Totta vai tarua: äitiyspakkauksev vaatteita käyttävätkin varakkaat eivätkä köyhät?
Oma mutusi? Nämä lainattu toisesta keskustelusta:
[quote]
" Mielenkiintoista muuten on, että eniten äitiyspakkauksen vaatteita näkee vauvoilla päällä varakkailla asuinalueilla.
Mitä huonomaineisempi alue, sen vähemmän vauvoilla niitä käytetään. Tämän havainnon olen tehnyt tehdessäni sijaisuuksia eri neuvoloissa. Minulla ei ensimmäinen stereotypia vanhemmista nähdessäni lapsen äitiyspakkauksen vaatteissa todellakaan ole teiniäiti tai vähävarainen äiti, vaan hyvin koulutettu, hieman vanhempi ja varakkaampi äiti. Olisiko kyse siitä, että heidän ei tarvitse korostaa statustaan vauvanvaatteilla? No, kyse on kuitenkin tietysti puhtaasta stereotypiasta ja mutu-tuntumasta ja vielä aika pieneltä alueelta (lähinnä pääkaupunkiseudulta) hankittuna, mutta hieman tällainen kuva minulle on syntynyt."
" Minä olen tehnyt saman huomion kun joku edellinen; varakkaiden perheiden lapset ovat usein äitiyspakkauksen haalarissa, köyhempien taas ei.
Eli jonkimoinen status juttu tuntuu olevan joillekkin, että lapelle ei " tarvitse" pukea äitiyspakkauksen haalaria. Miettikääpä, jos laittaa lapsen äitiyspakkauksen haalarissa uuteen hienoon autoon, ja muutenkin varakkuus paistaa läpi äidistä ei tarvitse päteä lapsen vaatteella. Eri asia on äiti, joka lykkii vanhoissa vaunuissa lastaan kohti metroasemaa, ja ainoa millä hän saa " arvoaan" nostettua on se, että lapsella ei ole ällötys äitiyspakkauksen haalaria, vaan se ihq H&M asu päällään...
Olen muissakin asioissa huomannut, että jos ihmisellä on oikeasti rahaa, niin hän kehtaa " köyhäillä" muissakin asioissa. On aika kummallista, jos joku arvottaa itsensä (tai muut) sen mukaan mitä vaatteita lapsella on päällään (kunhan ovat ehjät ja puhtaat)."
[/quote]
Kommentit (53)
" Ei ne suuret tulot vaan pienet menot" .
Kun perhe ei tuhlaa turhaan, niin varakkuuttakin kertyy. Kun on tottunut siihen, ettei turhuuksiin tuhlata, niin tulee käytettyä ÄP:n vaatteetkin ihanien, turhien, itse hankittujen sijasta - lisäksi hankitaan se, mitä on pakko. Sitten jää varoja tuhlattavaksi muualle.
No, siinä vain yksi näkökulma. Tunnen kyllä muutamia erittäin hyvin tienaavia perheitäkin, joissa mielellään käytetään ÄP-vaatteita. Ja kohtuu pienituloisia perheitä, joissa rahaa säästyy uutta asuntoa varten ja riittää vähän matkailuunkin, kun muuten eletään säästäväisesti - niitä ÄP-vaatteita käyttäen. Ja joissakin perheissä rahat on aina lopussa, vaikka kuinka säästetään ostaen lelut ja vaatteet kirppareilta, mutta tavaraa sitten piisaakin enemmän kuin asuntoon mahtuu. Ja hekin käyttävät ÄP-vaatteita.
Ehkä yhteinen nimittäjä näille mun tutuille on se, että kukaan ei asu ison kaupungin lähiössä.
Toinen vauva perheessä ja on käytetty 62-68 cm kirppishaalareita tälle, esikoiselle samoin eikä koskaan ehditty äitiyspakkauksen haalariin ennen kun piti olla kosteussuojat. Ei kyllä ollakaan varakkaita ;)
Vierailija:
Tuollainen hieman karaisevampi lapsenhoito ilmeisesti sitten nopeuttaa lapsen kehitystä. Vai olikohan meidän vauva ainoa, joka ei sen ikäisenä, jolloin äitiyspakkauksen haalari sopi erityisesti tarvinnut vedenpitäviä eikä siitä huolimatta hengittäviä vaatteita.
Vierailija:En käyttänyt äippäpakkauksen haalaria ulkona, koska ei pidä vettä ja ei ole hengittävä. Muita vaatteitä kyllä. Hyviä vaatteitahan ne on.
Meillä keskikokoinen lapsi käveli täyttä päätä käyttäessään 74cm vaatteita ja ulos hiekkalaatikolle tarvittiin kyllä kosteudelta suojaavampi puku. Äp-haalari taitaa olla 80cm kokoinen (?) Toki äp-haalaria käytettiin päiväunilla ja vaunuissa oleskellessa. Ja muutenkin kaikki äp-vaatteet olivat meillä kovassa käytössä.
ottaa sen pakkauksen rahana ja hankkii sillä kirpparilta vaatteet.
reilusti enemmän vaatetta vauvalle
No, lisäksi ollaan kyllä hankittu leikkipuistoa varten kosteutta kestävä haalari. Hassua kuinka se äitiyspakkaushaalari mahtuu vieläkin taaperon päälle.
ollaanko me rikkaita vai ei, mutta pakkaukset on otettu molemmille lapsille ja niitä vaatteita on käytetty paljon, ihan vaan siksi, että mä tykkään niistä. Haalaleitakin on käytetty, vaikka se ensimmäinen on musta aika ruma, eikä ne niin käytännöllisiäkään ole, kun ekana talvena ovat olleet liian suuria ja tokana talvena täytyy vetää aina kurikset päälle. Mutta aivan sama, mua ei juurikaan kiinnosta vaatteiden ulkonäkö, ei lasten eikä omien, ja epäkäytännöllisyydestään huolimatta niillä on pärjätty. Mitähän tästäkin sitten voi päätellä? Joutaisin hoitoon ja lapset huostaan, vai?
ihmisten ilmoilla, heh :-) (minulla v. 2006 pakkaus)
isokokoinen vauvani tykkää tällä hetkellä kevyttoppahaalarista sekä monista bodyistä jotak pakkauksesta löytyvät. Ollaan - ei nyt köyhiä muttei rikkaitakaan. Mielelläni säästän " vaaterahoissa" ja ostan sitten hyvälaatuiset rattaat, turvaistuimen etc...
mittapuussa hyvin toimeentulevia, ei mitään yltiörikkaita kuitenkaan. Yhteiset vuositulot meillä bruttona reilu 100 000 euroa.
Mä otin aikoinaan esikoiselle äitiyspakkauksen, kuopukselle en enää ottanut. Äitiyspakkauksen vaatteita ja muita tarvikkeita on kaikkia käytetty, vaatteita tosin ainoastaan kotioloissa (ei siis kylässä, neuvolassa, kerhossa...). Toisaalta ei meidän lapset kulje Burberryssäkään. Vaatteita heillä Benettonia, Legoa jne. eli minun makuuni värikkäistä ja lapsenmukaisia ja hyvälaatuisia vaatteita. Itse en tykkää näistä pääkällo- ja liekkivaatteita, järkkyjä...
olin köyhä yh esikoisen aikaan ja kyllä käytettiin vain äpakkauksen haalaria,muutenkin kaikki vaatteet olivat äitini itse ompelemia(äp vaatteiden lisäksi) nyt toinen lapsi ja ollaan keskituloisia,hyvin toimeen tulevia...ja lapsella on käytössä lassien haalari...sekin mummon, alesta ostama. ei otettu uutta pakkausta, koska kaikki esikoisen vaatteet olivat vielä tallessa.. niitä ei olla ehditty kuitenkaan juurikaan käyttämään koska olemme saaneet niin paljon lahjaksi uusia vaatteita kuopukselle.
Kyllä lähiöistäkin löytyy roppakaupalla säästäväisiä ja taloudellisia ihmisiä. Ei me kaikki olla pissiksiä!
Vierailija:
" Ei ne suuret tulot vaan pienet menot" .
Kun perhe ei tuhlaa turhaan, niin varakkuuttakin kertyy. Kun on tottunut siihen, ettei turhuuksiin tuhlata, niin tulee käytettyä ÄP:n vaatteetkin ihanien, turhien, itse hankittujen sijasta - lisäksi hankitaan se, mitä on pakko. Sitten jää varoja tuhlattavaksi muualle.No, siinä vain yksi näkökulma. Tunnen kyllä muutamia erittäin hyvin tienaavia perheitäkin, joissa mielellään käytetään ÄP-vaatteita. Ja kohtuu pienituloisia perheitä, joissa rahaa säästyy uutta asuntoa varten ja riittää vähän matkailuunkin, kun muuten eletään säästäväisesti - niitä ÄP-vaatteita käyttäen. Ja joissakin perheissä rahat on aina lopussa, vaikka kuinka säästetään ostaen lelut ja vaatteet kirppareilta, mutta tavaraa sitten piisaakin enemmän kuin asuntoon mahtuu. Ja hekin käyttävät ÄP-vaatteita.
Ehkä yhteinen nimittäjä näille mun tutuille on se, että kukaan ei asu ison kaupungin lähiössä.
suomalaisia. Tästäkö pitäisi olla onnellinen, tyytyväinen ja tapauttaa miten hienoa on olla suomalainen?
Rahalla sain sentään jotain 100% suomalaista.
makuupussit ja toppahaalarit. Esittelen niitä sitten lapsenlapsilleni ja kehun miten ennenvanhaan suomessa sai näin hienoja juttuja. Mahtavat ihmetellä :))