Poikani koulun henkilöstö voimaton uuden ilmiön edessä: oppilaat uhkailevat opettajaa oikeudella, jos heiltä otetaan luuri pois
...tunnin ajaksi. Kotoa opeteltu, eli vanhemmat ovat kehoittaneet jälkikasvuaan sanomaan noin.
Kukaan ei opi mitäään koska kaikki oppilaat istuu naamat kiinni puhelimessa pelaamassa tai somettamassa koulutunnin aikana.
Jälki-istuntoja saisi teoriassa antaa, mutta oppilaat eivät silloin ilmesty paikalle.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Tämä mennyt jo ihan pilipaliksi koko touhu...
Ja huvittavinta koko jutussa on se, että ne ketkä voisivat oppia kotona rauhassa itsekseen etänä, eivät saa tehdä niin. On pakko katsoa eläuntarhamenoa fyysisesti laitoksessa, joka ei muistuta edes etäisesti enää koulua.
Voisiko edes kouluun perustaa muutaman syrjäisen luokkatilan, missä saisi opiskella rauhassa, jos oikeasti haluaa opiskella?
Suurimmalla osalla täällä ei taida olla hajuakaan siitä kuinka pahaksi tilanne on mennyt osassa kouluista. Kännykkä on ihan mitätön ongelma, kun riippumatta siitä kyky seurata opetusta on olematonta. Oma eskari-ikäinen lapsi osaa lukea, kirjoittaa ja laskea jo paremmin kuin keskiverto 7-luokkalainen. Inkluusion ja tasa-arvon nimissä luokkiin integroidut oppilaat vain valuvat koulujärjestelmän läpi ilman ansaitsemaansa tukea ja valmistavassa opetuksessa olevat ulkomailta tulleet eivät osaa seuraavanakaan vuonna lukea tai kirjoittaa. Ja sitten on vielä ne järjestyshäiriöt.
Vuosituhannen vaihteen keskiverto-oppilas on nykypäivän huippuoppilas. Kauhulla odotan näiden siirtymistä työelämään.
Täällä kasvaa itsetietoisia häiriköitä jotka eivät pysty ottamaan vastuuta mistään ja tietävät vain omat oikeutensa, naapurissa taas kasvaa länsimaita vihaavia aivopestyjä pikkuhirviöitä joita kasvatetaan jauhelihaksi uusiin valloitussotiin. Tulevaisuus näyttää hyvältä. Voitaisko edes me varmistaa että nuorisosta kasvaa jotain järkevää? Eivät ne sitä itsestään osaa tehdä, varsinkaan Kiinan kasvattamina, se on aikuisten ja koulun tehtävä.
Se juuri on julkinen paikka, katso viesti klo 1150
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta täyttäneille voi lukea vähän rikoslakia. Mitä sanotaan julkisrauhan häirinnästä ja laittomasta kuvauksesta.
Kannattaisi itse tutustua siihen rikoslakiin. Julkisissa paikoissa ei kuvaaminen ole laitonta.
Mutta siitä ei tässä pitäisi olla kysymys vaan koululla pitäisi olla paljon enemmän kurinpitovaltaa jolla kuvaamiseenkin sitten voisi puuttua.
Onko koululuokka julkinen paikka? Julkiselle paikalle voi kuka vain tulla, mutta en minä voi mennä läheisen yhtenäiskoulun luokkaan tuosta vaan. Siellä ei opiskele lapsianikaan.
Perusopetuslaki
Opetuksen julkisuus
Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajo
"Valokuvien ottamisessa vastakkain ovat monesti sananvapaus ja toisaalta yksityisyyden suoja. Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatieasemat, torit ja puistot. Kuvaaminen on kuitenkin rajoitettua kotirauhan tai julkisrauhan suojaamissa paikoissa." -- "Koulut ovat julkisrauhalla suojattuja paikkoja "
"Kuvien julkaisu on kuitenkin kuvan ottamisesta erillinen asia. Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa eräissä tapauksissa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun ope täällä hei,
puhelinta ei saa enää viedä oppilaalta perusteetta, esimerkiksi ei voi vaatia että puhelin laitetaan vaikka sellaiseen puhelinlaatikkoon tunnin ajaksi. Puhelimen SAA viedä oppilaalta, jos puhelin häiritsee opetusta. Esimerkiksi oppilas katsoo sitä toistuvasti, kuuntelee musiikkia tms. eikä kehotuksista huolimatta laita sitä pois.
Olen itse töissä vetänyt luurin oppilaan kädestä väkisin, sillä hän ei suostunut laittamaan sitä pois, ja kuvasi puhelimella minua ja muita oppilaita. Uhkaili oikeudella, sanoin hänelle että laitan kotiin viestiä ja haastekirjeen voi pistää tulemaan koulun postilaatikkoon. Ei koskaan tullut.
Tässä tyyppiesimerkki väkivallasta jota opettajat harjoittavat niitä oppilaita kohtaan joista eivät pidä. Lukekaa Ida Rauman Häpeä niin tiedätte!!!
Saako koulussa kuvata? Onko kuvaaminen latonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt noin voi mennä. Opettajat vartioimaan koulun ulko-ovia kouluajan päättymisen ajaksi, ja niitä joilla on jälki-istuntoa ei yksinkertaisesti päästetä ulos.
No, minä en ainakaan mene fyysisesti estämään ketään. Jo alakouluikäisistä pojista osa on minua pidempiä, enkä aio ottaa turpaan. Osa noista on niin sekaisin, minuakin on heitetty tuolilla, tönitty, syljetty päälle.
Kai joka koulussa on joku miesopettaja, joka pystyy nämä jälki-istunnot hoitamaan. Ikävä kyllä poikien kasvattamiseen tarvitaan kovempaa kasvatusta, että kunnioittavat muita.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, mitenköhän sitten käy kun lasten pitää aikanaan siirtyä työelämään ja siellä pitääkin noudattaa jotain sääntöjä? Ei työpaikallakaan saa somettaa ja pelata koko päivää tai alkaa uhkailemaan työnantajaa oikeustoimilla kun tämä huomauttaa että työaika on ensisijaisesti työn tekemistä varten. En kannata vanhan maailman tapaa hakata lapsia karttakepeillä, mutta joku järki näissä pitäisi olla eikä niin että aina mennään ääripäihin. Kohta ei varmaan saa estää taaperoitakaan työntämästä asioita pistorasiaan koska sekin on jonkinlaista vapaudenriistoa.
Jos lapset eivät pysty olemaan pelaamatta tunnin aikana repussa kuten normaalit ihmiset pitää puhelimet ottaa pois. Se on aina tapa saada uskomaan että pyyntö laittaa puhelin pois todella tarkoittaa sitä ja että sillä on seurauksia.
No eihän siitä oikein mitään nykyään tulekaan tuosta nuorten työelämään siirtymisestä. Pöyristytään kun on säännöt ja joutuu ottamaan käskyjä sekä työtehtäviä vastaan, töissä ei olekaan aina ihanaa ja aikaa leikkiä sekä mikä pahinta, joutuu niitä ihan oikeita töitäkin tekemään. Ja jos tulee sanktio niin työpaikka on ihan suolesta. Lisäksi palkkatoiveet ihan huuhaata. Kuvitellaan että se raha tippuu eteen niinkuin se on äiskältä ja iskältäkin tippunut.
Jos nyt menee jo huonosti, miettikääs kun näistä nykynuorista tulee joskus valitettavasti niitä päättäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoululuokissa on sellaisia oppilaita, jotka eivät pysty suorittamaan edes jälki-istuntoaan. Heitä ei pitele mikään. Jossain kohtaa elämässä laki, poliisi ja vankila tulee vastaan ja pysäyttää. Opettajalla ei ole näiden häiriköiden pysäyttämiseksi lain turvaamia keinoja.
Tämän takia saisikin olla sisäoppilaitos, johon vastaavat oppilaat sijoitettaisiin jo heti ongelmien ilmennyttyä. Siellä tiukat rutiinit, uni, ravinto, liikunta, ulkoilu, "kotityöt" elämisen eteen ja sitä kautta motivaatio elämään ja opiskeluun.
Näin normikouluissa säilyisi rauha ja tulevat terveysongelmat ja vankilatuomiot vähenisivät huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta täyttäneille voi lukea vähän rikoslakia. Mitä sanotaan julkisrauhan häirinnästä ja laittomasta kuvauksesta.
Kannattaisi itse tutustua siihen rikoslakiin. Julkisissa paikoissa ei kuvaaminen ole laitonta.
Mutta siitä ei tässä pitäisi olla kysymys vaan koululla pitäisi olla paljon enemmän kurinpitovaltaa jolla kuvaamiseenkin sitten voisi puuttua.
Onko koululuokka julkinen paikka? Julkiselle paikalle voi kuka vain tulla, mutta en minä voi mennä läheisen yhtenäiskoulun luokkaan tuosta vaan. Siellä ei opiskele lapsianikaan.
Perusopetuslaki
Opetuksen julkisuus
Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä
Ei näillä ole muutaman vuoden päästä varmaan mitään merkitystä. kun tekoäly vielä vähän kehittyy valokuvien todistusarvo on nolla. Kukaan ei enää usko mitään valokuvaa, nauhoitetta tai videota. (Tai sitten uskotaan kaikki, mikä on se pahempi vaihtoehto.)
Moni ehdottaa vartijoita tmv., mutta mitä hyötyä heistä olisi? Nykyään lasten ja nuorten kanssa pitää olla kaveria ja se on tie tuhoon.
Jostain voisi kaivaa joka kouluun muutaman erikoisjoukkokouluttajan ja perseilijöille olisi tarjolla parin - kolmen tunnin sulkeiset klo 15 jälkeen, jos homma ei toimi. Luulisi viikossa jo käytöksen muuttuvan. Ja jos ei aamulla naamaa näkyisi koulussa, kävisi pari sopivaa kaveria noutohommissa ja kouluun sitten retvakkaa ravia armeijakannustuksella.
Minä vuonna tarkkailuluokalle lopetettiin? Oliko se joskus 2000-luvun alussa?
Joskus vuosia sitten meillä kävi opekokouksessa poliisi juttelemassa. Silloin meillä ei vielä ollut lain mukaan oikeutta katsoa oppilaan reppuun kuten nykyään. Mutta tuo poliisimies sanoi, että jos on aihetta, katsokaa vaan. Sellaista syyttäjää ei kuulemma ole olemassakaan, joka nostaa tuosta "laittomuudesta" jutun. Opettajahan katsoo reppuun vain, jos on saanut vihiä, että siellä on varastettua omaisuutta, aseita, päihteitä tms. Parempi varmaan, että ope ottaa sen kossupullon talteen ennen kuin 40-kiloinen 13-vuotias tyttö juo sen pakkasessa (tarina elävästä elämästä).
Vaikka teko olisi periaatteessa laiton, ei siitä välttämättä mitään seuraa, jos syyttäjä katsoo teon vähäiseksi tai ymmärrettäväksi, eikä siitä ole aiheutunut mitään haittaa. Sama pätee varmasti puhelimen ottamiseen. Jos siitä ainoa seuraus on se, että oppilas saa paremman mahdollisuuden opiskella, niin onnea vaan myötämielisen syyttäjän etsimiseen.
En ymmärrä, miksi joissakin kouluissa suostutaan tähän pelleilyyn. Meillä ne puhelimet otetaan pois ja jos haluaa tehdä rikosilmoituksen tai valituksen, niin siitä vaan. Arvatkaa, kuinka moni on tehnyt. Nolla oppilasta ja huoltajaa.
Kukaan opettaja ei tongi reppuja huvikseen tai ota esineitä haltuun huvikseen. Tarkoituksena on aina suojella oppilaita ja mahdollistaa opiskelu, eikä ketään opettajaa ole tietenkään koskaan tuomittu mistään tällaisista jutuista.
T. Yläkoulun ope
Valitettavan tuttu ilmiö. Opettajan työnkuva on nykypäivänä muuttunut kovasti parin vuosikymmenen takaisesta - samaan aikaan pitäisi toimia ainakin opettajana, kasvattajana, järjestyksenvalvojana, jonkinlaisena äiti-/isähahmon korvikkeena, viihdyttäjänä, stand up -koomikkona, lastenhoitajana ja siivoojana. Oppilasaineen muuttuminen haastavammaksi (esim. inkluusion seurauksena) sekä samanaikainen opettajien oikeuksien vähentäminen on tehnyt koulumaailmasta oikean miinakentän, enkä pätkän vertaa ihmettele, että se näkyy oppimistuloksissa. Itse opetan ala-asteella, enkä ikimaailmassa suostuisi siirtymään yläkoulun puolelle, kun jo 2.-3.-luokkalaiset saattavat olla todella vaikeita käsitellä. Mielestäni suhtautuminen opettajiin on muuttunut dramaattisesti vuosien saatossa: meitä ei jostain syystä enää nähdä kunnioitettavina auktoriteettihahmoina, joiden ensisijainen tehtävä on jakaa pitkän koulutuksen tuomaa tietoa ja osaamista, vaan aikuisina, joiden työ on pitää oppilaat luokassa ja viihdyttää heitä parhaansa mukaan. Työ on tietyllä tapaa kuin jatkumoa päiväkodin lastenhoitajille, mutta eiköhän pitäisi olla vakava reflektoinnin paikka, jos 15-vuotias tarvitsee "lastenhoitajaa".
Omissa oppilaissani on muutama hankalampi tapaus, mutta alakouluikäiset ovat vielä sen verran pieniä, että heidät saa kuriin - fyysisestikin, jos sille on tarve. Itse olen ollut lyötävänä, purtavana, raavittavana, haukuttavana, joutunut fyysisesti rajoittamaan luokassa riehuvaa ja ikkunoiden hajottamiseen pyrkivää oppilasta sekä melkein saanut saksista. Esimerkiksi tuon tuoleja paiskonneen oppilaan kanssa en olisi selvinnyt, ellei hän olisi ollut fyysisesti vielä niin pienikokoinen, että pystyin hänet rauhoittamaan kunnes toinen opettaja saapui apuun. Sen sijaan yläasteikäisiä en missään nimessä alkaisi rajoittamaan tai yrittäisi blokata ulospääsyä, kuten yllä ehdotettiin, monet niistä ovat selvästi minua isompia ja valitettavasti aivan kahjoja päästään, joten tulossa olisi tunti turpaan ilman tupakkataukoja. Omaa terveyttäni en sentään edes Suomen koulutuksen takia riskeeraa.
-alakoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt noin voi mennä. Opettajat vartioimaan koulun ulko-ovia kouluajan päättymisen ajaksi, ja niitä joilla on jälki-istuntoa ei yksinkertaisesti päästetä ulos.
No, minä en ainakaan mene fyysisesti estämään ketään. Jo alakouluikäisistä pojista osa on minua pidempiä, enkä aio ottaa turpaan. Osa noista on niin sekaisin, minuakin on heitetty tuolilla, tönitty, syljetty päälle.
Kai joka koulussa on joku miesopettaja, joka pystyy nämä jälki-istunnot hoitamaan. Ikävä kyllä poikien kasvattamiseen tarvitaan kovempaa kasvatusta, että kunnioittavat muita.
Valitettavasti näin joo, jo ysärillä meiän koulussa oli tilanne jossa opettaja yritti olla hirrvittävän mukava ja luokan pojat riehuivat sen takia kaikki tunnit. Ope yritti vain pyytää nätisti että olisivat hiljaa, eikä se tietenkään tehonnut. Tää opettaja oli mies, btw, ja kyllä meillä naisopettajatkin saivat häiriköt kuriin.
Opettaja voi olla mukava vaikka osaisi pitää kuria, ja kuria pitäisi uskaltaa ja saada pitää. Toi meiän opettaja ei sitä tiennyt, vaikka niinä aikoina olisi ollut vielä lupa puuttua häiriökäytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun ope täällä hei,
puhelinta ei saa enää viedä oppilaalta perusteetta, esimerkiksi ei voi vaatia että puhelin laitetaan vaikka sellaiseen puhelinlaatikkoon tunnin ajaksi. Puhelimen SAA viedä oppilaalta, jos puhelin häiritsee opetusta. Esimerkiksi oppilas katsoo sitä toistuvasti, kuuntelee musiikkia tms. eikä kehotuksista huolimatta laita sitä pois.
Olen itse töissä vetänyt luurin oppilaan kädestä väkisin, sillä hän ei suostunut laittamaan sitä pois, ja kuvasi puhelimella minua ja muita oppilaita. Uhkaili oikeudella, sanoin hänelle että laitan kotiin viestiä ja haastekirjeen voi pistää tulemaan koulun postilaatikkoon. Ei koskaan tullut.
Mikähän taho näitä sääntöjä laatii, kaikilta puhelimet pois tunnin ajaksi, ne häiritsevät opetusta.
Teini kertoi miten sijaista ei ollut lainkaan kiinnostanut oppilaiden kännyköiden käyttö. Joku oppilaista oli sitä lopulta ääneen ihmetellyt kun heidän vakiopettajat heitä aina vainoavat. Sijainen oli kylmästi tuuminut että on vain palkan takia hetken täällä. Hänelle aivan sama opitteko mitään ja pääsettekö opiskelemaan. Oma teinikin oli järkyttynyt kun joku sanoi lopulta asian kuten se on. Opettaja oli alussa kuulema pariin otteeseen tunneilla huomauttanut mutta lopetti. Teininkin vaikea ymmärtää että lopulta me tai opettajat emme ole vastuussa hänen opiskeluistaan vaan vain hän itse. Toivottavasti ei herää joskus kolmekymppisenä että olisi kannattanut tunneilla tehdä muutakin kuin näprätä luuria.
Luulisi, että tällaisena aikana, kun kaikenlaisia esim. toimeentuloon kohdistuvia heikennyksiä on näkyvissä, talouden taantuma on alkanut jne., että vanhempia oikeasti kiinnostaisi se, että lapsi oppii ja saa hyvät eväät elämään ja jatko-opintoihin. Mutta pah! Eipä toisia juurikaan kiinnosta.
Jos koti ja vanhemmat eivät tue lastaan koulunkäynnissä tai edes suhtaudu myönteisesti kouluun, lapsi on kyllä huonolla tiellä. Huoltajan kannattaisi olla koukun ha opettajan kanssa samalla puolella.
Nuoreni laskee päiviä, että pääsee peruskoulusta. Kalenteri on seinällä. Tänäänkin hän vetää viivan yhden koulupäivän yli ja näkee olevansa lähempänä vapautta ja lukiota, jossa toivottavasti ei ole massiivisia nuorten käyttäytymishäiriöitä.
Syynä viihtymätyömyyteen eivät ole opettajat ja koulunkäynti yleensä, vaan hirvittävät oppilaat yläkoulussa. Yläkoulussa on ainoastaan kantasuomalaisia. Osan käyttäytyminen on sellaista, että he eivät missään nimessä kuuluisi samaan kouluun normaalien nuorten kanssa. He tulevat päivittäin kouluun häiritsemään muita. Heitä ei koske mitkään säännöt. He käyttäytyvät törkeästi ja rikkovat paikkoja. Koulun tilat ovat täysin hajalla. En ymmärrä, miten henkilökunta jaksaa. He eivät pääse pois.
Ketkä tälläisen päätöksen ovat tehneet että meillä ei ole enää tarkkiksia ja miksi?