Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä

Vierailija
03.03.2024 |

Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.

Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.

Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.

Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.

Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.

Kommentit (409)

Vierailija
281/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Identtiset kaksoset Pertti ja Pertti. 65v.

Molemmat on käyneet salilla 30 vuotta. 

Toinen treenannut progressiivisesti mut kevyesti jalkakyykky 160kg. Toinen pumppaillut huvikseen jalkakyykky 70kg. 

Kävely vaatii perteillä jalkavoimia 50kg verran.

Molemmat kaatuu ja lonkka leikataan. Kumpi Pertti palautuu huomattavasti paremmin? Kumpi Pertti jää todennäköisemmin pyörätuoliin?

Kumman Pertin ajankäyttö on ollut salilla järkevää ja kumpi Pertti on ottanut terveydellisen hyödyn kuntosali ajastaan?

Todellisuudessa tilanne on lähes aina niin että Pertti ykkönen kyykkää 160 kg vajaasti tehden 5 cm nylkytyksiä ja tankoa irtoaa vaivoin telineestään. 70 kg kyykkäävä Pertti kakkonen tekee kyykkynsä pohjasta ja peräsuoli koskettaa maata jokaisella toistolla.

Missä salilla olet käynyt? Itse näen kyllä näitä hyviä kyykkytuloksia kyykkäviä tekevän ihan oikeita ass to grass-kyykkyjä, varsinkin vanhan polven voimailijat todellakin tekevät. Kuten joku sanoo, 90-luku kutsuu näissä jutuissa.

Vierailija
282/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu."

Aha no sitten se on niin. Voitaisiinko mitata myös lihaskunto, ei pelkästään hapenottokykyä? Katsotaan miten 55 kg trikoohessu pärjää siinä salimakelle.

Jostain syystä nämä 55kg trikoohessut elää pidempään ja terveenpänä kuin salimaket. Itsetuntokin on monesti trikoohessulla paljon terveempi kuin salimakella. 

Edes painonnosto/voimanostokisoissa 55 kg Hessu ja vaikka 100 kg salimake ei ole samassa sarjassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu."

Aha no sitten se on niin. Voitaisiinko mitata myös lihaskunto, ei pelkästään hapenottokykyä? Katsotaan miten 55 kg trikoohessu pärjää siinä salimakelle.

Jostain syystä nämä 55kg trikoohessut elää pidempään ja terveenpänä kuin salimaket. Itsetuntokin on monesti trikoohessulla paljon terveempi kuin salimakella. 

Onko tässä kaksi vaihtoehtoa? Tunnen useita lihaksikkaita ihmisiä, jotka treenaavat salilla, mutta ovat myös hyvässä aerobisessa kunnossa. Moni näistä on entisiä urheilijoita.

Vierailija
284/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme niin ulkonäkökeskeistä aikaa, että monet treenaavat ainostaan ulkonäön takia. Kuntosalilla voi kasvattaa pakaroita tehokkaimmin. Se on monen syy käydä salilla. Tähän yhdistetään vähähiilihydraattinen ruokavalio, jotta kehossa olisi mahdollisimman vähän rasvaa. Cardiotreeniä ei jakseta tehdä, koska hiilihydraatit puuttuvat.

Hyvä kunto on monen mielessä hyvä ulkonäkö. Ei tajuta, että hyvä kunto tarkoittaa erityisesti hyvää cardiokuntoa, kuten juoksukestävyyttä. Tätä tukemaan tarvitaan toki lihaskuntoa ja liikkuvuutta. 

Optimaalinen salitreenikin vaatii hiilareita. Ketoosissa on helppo pysyä pienessä rasvaprosentissa, mutta se ei ole hyvä treenaajan ruokavalio.

Ei pidä tämäkään paikkaansa. Rasva on monin verroin parempi energianlähde kuin hiilarit, eikä tule pitkässäkä

Sian paskaa 😂. Itse ajauduin ketoosin ja vhh lumoihin niin paljon että rupesin työntämään tätä kaikille perus ruokavalioksi. 5 v myöhemmin en suositele kenelläkään varsinkaan kovaa treenaaville.

Vierailija
285/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä näkee, että 99% ihmisistä ei ole käsitystä salitreenistä, tai mistään muustakaan muualla, kuin omalla mukavuusalueella tapahtuvasta tavasta toimia. Salitreeniä on ihan laidasta laitaan, niistä hauista kääntävistä "makeista" vaikka circuit-treeniä painoilla tekevästä kovan luokan urheilijasta.

Uskomaton tuubaa täällä. Muutenkin kaikki liikunta on hyväksi, ei se ole teiltä pois.

Vierailija
286/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma mitä paskaa. Yksikään lääkäri ei ole sitä mieltä, että vastusharjoittelusta ei olisi monenlaisia terveyshyötyjä. Toki sen lisäksi tarvitaan myös aerobista liikuntaa. Etenkin vanhuksilla kuitenkin lihaskato on yksi suurimmista terveysongelmista, ja sitä voidaan parhaiten ehkäistä voimaharjoittelulla keski-iässä.

Vierailija
287/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä 67-vuotiaaana olen huomannut, miten lihakset alkavat kadota jos niitä ei harjoita. En kumminkaan käy kuntosalilla, koska ne ovat minusta rumia ja meluisia paikkoja. Jotain hirveää musaa? Perzeiden esittelyä? Rumia laitteita ja niiden tuottamaa melua? Yhteisesti moneen kertaan hengitettyä ilmaa? Addiktoituneita raatajia? Ilmastointilaitteiden hurinaa? Tekninen fiilis? Tällainen kuva minulla on kuntosaleista. :) Toiminnan ilmapiiri merkitsee minulle paljon, ja luonto on paras.

Kävelen paljon, voimistelen kotona ja kesällä/syksyllä/keväällä pyöräilen ja soudan, kesällä uin joka päivä pitkälle syksyyn. Mutta varmasti kuntopyörä on pakko hankkia kotiin talveksi, kun teitten huono hoito köyhtyneessä nyky-Suomessa aiheuttaa vaaraa vanhemmalle kävelijälle.

Vierailija
288/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija: tämän tyyppinen harjoittelu yksinään ei ole riittävää

Asiantuntija: tämän tyyppinen harjoittelu saattaa olla henkilölle, jolla on tämä harvinainen ominaisuus, jopa haitallista 

Kansa: ha ha eipä kannata kuntoilla, jään sohvalle

Vierailija
289/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä 67-vuotiaaana olen huomannut, miten lihakset alkavat kadota jos niitä ei harjoita. En kumminkaan käy kuntosalilla, koska ne ovat minusta rumia ja meluisia paikkoja. Jotain hirveää musaa? Perzeiden esittelyä? Rumia laitteita ja niiden tuottamaa melua? Yhteisesti moneen kertaan hengitettyä ilmaa? Addiktoituneita raatajia? Ilmastointilaitteiden hurinaa? Tekninen fiilis? Tällainen kuva minulla on kuntosaleista. :) Toiminnan ilmapiiri merkitsee minulle paljon, ja luonto on paras.

Kävelen paljon, voimistelen kotona ja kesällä/syksyllä/keväällä pyöräilen ja soudan, kesällä uin joka päivä pitkälle syksyyn. Mutta varmasti kuntopyörä on pakko hankkia kotiin talveksi, kun teitten huono hoito köyhtyneessä nyky-Suomessa aiheuttaa vaaraa vanhemmalle kävelijälle.

Kuulostatpa vanhalta ihmiseltä ollaksesi vain 67v

Vierailija
290/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri menossa ostamaan vuosilippua gymiin. Minun kroppa vaatii liikuntaa, olen sekä ulkona kävelijä sekä salilla käyjä. 

Vierailija
291/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooga on henkisesti kehittävämpää kuin mikään punttijumppa.

Minä en pidä joogasta kun siinä on niin paljon pää alaspäin meneviä liikkeitä, ja monet on aika vaikeita tehdä juuri oikein. Ymmärrän kyllä idean. Itselle pilates sopii paljon paremmin. Liikkeet selkeämpiä ja silti tehokkaita. Jooga on vähän sellaista esittämistä.

Vierailija
292/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali on palvelu. Kyse on rahasta. Monikanavainen markkinointi on toiminut.

Kuntosalit alkoivat yleistyä 1970-luvulla. Kyse on lyhyestä ajasta.

Iso Arskan vanavedessä tämä pöljä pumppaaminen alkoi. Kaikki halusivat tulla kuin hän ymmärtämättä että sitäkään kroppaa ei rakennettu ilman kemiallista piristystä.

Kun katsoo 60 luvun raskaan sarjan nyrkkeilijöitä, kuinka terveen ja sopusuhtainen näköisiä olivat ja raskaan sarjan miehet olivat verrattain kevyitä. Pitkälle on sieltä tultu

Nyrkkeilijöistä. Kehitys kehittyy. Mutta katsoa vaikka Tyson Furya, ei hänkään ole mikään "lihaskimppupelle", vaikka kyllä painoilla treenaa myös. Itse tulen jalk

Ali oli kovassa fyysisessä kunnossa aikanaan ja se näkyi ulospäin. Fury ei ole kovassa fyysisessä kunnossa ja se näkyy, robbesta puhumattakaan. Fury sentään jaksaa täydet erät, pääasiassa sen takia kun ei juuri liiku. Robben yksi ongelmista on juurikin se kun kunto loppuu jo kättelyssä ja sitten alkaa löytää hanska nassuun kun ei jalat enää liiku sitäkään vähää.

Furyllä on ilmiömäinen kyky toipua kovistakin iskuista, mikähän tosiaan olisi kun treenasi fysiikan kuntoon.

Vierailija
293/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme niin ulkonäkökeskeistä aikaa, että monet treenaavat ainostaan ulkonäön takia. Kuntosalilla voi kasvattaa pakaroita tehokkaimmin. Se on monen syy käydä salilla. Tähän yhdistetään vähähiilihydraattinen ruokavalio, jotta kehossa olisi mahdollisimman vähän rasvaa. Cardiotreeniä ei jakseta tehdä, koska hiilihydraatit puuttuvat.

Hyvä kunto on monen mielessä hyvä ulkonäkö. Ei tajuta, että hyvä kunto tarkoittaa erityisesti hyvää cardiokuntoa, kuten juoksukestävyyttä. Tätä tukemaan tarvitaan toki lihaskuntoa ja liikkuvuutta. 

Optimaalinen salitreenikin vaatii hiilareita. Ketoosissa on helppo pysyä pienessä rasvaprosentissa, mutta se ei ole hyvä treenaajan ruokavalio.

Ei pidä tämäkään paikkaansa. Rasva on monin verroin parempi en

Jos olet oikein ajautunut ketoosiin, et kyllä tiedä mitään vhh:sta ei sitä kroppaa tarvitse vetää ketoosiin lainkaan ja vaikka vetäisikin, tehdään se tietoisesti eikä ajautumalla. Nämä tuottajat ovat juuri niitä jotka ovat kuulleet jotain jännää, eivätkä oikein ymmärrä mistä on kysymys mutta kauhea tarve kertoa muille.

Itse treenaan vhh:lla ilman ketoosia, eikä sen parempaa treenaajan ruokavaliota olekaan. Tähän kun yhdistää vielä pätkäpaaston niin on tosi hyvä. Syön vain 2 kertaa päivässä eikä mitään välipaloja välissä, nälkä ei ole ja tossu nousee

Vierailija
294/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tämä

Jos olet oikein ajautunut ketoosiin, et kyllä tiedä mitään vhh:sta ei sitä kroppaa tarvitse vetää ketoosiin lainkaan ja vaikka vetäisikin, tehdään se tietoisesti eikä ajautumalla. Nämä tuottajat ovat juuri niitä jotka ovat kuulleet jotain jännää, eivätkä oikein ymmärrä mistä on kysymys mutta kauhea tarve kertoa muille.

Itse treenaan vhh:lla ilman ketoosia, eikä sen parempaa treenaajan ruokavaliota olekaan. Tähän kun yhdistää vielä pätkäpaaston niin on tosi hyvä. Syön vain 2 kertaa päivässä eikä mitään välipaloja välissä, nälkä ei ole ja tossu nousee

Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Voitko kertoa yhden päivän treenimääräsi ja syömisesi esimerkin omaisesti?

Vierailija
295/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso Arskan vanavedessä tämä pöljä pumppaaminen alkoi. Kaikki halusivat tulla kuin hän ymmärtämättä että sitäkään kroppaa ei rakennettu ilman kemiallista piristystä.

Kun katsoo 60 luvun raskaan sarjan nyrkkeilijöitä, kuinka terveen ja sopusuhtainen näköisiä olivat ja raskaan sarjan miehet olivat verrattain kevyitä. Pitkälle on sieltä tultu

Nyrkkeilijöistä. Kehitys kehittyy. Mutta katsoa vaikka Tyson Furya, ei hänkään ole mikään "lihaskimppupelle", va

Fury on kyllä ollut urallaan myös kovassa fyysisessä kunnossa, mies oli yli 2m pitkä. Ennen raskassarjalaiset olivat 10cm lyhyempiä. Myös robbe oli saksan aikoinaan hyvässä fyysisessä kunnossa. Oletko muuten itse treenannut nyrkkeilyä, tajuatko mitä matseihin valmistautuminen pitää sisällään? Kyllä se fyysinen kunto on tuolla tasolla todella kova, kenellä vaan. Itse tiedän jonkin verran, mistä puhun, sillä takana on aikanaan 20 vuoden kilpanyrkkeilyura, ihan ok hyvä sellainen. Valmentamistakin löytyy taustalta.

Vierailija
296/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkeilijöistä. Kehitys kehittyy. Mutta katsoa vaikka Tyson Furya, ei hänkään ole mikään "lihaskimppupelle", va

Ai Fury ei liiku 😂😂. Kyseistä nyrkkeilijää on tituleerattu valkoiseksi Aliksi kun jalat käy kokoajan

Vierailija
297/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti jolla ei ole mitään lihaksia kuolee kun kaatuu liukkaalla. 

Vierailija
298/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tämä

Käyppå lukemassa mitä kirjoitin. Ajauduin ketoosin lumoihin. 

Eli uskoin kaiken paskan millä sitä markkinoitiin. Aloin jopa myydä vhh tuotteita ja ruokavalioita. Kunnes tajusin että koko homma on sianpaskaa. 

Sopii murto osalle ihmisistä. Ja heillekin HH pitoinen ruoka valio tuo paremmat tulokset.

Vierailija
299/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostatpa vanhalta ihmiseltä ollaksesi vain 67v

Samaa ajattelin. Olen 64v ja käyn salilla kolme kertaa viikossa ja pari kertaa hölkkäämässä kympin. Kohta jään eläkkeelle, niin riittää aikaa lisätä liikuntaa. En usko, että kolmessa vuodessa minusta tulee köpöttelijä

Vierailija
300/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä."

Ja ainoa paikka, jossa tuota voi talvisin harrastaa, on kuntosalin juoksumatto. Ellei halua halkaista kalloaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan