Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei yksinasuminen tarkoita sitä, että ihminen on automaattisesti yksinäinen

Vierailija
01.03.2024 |

Tulevaa Perjantai ohjelmaa kuvataan näin : " Suomessa on jo 1,3 miljoonaa yksin asuvaa. Mikä meitä ajaa yksinäisyyteen?"

Ei nuo kaikki 1,3 miljoonaa ihmistä ole yksinäisiä vaikka joku ei asu heidän kanssa. Ymmärrän toki, että aihe on tärkeä ja Suomessa on paljon yksinäisyyttä. Sitä en ymmärrä miksi pitää kehitellä jotain täysin naurettavia olkinukkeja ja skenaarioita sensaatiohakuisesti. Olen asunut monet elämänvaiheet yksin, ei kuitenkaan tarkoita sitä että olen kärsinyt yksinäisyydestä, tuo ei mene noin yksi yhteen niinkuin jotkut antaa ymmärtää.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri työpäivän ja treenin päälle makoilen puhtaissa lakanoissa syömässä tryffeleitä ja piereskelemässä. Ihana rauha ja vapaus.

N30

Syötkö tryffelisieniä vai tryffelisuklaata?

Vierailija
22/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Käyn töissä hoito- alalla. Työpäivän jälkeen olen täysin loppu. En jaksa tavata ketään työn ulkopuolella.  Työ dementikkojen kanssa vie kaiken energiani. En jaksa edes töissä enää puhua mitään, aina saa kuunnella  samoja höpinöitä, päivästä toiseen. Joka päivä samat höpinät. Mienterveys kärsii. Vihaan työtäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta. Yksinäisyys on tunne, yksin oleminen taas fyysinen olotila. On ihmisiä, joilla on parisuhde ja lapsiakin, mutta tuntevat itsensä silti yksinäisiksi. Ja sitten taas yksin asuvia sinkkuja, joilla on joskus vähän liiankin vilkas sosiaalinen elämä. 

Vierailija
24/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu yksin, olen avioliitossa, mutta tunnen olevani yksinäinen. Ei ole muita ihmissuhteita kuin tuo mies. Joskus kaipaisi ystävää, kaveria edes tuttavaa. Töissäkin saa aina olla yksin. Onneksi on edes tuo aviomies.

Vierailija
25/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity asiaan, mutta miten noi teekkarit oli noin epäsiistin näköisiä. Osa näytti siltä kuin ei olisi pessyt hiuksiaan viikkoon. Ja huomaa, että alkoholia kulutetaan. Sen verran turpeaa porukkaa. 

Vierailija
26/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinaan kovin yksinäinen. Yhteen muutto poisti sen. En kuitenkaan halua yleistää kokemuksiani liiemmälti.

Vierailija
27/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri työpäivän ja treenin päälle makoilen puhtaissa lakanoissa syömässä tryffeleitä ja piereskelemässä. Ihana rauha ja vapaus.

N30

Syötkö tryffelisieniä vai tryffelisuklaata?

Suklaatryffeleitä, tryffelisieniin ei yksin asuvalla ole varaa :D

Perjantain herkkuhetki pitkän viikon päälle. Parasta yksin asumisessa on minusta juuri tällainen oma aika palautua ja olla aivan niin kuin haluaa. Ei tarvitse pohtia voiko syödä sängyssä, hymistä vauvapalstan mahtijutuille jne. Huomenna sitten miehen luo kyläilemään, niin ei ehdi yksinäisyys iskeä.

Vierailija
28/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, mitä tuo Raija Eeva yrittää sanoa. Ei mitään konkretiaa yksin asuvien syrjimisestä. Ainakin taloyhtiöissä on huomattu, ettei ihmiset halua yhteisiä kerhotiloja käyttää, vaan viihtyvät kodeissaan. Onhan kunnissa vaikka mitä subventoituja harrastusmahdollisuuksia esim. työväenopistoissa ja kirjastoissa. Vanhemmille ihmisille on palveluasuntoja, joissa on myös yhteistä ohjelmaa ym. Itse asun yksin, enkä kyllä mistään voi "yhteiskuntaa" syyttää.

Vierailija
29/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin. Käyn töissä hoito- alalla. Työpäivän jälkeen olen täysin loppu. En jaksa tavata ketään työn ulkopuolella.  Työ dementikkojen kanssa vie kaiken energiani. En jaksa edes töissä enää puhua mitään, aina saa kuunnella  samoja höpinöitä, päivästä toiseen. Joka päivä samat höpinät. Mienterveys kärsii. Vihaan työtäni.

Vaihda työpaikkaa hyvä ihminen! Lähihoitajalle tai sairaanhoitajalle löytyy kyllä töitä muualtakin kuin muistisairaiden parista.

Vierailija
30/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni yksinasuva nainen odottaa provider-miestä. Siinä voi meinaan mennä vuosikymmen jos toinenkin odottaessa.

Miksi ihmeessä odottaisi? Liikaa riesaa.

Vierailija
31/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sanaa: vaihda työtä.

Vierailija
32/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitä taloyhtiön kerhotiloja kaipaa enemmän eläkkeellä olevat. Omassa taloyhtiössä kerhotila on vuodesta toiseen pimeänä ilman käyttöä. Tai no eräs asukas on saanut luvan säilyttää siellä tavaroitaan. 

Vierailija
33/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuminen on korkean elintason suoma etuoikeus. Ei ole pakko ahtautua jonkun kanssa samaan asuntoon. Näin sen näkisin.

Mulla on just sellainen tilanne. Miesystävällä on eri osoite kuin minulla. Vuosia kuitenkin oltu jo yhdessä.

Vierailija
34/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän myös se kiltimpikin mies olisi opiskeluaikoina halunnut tuollaiseen Tupsulaan. 🥺

Vierailija
35/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo teekkareiden kommuuni liittyy jakson aiheeseen??

No esim. siten, että monen opiskelijan voisi olla ihan terveellistä valita yhteisöllinen opiskelija-asuminen, jos muuten on riski jäädä yksin.

Vierailija
36/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sanaa: vaihda työtä.

Juuri näin! Itsesi ja asiakkaidesi tähden, vaihda työtä ja pian.

Vierailija
37/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N30

Vastenmielistä. Syöt ja pieret yhtä aikaa. Yök!!

Vierailija
38/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut yksin aikuisena. Eikä minulla kavereita ole ollut kuin yksi joskus mutta sekin hylkäsi minut.

T: kiltti ja kunnollinen mies

Vierailija
39/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni yksinasuva nainen odottaa provider-miestä. Siinä voi meinaan mennä vuosikymmen jos toinenkin odottaessa.

Miksi ihmeessä odottaisi? Liikaa riesaa.

Niinpä! Liikaa riesaa. Yksin asuminen ja eläminen ilman parisuhdetta on rentoa ja huoletonta. En todellakaan ottaisi ketään äijää tähän, vaikka se halvemmaksi tulisikin. Voin olla kotonani niinkuin tykkään. Tämä on mun valtakuntani. Esimerkiksi kukaan ei syö mun jäätelöäni pakastimesta eikä jätä vaatteitaan lojumaan. Ei tarvitse haistella kenenkään pieruja eikä sohvan kankaaseen tarttuvaa p*rsehien hajua.

Vierailija
40/42 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovat kaksi täysin eri asiaa.

Asun yksin, en edes tapaa ketään kuin pari kertaa vuodessa. Minulle riittää puhelut ja viestit. Joskus tännekin kirjottelen kun kipeänä eikä jaksa muuta tehä.

Työssäkään en käy, kaupoilla kyllä. Liikunta viekin sitten monta tuntia päivässä. 

Jonkun mielestä varmaan olen yksinäinen mutta en ole. Nautin tästä vapaudestani.