettäväksi ja viemään vähiä duuneja.

Siis maahanmuutollahan on pyritty korjaamaan huonoa väestönkasvua ja huoltosuhteen vääristymää, mutta tietysti ahneet työnantajat ovat nähneet siinä hyväksikäyttömahdollisuuden. Miksi sitä halpatyövoimaduuniin menevää täällä kepitetään, eikä sitä työnantajaa?

MIkä ihmeen huono väestönkasvu. Kasvaa tai ei kasva. Ei pitäisi olla kenenkään ongelma etenkään sellai

No onhan se aivan eri asia olla yhteiskunta, jossa on miljoonia enemmän ihmisiä, mikä tarkoittaa miljoonia enemmän mahdollisuuksiakin esimerkiksi työllistyä juurikin palveluiden avulla. Jos väki vähenee ja vanhenee, kuka niitä palveluita kuluttaa ja tuotteita ostaa, hä? Luuletko, että joku Netflixin tuijottaminen on tätä yhteiskuntaa hyödyttävää kulutusta? Just siksi kaikki on menossa niin pieleen, kun ei kuluteta siihen mikä työllistäisi, vaan ostetaan halpaa viihdettä ja roskaa ulkomailta. Joku Tokmannikin elää sillä, että myy Kiina-roskaa suomalaisille. Miten paljon enemmän täällä olisi duunia, jos ei koko ajan rikastutettaisi globaaleja puljuja?

Vierailija
355/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana.. " No siis tämä nyt ei pidä paikkaansa? Olen tässä viimeiset 2,5 v hakenut koulutusta vastaavaa työtä. 95 % tapauksissa paikan on saanut minua 15-20 v nuorempi. Nyt tämä viimeisin jonka hain vuodenvaihteessa joku papparainen sai. Oon kuullu jonkun muunkin tapauksen, että lähes eläkeikäinen palkataan. Koska sillä suhteet ja tarvitsee ns eläkeviran. Paljon on mediassa ollut sitä ettei genX fiksut naiset työllisty. Ei koske niin paljon miehiä koska sen sukupolven miehet joko ovat huippuduunissa tai sillan alla... Näin karkeasti ottaen siis enemmän 50 v. naisten ongelma. Joku tyyppi just saanu somessa tästä aiheesta runsaasti näkyvyyttä, hän toki on varakas ja työssäkäyvä.

Mulla on siis vakityö, muttei vastaa koulutusta ja kokemusta eikä palkka siksi voi kehittyä (hv-alue). Kyllä antaisin tämän palkan jollekin aloittelevalle jos itse saisin paremman työn! Mutta tähän kun en hirveesti voi itse päättää, yritän toki.

"Ei se oikeasti ole sukupolvikysymys, vaikka on varmasti kurjaa aikuistua suoraan työkkäriin. Keski-ikäinen ei sen paremmin kelpaa minnekään, itse asiassa vieläkin huonommin kuin parikymppinen. Työnhakijoita on yksinkertaisesti liikaa ja työpaikkoja liian vähän. Me ollaan kaikki iästä huolimatta ylimääräisiä tässä yhtälössä."  _ niin paitsi ne etuoikeutetut joille menee kaikki raha. 

Tämä on kumma maailma nykyään.  Hirveästihän halutaan milleniaaleja ja he myös tienaavat eniten somessa. Toisaalta viisi-kuuskymppiset johtavat isoja perinteisiä pörssiyhtiöitä ja tienaavat astronomisia summia. Taviksille ei ole enää mitään, ja tuntuu kyllä oikeasti että on joku scheme jolla ajetaan entistä keskiluokkaa alas, niin että on vaan köyhät ja rikkaat kuten yli 100 v sitten.

Ennen oli ihan ooko olla keskiluokkaa ja sillä pärjäsi ihan hyvin. Ei pitänyt venyttää penniä ja pystyi säästämään. Nykyään keskituloinen (siis se tilastollinen keskitulo) on käytännössä köyhä.

Vierailija
356/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mä kuulin että Elisa-kauppoihin etsitään myyjiä! Sinne et oo vielä hakenut, siksi ei ole tärpännyt. Samoin jos olet lastenkasvattaja ja osaat ruotsia, niin ei tarvii työttömänä kulkea!  Elisamyyjäksi kelpaa kuulemma kaikki iästä ja koulutuksesta huolimatta.

Vierailija
357/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se oma 19-vuotias tosiaan haki itse TET-paikkansa, suuri osa luokkalaisista myös. Kävi itse kysymässä noissa paikoissa, pääseekö TET:tiin, kuten tuolla aiemmin sanoin. Tiedän, että osa menee tässä juuri sieltä, missä aita on matalin, eli menee äidin tai isän työpaikalle tai jää koululle tai sitten opo hoitaa.

Luulen, että kun sieltä saa jo pari hyvää reffiä, niin työnhaku on helpompaa. Sai kokemusta asiakaspalvelusta ym. ihan jo sieltä.

Ja on siis hoitanut työnhaut ym. Siitäkin ehkä saa työnhaussa plussaa. On tehnyt kesätöinä myös hommia, joita joku muu ei tekisi, mutta jo viime kesänä sai valita useammasta vaihtoehdosta, minne haluaa mennä.

Ei tämä mikään helppo tie ole hänelle siis ollut, mutta ehkä se on juuri se, mikä pitää kulkea, jos töitä haluaa. Niin oli aikoinaan mulla itselläkin. 

Oma lapseni oli tetissä lähikaupassa, ajatteli että sitä kautta voisi päästä kesätöihin. No, tet meni oikein mukavasti ja kesätöihinkin tuli haastattelupyyntö, mutta niin vain se paikka meni jollekin reilusti vanhemmalle, jolla oli kassatyöskentelystä kokemusta jo niin paljon että pystyi istuttamaan suoraan hihnan ääreen ilman kenenkään opetusta ja ohjausta.

Vierailija
358/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3) paikallisen sopimisen lisääminen

4) määräaikaisten sopimusten helpottaminen

5) irtisanomisen helpottaminen

6) takaisinotto velvollisuuden poisto

Olen ollut valtiolla ja kunnalla töissä lähes 20 vuotta. Voin kertoa että nämä asiat ovat olleet sielä käytössä aina. Ei ole mikään ongelma savustaa ihminen ulos, ei koskaan oteta takaisin ja määräaikaisuus is their real middle name.

Näistä asioista jankkaaminen ja lakkoaminen on ihan typerää, sillä when push comes to shrove, isot työnantajat tekevät mitä haluavat. 

Vierailija
359/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikkomme (ja media) tykkäävät jostain syystä tästä työvoimapulahuudosta. Oikea pula on tolkullista palkkaa maksavista työnantajista, mutta tältä osin on hiljaista.

Emme pääse korjaamaan nyt oikeita ongelmia, kun ja koska fokus on väärässä kohdassa ja kohteessa eli ns. työvoimapulassa, joka on marginaalinen ja osin täysin perätön ja valheellinenkin "ongelma" maassamme.

Vierailija
360/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman listoilta pääsee. Työ ei ehkä ole pitkään samassa paikassa, mutta uusi löytyy aika pian kun edellinen loppuu. Olen nyt kolmannessa paikassa vuoden sisään ja tässä töitä on luvattu syyskuuhun asti. Joulukuun olin työttömänä.

No jos nyt pääsisi edes ensin sinne vuokrafirmaan haastatteluun.

Eikä silloinkaan ole varmaa vaikka vuokratyön saisi että olisi tarpeeksi tunteja. Saattaa mennä pitkäkin aika että kutsutaan töitä,pahimmillaan kuukausi tai 2 ja silloinkin pitää olla nopea ettei joki nappaa työvuoroa itselleen. Minä olin vähän aikaa tämänkaltaisessa vuokra firmassa töissä,roikuin listoilla mutta ei juurikaan tarjottu työvuoroja.