Haluaisin lisätä taloyhtiööni yhteisöllisyyttä
Jakakaa vinkkejä ja ideoita, joita minä tai joku muu samasta asiasta kiinnostunut voisi kokeilla.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa luopua huoltoyhtiöstä että yhteisöllisyyden ja rahansäästön nimissä voitte yhdessä talkoilla pihatyöt ja ottaa käyttöön kiertävät talonmiesvuorot.
Voin luvata että sitten on yhteisöllistä.
Ja tämä on sitten sarkasmia.
Tuollainen talkoiluhenki voisi olla mukavaa, kun taloyhtiössä on jokin ongelma, eikä huoltoyhtiötä saa apuun kohtuullisessa ajassa tai itsellä on kiire. Esim. kiinnijäätynyt pyörävaraston ovi.
Jokaisessa taloyhtiössä on muutama n. 65-70-v ikäinen neiti tai rouva, jotka pilaavat muiden asukkaiden elämää ja asumista talossa.
Ei ne mihinkään yhteiseen osallistu, mutta ovat aina valmiina kun joku laittaa grillin pihalle ja on itselleen laittanut syötävää ja juotavaa, niin silloin tämä tätiduo iskee hanakasti tarjoiluihin. Ei ne koskaan itse mitään tee, mutta tulevat "valmiiseen pöytään" istuskelemaan ja kertomaan itse keksimiään juoruja poissaolevista asukkaista. Sitten ne häipyvät vaivihkaa, eivätkä osallistu pihan ja grillin siivoamiseen.
Jotkut seurankipeät yhteisöllisyysinisijät tunkeutuvat taloyhtiössä jopa naapureiden yksityisjuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa taloyhtiössä on muutama n. 65-70-v ikäinen neiti tai rouva, jotka pilaavat muiden asukkaiden elämää ja asumista talossa.
Ei ne mihinkään yhteiseen osallistu, mutta ovat aina valmiina kun joku laittaa grillin pihalle ja on itselleen laittanut syötävää ja juotavaa, niin silloin tämä tätiduo iskee hanakasti tarjoiluihin. Ei ne koskaan itse mitään tee, mutta tulevat "valmiiseen pöytään" istuskelemaan ja kertomaan itse keksimiään juoruja poissaolevista asukkaista. Sitten ne häipyvät vaivihkaa, eivätkä osallistu pihan ja grillin siivoamiseen.
Myös eläkeläismies voi olla tuollainen. Nähty on.
Yhteisöllisyys ja talkoilu on vapaaehtoista.
Talon talkoot, ensin tehdään pikkasen hommia, otetaan pari bisseä ja juorutaan kaikista asukkaista kaikki mahdollinen.
Aina on vapaamatkustajia jotka napsivat rusinat pullasta. Työpaikan kahviossa, joku pesee ne kipot ja joku vaan sotkee ja narisee.
Someryhmä olisi hyvä, jos siihe löytyy enemmän kuin se kolme osallistujaa. Wa-ryhmäkin on tietty hyvä oikeista asioista informointiin, mutta kukaan ei jaksa jos sellainen kilkattaa jatkuvasti tyhjänpäiväisyyksiä.
Ihan konkreettisista jutuista tykkäisin vaikka siitä, että olisi joku yhteinen harrastustila missä olisi välineet vaikka polkupyörän huoltoon tai kuntoiluun. Voisi olla pieni kuukausimaksu vastikkeeseen heille jotka haluavat käyttää sitä. Olettaisin, että tällainen kiinnostaa porukkaa enemmän kuin joku kerhohuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa luopua huoltoyhtiöstä että yhteisöllisyyden ja rahansäästön nimissä voitte yhdessä talkoilla pihatyöt ja ottaa käyttöön kiertävät talonmiesvuorot.
Voin luvata että sitten on yhteisöllistä.
Ja tämä on sitten sarkasmia.
Tuollainen talkoiluhenki voisi olla mukavaa, kun taloyhtiössä on jokin ongelma, eikä huoltoyhtiötä saa apuun kohtuullisessa ajassa tai itsellä on kiire. Esim. kiinnijäätynyt pyörävaraston ovi.
Kovasti muiden apu kelpaa silloin kun on itse hädässä. Muulloin ei kiinnosta talkoilut.
Vierailija kirjoitti: Talon talkoot, ensin tehdään pikkasen hommia, otetaan pari bisseä ja juorutaan kaikista asukkaista kaikki mahdollinen. Aina on vapaamatkustajia jotka napsivat rusinat pullasta. Työpaikan kahviossa, joku pesee ne kipot ja joku vaan sotkee ja narisee.
Ei aiakaan meidän taloyhtiössä järjestetä mitään talkoita, kun kaikki työt on ulkoistettu. Ei ketään kiinnosta lähteä pihaa haravoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Muuta johonkin kommuuniin. Älä kiusaa nykyisiä naapureitasi. Ei ole heidän vikansa että olet yksinäinen sekopää ilman seuraa.
En ymmärrä miksi sinua haittaa jos joku talon asukas haluaa tehdä talosta yhteisöllisemmän. Anna niiden rauhassa puuhata jotain, jotka niin haluavat. Ainahan sitä voi itse kieltäytyä osallistumasta.
Vierailija kirjoitti: Talon talkoot, ensin tehdään pikkasen hommia, otetaan pari bisseä ja juorutaan kaikista asukkaista kaikki mahdollinen. Aina on vapaamatkustajia jotka napsivat rusinat pullasta. Työpaikan kahviossa, joku pesee ne kipot ja joku vaan sotkee ja narisee.
Meidän taloyhtiössä on toistakymmentä asuntoa. Meitä on muutama toisen polven asukas eli asuin lapsena samassa talossa ja aikuisena ostimme asunnon samasta talosta. 1980-luvulla kevättalkoot oli odotettu tapahtuma. Siivosimme ympäristöä, paistoimme makkaraa, joimme limsaa ja aikuiset kaljaa. Lähes kaikki osallistuivat, yksi tyyppi tosin teki vain itselleen saunapuita, mutta hänenkin muu perhe osallistui yhteisiin hommiin. Asukkaiden vaihtuvuus oli pientä.
Sitten asukkaat alkoivat vaihtua. Talkoita järjestettiin, mutta osa osallistui vain makkaran paistoon ja oluen juontiin. Jotkut saattoivat jopa lähteä lenkille ja tulla sitten syömään makkarat ja juomaan oluet. Sitten tuli riitoja putkiremonteista yms. Välit menivät semmoisiksi, ettei kaikkia naapureita edes tervehditty. Talkoot loppuivat. Muutama vuosi sitten yritimme elvyttää talkoot. Paikalle tuli viisi ihmistä kolmesta asunnosta. Varsinkin nämä yhteisöllisyydestä höpöttäjät pysyivät pois. Uudelleen länmitetyistä talkoista ei tullut perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta johonkin kommuuniin. Älä kiusaa nykyisiä naapureitasi. Ei ole heidän vikansa että olet yksinäinen sekopää ilman seuraa.
En ymmärrä miksi sinua haittaa jos joku talon asukas haluaa tehdä talosta yhteisöllisemmän. Anna niiden rauhassa puuhata jotain, jotka niin haluavat. Ainahan sitä voi itse kieltäytyä osallistumasta.
Ongelma on juuri siinä, että tuo ei rajoitu niihin, jotka sitä haluavat. Yhteisöllisyyttä yritetään pakottaa kaikkia koskevaksi.
Suomalaiset on outoja. Esim. bussissa ei istuta kenenkään viereen jos vaan vapaa paikka on jossain eli ellei ole ihan pakko. Jossain Meksikossa taas ruuhkabussi ja kukaan ei sano mitään kellekään vaan kaikki katsoo hiljaa ulos ei ole mahdollista. Varmaan sama koskee asuinyhteisöjä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vanhemmat ihmiset osallistuvat talkoiluun, nuoremmat eivät,niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Someryhmä olisi hyvä, jos siihe löytyy enemmän kuin se kolme osallistujaa. Wa-ryhmäkin on tietty hyvä oikeista asioista informointiin, mutta kukaan ei jaksa jos sellainen kilkattaa jatkuvasti tyhjänpäiväisyyksiä.
Ihan konkreettisista jutuista tykkäisin vaikka siitä, että olisi joku yhteinen harrastustila missä olisi välineet vaikka polkupyörän huoltoon tai kuntoiluun. Voisi olla pieni kuukausimaksu vastikkeeseen heille jotka haluavat käyttää sitä. Olettaisin, että tällainen kiinnostaa porukkaa enemmän kuin joku kerhohuone.
Meillä oli Whatsapp ryhmä, mutta sillä poikkeuksella, että siihen otettiin vaan kivoja naapureita. Oli kyllä käytännöllinen, koska sieltä sai heti neuvoa ja apua jos tarvitsi.
Aloita grilliryhmä taloyhtiössäsi. Kokoonnutte pihagrillillä viikonloppuisin ja arki-iltaisin grillaamisen merkeissä. Aika pian ryhmä haluaa kokoontua jo aamusta ja joka päivä. Jos jonkun rahapäivään on vielä aikaa, vippaatte toki naapurillekin tai tarjoatte muutaman tölkin. Vähiten humalainen saa käydä kaupassa kaikkien puolesta ja palauttaa hylsyt. Aika kuluu leppoisasti ja yhteisöllisesti yhteislaulun merkeissä ja välillä voi käydä lannoittamassa taloyhtiön istutuksia. Kun saatte häädön asunnoistanne, voitte jatkaa yhteisöllistä elämäänne lähipuiston penkeillä.
Näin sinäkin, ap, voit täyttää tarpeesi kuulua tiiviiseen ja solidaariseen yhteisöön (ainakin niin kauan kuin rahat riittää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on juuri siinä, että tuo ei rajoitu niihin, jotka sitä haluavat. Yhteisöllisyyttä yritetään pakottaa kaikkia koskevaksi.
Millä lailla ne sinut voivat pakottaa? Sanot vain reippaasti kiitos ei.
Kaikki harrastusvälineet, jotka eivät ole painavia, katoavat hyvin nopeasti näistä yhteistiloista.
Yhteisöllisyys syntyy tarpeesta tehdä asioita yhdessä. Jos tarvetta ei ole, harva on huvikseen yhteisöllinen. Minä muistan lapsuudestani ainoastaan pihatalkoot yhteisöllisenä, muuten kaikki tekivät omia asioitaan. Onko teillä jotain mitä pitäisi tehdä, mistä kaikki hyötyisivät?
Hyvinvointivaltio hoitaa nykyään kaiken, joten ihmiset eivät tarvitse toisiaan kuten joskus. Siksi paradoksaalisesti yhteisöllisyys vähenee.
Mun serkun taloyhtiöllä on oma jodel-kanava. Sinänsä kaunis ajatus mutta siellä on just näitä "Sinä yläkerran naapurini joka imuroit kahdesti viikossa, voisitko lopettaa kiitos" ja "6 krs yksiössä asuva poju on ihQ"-kyyliä.