Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä
Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.
Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.
Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.
Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.
Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma kuin ketoosi villityksen kanssa. Osa ihmisistä tulkitsee sen niin, että kun vaan vetää pekonia ja voita niin pysyy terveenä. Salilla onkin sitten aina penkkipäivä.
Vhh on rasva ruokavalio, ei pelkkää pekonia, idea on se että sokerin sijasta keho alkaa käyttämään rasvaa polttoaineena. Penkki punnerrus on yksi turhinpia, tyhmimpiä ja yliarvostetuimpia liikkeitä mitä on olemassa.
Vhh/ ketoosi on sianpaskaa. T: entinen ketoosin nimeen vannoja.
"En tiedä miten yksinkertainen ihmisen pitää olla mutta rautalanka esiin.. ei maratoniakaan juosta joka päivä. 100-200 kyykkyä päivässä jaettuna 2-4kertaan pitkin päivää riittää aivan mainiosti eikä vahingoita polvia millään tavalla. Suuret painot ja virheliikkeet niiden kanssa rikkoo polvet.
Kerran viikossa voi tehdä enemmän ja korkeintaan kerran kuukaudessa tai kahdessa katsoo paljonko tulee.
Lihasten kasvattaminen ei ole terveen treenin idea. Idea on parantaa suorituskykyä, ei kasvattaa lihasta"
Vastasin sille, joka ehdotti tuhatta kyykkyä _tunnissa_. Edelleen kaipaan niitä lähteitä. Miksi vain suorituskyky on on treenin idea? Riittävä lihasmassa auttaa riittävän suorituskyvyn ylläpidossa. Kyse ei ole nyt bodareista. Tiedätkö itse kehonkoostumuksesi?
Kyllä mä ainakin koen olevan kuntosalista hyötyä, vaikka liian harvoin tuleekin käytyä.
Esim. laajemmin ajateltuna vointiini, ei pelkästään mitään yksittäistä asiaa ajatellen.
Lihaskuntoharjoittelu auttaa myös sokeriaineenvaihduntaan, joten siitä lienee hyötyä aika monelle, kun katukuvaa katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin vihdoin tää sanotaan ääneen! Ihmiset ajaa autolla salille tekee treeniä ja kuvittelee olevansa hyvässä kunnossa kun oikeasti se hyvä kunto on sitä, että jaksaa kävellä reippaasti, nousta rappusia ja esim. juosta junaan kun on kiire ja raahata painavat kauppakassit.
Itse en käy salilla, mutta liikun paljon joka päivä: kävelen, juoksen, menen portaita, kannan painavat kauppakassit. Liikun koko ajan. En mene autolla mihinkään. Sitten oikeesti sellanen orastava keskivartalomahamies arvostelee "ku sä et treenaa" ja itse ajaa autolla joka paikkaan.
Olen 164 cm ja n. 52 kg.
Toki lihaksien vahvistaminen on hyvä juttu, mutta senkin voi tehdä kantamalla ne painavat ruokaostokset kotiin. Kyllä on hiki sen jälkeen.
Ruokaostoksia kantaessa hikoilu kertoo huonosta (liha
Jos/kun kauppakassit "tuntuu niin painavilta, että selkä katkeaa" niin silloin sinulla ei ole riittävästi lihasvoimaa. Kauppakassin koko on vakio ja sinne voi tunkea vain tietyn määrän tavaraa. Jos kassissa on vaikkapa 6 litraa maitoa ja jtkn muuta päälle, niin paino on ehkäpä n.7-8kg max. Vaikka sulla olisi molemmissa käsissä sellaiset kassit, niin ei pitäisi normaali terveeltä ja nuorelta aikuiselta selkä katketa. Tosin jos kannat nuo kassit pari km kävellen kotiin, niin siinä voi tulla hikikin, mutta sata metriä autolle ei ole mikään treeni.
Itse olen 56v nainen ja koko ikäni aktiivisesti harrastanut liikuntaa, aerobisen lisäksi myös sitä kuntosalitreeniä. Tiedän ja tunnen, että minulla on hyvä lihaskunto, eikä sitä olisi saanut aikaiseksi kauppakassien kantamisella tai halonhakkuulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kuntosalilla hengästyy jos ei muka kuormita hengityselimistöä?
Kyllä minulla ainakin hiki tulee ja syke nousee treenatessa. Etenkin jalkapäivinä.
Ihan tottahan tuo on. Kävin itse alkuun salilla, ja oli hyvät voimatasot, aerobiseen treeniin en panostanut. Kyllä tämän jossain satunnaisissa kuntoportaissa huomasi että aerobinen kunto ei ole kovin kaksinen. Aloin harrastamaan maantiepyöräilyä ja kestävyyskunto on nykyään ihan toista luokkaa, toki salillakin käyn vielä pari kertaa viikossa.
AP: Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa.
Mitä tuo edes tarkoittaa? "Siis ilman taukoja kuormituksessa"? Kaksi tuntia putkella? Tuskinpa tällaiseen kannustavat.
Vaikka tuossa olisi pienikin totuuden siemen, niin aloitus on AP:n mielikuvituksen tuotetta. Kuntosaliharjoittelun hyödyt ovat kiistattomat, mutta toki myös kestävyysharjoittelua tarvitaan.
Kuntosaliharjoittelusta hyötyisivät yli 50 - vuotiaat. Nuoremmilla on normaali lihasmassa, ja jokapäiväinen elämä kertoo, onko riittävä lihasvoima.
Ylipainoisilla on enemmän lihasta kuin normaalipainoisilla, eli heidän ei tarvitse lihasta kasvattaa enää enempää. Vaan harrastaa kestävyysliikuntaa.
Kestävyysliikunta pudottaa hyvin painoa ja on hyväksi sydämelle. Vielä tärkeämpää on hyötyliikunta ja aktiivinen elämäntapa.
Kyllä kaikki, mikä maksaa, on terveellistä😏
Mikään ilmainen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosaliharjoittelusta hyötyisivät yli 50 - vuotiaat. Nuoremmilla on normaali lihasmassa, ja jokapäiväinen elämä kertoo, onko riittävä lihasvoima.
Ylipainoisilla on enemmän lihasta kuin normaalipainoisilla, eli heidän ei tarvitse lihasta kasvattaa enää enempää. Vaan harrastaa kestävyysliikuntaa.
Kestävyysliikunta pudottaa hyvin painoa ja on hyväksi sydämelle. Vielä tärkeämpää on hyötyliikunta ja aktiivinen elämäntapa.
Jos esim laihduttaa, lihas sulaa nopeasti. Kuntosali treeni myös ylläpitää lihasmassaa.
Vierailija kirjoitti:
Kestävyysliikunta ei pudota painoa. Liikunnalla on painonpudotuksessa lähes mitätön merkitys. Sillä on merkitystä, mitä syö.
Lisäksi "Lihaskuntoharjoittelu säästää rasvattoman kudoksen määrää parisen kiloa kestävyysliikuntaan verrattuna ruokavaliolaihdutuksen aikana". Duodecim.
Trollialotus ja kauhee taistelu. Onneksi olkoon ap!
Mä olen vanheneva nainen. Kuntosalitreeni on mulle ihan äärettömän tärkeää, koska jos ei ole lihaksia, niin eihän sitä jaksa tehdä mitään, ei siis edes sitä kestävyysliikuntaa. Mulla on vakaana aikomuksena pystyä käymään vessassa itekseni vielä yli kasikymppisenä, joten kyykkään, jotta reisissä ois voimaa.
Oikeammin oisi ehkä sanottu, että pelkästä saliharjoittelusta ei saa täysiä terveyshyötyjä. Saliharjoittelun hyödyt ovat kuitenkin ihan kiistattomat.
Vierailija kirjoitti:
30v alkaa jo tippua lihasmassan määrä.
Eikä jokapäiväinen elämä todellakaan nykyään kerro onko riittävästi lihasvoimaa. Ajattele nyt ite aivoilla?
Mä herään kävelen töihin. Istun 8h naputan tietokonetta. Kävelen kaupan kautta kotiin ostan ruuat kassi painaa Max 2kg. Luen, pelaan meen nukkuu.
3vuotias lapsi pystyisi tekemään kaiken saman lihasvoima määreellä.
Jos en treenaisi aktiivisesti mulla ei todellakaan olisi normaalia lihasvoimaa mut pärjäisin silti arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä lähes kuin valelääkärin analyysi. Kuntosaliharjoittelu on varmasti hyväksi vaikka lenkkeilyn lisäksi. Kuntosalilla voi treenata muita lihasryhmiä. Ja jos sali saa jonkun liikkumaan niin onko sillä sitten väliä? Liikunta - olipa se sitten mitä tahansa, on aina parempi kuin liikkumattomuus.
Mutta tässä olikin juuri se pointti, että osa köy vain salilla eikä koskaan mitään kestävyystreeniä. Näitä on paljon nykyisin treenaajissa. Ja kyllä lihaskuntoa suositellaan treenaamaan kaksi kertaa viikossa, mutta ei sitä pakko ole salilla tehdä. Tätä pointtia nämä hakevat. Pelkkä sali ei tuo hyvää kuntoa, vaikka niin moni luulee.
Mä käyn itse kaks kertaa viikossa salilla ja lisäksi jumpissa samalla. En tiedä ketään (paitsi omasta naapurista en ole ihan varma) joka ei tekisi myös aerobista treeniä kävellen, juoksumatolla, jumpassa, pyöräillen jne.
Täällä vissiin moni salia vastustava kuvittelee että kaikki salilla kävijät on / pitäisi olla jotain bull mentuloita. Ei tarvitse.
Kuntosalia käytetään jo ihan kuntoutuksessakin ja se on hyvä osa terveellistä elämää.
Mun kuntosalitreeniin kuuluu kuntopyöräilyä ja sisäsoutua aina ekat 1h. Ne molemmat ovat hengästyttäviä ja sykettä nostattavia. Muilla laitteilla teen vaihdellen, pääpaino mulla on aina ollut kehonpainotreenissä eli leuanvetoja, punnerruksia jne. Kyykyissä käytän lisäpainoa. Se on totta, että raitista ilmaa ei kuntosalilla saa, mutta ei kuntosalitreeni ole aina pelkkää pullistelua. Aika harvalla kai se sellaista on.
Kun nykyään puhutaan niin paljon ihmisten liikkumattomuudesta, niin miten kukaan kehtaa sanoa, että joku liikkumisen muoto on huono? Ihan sama, miten liikut, se on hyvä. Sen liikkumisen kannattaa olla jotain ihmisellä mukavaa ja mieleistä, jotta sitä tekee usein.
Vaimo on treenaannut 8 vuotta 5-6 treeniä viikossa. Ruokavalio on huippuunsa hiottu ja siinä pysytään.. vuoden aikana syö ehkä 10 x vapaammin.
Treeni on puhtaasti lihaksen kasvatukseen tähtäävää. Pituutta 169/paino 71. Rasvaprosentti n17%.
Toi kunto on sellainen et löysät vaattet päällä ei edes huomaa salitreeniä.
Voimatasot.
Pystypunnerrus istuen 22.5kg/käsi.
Kyykky 8*110kg.
Mave 5* 140kg.
Leuanveto 10 toistoa.
Jalkaprässi oikeasti syvään 10* 350kg.
Rinnalleveto 10* 50kg.
Viparit 10*12.5kg.
Ja normi mammat pelkää et heistä tulee liian lihaksikkaita kun käydään 3-4x viikossa nostelemassa pikku painoi.