Haluaisin lisätä taloyhtiööni yhteisöllisyyttä
Jakakaa vinkkejä ja ideoita, joita minä tai joku muu samasta asiasta kiinnostunut voisi kokeilla.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin 25 vuotta sitten tähän. Talossa asui paljon 70- luvulla asunnon ostaneita. Oli syys/kevät -talkoot, oli grillillä vappujuhlat, uudenvuodenjuhlat, grillillä istui naapuruksia.
Nyt on kuolema vienyt näitä 80 kahta puolta olevia ihmisiä, talkoita ei enää ole, grillillä ihan satunnaisesti joku grillaa vieraittensa kanssa.
Nuoremmille ei ole tullut sellaista tuttavuutta ihmisten kanssa tai sitten seurustelevat keskenään muissa ympyröissä.
Itsestäni, olen hyvin introvertti ihminen, en enää silloin 55 iässä osannut lähteä noihin mukaan. Puolisoni kyllä edusti sitten meitä talkoissa ja miksei kaljankin juonnissa grillillä.
Olet ainakin onnistunut rajoittamaan itseäsi negatiivisesti, verttien kannattaisi ennemmin luottaa vaikka horoskooppiin.
Sinulla on oikeus olla laisesi, luulisin että myös minulla jos en olekaan sosiaalinen "pihakälkättäjä." Kuten sanoin, ei näy olevan nuoremmatkaan jotka nyt ovat ostaneet perheasunnot. Toiminta on loppunut talkoita myöten.
Someryhmä olisi ihan painajainen. Voin vaan kuvitella miten kyylät ja käytäväpoliisit menisi linjoja pitkin ja mäkättäisi jokaisesta vessanpöntön vedosta kahdeksan jälkeen ja oven liian kovaäänisestä sulkemisesta ja muutenkin käyttäisi ryhmää valituskanavana rappusiivouksista ja pihahommista. Tappelua vain tiedossa. Yhteinen pihagrillaus ja talkoot on paljon parempi, voi osallistua kuka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt aloituksen vastaanotosta. Luulin, että yhteisöllisyys olisi iloinen asia. Vai oliko osa viesteistä sarkasmia? (En ole varma tämän palstan ollessa kyseessä.)
Anna naapureiden olla rauhassa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin pakotettu yhdessäolo ja sellaisten kyräily, joita ei kiinnosta hengailla yhdessä. Monille ihmisille jo talkoot ovat kauhistus kun tietää miten nämä aktiivit paheksuvat selän takana. Kommuuni olisi paikka sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin 25 vuotta sitten tähän. Talossa asui paljon 70- luvulla asunnon ostaneita. Oli syys/kevät -talkoot, oli grillillä vappujuhlat, uudenvuodenjuhlat, grillillä istui naapuruksia.
Nyt on kuolema vienyt näitä 80 kahta puolta olevia ihmisiä, talkoita ei enää ole, grillillä ihan satunnaisesti joku grillaa vieraittensa kanssa.
Nuoremmille ei ole tullut sellaista tuttavuutta ihmisten kanssa tai sitten seurustelevat keskenään muissa ympyröissä.
Itsestäni, olen hyvin introvertti ihminen, en enää silloin 55 iässä osannut lähteä noihin mukaan. Puolisoni kyllä edusti sitten meitä talkoissa ja miksei kaljankin juonnissa grillillä.
Olet ainakin onnistunut rajoittamaan itseäsi negatiivisesti, verttien kannattaisi ennemmin luottaa vaikka horoskooppiin.
Tunnetko muuten sanan introvertti? Mitä se mielestäsi tarkoittaa?
Ehdottomasti kannattaa luopua huoltoyhtiöstä että yhteisöllisyyden ja rahansäästön nimissä voitte yhdessä talkoilla pihatyöt ja ottaa käyttöön kiertävät talonmiesvuorot.
Voin luvata että sitten on yhteisöllistä.
Ja tämä on sitten sarkasmia.
Taloyhtiön facebooksivut, talkoot, joulun alla glögitilaisuus, jossa voidaan keskustellaan esim. menneen vuoden tapahtumista tai tulevan suunnitelmista
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt aloituksen vastaanotosta. Luulin, että yhteisöllisyys olisi iloinen asia. Vai oliko osa viesteistä sarkasmia? (En ole varma tämän palstan ollessa kyseessä.)
Kuule ei kiinnosta hengailla naapureiden kanssa vaan omien ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Someryhmä olisi ihan painajainen. Voin vaan kuvitella miten kyylät ja käytäväpoliisit menisi linjoja pitkin ja mäkättäisi jokaisesta vessanpöntön vedosta kahdeksan jälkeen ja oven liian kovaäänisestä sulkemisesta ja muutenkin käyttäisi ryhmää valituskanavana rappusiivouksista ja pihahommista. Tappelua vain tiedossa. Yhteinen pihagrillaus ja talkoot on paljon parempi, voi osallistua kuka haluaa.
Ei meidän facebooksivuilla ole mitään tuollaista. Hyvä kanava tavoittaa suurin osa asukkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla on oikeus olla laisesi, luulisin että myös minulla jos en olekaan sosiaalinen "pihakälkättäjä." Kuten sanoin, ei näy olevan nuoremmatkaan jotka nyt ovat ostaneet perheasunnot. Toiminta on loppunut talkoita myöten."
Tarkoitin tietysti sitä verttiys-luokittelua, jossa jotkut asetetaan oletusarvoisesti negatiiviseen valoon toisten kustannuksella uskottelemalla että ovat luonnostaan reppanoita sosiaalisissa suhteissa.
Someryhmä vain jakaa taloyhtiön ja pilaa vähänkin yhteishengen. On ne, jotka kuuluvat ryhmään ja ne, jotka eivät kuulu. Ryhmään kuuluvat yrittävät pakkoyhteisöllistää, ryhmään kuulumattomat suojella yksityisyyttään ja pitää haluamaansa etäisyyttä.
Huomiokaa myös, että kuka tahansa voi esiintyä toisena ihmisenä somessa. Ryhmään voi osallistua vaikka naapurin nimellä ja aiheuttaa sekaannusta. Kaikki eivät myöskään halua kertoa taloyhtiönsä asioita Metalle ja Facebookille, ja someryhmän perustamisen tulisikin olla taloyhtiön kokouksessa äänestetty päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ainakin onnistunut rajoittamaan itseäsi negatiivisesti, verttien kannattaisi ennemmin luo
Minä luokittelin itse itseni introvertiksi ja olen semmonen. Sosiaalisesti heiveröinen myös, en vain yksin viihtyvä Puolisoni taas hyvin sosiaalinen ja osasi jutella ihmisten kanssa.
Itselleni on aina hämärä raja, mitä puhun itsestäni, mitä sopii kysäistä naapurilta small talkkina. Toki juttelen naapureiden kanssa kohdatessa. Mutta en juoruile , en hallitse sitä ollenkaan, että ovelasti ottaisin yhdeltä selvää jonkun muun asioista.
Edesmennyt työkaveri sanoi aikanaan, että kerrostalossa ei kannata kaveerata liikaa kenenkään kanssa. Ihmettelin, että voi kuinka ikävä nainen.
Vuosia istuskelin hiekkiksellä, olin taloyhtiän hallituksessa ja kuuntelin ruikutuksia. Tee sitä tee tätä, tule auttamaan, tuo kaupasta sitä ja tätä, laita verhot kun minulla on solisluu kipeä.
Lapset lensivät pesästä, talon asukkaista osa alkuasukkaita, iso osa vaihtunut. Voi kuinka vapauttavaa, en osallistu kekkereihin, talkoisiin enkä juorukerhoihin.
Anteeksi olenko ikävä ihminen.
Minulle riitti mainiosti kerrostalossa asuessani se että tervehdin naapureita ohimennen. Joskus osallistuin talkoisiin
jos sopi omiin aikatauluihini. Olisi kyllä painajaista joutua osallistumaan johonkin yhteisölliseen tekemiseen!
Antakaa naapureitten olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisölliyys tulee luonnostaan jos on tullakseen, yleensä se on kirosana jota yltiöpositiiviset hokevat. Moikkaus kun vastaan tulee riittää minulle.
En osallistu yhteisöllisyyteen mitenkään, haluan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä kuullutkaan ihmisistä jotka haluavat olla kotonaan rauhassa?
Tasan tarpeeksi on yhteisöllisyyttä, kun roskisreissulla vaihdetaan pari sanaa. On joku fb-ryhmä tms, mutta ei kiitos!
Sinä voit lisätä yhteisöllisyyttä vain omalta osaltasi. Tervehdi naapuria, avaa ovi jos osut naapurin kanssa yhtä aikaa alaovelle, osallistu talkoisiin ja yhtiökokouksiin. Älä häiriköi, juorua tai kyylää. Älä loukkaannu, jos joku ei halua tervehtiä tai osallistua. Älä pakota naapureitasi täyttämään yhteisöllisyydentarvettasi.
Valtaosa taloyhtiöiden asukkaista haluaa elää rauhassa omaa elämäänsä. Seurankipeät voivat etsiä seuransa muualta ja lakata piinaamasta naapureita. Myin oman asuntoni tuollaisen piinaajan takia.
Tämä on totta. Hitto, että rassaa kun taloomme muutti vanha muori, joka valittiin vielä joksikin yhdyshenkilöksi. Nyt siltä ei saa pahaakaan rauhaa. Jatkuvasti soittelee, lähettelee viestejä ja käy hihaan kiinni, jollei sille avaa ovea, että se tulisi avautumaan taloyhtiön asioista. Alhaalla olevaa kerhotilaakin se on muuttamassa joksikin sukulaisten yöpymispaikaksi. Asun Liedossa.