Kuinka suuri eläke opettajilla ja rehtoreilla on?
Kommentit (64)
Katsoin laskurista, arvio 2200 jos jään 66-v ja 2800 jos jään 70-vuotiaana eläkkeelle. Tämä luokanopella, tosin mulla on myös lukion tunteja ja paljon isompi palkka kuin luokanopen peruspalkka. Mulla 1 ikälisä vielä tulossa jota tuo laskuri ei tietenkään huomioi, eli ikävuosina 50-70 kk-palkka on vielä isompi, eläkkeen määräkin pitäisi siis kasvaa vielä.
Yleensä 1000 - 4000 välillä. Tuttava 36v on ruotsinkielen opettaja ammatiltaan, ei ole vielä eläkettä kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti toimi opettajana v.1975 vuoteen 2010 (kaksi lyhyttä äitiyslomaa välissä, 6-10kk) ja hän saa nyt lähes samaa eläkettä kuin minä saan opettajana palkkaa.
Minun eläke ei tule olemaan samalla tasolla.
Lisäksi tuo vanhempi opettajapolvi sai jäädä jo 60-v eläkkeelle.
Hankala uskoa, että palkkasi opettajana on alle 2800 e/kk, mikä on OAJ:n mukaan täydet työvuodet tehneiden opettajien keskieläke.
Ei palkka ja eläke ole samansuuruisia!
T. eri
Onko joku väittänyt? Lainaamassasi tekstissä ilmoitti opettajan keskieläkkeen.
Olen ollut opettaja jo yli 30 vuotta. Laskin eläkelaskurilla ja eläke näyttäisi olevan 1800. Eläkeikä on melkein 66 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
30 v hoitoalalla. Nyt tk eläke sairauden takia, 1900 e ja risat ( ennen veroja). Eli ei niin huono, vaikka peruspalkka olikin huono. Mutta teinkin paljon pyhä ja viikonloppu y.m vuoroja.
Tässä ei kysytty hoitajien eläkkeitä.
Äitini oli historian ja yhteiskuntaopin lehtori lukiossa. Eläköityi täysin palvelleena v. 2016. Eläke hiukan yli 3100 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kun työkokemus kasvaa ja työvuodet lisääntyy, saa julkisella puolella 3 ikälisää. Jotka ovat reilun satasen.
Yksityisellä saa bonuksia, ja muita lisiä, sen mukaan miten tuloksellista työtä, työntekijä on yritykselle tehnyt.
KVTES alaisissa tehtävissä on 2 työkokemuslisää. Viiden vuoden jälkeen ensimmäinen, 3%. Kymmenen vuoden jälkeen toinen, 8%. Lasketaan tehtäväkohtaisesta palkasta. Työkokemuslisää ei lasketa yhteen 3+8=11%, vaan esim. tehtäväkohtaisen palkan ollessa 2000 €/kk/brutto, toinen työkokemuslisä on 20008%=160 €.
Kolmatta lisää ei ole, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 1000 - 4000 välillä. Tuttava 36v on ruotsinkielen opettaja ammatiltaan, ei ole vielä eläkettä kertynyt.
Eläkettä kertyy, kun maksaa työeläkemaksuja. Miten hän on onnistunut välttelemään ne, jos ei eläkettäkään ole kertynyt?
Aikaisemmin ovat päässeet paljon nuorempana eläkkeelle kuin me nyt 50 v päästään ja 20 vuotta sitten kun aloitin työt kaupungeilla meni paljon paremmin. Miltei jokaisella oli useampi ylitunti viikossa töissä ja ne nostavat paljon palkkaa. Nyt ainakin viimeiset 10 vuotta miltei kaikki opettajat saavat vain minimitunnit eli palkka ja siten eläkekin kertyy paljon hitaammin. Vaikka 5 v sitten eläkkelle jääneet ovat tehneet suuren osan työurastaan aikana jolloin oli paljon ylitunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti toimi opettajana v.1975 vuoteen 2010 (kaksi lyhyttä äitiyslomaa välissä, 6-10kk) ja hän saa nyt lähes samaa eläkettä kuin minä saan opettajana palkkaa.
Hankala uskoa, että palkkasi opettajana on alle 2800 e/kk, mikä on OAJ:n mukaan täydet työvuodet tehneiden opettajien keskieläke.
Ei palkka ja eläke ole samansuuruisia!
T. eri
Se vastasi sille joka sanoi että vanhempansa saa yhtä suurta eläkettä kuin hän palkkaa! Älä kommentoi asioita jotka menee ohi
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan..nykyiset 1940 luvulla syntyneet opettajat todella repivät nykyopettajien palkkojen suuruisia eläkkeitä. Miksi heidän eläkkeitä ei leikata? Vääryys on se, että heille maksetaan yli 3000 e eläkkeitä ja että he pääsi eläkkeelle 58-60 vuotiaina! Laiskureita ja lintsareita ovat. Rahansa vielä tuhlaavat ulkomailla ja matkusteluun, eikä Suomen kansantalouden parantamiseksi, kotimaiseen kulutukseen. Juoppoja, jotka juo ranskalaisia viinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut opettaja jo 30 vuotta. Laskin googlen laskurilla ja mun eläkkeen määrä näyttää olevan 1600 euroa.
Lisään vielä, että järkytyin. Tuosta verot pois, niin pystyn hädin tuskin vuokraa maksamaan.
Eläkkeiden verotus on myöskin tosi korkea. Minulla on sama veroprosentti kun työssä ollessani vaikka eläkkeeni on paljon pienempi kun mitä palkka oli : (
Mutta sen lisäksi sinun ei tarvitse maksaa vielä päälle 10% muita pakollisia maksuja kuten työttömyys-, sairarvakuutus- ja eläkevakuutusmaksuja.
Kyllä eläkkeestä menee sairausvakuutusta nimellä sairausvakuutuksen päiväraha, minulta hiukka yli 300 euroa vuosi.
Nuo sinulta palkasta pidätetyt summat kuitenkin ovat sinulle verovähennyksiä. Miksi unohdatte sen aina?
Meiltä eläkeläisiltä otettiin pous invaliidivähennys, siis sairauseläkeläisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan..nykyiset 1940 luvulla syntyneet opettajat todella repivät nykyopettajien palkkojen suuruisia eläkkeitä. Miksi heidän eläkkeitä ei leikata? Vääryys on se, että heille maksetaan yli 3000 e eläkkeitä ja että he pääsi eläkkeelle 58-60 vuotiaina! Laiskureita ja lintsareita ovat. Rahansa vielä tuhlaavat ulkomailla ja matkusteluun, eikä Suomen kansantalouden parantamiseksi, kotimaiseen kulutukseen. Juoppoja, jotka juo ranskalaisia viinejä.
Tuttu opettaja, normaalikoulussa, jäi ainakin eläkkeelle jotain 63 v 8 kk eli viralliseen eläkeikäänsä, s. 1947
Eläkkeen suuruutta en tiedä, palkka ehkä suurempi kuin kunnallisessa koulussa koska työssä opiskelijoiden ohjaamista
Ainoa tuntemani opettaja, joka on eläkkeellä, saa eläkettä noin. 3300 euroa kuussa.On saanut jo 20 vuotta. Eli varmaan on saanut eläkettä enemmän kuin ikinä palkkaa, eli hyvä diili hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja provo olet.
Juuri laskin Googlella löytyneellä laskurilla.
Kannattaisiko mielummin tarkistaa tuota asiaa suoraan eläkyhtiösi sivuilta?
Eläkeyhtiön laskurilla pystyi ottamaan huomioon sen, paljonko palkka nousee vuosittain. Nyt saan siinä 6,5 tonnia kuukaudessa, mutta 20 vuoden päästä yli 8 tonnia kuukaudessa.
No kyllä on palkka kohdallaan, jos ipanoiden rehtorille maksetaan 6500 euroa kuussa... hommasta josta selviytyisi kuka hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet kyllä päästäsi vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opena amiksessa 30 v. Ei akateemista tutkintoa. Amiksessa opettajan palkka perustuu open omaan koulutustasoon. Eli samaa työtä, mutta eri palkka. Kiitos OAJ
Eläke brutto 2 950, netto 2 284
Ihan hyvä eläke tuo on. En tule saamaan läheskään samaa, tohtoripohjalta, työura AMK:ssa ja yliopistossa. AMK:ssa paremmat palkat kuin yliopistossa. Työuraa takana 25 vuotta ja eläkekertymä tähän mennessä 1480 euroa.
Mulla oli eläkekertymä 25 työvuoden jälkeen n. 1700 e. Nyt kun jään eläkkeelle, on se n. 4000 e (työvuosia 45). Joten toivoa on vielä sullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tuntemani opettaja, joka on eläkkeellä, saa eläkettä noin. 3300 euroa kuussa.On saanut jo 20 vuotta. Eli varmaan on saanut eläkettä enemmän kuin ikinä palkkaa, eli hyvä diili hänelle.
Teen yläkoulun ja lukion opettajan töitä tuota pienemmällä palkalla. Saan olla todella tyytyväinen jos edes saan mitään eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä eläkkeellä olevat opet saavat eläkettä ihan kivasti. Nuoremmilla opettajilla ei koskaan ole mahdollisuutta päästä samoihin eläkkeisiin. Ennen palkka määräytyi viimeisten työvuosien mukaan ja niiden palkkaa keinotekoisesti (ylitunteja, projekteja, hankkeiden vetämistä jne.) sai eläkettä korotettua joskus erittäin merkittävästi.
Nuoremmat polvet joutuvat käymään myös töissä huomattavasti kauemmin.
Eläke viimeisten vuosien palkan perusteella poistettiin jo vuosia sitten. Ne, joille eläke laskettiin siten, alkavat olla haudassa.
Eläkeyhtiön laskurilla pystyi ottamaan huomioon sen, paljonko palkka nousee vuosittain. Nyt saan siinä 6,5 tonnia kuukaudessa, mutta 20 vuoden päästä yli 8 tonnia kuukaudessa.