Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
Erikoisliike joka aukesi klo 10. Siksi vein vasta klo 9.15. Oli ihanan rauhalliset aamut lasten kanssa. Nyt ovat jo koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla jotenkin vammainen, mutta eiköhän liukuva työaika ole aivan normaalia konttorissa. Siitä vain laskemaan, kuinka monta naista (ja miestä) on vaikka Helsingin kokoisessa kaupungissa jo pelkästään kunnalla töissä. Please, älä tee enää koskaan aloituksia tänne. Thanks.
En ole ap, mutta ihmetyttää tällainen agressiivisuus. Täällä on paljon asiattomia aloituksia ja sinä rageet ihan harmittomasta kysymyksestä.
Liukuvista työajoita sen verran, että aika usein likukuma on tyyliin, että toimistolla pitää olla 9 - 14.30, joten yhdeksältä lasten tuominen ei istu ihan tähän.
Mutta jos noin on nuttura kireällä, niin älä koskana enää vastaa tänne please.
Minulla menee päiväkodilta työpaikalle vajaat 10 minuuttia, joten jos lapsi on päiväkodissa 8.50, ehd
Huoh. Pointti oli se, miksi pitää vetää herneet nenään viattomasta kysymyksestä? Kukaan ei kysynyt sun työmatkaa, eikö olekin jännää? Ap ei ihmetellyt sinua, hänen mukana valtaosa äideistä tekee näin (minkä sinänsä voi jo kyseenalaistaa). Toki sä vot ruveta vänkäämään, että valtsa osa naisita ei tuokaan lapisa yhdekseltä vaan vähän ennnen ja päiväkoti on ihan toimiston vieressä, mutta voistiko sitten vastata, miksi ap:n kysymykseen pitää hermostua?
Miksi aloitte selittämään, menkää jo töihin.
"Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"
Yrittäjät, hammaslääkärit, hoitajat, opettajat, lääkärit, etätyöt jne. ja ne jotka tekevät kolmivuorotyötä ja työvuoro alkaa klo 13 tai 14.
Ja tietysti ne perheet, jotka haluavat syödä aamiaisen kotona.
Silloin kun meillä lapset päiväkodissa, päiväkodista tuli juuri tuo klo 9 toive, kun haluttiin syödä koko perhe aaminen yhdessä ja päiväkodin ohjelma alkoi klo 9 ja sitä ennen muut lapset päiväkodissa söivät aamiaista kotona.
Ja yrittäjiä ollaan
Varmaan etätyössä. Voivat myös tehdä lyhyempää päivää, muussa tapauksessa pääsevät todennäköisesti hakemaan lapsen viiden jälkeen.
Itse teen usein etätöitä, jolloin vien lapsen kahdeksaksi, mutta haen sitten jo neljältä. Mielestäni mukavampi niin.
Itsellä iltavuoro alkaa 14.00. Silloin vien lapsen hoitoon 9-10 aikaan, että ehtii ruokailuihin ja päiväuniin mukaan. Puoliso sitten hakee neljän maissa lapsen. Ihan päiväkodista suositeltu tuota aikaa, että ehtii mukaan ulkoiluun ja ruokailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla jotenkin vammainen, mutta eiköhän liukuva työaika ole aivan normaalia konttorissa. Siitä vain laskemaan, kuinka monta naista (ja miestä) on vaikka Helsingin kokoisessa kaupungissa jo pelkästään kunnalla töissä. Please, älä tee enää koskaan aloituksia tänne. Thanks.
En ole ap, mutta ihmetyttää tällainen agressiivisuus. Täällä on paljon asiattomia aloituksia ja sinä rageet ihan harmittomasta kysymyksestä.
Liukuvista työajoita sen verran, että aika usein likukuma on tyyliin, että toimistolla pitää olla 9 - 14.30, joten yhdeksältä lasten tuominen ei istu ihan tähän.
Minulla menee päiväkodilta työpaikalle vajaat 10 minuuttia, joten jos lapsi on päiväkodissa 8.50, ehd
Ok. Problem solved. Valtaosalla on liukuva työaika ja päiväkodit on työpaikkojen vieressä..., koska yhdellä mammalla on.
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin samankaltaisia, puoli kahdeksan lapseni ovat ensimmäisten joukossa päiväkodilla, ja toisaalta varttia vaille neljä jo viimeisimpiä, jotka haetaan. Tuossa välissä ehdin juuri 8h työpäivän tehdä, kun asutaan päiväkodin vieressä. Jos mies hoitaisi kuskailut, olisivat hoidossa puoli seitsämästä neljään.
Ilmeisesti kaikkien vanhemmat tekevät ristiin jotain aamu/iltavuoroa tai tekevät lyhyttä työaikaa tai isovanhemmat osallistuu, en ymmärrä.
Tosi monet varmasti limittää työaikansa jos se vaan on mahdollista. Järkevintähän se niin on. Meidän päiväkodissa ihan valtaosa tuntuu kyllä olevan hoidossa n. 7.45-16.00, jos ennen neljää hakee on vielä paljon lapsia paikalla, jos puoli viideltä niin ehkä pari. Ja jos 7.30 vie niin ei ole montaa lasta, jos kahdeksaksi niin jo iso osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet päiväkodin työntekijä niin miten et tiedä että päiväkodeissakin tehdään vuoroja ja ne työvuorot sijoittuu aukioloaikojen mukaan.
Eihän täällä kukaan ole sanonut olevansa päiväkodin työntekijä. Havaintoja voi tehdä myös jos esim. itse vie lapsiaan päivähoitoon tai hakee sieltä. Siellä usein tulee vietettyä jonkun verran aikaa lapsen laatikoita tarkistaessa ja hänen asioistaan jutellessa yms.
Ap sanoi, että valtaosta äideistä tuo. Tämän perusteella ap:n täytisi olla siellä päiväkodissa toistuvasti yhkdesän maissa. Toki ihmisille on tyypillistä, että joku tekee näin, ja sen sitten kuvittelee koskevan useampaakin ihmistiä.
Öö... kyllä, olen lapseni päiväkodilla toistuvasti yhdeksän maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av mammat nyt innostuvat, kun kerrankin on aihen, missä voi tuntea ylemmyyttä. Suodaan tuo vallan tunne noille oman elämänsä Einsteineille. Tunevat edes omat työaikansa, onhan sekin jotain.
"Huoh. Pointti oli se, miksi pitää vetää herneet nenään viattomasta kysymyksestä? Kukaan ei kysynyt sun työmatkaa, eikö olekin jännää? Ap ei ihmetellyt sinua, hänen mukana valtaosa äideistä tekee näin (minkä sinänsä voi jo kyseenalaistaa). Toki sä vot ruveta vänkäämään, että valtsa osa naisita ei tuokaan lapisa yhdekseltä vaan vähän ennnen ja päiväkoti on ihan toimiston vieressä, mutta voistiko sitten vastata, miksi ap:n kysymykseen pitää hermostua? "
Sinäkö kirjoitit "toimistolla pitää olla 9 - 14.30, joten yhdeksältä lasten tuominen ei istu ihan tähän. "?
Minä vastasin tuohon. Omalla työpaikalla on myös muita naisia, jotka toimivat ihan samoin. Eikö olekin jännää, että kaikilla ei ole puolen tunnin matka päiväkodilta töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet päiväkodin työntekijä niin miten et tiedä että päiväkodeissakin tehdään vuoroja ja ne työvuorot sijoittuu aukioloaikojen mukaan.
Eihän täällä kukaan ole sanonut olevansa päiväkodin työntekijä. Havaintoja voi tehdä myös jos esim. itse vie lapsiaan päivähoitoon tai hakee sieltä. Siellä usein tulee vietettyä jonkun verran aikaa lapsen laatikoita tarkistaessa ja hänen asioistaan jutellessa yms.
Ap sanoi, että valtaosta äideistä tuo. Tämän perusteella ap:n täytisi olla siellä päiväkodissa toistuvasti yhkdesän maissa. Toki ihmisille on tyypillistä, että joku tekee näin, ja sen sitten kuvittelee koskevan useampaakin ihmistiä.
Öö... kyllä, olen lapseni päiväkodilla toistuvas
Sielläkö ei sitten koskaan näe isejä viemässä lapsia hoitoon? Miksi kirjoitit aloituksen koskevan vain naisia?
Ei ole sellaista ammattia kuin "etätyö". Eli ihan se itse ammatti/työtehtävä olisi kiintoisaa kuulla myös näiden etätyöntekijöiden kohdalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä sä itse sitten työskentelet jos viet lapsesi vasta yhdeksäksi?
Äidit voivat olla töissä joissa on liukuma, voivat olla osa-aikatyössä, opiskelijoita, ilta- tai yövuoroon menijöitä tai etätyöläisiä. Työpaikkoja en osaa kyllä nimetä, mahdollisuuksia on vaikka kuinka.
Jotkut voivat olla myös kotona nuoremman sisaruksen kanssa, tai työttömänä kokonaan.
Nämä samat koskee isejä kans niillä on ihan samat mahdollisuudet kuin äiteilläkin.
Kyllä nykyään on vähemmistöä ne työntekijät, joitten tarvitsee olla aina läsnä työpaikallaan 8-16. Etätöitä tekee n. 40% väestöstä ja vuorotöitä naisista 27%, miehistä 19%. Ja vuorotöitä ei tehdä yleensä etänä. Lisäksi on iso määrä ihmisiä jotka tekee töitä vaikkapa 9-17 välillä, kun se on tavallinen erikoisliikkeiden ja asiakaspalveluiden aukioloaika. Ja yrittäjät vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisvaltaisilla aloilla tehdä etätöitä.
Aikamoista yleistystä. Kyllä tehdään hyvinkin. Ei nyt tokikaan joku hoitaja tai muu fyysisen työn tekijä tee etänä, mutta eipä tee ne raksaukotkaan tai varastomiehet.
Yleistystä ja aikamoista oletusta myös aloittajalta kirjoittaa, että ÄIDIT tuovat lapsen hoitoon. Kaikilla lapsilla on myös biologinen isä, joka hyvin usein on täysin kykenevä vanhemmuuteen.
Jep, meillä se on iskä joka vie lapsen kahdeksaksi ja hakee neljältä. On valtion virkamies ja tekee etänä, päiväkotiin 5min kotoa. Joskus joutuu jatkamaan hommia illemmasta, kun ei aina ennätä työajan puitteissa tehdä.
Kysyin tätä kosk
Itse teet niin, koska olet sapattivapaalla. Joku toinen sapattivapaalla oleva voi ihmetellä, miten sinä tuot lapsesi vasta kymmeneltä. Joku kolmas jää sapattivapaalle ensi viikolla ja tuo lapsensa kymmeneltä ja se toinen sitten ihmettelee toisten työaikoja. Jälleen kerran työttömiä vihaavat kirjoittavat kotona matkaavista loisista, joiden lapset hoidetaan heidän kustannuksellaan päiväkodeissa. Aurinkoista päivää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Mä toisin vasta 11-12 aikaan, jos se sopisi päiväkodille. Vaativat kuitenkin että tuon lapsen jo aamuryhmään klo 9.
Teen aamun etätöitä, kirjoittelen lausuntoja, menen töihin yleensä klo 13, tapaan 2-3 potilasta ja lähden hakemaan lapsen päiväkodista. Illalla lapsen mentyä nukkumaan teen vielä kirjallisia töitä.
Onpa kummallista, ei meillä ainakaan ole vaadittu. Kun mies menee iltavuoroon kahdeksi, vie hän lapset puoli kahdelta ja minä olen sitten 15-17 välillä hakemassa. Ei todellakaan ajella edestakaisin kodin ja päiväkodin väliä huvikseen. Lapsilla muutenkin on miehen töiden takia vaan keskimäärin kolme hoitopäivää viikossa.
"Ap ei ihmetellyt sinua, hänen mukana valtaosa äideistä tekee näin (minkä sinänsä voi jo kyseenalaistaa). Toki sä vot ruveta vänkäämään, että valtsa osa"
Olen eri. Tuskin puhutaan vain äideistä, vaan yhtälailla isät vie lapsia päiväkotiin
Nykyään harva tekee töitä klo 8-16, vaan työajat vaihtelat, lähes kaikilla aloilla.
Ja miksi lapset tuodaan päiväkotiin klo 9, niin se on päiväkodin toive, koska päiväkodin ohjelmat alkavat silllin, eikä lasta voinut viedä klo 10. Näin ainakin meillä sanottiin päiväkodista.
Ja myös alle 10v lapsen jompikumpi vanhemmalle laki mahdollistaa tehdä osa-aikatyötä.
Anteeksi tämä vastaus tuli nyt väärään viestiin, piti tulla siihen jossa kysyttiin, että miksi oletetaan juuri äitien tuovan lapset päivähoitoon tähän aikaan.