Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totta vai tarua: äitiyspakkauksev vaatteita käyttävätkin varakkaat eivätkä köyhät?

Vierailija
15.01.2007 |

Oma mutusi? Nämä lainattu toisesta keskustelusta:

[quote]

" Mielenkiintoista muuten on, että eniten äitiyspakkauksen vaatteita näkee vauvoilla päällä varakkailla asuinalueilla.

Mitä huonomaineisempi alue, sen vähemmän vauvoilla niitä käytetään. Tämän havainnon olen tehnyt tehdessäni sijaisuuksia eri neuvoloissa. Minulla ei ensimmäinen stereotypia vanhemmista nähdessäni lapsen äitiyspakkauksen vaatteissa todellakaan ole teiniäiti tai vähävarainen äiti, vaan hyvin koulutettu, hieman vanhempi ja varakkaampi äiti. Olisiko kyse siitä, että heidän ei tarvitse korostaa statustaan vauvanvaatteilla? No, kyse on kuitenkin tietysti puhtaasta stereotypiasta ja mutu-tuntumasta ja vielä aika pieneltä alueelta (lähinnä pääkaupunkiseudulta) hankittuna, mutta hieman tällainen kuva minulle on syntynyt."

" Minä olen tehnyt saman huomion kun joku edellinen; varakkaiden perheiden lapset ovat usein äitiyspakkauksen haalarissa, köyhempien taas ei.

Eli jonkimoinen status juttu tuntuu olevan joillekkin, että lapelle ei " tarvitse" pukea äitiyspakkauksen haalaria. Miettikääpä, jos laittaa lapsen äitiyspakkauksen haalarissa uuteen hienoon autoon, ja muutenkin varakkuus paistaa läpi äidistä ei tarvitse päteä lapsen vaatteella. Eri asia on äiti, joka lykkii vanhoissa vaunuissa lastaan kohti metroasemaa, ja ainoa millä hän saa " arvoaan" nostettua on se, että lapsella ei ole ällötys äitiyspakkauksen haalaria, vaan se ihq H&M asu päällään...

Olen muissakin asioissa huomannut, että jos ihmisellä on oikeasti rahaa, niin hän kehtaa " köyhäillä" muissakin asioissa. On aika kummallista, jos joku arvottaa itsensä (tai muut) sen mukaan mitä vaatteita lapsella on päällään (kunhan ovat ehjät ja puhtaat)."

[/quote]

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme syntyi marraskuussa 2005, joten nyt äitiyspakkauksen haalari on jo pieni. Viime vuonna kuitenkin käytimme. Mielestäni lapsella on hyvä olla kaksi haalaria, koska toinen menee helposti likaan tai pukluun. Olemme keskituloinen, akateemisesti koulutettu perhe ja arvostamme - sekä mieheni että minä - äitiyspakkausta mitä suurimmassa määrin.

Vierailija
22/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maahanmuuttajien lapsilla Itiksessä. Lienevätkös rikkaita?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta he varmasti osaavat paljon kiitollisempia äitiyspakkauksesta mitä nämä ä-pakkauksen haukkujat... Jos tulee köyhyydestä, osaa olla eri tavalla kiitollinen esim. äitiyspakkauksesta, eikä mieleeen varmaankaan tule valittaa haalarin väärästä väristä tmv. Ja ne vaateet ovat laadullisesti hyviä, vain tyhmä jättää ne käyttämättä!

Vierailija
24/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja KYLLÄ, otimme esikoiselle äitiyspakkauksen ja käytimme niitä vaatteita. Nuoremmalle emme ottaneet pakkausta, vaan käytimme esikoisen 3 vuotta vanhoja äitiyspakkausvaatteita.

Vierailija
25/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Miksi jättää hyvät vaatteet käyttämättä?

-Kenen vauva voi pahoin " väärän värissä" vaatteissa?

-Kenen tarvitsee nostaa omaa itsetuntoaan sillä, ettei pue lapselleen äityspakkauksen haalaria?

a)(Hyvin toimeen tulevan) äidin, joka on järkevä ja ymmärtää kuinka hieno juttu suomalainen äitiyspaukkaus on

b)Lähiö mamma, joka ostaa muotikuteita H&M:lta ja tuotattaa feikki Vuittonin kaverin mukana Turkista

Vierailija
26/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi unohtaa maahanmuuttajat, ja pohtia ap:n esiin nostamaa keskustelua puhtasti syntyperäisten suomalaisten vinkkelistä;)

Vierailija
27/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi oli vaatteisiin sopiva juuri kesällä ja se aika meni vaipoissa, lyhythihaisessa bodyssa eikä niissä äp:n potkareissa.

Toiselle en ottanut koko pakkausta.

Vierailija
28/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, puolittain tulee kommentti maahanmuttaja-näkökulmasta, kun meidän lasten isi on maahanmuuttaja. Pahoittelen ;)

Vierailija
29/53 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mersun etupenkille kasvot menosuuntaan n.15 vuotta vanhan erittäin huonokuntoisen turvaistuimen... eihän niitten tartte pätee rahoillaan. Itse en ole rikas, mutta haluan parasta lapselleni. En käyttänyt äippäpakkauksen haalaria ulkona, koska ei pidä vettä ja ei ole hengittävä. Muita vaatteitä kyllä. Hyviä vaatteitahan ne on. Ostin myös uuden ja kalliin turvaistuimen autoomme. Enkä todella siksi että haluaisin jotenkin näyttää kaikille et kyllä mä pärjään. Ehkä rikkaat ei halua parasta lapselleen, vaan ostelevat mielummin mersuja ja bossin pukuja, kuin mukavia ja laadukkaita vaatteita lapselleen

Vierailija
30/53 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen hieman karaisevampi lapsenhoito ilmeisesti sitten nopeuttaa lapsen kehitystä. Vai olikohan meidän vauva ainoa, joka ei sen ikäisenä, jolloin äitiyspakkauksen haalari sopi erityisesti tarvinnut vedenpitäviä eikä siitä huolimatta hengittäviä vaatteita. Senhän ymmärrät, että mikä tahansa tuollainen tavallinen, kosteussuojaamaton vaate hengittää paremmin kuin parhaiten hengittäväkään kosteussuojattu?

Vierailija:

En käyttänyt äippäpakkauksen haalaria ulkona, koska ei pidä vettä ja ei ole hengittävä. Muita vaatteitä kyllä. Hyviä vaatteitahan ne on.

Vierailija
31/53 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalari on tehty vaunuissa nukkumiseen - ikävämpi se on kova reimatec päällä vaunuissa päiäunia nukkua. Ja lapselle on ihan sama on vaate minkä värinen ja kirpparilta ostettu. Turvaistuin on vähän eri asia.

Vierailija
32/53 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako äp:n vaatteiden käyttäminen sitä, että vanhemmat eivät halua parasta lapselleen?

Meillä pakkaus on otettu kummallekkin lapselle ja paljon on kaikkia niitä vaatteita käytetty. Myös haalaria (ovat muuten tosi hyviä vauvalle).

Turvaistuimetkin on meillä testivoittajia ja kalleimmasta päästä...

Vierailija:

mersun etupenkille kasvot menosuuntaan n.15 vuotta vanhan erittäin huonokuntoisen turvaistuimen... eihän niitten tartte pätee rahoillaan. Itse en ole rikas, mutta haluan parasta lapselleni. En käyttänyt äippäpakkauksen haalaria ulkona, koska ei pidä vettä ja ei ole hengittävä. Muita vaatteitä kyllä. Hyviä vaatteitahan ne on. Ostin myös uuden ja kalliin turvaistuimen autoomme. Enkä todella siksi että haluaisin jotenkin näyttää kaikille et kyllä mä pärjään. Ehkä rikkaat ei halua parasta lapselleen, vaan ostelevat mielummin mersuja ja bossin pukuja, kuin mukavia ja laadukkaita vaatteita lapselleen

Vierailija
33/53 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jotenkin sitä kautta, että " ihanaa, että MINÄ olen saanut tällaisen suomalaisen perinteen mukaisen äitiyspakkauksen" .

Vierailija
34/53 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en niin tehnyt ja sitäpaitsi näin köyhänä uskalsin käyttää vauvallani ÄP:n haalaria, jonka olin ilmaiseksi saanut(veroja maksamalla). Joten kumoan alkuperäisen väitteen;)

Vierailija
35/53 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilt jäi käyttämättä kun se oli minusta niin ruma. Ostin kyllä edellisen " kauden" pakkauksen puvun kirpparilta, se kun oli nätimpi ja sitä kyllä käytettiin :-D Eikä olla varakkaita vaan pirun köyhiä. Mut tahdon pukea silti lapseni nätisti ja sellaisiin vaatteisiin jotka omaa (ja vähän muidenkin ;) silmää miellyttää.

Vierailija
36/53 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksen perusteella sanoisin, että varsin paikkaansa pitävä...

Vierailija
37/53 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle lapselle en pakkausta ottanut koska vaatteita oli jo ennestään eli ei ollut tarvetta, sen rahasumman minkä sain, sijoitin kunnollisiin merkkivaunuihin.

Vierailija
38/53 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on varaa haukkua ja heittää jopa roskiin ihan käyttökelpoista tavaraa. Ja en nyt puhu taloudellisessa mielessä varaa, vaan ihan moraalisessa mielessä. Onko meillä todella varaa tälläiseen " hyvinvointiin" ?

Äidin tehtävä on huolehtia lapsestaan, ruokkia tämä, pitää puhtaana ja ja lämpimänä. Ei lapsi ole mikään " koriste" jonka haalarin tulee sointua äidin vaatteiden väriin ja perheen auton turvaistuimeen.

Äitiyspakkaksen vaattet ovat ihan oikeasti laadukaita, ja Häkkisen Hugosta en tiedä;) mutta monta muuta varakasta ja ajattelevaa perhettä, joissa äitiypakkaus on ollut odotettu ja iloinen asia!

Äitiyspakkauksessa on periaatteessa kaikki, mitä vastasyntynyt tarvitsee, ja jotakin vanhemmillekkin. Miksi varsinkin esikoisen saava ei sitä ottaisi?

Ymmärrän hyvin, jos esim. 2. tai 3. lapsen saava ei tarvitse pakkauksen tavaroita, ne ovat ehkä venhmmilta lapsilta tallessa, mutta kahta asiaa en ymmärrä;

-Ottaa äitiyspakkauksen mutta ei voi käyttää lapsella niitä vaatteita ulkonäöllisten seikkojen vuoksi

-Jollakin on niin suppea käsitys maailmasta, että se mikä äitiyspakkauksessa tuntuu olevan " se juttu" ko. ihmisten mielestä, on haalarin väri. Ei nähdä äitiypakkausta laajemmassa merkityksessä, eli sitä että se on paljon enemmän kun siinä olevien vaatteiden kuosi...

Vierailija
39/53 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kilpailtiin vaunuista ja siitä, kenellä on karvattomin pillu. Nyt vaatteista.

Siis ihanko te tosi yritätte päteä vaatteilla ja sillä, kuka on rikkain?

Me olemme reilusti köyhä suurperhe ja on käytetty äitiyspakkauksen vaatteet ja vauvoilla oli käytetyt vaunut. Ei tullut mieleenkään, että olisi pitänyt päteä jollain tavaralla. Sillä on niin vähän merkitystä.

Heh, kyllä on maailma mennyt mallilleen kun pitää tuollaisestakin stressata. Mahdatte te nauttia kovasti lapsistanne ja elämästä muutenkin.

Vierailija
40/53 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole köyhä jos nyt en upporikaskaan :)

Äitiyspakkauksen vaatteita käytin niin kauan kuin lapselle vain jotain siitä mahtui päälle. Ostin itse vain sen verran, mitä äp-vaatteiden LISÄKSI todella tarvittiin ts. lisää body-pukuja jne.

Mielestäni tämä on ennen kaikkea ekologinen valinta: miksi pitäisi hukkua materiaan ja kuormittaa luontoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan