Miten ihmiset käsittää isättömyyden?
Siis kuka saa sanoa olevansa isätön, ja kuka ei? Onko isätön sellainen jolla ei ole koskaan ollut isää,sellainen jonka isä on kuollut vai sellainen joka ei ole enää tekemisissä isän kanssa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi olla isätön.
Voi olla varttunut ilman isää.
Voi olla et menettänyt isän.
Jossakin meillä kaikilla on isä, elävänä tai kuolleena.
Oma lapseni on isätön. Saanut alkunsa luovutetuilla siittiöillä. Ei luovuttaja ole isä.
Häpeäisit.
En häpeä. Häpeä itse omia kommenttejasi.
Uskotteletko voivasi olla lapselle sekä isä että äiti, tai ettei lapsi tarvitse toista vanhempaansa mihinkään?
Joku raja nyt sillä itseriittoisuudellanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni on isätön. Saanut alkunsa luovutetuilla siittiöillä. Ei luovuttaja ole isä.
Häpeäisit.
Uskotteletko voivasi olla lapselle sekä isä että äiti, tai ettei lapsi tarvitse toista vanhempaansa mihinkään?
Lapsella on isäpuoli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeäisit.
Kuulepas nyt. Puolison ja isän lapselleen voi löytää myös yksinhuoltajana.
Kukaan muu ei voi arvioida isättömyyttä kuin isätön itse ja jokainen isätön voi puhua tästä asiasta vain omasta puolestaan. Isättömyys on erilaista jos isä on kuollut, isä on hyljännyt tai hän ei ole voinut olla läsnä tai isä on joku täysin tuntematon. Kukaan ei kuitenkaan ole täysin isätön, sillä isästä olemme kaikki alkumme saaneet, osa hänestä elää meissä haluamme sitä sitten tai emme ja osa juuristamme on isän suvusta vaikka emme sitä sukua tuntisi eikä se suku tuntisi meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin minä olen lapseton vaikka olen sellaiset alulle saattanut. Joten ihan miten kukakin haluaa määritellä. En ole tekemisissä lasteni kanssa joten asia on selkeä.
Teit isättömiä lapsia?
Leikit lapsetonta.
Sori nyt vain jos lapsilla on oikeus kertoa isättömiä niin sama oikeus koskee myös miehiä joilla on oikeus kertoa olevansa lapsettomia. Älä suotta otsasuoniasi pullistele.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin minä olen lapseton vaikka olen sellaiset alulle saattanut. Joten ihan miten kukakin haluaa määritellä. En ole tekemisissä lasteni kanssa joten asia on selkeä.
Oletko sä antanut lapsesi adoptioon vai luovuttanut sukusoluja?
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä antanut lapsesi adoptioon vai luovuttanut sukusoluja?
Äiti teki tapaamiset mahdottomiksi joten vieraannuimme. Hyvin selkeä ketju. Heillä ei ole isää eikä minulla ole lapsia.
Isätön on sellainen, jolla isä ei ole ollut elämässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit isättömiä lapsia?
Leikit lapsetonta.
Sori nyt vain jos lapsilla on oikeus kertoa isättömiä niin sama oikeus koskee myös miehiä joilla on oikeus kertoa olevansa lapsettomia. Älä suotta otsasuoniasi pullistele.
mutta kun kaiken pitää olla niin kuin minä ajattelen ja muiden mielipiteen pitää olla sama koska minä olen kaiken mitta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siittäjä ei ole isä. Isä on lapsen elämässä elättäjänä ja kasvattajana. Toki lapsi perii siittäjänsäkin.
Ei peri, jos ei ole juridista vanhemmuutta.
Mitä tarkoitat juridisella vanhemmuudella? Että on tunnustanut isyytensä? Tuolloin lapsi perii isänsä. Lapsensa tunnustanut mies voi silti olla vain siittäjä, ei isä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikilla. Esim jos on syntynyt luovutetuista siittiöistä lapsettomuushoidoissa.
Minulla on ihana hyvinvoiva rakas lapsi, jolla paljon paljon kavereita ja on menestynyt elämässään. Hänellä ei ole isää, sillä kävin lapsettomuushoodoissa sinkkuna. Lapsen etu on saada syntyä maailmaan ja häntä ei olisi olemassa, ellei olisi syntynyt tänne häntä. Se joka ketjussa paheksui toista samanlaista äitiä ja kehotti häpeämään, saa hävetä itse. Ja miettiä kaksi kertaa, kehtaisiko mennä sanomaan jollekin ihmiselle päin naamaa, että hänellä ei ole oikeutta olla olemassa, eikä oikeutta olla syntynyt. Mutta tuskinpa se kommentoija ymmärtää hävetä, kun empatiakyky puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siittäjä ei ole isä. Isä on lapsen elämässä elättäjänä ja kasvattajana. Toki lapsi perii siittäjänsäkin.
Ei peri, jos ei ole juridista vanhemmuutta.
Mitä tarkoitat juridisella vanhemmuudella? Että on tunnustanut isyytensä? Tuolloin lapsi perii isänsä. Lapsensa tunnustanut mies voi silti olla vain siittäjä, ei isä.
Sitä että on oikeuden näkökulmasta vanhempi. Käytännössä se että o än synnyttänyt lapsen, tunnustanut vanhemmuuden, katsottu avio-olettaman kautta vanhemmaksi tai adoptoinut lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihana hyvinvoiva rakas lapsi, jolla paljon paljon kavereita ja on menestynyt elämässään. Hänellä ei ole isää, sillä kävin lapsettomuushoodoissa sinkkuna. Lapsen etu on saada syntyä maailmaan ja häntä ei olisi olemassa, ellei olisi syntynyt tänne häntä. Se joka ketjussa paheksui toista samanlaista äitiä ja kehotti häpeämään, saa hävetä itse. Ja miettiä kaksi kertaa, kehtaisiko mennä sanomaan jollekin ihmiselle päin naamaa, että hänellä ei ole oikeutta olla olemassa, eikä oikeutta olla syntynyt. Mutta tuskinpa se kommentoija ymmärtää hävetä, kun empatiakyky puuttuu.
Aina on osa naisista ja varsinkin miehistä jäänyt tahattomasti lapsettomaksi, kun ei ole löytynyt sopivaa puolisoa löytänyt tai ei ole vastakkaiselle sukupuolelle riittävästi kelvannut. Tällä karsinnalla on oma tärkeä tehtävänsä, vaikka sinusta ehkä olisi "empaattisempaa" pitää lapsen saamista jonain jokaisen (naisen) ihmisoikeutena.
Ei ole mikään lapsen etu syntyä maailmaan ilman toista vanhempaansa. Riskibisnes, jos kaikki on yhden kortin varassa. Lasten kasvattaminen ei yksinkertaisesti ole yhden ihmisen hommaa. Joku onnistuu siinä, mutta moni ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole isätön.
Paitsi Sanna Marin. Eikös hän ole ihan julkisesti sen sanonut? Sen sijaan hänellä on 2 äitiä.
Tuttuni tarttui lapsena jokaiseen vastaantulevan miehen hihaan ja kysyi, voisitko olla isäni.
Olen ollut isätön lapsesta asti ja isyys kumottiin virallisesti kun olin 9v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttuni katsoo olevansa isätön koska hän ei tule toimeen isän kanssa vaikka on lapsena asunutkin tämän kanssa. Minusta hieman loukkaavaa meitä oikeasti isättömiä kohtaan. Oman rakkaan isän menetin 2008.
Ei ole sinulta pois jos joku muukin on isätön, vaikkakin ero syystä kuin sinä.
On, koska niillä muilla on vielä tilaisuus ottaa yhteyttä isään, korjata välit, antaa tai saada anteeksi ja olla isä ja tytär. Minulla ei ole. Ei nämä teeskentelijä isättömät ymmärrä miltä se tuntuu.
Tiedätkö, mun isä on elossa, mutta sillä on päässä sellainen vika, ettei se ole koskaan pystynyt rakastamaan minua eikä pysty toimimaan ihmisten kanssa. Se vika ei korjaannu ikinä, joten
Voi, olen pahoillani puolestasi. Todellakaan tällainen ihminen ei ansaitse että häntä isäksi kutsuttaisiin.
Itse olen tavannut isäni ensimmäisen kerran 16-v. Kerran olen sen jälkeen tavannut uudestaan. Olen siis kasvanut isättömänä. Toki minulla on biologinen isä, mutta ei ketään jonka todella kokisin isäksi. Isyys on muutakin kuin sukulaisuus.
Teit isättömiä lapsia?
Leikit lapsetonta.