Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
Ei naisvaltaisilla aloilla tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kanssa kotona?
Ehkä osa mutta ei läheskään aina.
Ei missään. Makaavat päivät kotona.
Vierailija kirjoitti:
Hakevat viiden jälkeen.
Eihän tämä vastannut kysymykseen, että missä ovat töissä.
Joustava työaika, lyhennetty työpäivä, etätyö, yrittäjä... Onhan näitä paljonkin. Itse olen yrittäjä ja tein sillon lyhyempää työpäivää, joten toin vasta ysiin lapsen. Miksi kiirehtiä tukka putkella ajamaan ruuhkaan, kun voi valita toisin?
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Teen etätöitä. Lapsi nukkuu aina 8 asti aamulla, joten teen sitä ennen töitä, vien lapsen hoitoon ja jatkan siitä kunnes haen lapsen kolmelta.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista yleistystä. Kyllä tehdään hyvinkin. Ei nyt tokikaan joku hoitaja tai muu fyysisen työn tekijä tee etänä, mutta eipä tee ne raksaukotkaan tai varastomiehet.
Tässäkin aloituksessa viitataan virikehoitoon ja miten se on paha jne. Eikö nyt ole jo mediassa käynyt selväksi, että joidenkin lasten yksinkertaisesti on parempi olla vaikka siinä virikehoidossa kuin kotona. Muutenkin maailma on muuttunut eikä nyt ole kummeja ja kummin kaimoja apuna kuten ennen. Äideiltä vaaditaan paljon enemmän kuin aikaisemmin, mutta sitähän eivät lapsettomat tai aina suvulta jne apuja saaneet.
No vaikkapa monet erikoisliikkeet aukeaa 9-10 aikaan. Eli ihan jossain kaupassa voivat olla töissä. Itse olin aikanaan apteekissa ja 9-17 oli yleisin työvuoro. Toki myös isommissa marketeissa on tällaisia päivävuoroja, kun päiväsaikaan on usein paljon asiakkaita. Lisäksi esim. virastoissa ja erilaisissa asiantuntijatöissä on usein liukuvat työajat joten voi sumplia niin että toinen vanhempi aloittaa työt seitsemältä ja toinen yhdeksältä, että lapsille tulee lyhyemmät hoitopäivät.
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim toimistotyöt ole aika naisvaltaista alaa? Ja maailman helpointa tehdä etänä.
Muistan aikoinaan meillä, että päiväkodista lapsi sai aamiaisen, jos lapsi oli siellä viimeistään kello 8. Tuo motivoi paljon tuomaan ajoissa, koska silloin kotona säästyi aikaa sen aamiaisen tekemisen ja syömisen verran.
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Sanoinko että siinä on jotain väärää? Alkoi vaan kiinnostaa, kun itse en noin myöhään aloittavia työpaikkoja tiedä.
Meillä on liukuva työaika ja monet tulevat myöhemmin töihin ja lähtevät myöhemmin kotiin. Ilmeisesti puoliso käy sitten hakemassa lapsen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista yleistystä. Kyllä tehdään hyvinkin. Ei nyt tokikaan joku hoitaja tai muu fyysisen työn tekijä tee etänä, mutta eipä tee ne raksaukotkaan tai varastomiehet.
Vaikkapa Kelalla, Verohallinnolla, TE-palveluissa tehdään etätöitä ja naisvaltaisia työpaikkoja kyllä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin aloituksessa viitataan virikehoitoon ja miten se on paha jne. Eikö nyt ole jo mediassa käynyt selväksi, että joidenkin lasten yksinkertaisesti on parempi olla vaikka siinä virikehoidossa kuin kotona. Muutenkin maailma on muuttunut eikä nyt ole kummeja ja kummin kaimoja apuna kuten ennen. Äideiltä vaaditaan paljon enemmän kuin aikaisemmin, mutta sitähän eivät lapsettomat tai aina suvulta jne apuja saaneet.
Mitä selität?
Etätyöt