Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
"Sielläkö ei sitten koskaan näe isejä viemässä lapsia hoitoon? Miksi kirjoitit aloituksen koskevan vain naisia?"
Kiinnitin huomioni nyt oman lapseni ryhmän tilanteeseen. En ole kiinnittänyt huomioita isien lastentuontiaikoihin, mun ryhmän kohdalla tämä tosiaan toteutuu enemmän äitien kohdalla. Lisäksi minun käsittääkseni juuri erityisesti naisvaltaiset alat ovat näitä missä työt alkavat kahdeksalta tai yhdeksältä.
Vierailija kirjoitti:
"Huoh. Pointti oli se, miksi pitää vetää herneet nenään viattomasta kysymyksestä? Kukaan ei kysynyt sun työmatkaa, eikö olekin jännää? Ap ei ihmetellyt sinua, hänen mukana valtaosa äideistä tekee näin (minkä sinänsä voi jo kyseenalaistaa). Toki sä vot ruveta vänkäämään, että valtsa osa naisita ei tuokaan lapisa yhdekseltä vaan vähän ennnen ja päiväkoti on ihan toimiston vieressä, mutta voistiko sitten vastata, miksi ap:n kysymykseen pitää hermostua? "
Sinäkö kirjoitit "toimistolla pitää olla 9 - 14.30, joten yhdeksältä lasten tuominen ei istu ihan tähän. "?
Minä vastasin tuohon. Omalla työpaikalla on myös muita naisia, jotka toimivat ihan samoin. Eikö olekin jännää, että kaikilla ei ole puolen tunnin matka päiväkodilta töihin?
Ööö? Ei sinun työmatkassa ei ole mitään jännää, tai ehkä sinusta on. Varmaan elämässäsi on sitten aika vähän jänniä asioista. Edelleen a) miksi vedätte herneet nenään ap:n viattomasta kysymyksestä b) onko siun kokemuksesi yleistettävissä ap:n väittämään valtaosaan naisista? Ymmärrän toki, ettet ymmärrä. Mutta hei, huisin jänään työmatkaa sinulle.
Ainakin meillä Matkus-kauppakeskuksessa monella työpäivä alkaa 9-10 välillä.
Minä olen tv-kääntäjä. Meillä toinen on iltapäiväeskarissa 12-16 ja toinen, päiväkoti-ikäinen, menee aamupäiväulkoiluun 11.30 ja haetaan 16.30.
Teen yleensä aamuisin parin kolmen tunnin työrupeaman ja olen sitten lasten kanssa ennen eskaria ja päivähoitoa. Isänsä taas sitten hakee heidät.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä iltavuoro alkaa 14.00. Silloin vien lapsen hoitoon 9-10 aikaan, että ehtii ruokailuihin ja päiväuniin mukaan. Puoliso sitten hakee neljän maissa lapsen. Ihan päiväkodista suositeltu tuota aikaa, että ehtii mukaan ulkoiluun ja ruokailuun.
Meillä oli sama juttu. Lapsi piti tuoda päiväkotiin klo 7-9 välillä, koska heidän aikataulunsa oli niin suunniteltu, eikä esim. klo 10 tai 11.00. Sama noutoajlissa, päiväkoti päättää.
Ja eihän päiväkodin työstä tulisi mitään, jos ei olisi mitään pelisääntöjä ja vanhemmat itse päättäisivät milloin tuo lapsen tai hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huoh. Pointti oli se, miksi pitää vetää herneet nenään viattomasta kysymyksestä? Kukaan ei kysynyt sun työmatkaa, eikö olekin jännää? Ap ei ihmetellyt sinua, hänen mukana valtaosa äideistä tekee näin (minkä sinänsä voi jo kyseenalaistaa). Toki sä vot ruveta vänkäämään, että valtsa osa naisita ei tuokaan lapisa yhdekseltä vaan vähän ennnen ja päiväkoti on ihan toimiston vieressä, mutta voistiko sitten vastata, miksi ap:n kysymykseen pitää hermostua? "
Sinäkö kirjoitit "toimistolla pitää olla 9 - 14.30, joten yhdeksältä lasten tuominen ei istu ihan tähän. "?
Minä vastasin tuohon. Omalla työpaikalla on myös muita naisia, jotka toimivat ihan samoin. Eikö olekin jännää, että kaikilla ei ole puolen tunnin matka päiväkodilta töihin?
Ööö? Ei sinun työmatkassa ei ole mitään jännää, tai ehkä sinusta on. Varmaan elämässäsi
Näistä vedetään herneet, koska joka Jumalan.päivä tämä palsta on täynnä aloituksia, joiden ainoa pointti on halveksua äitejä, joiden lapsi on päiväkodissa. Yleensä lastenhoitajat kilvan mollaavat äitejä.
Vierailija kirjoitti:
"Sielläkö ei sitten koskaan näe isejä viemässä lapsia hoitoon? Miksi kirjoitit aloituksen koskevan vain naisia?"
Kiinnitin huomioni nyt oman lapseni ryhmän tilanteeseen. En ole kiinnittänyt huomioita isien lastentuontiaikoihin, mun ryhmän kohdalla tämä tosiaan toteutuu enemmän äitien kohdalla. Lisäksi minun käsittääkseni juuri erityisesti naisvaltaiset alat ovat näitä missä työt alkavat kahdeksalta tai yhdeksältä.
Selvästi olet väärässä, eikä erityisesti naisvaltaisilla aloilla alakaan työt juuri kahdeksalta tai yhdeksältä. Naisvaltaisilla aloillahan nimenomaan vuorotyö tai toisaalta toimistotyö työaikaliukumineen on yleistä. Eli aika harvan työt alkaa aina kahdeksalta.
Vierailija kirjoitti: Miksi aloitte selittämään, menkää jo töihin. "Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"
Aloitus oli provo jossa taka-ajatuksena oli juuri oman vastauksesi kaltainen ajatus, että kotona loisivat eivät edes jaksa nousta viemään lastaan ajoissa sinun maksamaasi päivähoitoon. Riittiköhän teille selvitykset lukuisista vastauksista, miten lapsia ei tarvitse repiä kukonlaulun aikaan sängyistään, kun perhe voi erilaisilla järjestelyillä antaa lapsilleen inhimillisemmän elämänalun ja silti käydä töissä ja maksaa veroja kuten sinäkin ehkä maksat tai sitten et.
Vierailija kirjoitti:
Eri
Omaan silmään aloitus sattui juuri koska tuntui hassulta, että jossain äidit vievät systemaattisesti lapsia päiväkotiin. Oma kokemukseni lapseni päiväkodista on, että isät tuovat enempi lapsia hoitoon. Itse olen n. klo 8:15-8:40 viemässä lasta hoitoon ja olen vähemmistössä päiväkodin eteisessä, usein olen ainut äiti paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista ammattia kuin "etätyö". Eli ihan se itse ammatti/työtehtävä olisi kiintoisaa kuulla myös näiden etätyöntekijöiden kohdalla :)
Johan niitä on täällä lueteltu aika liuta.
No mä olin päiväkotiaikoina tuntiopettajana yliopistolla ja aloitin ekan luennon 10,15.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin aloituksessa viitataan virikehoitoon ja miten se on paha jne. Eikö nyt ole jo mediassa käynyt selväksi, että joidenkin lasten yksinkertaisesti on parempi olla vaikka siinä virikehoidossa kuin kotona. Muutenkin maailma on muuttunut eikä nyt ole kummeja ja kummin kaimoja apuna kuten ennen. Äideiltä vaaditaan paljon enemmän kuin aikaisemmin, mutta sitähän eivät lapsettomat tai aina suvulta jne apuja saaneet.
Mitä äideiltä vaaditaan enemmän? Somekuvien ottamista? Kyllähän tämän hetken äidit paljon enemmän apua saavat virikehoitoineen kuin 20-40 v sitten. Minulla on lapsia 20 v ikäerolla ja ainoa mikä on muuttunut tänä aikana on vanhempien avuttomuus. Aiemmin oli itsestään selvää että lapset hoidetaan itse ja heidän kanssaan ollaan ja vietetään aikaa. Nyt somekuvien ottamisen jälkeen on kiire viedä lapset täydeksi päiväksi päivähoitoon ja viikonlopuksi etsitään kuka ne ipanat voisi nyt hoitaa.Tuntuu ettei oikein edes ymmärretä mitä vanhemmuus on ja oteta siitä vastuuta.
"Näistä vedetään herneet, koska joka Jumalan.päivä tämä palsta on täynnä aloituksia, joiden ainoa pointti on halveksua äitejä, joiden lapsi on päiväkodissa. Yleensä lastenhoitajat kilvan mollaavat äitejä. "
Oho? Mistäs nämä tunteet kumpuaa? Ainoa jota on mollattu käytännössä on ap (no ekalla sivulla muutama asiaton kommentti). Nyt on mammalla tunteeet pinnassa. Siitäkö tämä ap;lle raivoaminen siis lähti? Pahamieli jo valmiiksi.
Hei, voimia todella paljon sinulle. Onneksi sinulla on sentään jännä työmäatka.
Olisi kiva kuulla myös, mitä työtä nämä yrittäjät tekevät. :) Pelkkä "etätyöläinen" tai "yrittäjä" on jotain, mitä jonkun vauvafoorumilaisen on liian helppo huutaa ilman että edes itse tietää mitä sillä tarkoittaa.
Toki selkeitäkin vastauksia täällä on, kiitos niistä! Silti osittain vastaus jää mysteeriksi, koska kyllähän kaikki kuitenkin tietävät mitä ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat ovat... Eikä ne ole optikkoliikkeet tai kirjastot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Omaan silmään aloitus sattui juuri koska tuntui hassulta, että jossain äidit vievät systemaattisesti lapsia päiväkotiin. Oma kokemukseni lapseni päiväkodista on, että isät tuovat enempi lapsia hoitoon. Itse olen n. klo 8:15-8:40 viemässä lasta hoitoon ja olen vähemmistössä päiväkodin eteisessä, usein olen ainut äiti paikalla.
Minä vien kahdeksaan/vähän ennen, ja kyllä aika lailla 50/50 on isiä ja äitejä tuomassa lapsiaan. Ja neljän maissa hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet päiväkodin työntekijä niin miten et tiedä että päiväkodeissakin tehdään vuoroja ja ne työvuorot sijoittuu aukioloaikojen mukaan.
Eihän täällä kukaan ole sanonut olevansa päiväkodin työntekijä. Havaintoja voi tehdä myös jos esim. itse vie lapsiaan päivähoitoon tai hakee sieltä. Siellä usein tulee vietettyä jonkun verran aikaa lapsen laatikoita tarkistaessa ja hänen asioistaan jutellessa yms.
No mitä sä itse siellä sitten 9 aikaan teet? Silloin kun lapsi oli vielä päiväkodissa niin ei mulla ollut aikaa hengailla päiväkodilla eikä siellä työntekijöillä ole aikaa jaaritella pitkiä aikoja lapsen asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö? Ei sinun työmatkassa ei ole mitään jä
No tässä aloituksessa tuo ei toteutunut.
Ainakin Turussa Stockman aukeaa klo 10.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista ammattia kuin "etätyö". Eli ihan se itse ammatti/työtehtävä olisi kiintoisaa kuulla myös näiden etätyöntekijöiden kohdalla :)
Oletko ihan tosissasi?
Melkein kaikki kaupat aukeavat klo 10, paitsi ruokakaupat.