Mites muilla adhd/autisti-aikuisilla on päivä lähtenyt käyntiin?
Itse heräilin aamuyöstä ja heti mieleen tunki työlista ja töiden suunnittelu ja pyörittely. Sain nukahdettua uudestaan ja sitten oikean heräämisen jälkeen valikoin päässä pyörivästä listasta kolme hommaa, jotka yritän tehdä tänään.
Sain käytyä pesulla ja hammaspesulla, joskin niidenkin ajattelu ja suunnittelu vei niin paljon energiaa, että tulin takaisin sänkyyn peiton alle. Aion kyllä vakaasti nousta tästä, mutta tämä jatkuva ajatusten virta pään sisällä on kova. Jatkuva asioiden suunnittelu menee välillä melkein pakkoajatusten puolelle ja on erittäin raskasta. Eilinen meni ihan täysin lamaannustilassa, jonka sai aikaan juuri tämä korvien välin raskaus, joka ulottui eilen aivan lihaksiin saakka.
Moni tulee nyt sanomaan, että "olet vain laiska", "mikset vain tee", "olet masentunut", "olet sitätätätuota". Mutta ei, olen dopamiininpuutos omien aivojen vankilassa. Hei vaan kaikille samanlaisille! 🥂
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mietin miten voin hikikomoroitua että saan olla rauhassa eikä tarvi enää kärsiä.
Vinkki: 🚂🚅🚆
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Lattiat on aivan hiekassa ja pitäisi siivota, mutta en vaan saa aikaiseksi. Työviikon jälkeen tankki on täysin tyhjä.
Ihmettelen miten kukaan pystyy töiden ja kodinhoidon lisäksi harrastamaan ja tapaamaan ystäviä. Mä en jaksa. Että tällaista on ihanan muodikas adhd-arki...
Robotti-imuri näin aluksi. Kuramatot ulos ja eteiseen. Yksi ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin miten voin hikikomoroitua että saan olla rauhassa eikä tarvi enää kärsiä.
Mikä tuo viimeinen kuva on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuin hyvin ja heräsin seitsemältä. Rauhallinen aamupala itselle, lapselle ja miehelle. Hammaspesu ja salille. Salilla puheripulinen hyökkäs kimppuun joten piti lähteä toiseen huoneeseen jumppaamaan, siellä onneksi sai treenata rauhassa. Kohta kotiin syömään. Jos mies ja lapset on ulkona, voisin tsempata itseäni tekemään työhakemuksen. Nyt olen reilun kuukauden ollut työttömänä niin alkaa olla jo kohtalaisen hyvä olo.
T autisti N42
Kuulut laitokseen!
Sinä kuulut jäteastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo viimeinen kuva on?
Se on juuri se viimeinen asia minkä
näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Lattiat on aivan hiekassa ja pitäisi siivota, mutta en vaan saa aikaiseksi. Työviikon jälkeen tankki on täysin tyhjä.
Ihmettelen miten kukaan pystyy töiden ja kodinhoidon lisäksi harrastamaan ja tapaamaan ystäviä. Mä en jaksa. Että tällaista on ihanan muodikas adhd-arki...
Robotti-imuri näin aluksi. Kuramatot ulos ja eteiseen. Yksi ongelma ratkaistu.
Minä luin että kauramatot ja jäin miettimään sitä vähäksi aikaa, että mikä se sellainen on 😂 Siitä ajatus lähti laukalle ja aloin googlettelemaan mattoja. Pystyiskin vaan keskittymään siihen mitä oli tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuin hyvin ja heräsin seitsemältä. Rauhallinen aamupala itselle, lapselle ja miehelle. Hammaspesu ja salille. Salilla puheripulinen hyökkäs kimppuun joten piti lähteä toiseen huoneeseen jumppaamaan, siellä onneksi sai treenata rauhassa. Kohta kotiin syömään. Jos mies ja lapset on ulkona, voisin tsempata itseäni tekemään työhakemuksen. Nyt olen reilun kuukauden ollut työttömänä niin alkaa olla jo kohtalaisen hyvä olo.
T autisti N42
Kuulut laitokseen!
Periaatteessa voisinkin mennä jonnekin laitokseen töihin. Miksipäs ei, kunhan työnkuva, työnehdot ja palkka on sopiva.
Voi miten ihanaa kuulla teistä! Minua riipaisee myös oman lapsen haasteet koulussa, tunnistan hänestä hyvin vahvasti itseni. Koulu onkin ihan tasapainoilua minun aiheuttaman vaatimisen ja sitten toisaalta ymmärtämisen kanssa.
Itse sain vaihdettua iv-koneen suodattimet juuri. Olin vältellyt/suunnitellut/pyöritellyt tätä hommaa jo kauan. Aamuisin minulla on monesti lyhyt energiapiikki ja jos aloiran sen aikana jotain, niin hyvänä päivänä tekeminen jatkuu koko päivän, tosin hyperfokusoituneena. Ja jos tekemiseen tulee katko, niin se ei enää jatku.
Mitkä asiat teitä auttavat eniten? Mulla nämä:
-body doubling eli tekee kaverin kanssa (ei sovi huonoihin, autistipäiviin tai pitää olla juuri sopiva henkilö kyseisen päivän mielentilaan, muuten maskaaminen on liian raskasta). Tämä on ihan ehdottomasti minulla toimivin keino.
-ajatus, että vaikka tekisi vaan ihan pienen asian, esim YKSI kuppi tiskikoneeseen, YHDEN neliömetrin alan nurmikonajelu jne, niin se on jo eteenpäin ja riittää. Monesti käykin niin, että kun on näin aloittanut, tulee jatkettua homma loppuun hyperfokusoituneena. Toiseksi toimivin, koska minulla on tosi paljon välttelykäyttäytymistä.
-pakko, syyllisyys, paljastumisen pelko. Nämä ovat eteenpäin vieviä voimia ja monessa, liian monessa, asiassa niitä ainoita. Elämä on siis ylipäätään raskaan ja negatiivisen tuntuista.
-isoihin tunteisiin auttaa musiikki. Sama, juuri oikein valittu kappale saattaa soida kolme tuntia putkeen. En tiedä onko tämä adhd vai autistipiirre.
-tunnustan: olen välillä juonut tahallani nousuhumalan, jotta saan vaikka siivottua.
-parasta olisi elää ulkona yhteiskunnasta ja antaa kaikkien merkityksettömältä tuntuvien asioiden olla.
Ap, joka on nyt jotenkin hypetfokusoituneena tähän aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ihanaa kuulla teistä! Minua riipaisee myös oman lapsen haasteet koulussa, tunnistan hänestä hyvin vahvasti itseni. Koulu onkin ihan tasapainoilua minun aiheuttaman vaatimisen ja sitten toisaalta ymmärtämisen kanssa.
Itse sain vaihdettua iv-koneen suodattimet juuri. Olin vältellyt/suunnitellut/pyöritellyt tätä hommaa jo kauan. Aamuisin minulla on monesti lyhyt energiapiikki ja jos aloiran sen aikana jotain, niin hyvänä päivänä tekeminen jatkuu koko päivän, tosin hyperfokusoituneena. Ja jos tekemiseen tulee katko, niin se ei enää jatku.
-body doubling eli tekee kaverin kanssa (ei sovi huonoihin, autistipäiviin tai pitää olla juuri sopiva henkilö kyseisen päivän mielentilaan, muuten maskaaminen on liian raskasta). Tämä on ihan ehdottomasti minulla toimivin keino.
-ajatus, että vaikka tekisi vaan ihan pienen asian, esim YKSI kuppi tiskikoneeseen, YHDEN n
KUKAAN ei jaksa lukea sun paskoja novelleja. Opettele tiivistämään.
Vierailija kirjoitti:
Heräsin ajoissa, koska oli meno, joka sitten peruuntui sairastumisen takia. Nyt olen tiskannut. Siivota ei tarvi, kun siivosin jo viikolla ennen kavereiden kyläilyä.
Mikä ihme syy tuossa on alapeukuille? Autistisen todenmukaisesti vastasin. No joo, eilinen sairastelu tuntuu vielä kropassa ja se tapaaminen oli mt-alan ammattilaisen kanssa jos välttämättä halutaan tietää. Mutta olen iloinen että kerrankin sain siivottua. Yritän nyt kerätä voimia kauppareissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi! Tuli kyllä tää ketju niin oikeaan aikaan! Eilen viimeksi mietin miten syyllisyys on elämän jatkuva seuralainen. Ideoita ja suunnitelmia on vaikka kuinka mutta tekemispuoli kusee suurimman osan ajasta itsemyötätuntoa ja iloa päivään kaikille, ei ole aina helppoa!
t. Autistinen add
Autistinen add 😆🤣😁😂
Olet 🤪vituvvajakki!
Tässä näkyy hyvin miksi se joka toista haukkuu on itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräsin ajoissa, koska oli meno, joka sitten peruuntui sairastumisen takia. Nyt olen tiskannut. Siivota ei tarvi, kun siivosin jo viikolla ennen kavereiden kyläilyä.
Mikä ihme syy tuossa on alapeukuille? Autistisen todenmukaisesti vastasin. No joo, eilinen sairastelu tuntuu vielä kropassa ja se tapaaminen oli mt-alan ammattilaisen kanssa jos välttämättä halutaan tietää. Mutta olen iloinen että kerrankin sain siivottua. Yritän nyt kerätä voimia kauppareissuun.
Älä huoli. Tässä ketjussa näyttää olevan alapeukuttajia vastauksista huolimatta. Kiitos jakamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Tässä ketjussa näyttää olevan alapeukuttajia vastauksista huolimatta. Kiitos jakamisesta.
Kiitos <3 Ihanaa lauantaita sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos <3 Ihanaa lauantaita sinulle
Samoin!! 😊
Ihan mukavasti siihen asti kunnes erehdyin klikkaamaan tälle palstalle ja näin taas tuon vihavasemmiston suoltaman jankkauspskan etusivulla. Siitä oikein huutomerkkinä erottui tämä sinun avauksesi vaikka hieman epäilin tämänkin olevan samaa vihanlietsontaa kuin kaikki muukin.
Mutta onneksi ei ollut ja kiitos kysymästä, nyt menen pois hyvillä mielin ja samaa suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
-ajatus, että vaikka tekisi vaan ihan pienen asian, esim YKSI kuppi tiskikoneeseen, YHDEN n
Toivotan päivääsi fokusoitumista! Minun pitäisi siivota, mutta se hemmetin päänsärky. Kuuma suihku auttaa yleensä siihen, mutta siinä taas on se huono puoli, että sen jälkeen alkaa väsyttää niin paljon että on pakko mennä taas nukkumaan. Eli mitään en saa taaskaan aikaiseksi. Voisin ottaa myös särkylääkkeen, mutta sekin vaikuttaa minulla väsyttävästi. Ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VPN:llä on helppo (ala)peukuttaa monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VPN:llä on helppo (ala)peukuttaa monta kertaa.
Ajattele että jollakin vajakilla on aikaa ja energiaa tollaseen 😂😂😂😂
Kuulut laitokseen!