Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnostaisi missä ap ja tuttavansa ovat töissä, jos kaikki menee töihin toimistolle klo 8-9. Itsellä ei nimittäin ole oikein ketään sellaista tuttua jolla ei olisi joko vuorotyö tai liukuva työaika...
Nyt oli puhe ihmisistä, jotka aina tuovat lapsensa siihen aikaan. Eli ei eri päivinä eri aikaan. Omassa tuttavapiirissäni on paljon juurikin lähihoitajaa, sairaanhoitajaa, lastenhoitajaa, lastentarhanopettajaa. Kirkon diakoneja. Kaikki tosin eivät vie lapsiaan päiväkotiin enää, muiden lapset ovat jo isompia.
Sovitaanko niin, että kaikki lapsensa päiväkotiin yhdeksäksi tuovat ovat vuorotteluvapaalla niinkuin sinäkin. Pääset ihmettelemästä, kun ei mikään vastausmäärä näköjään riitä sinulle.
No sepä olisi sattuma 😆 Kun galluppia tehdään niin on hyvä saada useampi tuhat vastausta. 🙂 Laajan aineiston pohjalta voidaan vetää jo joitain johtopäätöksiäkin.
Ovat myös sen verran nuoremman puoleisia että ei ole oikein mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että joidenkin maailmaan ei kuulu ollenkaan naisia esim. lapsi- tai nuorisotyössä, vaan ainoastaan näitä aivokirurginaisia. Ei noita töitä nyt edes kovin monelle riitä, voi olla että työttömyys odottaa tai muu kuin koulutusta vastaava työ. Että sikäli ihan turha hehkuttaa aina tätä korkeakoulutusta, niitä töitä ei ole kaikille.
Missä sanottiin että jonkun maailmaan ei kuuluisi lapsi- ja nuorisotyössä olevia naisia?
No ei mainittu!
"Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?"
- Itse olen etätöissä vakuutusyhtiön virkailijana ja tutuistani mm. kampaaja, vaateliikkeen myyjä, kääntäjä ja digitaalisen markkinoinnin konsultointia toiminimellä tekevä yrittäjä aloittavat työt yhdeksän jälkeen.
LIsäksi tunnen kätilön, hammaslääkärin, perhepäivähoitajan ja kerhotoiminnassa karmeliittanunnaa tuuravan diakonissan, jotka vievät lapsensa päivähoitoon muina aikona.
Olen verkkokauppayrittäjä ja teen enimmäkseen etätöitä, varasto on meidän talon yhteydessä. Lapsi herää kasilta, joten vien hänet yhdeksäksi päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti
No sepä olisi sattuma 😆 Kun galluppia tehdään niin on hyvä saada useampi tuhat vastausta. 🙂 Laajan aineiston pohjalta voidaan vetää jo joitain johtopäätöksiäkin.
Tutkimushaastattelija! Tutkimushaastattelija vuorotteluvapaalla? Tutkimushaastattelija joka opiskelee naisvaltaisia lapsihommeleita?
Sori mutta sattuman todennäköisyys on suurempi kuin että vetäisit johtopäätöksiä mistään. Eihän tässä mikään opintovapaa sentään ollut kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisyrittäjistä yleisimpiä lienee kampaajat ja kosmetologit, hierojat ja erilaiset terapeutit jne. Nämähän usein tekee töitä iltapainotteisesti. Sekä toki nykyään some/markkinointialan yrittäjät tai vaikka jotkut taidealan. Tai jotkut erikoisliikkeiden omistajat. Myös apteekkarit ja vaikkapa siivous- tai hoiva-alan yrittäjät on usein naisia. Siinäpä esimerkkejä siitä mitä "yrittäjä" voi tehdä.
Aijaa. Mihin unohdin kääntäjät, juristit, hammaslääkärit, lääkärit jne? Miksi sinusta naisten ammatit on noita amisammatteja jos sitääkään.
Amisammatteja kuten apteekkari, puheterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti jne.? Markkinointialan yrittäjä voi olla esim ktm.
Ainoa noista joka on akateeminen on apteekkari
Logopediaa eli puheterapeutiksi opiskellaan yliopistossa. Vaikea päästä.
Mä olen varastolla töissä. Joka toinen viikko työt klo 6-14, joka toinen klo 14-22. Mies luonnollisesti hoitaa myös hakemisia/viemisiä.
Etätyö, aloitan n.9 työt, vien lapsen 8.55. Mies hakee klo 15.
Asijantuntijatyö ja liukuvatyöaika. Kukaan ei katso mihin aikaan olen töissä kunhan työt tulevat tehtyä. Palaverit ja yhteydenotot kuitenkin ajoittuvat yleensä klo 9-16 välille, joten pidän huolta, että olen silloin tavoitettavissa joko toimistolla tai etänä.
Itse olen yrittäjä ja etäopiskelija. Eli mulla on onnellisesti omat aikatauluni itse melko pitkälti määriteltävissä.
Esimerkiksi asiantuntijatyö missä liukuva työaika viimeistään klo 10 aloitus.
Kampaajat, kosmetologit, ravintolatyöntekijät jne eivät yleensä aloita kasilta kun ei silloin vielä ole asiakkaitakaan. Etätyöläiset saattavat aloittaa vaikka kuudelta ja sitten tuoda lapset hoitoon kun heräävät. Monet putiikit aukeaa esim klo11.
Taitaa säännöllinen 8-16 työaika olla itse asiassa jo aika harvinainen - lähinnä tehdastöissä, duunarihommissa ja joissakin asiakaspalveluhommissa ja sitten siellä päiväkodissa tai sairaalassa voi työvuoro alkaa kai aika aikaisin. Pidän outona että joku nykyään ajattelee töiden alkavan enimmälkeen säännölliseen aikaan. Suurin osa toimistotöistä on ainakin johonkin pisteeseen asti liukuvaa. Vuorotöitä esim. kaupoissa tehdään enemmän kuin koskaan. Erikoisliikkeet eivät missään kyllä aukea aikaisin aamulla lukuunottamatta jotain maatalous- ja rautakauppoja. Suurin osa vaatekaupoista aukeaa klo 10. Itse olen suunnitteluinsinööri ja teen 8-16, mutta voisin tehdä ihan mitä työaikaa tahansa. Ei ole tosin pieniä lapsia.
Opiskelijoita? Liukuva työaika ja etätyö on nykyään myös tosi yleistä.
Itse olen opiskelija, luennot usein etänä ja kampukselle tarvii raahautua vasta klo 11-13 aikoihin jos ollenkaan koko päivänä. Päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmat on kuitenkin monet reilusti alle 30v., joten ihan normaalia vielä opiskella.
Lisään vielä että kun olin opiskelija, minulla oli päiväkoti-ikäisiä lapsia. Joinakin päivinä ei ollut mitään läsnäoloa vaativaa ja joskus muutama tunti, joskus 10 tuntia. Koska menin koululle opiskelemaan että sain opiskella rauhassa ilman naapureiden arvostelua, vein lapset vapaapäivinä usein vasta lounaalle päiväkotiin, ellei ollut mitään mikä olisi vaatinut jo aamusta menemisen.
Meillä lapset vietiin yleensä 9 aikaan päiväkotiin, tosin mies vei. Mies aloitti työt 9-10 välillä ja lopetti 17-19 välillä. Mies IT-alalla, jossa tuntuu olevan aamuntorkkuus yleistä.
Minä taas menin töihin 7-8 välillä, joten olin myös aikaisin hakemassa lapset.
Sovitaanko niin, että kaikki lapsensa päiväkotiin yhdeksäksi tuovat ovat vuorotteluvapaalla niinkuin sinäkin. Pääset ihmettelemästä, kun ei mikään vastausmäärä näköjään riitä sinulle.