Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Sanoinko että siinä on jotain väärää? Alkoi vaan kiinnostaa, kun itse en noin myöhään aloittavia työpaikkoja tiedä.
Voi hyvää päivää.......elätkö vielä jossain 60- luvulla? Nykyajan työelämä voi olla ihan mitä vaan. Joku tekee esim. businesta Japaniin tai Amerikkaan. Työajat voi olla mitä vain.
No aika harvoin tulee tuollaista vastaan kun ihmiset esittäytyvät. Televisiossa ja naistenlehdissä ehkä.
Omat vanhempani tekivät toimistotöitä 90-luvulla kaupungissa 8-16 eli olin päiväkodissa 7-17 eli 10 tuntia päivässä.
Me miehemme kanssa temme asiantuntijatöitä siten, että toinen tekee 7-15 ja toinen 9-17 usein vielä etänä, jolloin päiväkoti on aivan vieressä. Lapsemme on siis hoidossa 8.30-15.30 eli max 7 tuntia päivässä. Hiukan eroa siihen, mitä omat vanhempani aikanaan pystyivät tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnostaisi missä ap ja tuttavansa ovat töissä, jos kaikki menee töihin toimistolle klo 8-9. Itsellä ei nimittäin ole oikein ketään sellaista tuttua jolla ei olisi joko vuorotyö tai liukuva työaika...
Enemmän minua kiinnostaisi tietää, missä kohti ap on sanonut, että ne menevä töihin 8 - 9 toimistolle. Eihän hän noin sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen isännöinti- ja kiinteistöpalveluyrityksessä sihteerinä, palveluaika on 12-15 mutta olen töissä 10-18. Lapsi menee hoitoon 9 ja isänsä hakee kotiin klo 16. Liekkö meidätkin tuomittu jo kotona lorvaajiksi kun lapsi lyhyen päivän hoidossa.
AP on jo ilmoittanut lorvivansa kotona, silloin kun ei vetelehdi henkilökunnan haittona päiväkodilla ja tarkkailee työssäkäyviä äitejä.
On pitkä perinne olla vuorotteluvapaalla. Onko se paljonkin suurempi synti kuin työttömyys? Minä olen töitä paiskinut varmasti enemmän kuin sinä.
Kukas sitä synniksi väitti. Vuorotteluvapaa on varmasti tarpeen kun onhan siin
Aa totta luin nopeasti ja ymmärsin väärin, että se oli jotain kuittailua iästä kun ihan nuoret eivät yleensä vuorotteluvapaalla ole. Pahoittelut!
Liukuva työaika, aamulla voi mennä 6-10 välillä ja tämä ihan suomen suurimmalla teleoperaattorilla toimistohommissa.
Mutta siis juu tulihan siitä valitusta että minä vain lorvin, kun olen vuorotteluvapaalla.
Hyvin onnistuu, jos osaa olla yksin lasten kanssa, siten että toinen vie myöhemmin ja toinen hakee aiemmin. Tosi monet vaan ajattelee että perhe on tasan kaikki lomat ja vapaat vaan yhdessä. Jos toisella vapaa/työvuoro alkaa eri aikaan, niin sitten lapset ovat hoidossa. Vaikka sitten ylipitkiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole seurannut aikaasi, niin nykyään läheskään kaikki eivät pyöräytä lapsia parikymppisinä.
Oh really. Tässähän olikin puhetta kuinka äidit ovat nykyään akateemisia, eli lähempänä kolmekymppiä tai sen yli.
Äidin ikä tosin ei liittynyt tähän mitenkään vaan lapsen, mutta kiitos että halusit korostaa typeryyttäsi oikein erityisesti.
Ja siis ei todellakaan vaadi mitään kyttäämistä tai erikoistoimintaa että huomaa, moneltako muut lapset tuodaan päivähoitoon, paremminkin jonkinlaista älyn ja aistien vajaatoimintaa vaatii että sitä ei vuosien aikana huomaa. Toki eri juttu just jos tulee itse aina niin eri aikaan kuin muut että ei huomaa muita päiväkodilla ollenkaan, mutta kyllä silloinkin huomaa sen että käydään täällä selvästi ihan eri aikaan muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole seurannut aikaasi, niin nykyään läheskään kaikki eivät pyöräytä lapsia parikymppisinä.
Oh really. Tässähän olikin puhetta kuinka äidit ovat nykyään akateemisia, eli lähempänä kolmekymppiä tai sen yli.
Äidin ikä tosin ei liittynyt tähän mitenkään vaan lapsen, mutta kiitos että halusit korostaa typeryyttäsi oikein erityisesti.
Sinä korostir omaa typeryyttäsi, tämä käsiteltiin jo, Einstein.
Minä olen apteekissa töissä useimmiten 10-18. Olen lääketeknikko eli duunariammatti. Mies hakee lapsen 16 maissa. (Tänään ollaan kotona lapsen kanssa, koska hän on kipeä.)
Eiköhän jo ole tullut selväksi, että maailma on muuttunut. Pitkään oli iso pääkonttori, jossa n.700 työntekijää. Lähes kaikilla oli oma huone. Sitten muutettiin uusiin tiloihin avokonttoriin, sama määrä sai oman työpöydän.
Sitten tulivat etätyöt. Vaihdettiin taas paikkaa, nyt on vain työpisteitä harvoin toimistossa kävijöille ja muutama suljettava huone ryhmätapaamisia varten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita perusteita lasten hoitoon viemiselle on kuin vanhempien työ? Karmeaa jos syy on sosiaaliset perusteet.
Jo on roisia ettei edes aamiaista viitsitä lapselle laittaa ja yhdessä syödä, vaan lapsi viskataan hälisevään laumaan aterioimaan.
Asioista vastaavat instanssit mässyttävät ja ihmettelevät lasten ja teinien pahoinvointia, mistähän kaikki johtuu.
Kuka lapsesta välittää, jos ei edes oma äiti.
Karmeampaa, jos sosiaalisista syistä lapset eivät sinne pääsisi, vaan joutuisivat olemaan kotona, sen jostain sosiaalisesta syystä kotona olevan vanhemman kanssa.
Työajoistaan johtuen monet joutuvat viemään lapsen päiväkotiin jo seitsemän jälkeen ja ennen yhdeksää. Lapselle on parempi syödä aamiainen päiväkodissa, kuin herätä vielä aikaisemmin aamiaisen takia.Ei se ole roisia! Yhdeksältä tuottaville ei aamiaista enää tarjoilla, vaan alkaa yhteinen aamuhetki, jonka jälkeen ulkoillaan. Yhdessä ruokaileminen ja siihen liittyvät sosiaaliset ja mm. käyttäymistaidot ovat osa kasvatusta. Lapsilla on ruokailuhetkissä tehtäviä, joita hoitavat innolla ja odottavat omaa apulaisvuoroa. Meillä ainakin nelivuotias poika puhkuu tyytyväisyyttä, kun on saanut opelta kehuja hyvin tehdystä pöytien pyyhkimisestä.
Mitä muita perusteita kuin työ? No, esimerkiksi lapsen oikeus varhaiskasvatukseen ja esikouluun. Välittävä äiti antaa lapselleen mahdollisuuden kehittyä ikäistensä joukossa, ettei koulun aloittaessaan jää alakynteen ja ole vailla toisten jo oppimia taitoja. Tiedän, että on yhteisöjä joissa naisten hyväksyttyihin ammatteihin kuuluu, ja ovatkin opettajia. Toki silloin osaa oma katrastaan opettaa. Kaikilla muilla niitä taitoja ei välttämättä ole. Joku voi tietenkin olla synnynnäinen opettaja ja osaa ja jaksaa ottaa selvää varhaiskasvatuksessa annettavan tieto-/taitomäärän, jonka opettaa omilleen. Vaikkapa vuorovaikutustaidot ikäisryhmässä ei ole sama, kuin olla kymmenlapsisen perheen esikoinen. Toki siinäkin ryhmässä paljon oppii. Tässä nyt yksi syy, kysymistäsi muista syistä töissäkäymisen lisäksi, viedä lapsi varhaiskasvatukseen. Myös toinen malli toteuttaa äidinrakkautta kotiäitiyden lisäksi. Vaikka olisi niin, että äiti olisi aina paras lapsensa hoitaja ja kasvattaja, ei se nykymaailmassa toteudu. Naiset eivät voi jäädä pois työelämästä vähintään seitsemäksi vuodeksi ja lapsiluvusta riippuen kymmeniksi vuosiksi. Ei tämä yhteiskunta sitä kestäisi. Kuka meidät kaikki elättäisi?
Onhan ne lapset ennenkin hoidettu kotona ja hoitaneet toisiaan päivät pitkät, katoilla kiipeillen, kuivaa leipää järsien ja hengissä ollaan, on sitten oma keskusteluaiheensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnostaisi missä ap ja tuttavansa ovat töissä, jos kaikki menee töihin toimistolle klo 8-9. Itsellä ei nimittäin ole oikein ketään sellaista tuttua jolla ei olisi joko vuorotyö tai liukuva työaika...
Enemmän minua kiinnostaisi tietää, missä kohti ap on sanonut, että ne menevä töihin 8 - 9 toimistolle. Eihän hän noin sanonut.
Ap kyllä sanoi, että naisvaltaiset työt on sellaisia että tuohon aikaan mennään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe ihmisistä, jotka aina tuovat lapsensa siihen aikaan. Eli ei eri päivinä eri aikaan. Omassa tuttavapiirissäni on paljon juurikin lähihoitajaa, sairaanhoitajaa, lastenhoitajaa, lastentarhanopettajaa. Kirkon diakoneja. Kaikki tosin eivät vie lapsiaan päiväkotiin enää, muiden lapset ovat jo isompia.
Monet pyrkii järjestämään työvuoronsa niin, ettei äidillä ja isällä ole sama vuoro vaan toinen hakee ja toinen vie. Päiväkodin toive usein on, että lapsi viedään samaan aikaan joka päivä, vaikka vanhemmalla olisi myöhäisempi vuoro. Mun tuttavapiirissä yhdeksään vievät on töissä esim apteekissa tai jossain kaupassa, yksi on sosionomi-lähihoitajapariskunta jotka on saaneet vuoronsa sovitettua hyvin, yksi on yksityinen työterveyslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ei todellakaan vaadi mitään kyttäämistä tai erikoistoimintaa että huomaa, moneltako muut lapset tuodaan päivähoitoon, paremminkin jonkinlaista älyn ja aistien vajaatoimintaa vaatii että sitä ei vuosien aikana huomaa. Toki eri juttu just jos tulee itse aina niin eri aikaan kuin muut että ei huomaa muita päiväkodilla ollenkaan, mutta kyllä silloinkin huomaa sen että käydään täällä selvästi ihan eri aikaan muiden kanssa.
No en minä kyllä voi mitenkään tietää kuinka moni tuodaan yhdeksäksi, kun itse vien lapseni kahdeksaan. Äkkiseltään vaikuttaisi, että aika moni muukin vie kahdeksaan/vähän vaille, kun parkkipaikka on silloin täynnä autoja, mutta varmasti ei kaikki. En tietenkään koskaan edes näe niitä lapsia jotka on hoidossa esim 9-15, kun omani on n. 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Sanoinko että siinä on jotain väärää? Alkoi vaan kiinnostaa, kun itse en noin myöhään aloittavia työpaikkoja tiedä.
Se että nykyään pk:n henkilökunta ei tiedä/ymmärrä jotain ei yllätä. Ei myöskään se, että mietitään asioita, jotka eivät itselle mitenkään kuulu. Jos on sovittu, että äiti tuo lapsen esimerkiksi 9.00-9.15 ja isä hakee 15.45-16.00 mennessä, ja näin tapahtuu, ei syyt, miksi ajat sovittu näin, kuulu pk:n hlökunnalle mitenkään.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa mihin tätä mullistavaa, vuosien empiirisen havainnoinnin tuottamaa tietoa tarvittiinkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe ihmisistä, jotka aina tuovat lapsensa siihen aikaan. Eli ei eri päivinä eri aikaan. Omassa tuttavapiirissäni on paljon juurikin lähihoitajaa, sairaanhoitajaa, lastenhoitajaa, lastentarhanopettajaa. Kirkon diakoneja. Kaikki tosin eivät vie lapsiaan päiväkotiin enää, muiden lapset ovat jo isompia.
Ei ap kyllä oikeastaan sanonut, että nämä aina toisivat tähän aikaan, sanoi vain että monet tuo. Jos päiväkodissa on vaikkapa paljon hoitajien lapsia, niin varmasti monta lasta tuodaan yhdeksäksi kun silloin on yleensä aamupiiri ym ja se toiminta alkaa, mutta ei ne välttämättä ole joka aamu ne samat lapset.
YHt menee paikalliseen bubiin