Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa vanhemman kuvittelemaan, että on hänen asiansa puuttua lapsen kumppanin valintaan?

Vierailija
28.03.2024 |

Kysymys otsikossa. Miksi jotkut vanhemmat kokevat oikeudekseen puuttua lapsensa kumppanin valintaan? Erikseen tottakai, jos nyt näkee että puoliso pahoinpitelee lastaan tmv. Ja toki huolistaan voi lapselleen kertoa, mutta ei siinä oikein muuta tehtävissä ole.

Itse aloin seurustella mieheni kanssa teini-iässä ja äitini piti hänestä niin kauan, kunnes muutin pois kotoa ja yhteen mieheni kanssa. Sitten yhtäkkiä mieheni olikin maailman huonoin valinta ja äitini alkoi keksiä asioita. Hän puhui minulle pahaa miehestäni, sai päähänsä että tämä pahoinpitelisi minua ja sai koko sukuni puhuttua tämän asian "taakse", että sitten koko suku yritti saada minua eroamaan miehestäni ja olivat kovin huolissaan. Lopulta koko sukuni kieltäytyi tapaamasta miestäni, hän ei ollut tervetullut minnekään juhliin tai mihinkään, jonne minua kutsuttiin.

Menin naimisiin mieheni kanssa hiukan ennen parikymppisiäni ja tästähän sitten olikin piru merrassa, miten pilasin elämäni lopullisesti ja visusti varoitettiin ainakaan lapsia hankkimasta mieheni kanssa. Lienee sanomattakin selvää, etten edes kutsunut sukulaisiani häihin. Sekin oli aivan järisyttävän kauheaa, kun vaihdoin sukunimeni mieheni sukunimeen ja "tuhosin oman sukulinjani omalta osaltani".

Sitten alkoi joka tapaamisella jankutus, että kai minä tiedän että avioeron voi hakea todella helposti netissä, minulle läheteltiin koko ajan tietoa avioeron hakemisesta, sekä tietysti lomake eron hakemista varten. Yksikään keskustelu, viesti tai mikään kanssakäyminen ei sujunut ilman mainintaa avioerosta ja kysymystä, että olenko jo hakenut eroa. Vakuuteltiin koko ajan, miten kaikki kyllä auttavat minua eron jälkeen ja ettei elämä siihen lopu, nuorena sitä nyt vain tekee hölmöjä asioita eikä maailma siihen kaadu, voisi olla pahemminkin.

Lopulta tilanne eskaloitui niin uskomattomaan tapahtumaan ja tekoon, joka minulle tehtiin, ettei sitä kukaan uskoisi, jos kertoisin. Kuitenkin vapaudenriisto kyseessä, yksityiskohtiin en mene sen tarkemmin.

Tuo oli minulle viimeinen niitti ja katkaisin välit koko sukuun, vaihdoin puhelinnumeroni ja muutin mieheni kanssa kauas kotikaupungistamme, koska tuon jälkeen elin jatkuvassa pelossa ja olin hysteerinen, enkä uskaltanut liikkua missään. Välirikkoa on takana nyt reilu 10 vuotta, mutta yhteydenotto yritykset loppuivat vasta, kun välirikko oli kestänyt 7 vuotta.

Olen edelleen mieheni kanssa yhdessä ja suhteemme on edelleen onnellinen, molempien on hyvä olla. Joten mikä ihme ajaa ihmiset tällaiseen ajojahtiin lapsen kumppania vastaan? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää nyt kyllä kysyä ihan niiltä vanhemmiltasi.  Vain he itse osaavat vastata kysymykseesi. Kukaan toinen ei toisen pään sisään näe.

Vierailija
2/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää nyt kyllä kysyä ihan niiltä vanhemmiltasi.  Vain he itse osaavat vastata kysymykseesi. Kukaan toinen ei toisen pään sisään näe.

Olen kysynyt aikanani ja monta kertaa. Sain aina vain vastaukseksi äitini keksimiä asioita, mm. mieheni pahoinpitelyn, jota ei koskaan tapahtunut. Hän verhosi koko homman huolen taakse, joten todellisia syitä en tiedä.

Ajattelinkin, jos joku olisi joskus saanut tietää, tai peräti olisi joku, joka itse tekee tällaista ja vastaisi ja hiukan valottaisi syitä tällaisen taustalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kuulostaa persoonallisuushäiriöiseltä. He ovat usein vakuuttavia valehtelijoita ja luultavasti sen takia hän sai koko suvun käännettyä sinua ja miestäsi vastaan. Myös läheisriippuvuudesta kärsivät vanhemmat voivat olla rasittavia päällepäsmäreitä mitä tulee lapsen kumppaninvalintaan mutta noin räikeän pitkälle he eivät normaalisti mene. Välien katkaisu on teidän tapauksessanne ollut täysin oikea ratkaisu. Ei noin vaarallista ja manipuloivaa ihmistä pidä kenenkään sietää lähipiirissään.

Vierailija
4/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisyys, pitävät sinua alempiarvoisena jota voi määräillä oman mielen mukaan

Vierailija
5/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitkö ihan ite?

Vierailija
6/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi kuulostaa persoonallisuushäiriöiseltä. He ovat usein vakuuttavia valehtelijoita ja luultavasti sen takia hän sai koko suvun käännettyä sinua ja miestäsi vastaan. Myös läheisriippuvuudesta kärsivät vanhemmat voivat olla rasittavia päällepäsmäreitä mitä tulee lapsen kumppaninvalintaan mutta noin räikeän pitkälle he eivät normaalisti mene. Välien katkaisu on teidän tapauksessanne ollut täysin oikea ratkaisu. Ei noin vaarallista ja manipuloivaa ihmistä pidä kenenkään sietää lähipiirissään.

Jotain tällaista epäilinkin aikanani, hänellä oli muitakin outoja tapoja ja juttuja, jotka viittaisivat johonkin häiriöön kyllä. Kiitos näkökulmasta!

Ap

Vierailija
7/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksitkö ihan ite?

Juuri tämän takia en yksityiskohtia kertonutkaan, koska siinä vaiheessa kukaan ei olisi uskonut, että oikeassa elämässä voi sellaista tapahtua. Ikävä kyllä ei, ei ole keksitty juttu, olisi kiva jos olisikin keksitty.

Ap

Vierailija
8/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöltä kuulostaa minunkin korvaani. Harvoin vänkääjät ja päällepäsmärit onnistuvat koko suvun kääntämään jotakin vastaan, saati sitten menevät niin pitkälle, että syyllistyvät vapaudenriistoon.

Vierailija
9/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriöltä kuulostaa minunkin korvaani. Harvoin vänkääjät ja päällepäsmärit onnistuvat koko suvun kääntämään jotakin vastaan, saati sitten menevät niin pitkälle, että syyllistyvät vapaudenriistoon.

Luultavasti kyseessä on persoonallisuushäiriö, hänellä oli muitakin outoja asioita, jotka viittaisivat siihen suuntaan.

Ap

Vierailija
10/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit noin nuorena naimisiin? 

Vierailija
11/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menit noin nuorena naimisiin? 

Miksi ihmeessä en olisi saanut mennä? Se tuntui meille oikealta ajalta ja suhde oli ja on yhä vakaalla pohjalla. Jotkut löytävät kumppanin jo nuorena, toiset vanhempana, onko sillä väliä edes missä iässä se oikea kumppani löytyy? Me molemmat vain tiesimme, että tässä on nyt se loppuelämän kumppani.

Ap

Vierailija
12/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin vakavasti alle kolmekymppisenä.

Appivanhemmat riehui miehelleni että hänen pitää jättää minut.

Anoppi sairastui syöpään ja ihmetteli, että miksi me ei tueta häntä.

Merkillistä tosiaan.

Vierailija
13/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa siltä kuin olisit mamutaustainen ja menit yhteen väärään uskontoon kuuluvan kanssa. Näissä yhteisöissä tuo on arkipäivää ja kunnia kulttuureissa tyttölapset lentää parvekkeelta, jos eivät asetu ruotuun.

Vierailija
14/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin vakavasti alle kolmekymppisenä.

Appivanhemmat riehui miehelleni että hänen pitää jättää minut.

Anoppi sairastui syöpään ja ihmetteli, että miksi me ei tueta häntä.

Merkillistä tosiaan.

Mielenkiintoista kaksinaismoralismia kyllä. Toivottavasti voit jo paremmin!

Ap

Vierailija
15/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulostaa siltä kuin olisit mamutaustainen ja menit yhteen väärään uskontoon kuuluvan kanssa. Näissä yhteisöissä tuo on arkipäivää ja kunnia kulttuureissa tyttölapset lentää parvekkeelta, jos eivät asetu ruotuun.

No niin kuulostaa! Olen silti ihan kantasuomalainen, oli itsenikin vaikea uskoa tuota tapahtuvaksi. Emmekä olleet edes uskovaisia, joiden piirissä tällaisia ymmärtääkseni tapahtuu aika paljonkin, jos niiden piirien ulkopuolelle yrittää päästä. Niin suomalaisissa kuin ulkomaalaistaustoissakin.

Ap

Vierailija
16/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollut vainoamista, vain luonnehäiriöiset vainoaa ja se on rikos.

Vierailija
17/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole puuttunut. Nyt on kolmas kierros menossa ja aina hurjemmaksi muuttuu. Seuraan katseella.

Vierailija
18/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ollut vainoamista, vain luonnehäiriöiset vainoaa ja se on rikos.

No niinhän se on ollut, mutta mieheni ei halunnut tehdä omalta osaltaan asiasta rikosilmoitusta. Omasta tilanteestani en tehnyt, koska en uskaltanut kertoa poliisille. Ajattelin, että tilanne raukeaa, kun vain katoan paikkakunnalta. Kun olen päässyt pois tuosta vaikutuspiiristä, olen jälkikäteen katunut, etten tehnyt rikosilmoitusta, mutta enää ei mahda mitään ja loppupeleissä olen tyytyväinen, kunhan saan olla rauhassa.

Ap

Vierailija
19/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ehkä saanut lähestymiskiellon haettua, jos olisit tehnyt rikosilmoituksen. Se olisi ehkä auttanut asiaa.

Vierailija
20/23 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöiset, usein narsistit, puuttuvat aikuisten lastensa parisuhteisiin ja kumppaninvalintaan. Yleensä kukaan ei ole tarpeeksi hyvä heidän pikku Petterille tai Paulalleen. Ellei ole rikas ja vaikutusvaltainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme