Menee järki työkkärin kanssa.
Ne on varmaan sitten tyytyväisiä kun työtön tappaa itsensä. Alkaa olla sama ottaa ikuinen karenssi kun ei niille voi mitään. Pykälät on laadittu niin ettei työttömällä ole mitään turvaa.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se 9 Euroa on kulukorvaus. Ei palkka.
Työkokeilusta ei kerry eläke, eikä ole työterveyttä.
Käytännössä puoli-ilmaista pakkotyötä, jonka teettäminen vähentää oikeiden palkkatyöpaikkojen määrää, koska työnantajan ei kannata palkata ketään.
Työkokeilut pitäisi lopettaa niin tulisi jonkin verran työpaikkoja. Koko 9 euron sirkus on turhaa rahan menoa. Pelkästään sen hallinto taitaa tulla kalliimmaksi kuin ne työttömät. Se on ihan uskomaton määrä mitkä hallinnoi työkokeiluja, kuntouttavia ja työkkärin kursseja. Byrokratiaa monessa portaassa.
Onko tuo nyt ihan ok laittaa mut "työkokeiluun" firmaan, josta sain vasta kenkää yt:ssä? Menisin tekemään samaa hommaa sillä 9e/päivä kulukorvauksella, mistä aiemmin sain oikean palkan. Mulle ehdotettiin tällaista te-toimistosta ja en nyt tietenkään ollut kovin innoissani, niin mulle vihjailtiin että kieltäytyminen voi johtaa tukien alentamiseen. Ei kai tällaiseen ole pakko suostua? Hävettää ajatuskin että pitäisi mennä sinne ilmaiseksi entisten kollegoiden sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan päässyt työkokeiluun työkkäriin?
Olin pari kuukautta, mutta tästä on jo yli 10 vuotta aikaa ja en edes muista millä nimellä se oli silloin. Aika tylsää, ei saanut tehdä oikein mitään.
Vuosia sitten olin muutaman kuukauden työttömänä ja kävin työhaastattelussa 400km päässä ja hain siitä jälkikäteen työkkäristä matkakorvauksia ja korvausta majoituskulusta hotellissa. Virkailija hylkäsi hakemukseni sillä perusteella, että alani työpaikkoja oli sillä hetkellä 9 kotipaikkakunnallani (isossa kaupungissa). Noista työpaikoista olin siis osaa jo hakenut, enkä ollut saanut haastattelukutsua ja muutama oli sellainen johon osaamiseni ei riittänyt tai siinä edellytettiin oman auton käyttöä ja minulla ei ole varaa hankkia autoa. Olin siis jo ennen sitä työhaastattelua parin kuukauden ajan hakenut töitä aktiivisesti. Ja sieltä 400km päästä minulle tarjottiin töitä,mutta ilmeisesti työkkärin virkailijan mielestä se oli tarpeeton reissu.
Tein siitä sitten valituksen hänen esimiehelleen ja sen jälkeen sain korvaukset tililleni.
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikoinaan pyysin monta kertaa en kelvannut sinnekään. Vähän aikaa sitten jäin taas työttömäksi, tällä kertaa virkailija heitti vitsinä tuu meille töihin ja totesin että en helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä puoli-ilmaista pakkotyötä, jonka teettäminen vähentää oikeiden palkkatyöpaikkojen määrää, koska työnantajan ei kannata palkata ketään.
Tai eivät halua palkata. Tämä on ollut aina ongelma mutta se riski täytyy hyväksyä näissä asioissa. Monet lupailevat liikoja ja sekin aiheuttaa pettymyksiä sekä epäluottamusta koko hommaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilut pitäisi lopettaa niin tulisi jonkin verran työpaikkoja. Koko 9 euron sirkus on turhaa rahan menoa. Pelkästään sen hallinto taitaa tulla kalliimmaksi kuin ne työttömät. Se on ihan uskomaton määrä mitkä hallinnoi työkokeiluja, kuntouttavia ja työkkärin kursseja. Byrokratiaa monessa portaassa.
On niille paikkansakin mutta hyväksi tätäkään systeemiä ei tulisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo nyt ihan ok laittaa mut "työkokeiluun" firmaan, josta sain vasta kenkää yt:ssä? Menisin tekemään samaa hommaa sillä 9e/päivä kulukorvauksella, mistä aiemmin sain oikean palkan. Mulle ehdotettiin tällaista te-toimistosta ja en nyt tietenkään ollut kovin innoissani, niin mulle vihjailtiin että kieltäytyminen voi johtaa tukien alentamiseen. Ei kai tällaiseen ole pakko suostua? Hävettää ajatuskin että pitäisi mennä sinne ilmaiseksi entisten kollegoiden sekaan.
Olet täysin oikeassa, hirvittävä nöyryytys sinun kohdallasi. Monet uhkailevat eivätkä kerro asioista kunnolla. Jos sinulle annetaan velvoite hakea johonkin työpaikkaan niin haet ja käyttäydyt vain asiallisesti mutta noihin tukihommiin ei voi kyllä ketään ymmärtääkseni pakottaa kuitenkaan. Hieman epämiellyttävää se uhkailu kyllä todellakin on. Jos vain sinulla on muita vaihtoehtoja niin katsohan niitä muita. Työnantaja ei kyllä välttämättä kehtaisi ottaa sinua mutta taas toisaalta jos olet ollut hyvä työntekijä niin saattaisivat ottaa koska olet ennestään tuttu hyvä työntekijä. Se on kurjaa kyllä. Kertokaahan joku muu voiko tuollaiseen työskentelymuotoon muka pakottaa jotakin ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus! Tätä voisi kysyä. Kertokaa joku jos tiedätte. Olisin innokas kyllä, tykkään auttaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki työpaikka. Ei se niin vaikeaa ole, onhan mullaki.
Tämä on hieman röyhkeää sillä moni tietää että nykyisin sen työpaikan hommaaminen ei olekaan yhtä helppoa kuin vielä 15-20 vuotta sitten. Ajat ovat muuttuneet ja monet asiat sekä ihmiset siinä samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari kuukautta, mutta tästä on jo yli 10 vuotta aikaa ja en edes muista millä nimellä se oli silloin. Aika tylsää, ei saanut tehdä oikein mitään.
Monessa paikassa on muuten tämä hankaluus että saat lähinnä tutustua siihen työpaikkaan sekä työnkuvaan mutta et pääse tekemään asioita riittävästi. On hyviäkin syitä miksi ei pääse tai ei saa antaa tehtäväksi mutta sellaisiin paikkoihin on mielestäni turha ottaa sitten kuitenkaan. Jokin aivan lyhyt pätkä voisi sopia jos ajattelee vaikka ammatin hankintaa, ajatuksena tutustua käytännössä itse työhön. Se kokemus saattaa avartaa sitä sopisiko sellainen työ itselle vai ei. Se kai olisi hieman se alkuperäinen ajatus koko asian suhteen.
Minä menin työvoimakoulutukseen. Siis ihan oikea ammatillinen koulutus kyseessä, ei mikään pupukurssi. Asia sovittiin työkkärin ja koulun kanssa. Sovittiin, että työnhakuvelvoitetta ei opintojen aikana ole, kuin vasta viimeisen opiskelukuukauden aikana. Menin kouluun, kuten oli sovittu. Poissaolojakaan ei juuri ollut. Opinnot etenivät sovitusti. Juuri, kun olin saamassa ensimmäisen tutkinnon osan suoritettua etuajassa, tuli työkkäristä ilmoitus: "Et ole suorittanut työnhakuvelvoitettasi." Menin TE-palvelun sivuilla katsomassa, mikä siellä on hätänä. Sieltä puuttui rasti kohdasta: "Olen aloittanut työvoimakoulutuksen." Minulle ei missään vaiheessa koulutuksesta sovittaessa puhuttu, että kyseinen rasti pitää käydä laittamassa. Ja olisin sen sinne voinut laittaa, vaikka en olisi mennyt ollenkaan sinne kouluun. Työkkärillä on varmasti luotettavampikin tapa varmistaa, että oikeasti käyn sitä koulua.
Tärkeintä siis työkkärille on kuitenkin se, että työttömät käyvät aktiivisesti laittamassa niitä rasteja sinne ruutuihin.
Vierailija kirjoitti:
Joitain sääntöä on että ei voi mennä työkokieluun jos YT.t on päällä tai just päättynyt. En muista tarkkaan mitä laki sanoo. Eihän sinua välttämättä valita siihen. Voit jättää vastaamatta, jos soittavat. Tai voi väittää firmalle että sait juuri toisen työn. Ei työkkäri ole mikään salapoliis. Ei ne aina teidä mitä teit tai sanoit. Mulle kerran soitettiin palkkatukipaikasta, jonne en halunnut mutta oli pakko hakea karenssin uhalla. Väitin heille pokkana että olen juuri saanut töitä toisesta paikasta ja pahoittelin etten ollut käytettävissä tehtävään. Työkkäri ei saanut tietää. Mitään seurauksia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos tällaista aletaan systemaattisesti harrastaa, ei voi enää mitenkään pitää moraalisesti paheksuttavana henkilön siirtymistä rikolliselle uralle. Suu säkkiä myöden, vaikka jonkun muun säkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki työpaikka. Ei se niin vaikeaa ole, onhan mullaki.
Tosi hienoa että olet saanut työpaikan. Kunpa itsekin jo saisin, täytyy viilata vielä hakemuspohjia.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut hyvää ja ystävällistä palvelua Turussa. Tunne että yrittävät parhaansa. Ei ole helppoa heilläkään. Nyt on vaikeat ajat työllistyä ja työttyömät ahdistuneita. Itse putoan päivärahalle, on ikää ja velkaa. Ei paljoa naurata.
Eikö olekaan työvoimapula??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaatko tarkemmin, mikä tökkii?
Suurin piirtein kaikki. Töissäkin ollessa pitää olla työnhakijana. Työttömyyspäivät lasketaan kuitenkin vasta työttömyyden alettua ja työkkärin mukaan työnhaku pitää aloittaa ennen työttömyyden alkamista. Kun sain tietää että työt loppuu ja soitin siitä työkkäriin niin minun olisi pitänyt tietää työn loppuminen jo aikaisemmin. Työttömän tai työttömäksi jäävän pitää siis olla ennakkoon näkijäkin. Meni ihan kunnolla hermot kun enhän minä voi millään tietää töiden loppuvan ennen kuin siitä kerrotaan minulle. Työkkäristä ei saa kuin stressin ja karensseja.
Ei se noin ole. Olet ymmärtänyt väärin. Itse tein hakemuksen, kun tiesin milloin jään työttömäksi ja kun sain yt-erokirjeen, niin lähetin sen. Kun työttömyys alkoi, tein liittoon hakemuksen, oma vastuu aika on 2 vk. Töitä piti hakea 2 paikkaa ( siihen oli syynsä, ettei tarvinnut 4 työpaikkaa hakea). Jos tein keikkaa, tein liitolle siitä aina selvityksen. Ei ongelmaa. Täytin päivärahahakemuksen ja merkitsin työssäolopäivät. Kaikesta, joka oli epäselvää, lähetin viestin. Kaikki on sujunut oikein. Töitä olen saanut useasta eri paikasta, parhaimmillaan tein keikkaa 3 päiväkotiin ja 1 virastoon.