Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuri eläke opettajilla ja rehtoreilla on?

Vierailija
04.03.2024 |

Tietääks kukaan?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut opettaja jo 30 vuotta. Laskin googlen laskurilla ja mun eläkkeen määrä näyttää olevan 1600 euroa.

Lisään vielä, että järkytyin. Tuosta verot pois, niin pystyn hädin tuskin vuokraa maksamaan.

Eläkkeiden verotus on myöskin tosi korkea. Minulla on sama veroprosentti kun työssä ollessani vaikka eläkkeeni on paljon pienempi kun mitä palkka oli : (

Mutta sen lisäksi sinun ei tarvitse maksaa vielä päälle 10% muita pakollisia maksuja kuten työttömyys-, sairarvakuutus- ja eläkevakuutusmaksuja.

Toki. Noita tulikin maksettua vuosikymmeniä palkasta.

Vierailija
22/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut opettaja jo 30 vuotta. Laskin googlen laskurilla ja mun eläkkeen määrä näyttää olevan 1600 euroa.

Lisään vielä, että järkytyin. Tuosta verot pois, niin pystyn hädin tuskin vuokraa maksamaan.

Tällä hetkellä on vielä olemassa sellainen kun eläkkeensaajan asumistuki. Sitä ei ole toistaiseksi ainakaan supistettu, ja voi saada asumistukea edelleen myöskin omistusasuntoon jopa. 

Mutta kai  O & P  koskevat siihenkin, tällä menolla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti toimi opettajana v.1975 vuoteen 2010 (kaksi lyhyttä äitiyslomaa välissä, 6-10kk) ja hän saa nyt lähes samaa eläkettä kuin minä saan opettajana palkkaa.

Minun eläke ei tule olemaan samalla tasolla.

Lisäksi tuo vanhempi opettajapolvi sai jäädä jo 60-v eläkkeelle.

Hankala uskoa, että palkkasi opettajana on alle 2800 e/kk, mikä on OAJ:n mukaan täydet työvuodet tehneiden opettajien keskieläke.

Vierailija
24/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti toimi opettajana v.1975 vuoteen 2010 (kaksi lyhyttä äitiyslomaa välissä, 6-10kk) ja hän saa nyt lähes samaa eläkettä kuin minä saan opettajana palkkaa.

Hankala uskoa, että palkkasi opettajana on alle 2800 e/kk, mikä on OAJ:n mukaan täydet työvuodet tehneiden opettajien keskieläke.

Ei palkka ja eläke ole samansuuruisia!

T. eri

Vierailija
25/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opena amiksessa 30 v. Ei akateemista tutkintoa. Amiksessa opettajan palkka perustuu open omaan koulutustasoon. Eli samaa työtä, mutta eri palkka. Kiitos OAJ

Eläke brutto 2 950, netto 2 284

Vierailija
26/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 v hoitoalalla. Nyt tk eläke sairauden takia, 1900 e ja risat ( ennen veroja). Eli ei niin huono, vaikka peruspalkka olikin huono. Mutta teinkin paljon pyhä ja viikonloppu y.m vuoroja.

38 vuotta hoitoalalla, päivä- ja iltavuoroja enimmäkseen.

Tk-eläkkeelle 61v 9kk. alkaen. Eläke on 1538e brutto.

Vierailija
27/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä eläkkeellä olevat opet saavat eläkettä ihan kivasti. Nuoremmilla opettajilla ei koskaan ole mahdollisuutta päästä samoihin eläkkeisiin. Ennen palkka määräytyi viimeisten työvuosien mukaan ja niiden palkkaa keinotekoisesti (ylitunteja, projekteja, hankkeiden vetämistä jne.) sai eläkettä korotettua joskus erittäin merkittävästi.

Nuoremmat polvet joutuvat käymään myös töissä huomattavasti kauemmin.

Vierailija
28/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osa pääsi eläkkeelle jo 55vuotiaana ja saavat nyt kovaa eläkettä. Itse täysin samoista hommista pääsen joskus seitsemänkymppisenä nauttimaan pienempää eläkettä kuin he. Viisaasti ovat kyllä pelanneet omaan pussiinsa nämä suuret ikäluokat. 

Vierailija
29/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opena amiksessa 30 v. Ei akateemista tutkintoa. Amiksessa opettajan palkka perustuu open omaan koulutustasoon. Eli samaa työtä, mutta eri palkka. Kiitos OAJ

Ihan hyvä eläke tuo on. En tule saamaan läheskään samaa, tohtoripohjalta, työura AMK:ssa ja yliopistossa. AMK:ssa paremmat palkat kuin yliopistossa. Työuraa takana 25 vuotta ja eläkekertymä tähän mennessä 1480 euroa. 

Vierailija
30/64 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 v hoitoalalla. Nyt tk eläke sairauden takia, 1900 e ja risat ( ennen veroja). Eli ei niin huono, vaikka peruspalkka olikin huono. Mutta teinkin paljon pyhä ja viikonloppu y.m vuoroja.

38 vuotta hoitoalalla, päivä- ja iltavuoroja enimmäkseen.

Tk-eläkkeelle 61v 9kk. alkaen. Eläke on 1538e brutto.

Olen pahoillani puolestasi, olisit ansainnut paremman eläkkeen, rankan työuran jälkeen. Kyllä se on nuo pyhä, viikonloppu y.m lisät jotka nostivat minun palkkani tuntuvasti, ja vaikutti eläkkeen suuruuteen. Kaikki eivät kuiteinkaan pysty tekemään näitä vuoroja jatkuvasti, jo elämäntilanteen vuoksi.

Kaikkea hyvää sulle! 

T.  Se 30 v hoitoalalla ollut, tk - eläkeläinen 

Vierailija
31/64 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhtaana käteen jää 2300€/kk

Vierailija
32/64 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kahteen tonnin jää bruttona.

Vierailija
33/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä osa pääsi eläkkeelle jo 55vuotiaana ja saavat nyt kovaa eläkettä. Itse täysin samoista hommista pääsen joskus seitsemänkymppisenä nauttimaan pienempää eläkettä kuin he. Viisaasti ovat kyllä pelanneet omaan pussiinsa nämä suuret ikäluokat. 

Sosiaalidemokratia kannattaa.

Vierailija
34/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri laskin Googlella löytyneellä laskurilla.

Kannattaisiko mielummin tarkistaa tuota asiaa suoraan eläkyhtiösi sivuilta?

Sieltä löytyy kertynyt eläke. Sen tiedän. Halusin tulevan palkkakehityksen huomioivan laskelman.

Ainakin Kevan sivuilla voi myös laskea tulevan eläkkeen (huomioidaan työvuodet myös tästä ajanhetkestä eteenpäin)

Vierailija
35/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin helvettiin ne eläkerahat ovat huvenneet, jos edellinen sukupolvi saa hyvää eläkettä mutta meidän ja seuraavat sukupolvet pientä eläkettä?

Petteri Urpo kumppaneineen tietävät vastauksen. Vielä se päivä tulee kun tulee eläkekatto kuten muualla Euroopassa on.

Vierailija
36/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa vähän päälle 2700 brutto, jäi kolmisen vuotta sitten 60-vuotiaana eläkkeelle luokanopen duunista. Mun veli saa joitakin satasia enemmän, luokanope myös hän, mutta oli koulunjohtaja vuosia.

Vierailija
37/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaarinalainen äidinkielen opettaja kertoo, että hänellä on yli 3000 euron eläke. Juuri jäänyt eläkkeelle. Eli on tuoretta tietoa.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010147538.html

Yli 35 vuoden yhtäjaksoinen työura samassa koulussa. Tehnyt pelkkiä opettajan hommia jutun mukaan.

Vierailija
38/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvin. Minä olen yliopistonlehtori, tekniikan tohtorin tutkinto ja kokopäiväistä työuraa tällä hetkellä 35 vuotta. Siitä on tosin pari vuotta muita töitä, mutta muuten opetus- ja tutkimustöitä yliopistolla. Eläkekertymäni on nyt 2750 euroa. 

Vierailija
39/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, kaikkien työntekijöiden eläkkeet ovat noin vähän reilut

60 %:a  heidän palkastaan.

Tuon mukaan voi laskea jokaisen ammatin eläkkeen.

Eikä sitä eläkettä voi tietenkään laskea ammatin peruspalkasta.

Sillä aloittelevalla työntekijällä on aina alin ja heikoin palkka.

Kun työkokemus kasvaa ja työvuodet lisääntyy, saa julkisella puolella 3 ikälisää. Jotka ovat reilun satasen.

Yksityisellä saa bonuksia, ja muita lisiä, sen mukaan miten tuloksellista työtä, työntekijä on yritykselle tehnyt.

Vierailija
40/64 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla.  Jos ei ole vakituinen ope missään.

Vaan saa elantonsa siitä, että toimii pelkästään tuntiopettajana

eri oppilaitoksissa.  Ja niissäkin vain lukuvuoden kerrallaan.

Jolloin tälläisillä opetushommissa toimivilla on jatkuva työnhaku

päällä.

Eivät kaikki opettajina toimivat, ole missään vakituisessa 

työsuhteessa.  He ovat pelkkiä tuntioopettajis, jotka ovat

duunissa siellä, mistä milloinkin opetustunteja on saatavissa.

Heillä on myös työttömyyskausia.  Usea maisteri toimii 

tälläisissä Suomessa, tälläkin hetkellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän