Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee järki työkkärin kanssa.

Vierailija
28.02.2024 |

Ne on varmaan sitten tyytyväisiä kun työtön tappaa itsensä. Alkaa olla sama ottaa ikuinen karenssi kun ei niille voi mitään. Pykälät on laadittu niin ettei työttömällä ole mitään turvaa. 

Kommentit (163)

Vierailija
121/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastoissa olen työtön, vaikka teen viikottain täyttä keikkatuntia. Tienaan paremmin, kun talon vakkarit, kun teen vain lisällisiä vuoroja, arkiaamuja en ollenkaan.

Niin, jos on työkkärin asiakas niin onhan silloin työtön. Miksi olet heidän kirjoillaan jos olet töissä?

Ei pidä paikkaansa, vain kokoaikaiseen työhön työllistyminen päättää asiakkuuden. Osa-aikaisena työskennellessä täytyy hakea kokoaikaista työtä samalla. Näin on kerrottu.

Ehei, asiakkuus päättyy (ainakin lain mukaan) vasta sitten, kun työnhakija itse ilmoittaa, että työnhaku tulee päättää TAI toimii niin, että työnhaku päätetään, koska asiakas ei noidata ohjeita. Pelkkä kokoaikatyö ei päätä yhtään mitään ja osa-aikatyössä oleva saa huoleti lopettaa te-toimiston asiakkuuden, ei se ole pakollinen asia lainkaan.

Vierailija
122/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä työkkäri kiusaa vaatimalla hakemaan mitään työpaikkaa eikä onnistu pakottaminenkaan koska sanon että joo voin ottaa karenssin. Sama raha. Olen käynyt vain peruskoulun enkä opiskelemaan lähde joten sekin kortti viety heiltä pois.

Haen töitä minne pääsee ilman koulutusta, piste. Jonkin verran töitä tehnyt kuitenkin ja haen niin kauan töitä että pääsen vaikka johonkin linjastolle purkkien kansia irrottamaan. Muu ei kiinnosta, työkkäri tehkööt mitä tekee, minä keskityn työnhakuun

En ymmärrä tätä. Jos et kerta työllisty niin tietenkin kannattaa hankkia tutkinto, on TODELLA vaikeaa saada töitä enää peruskoulupohjalla. Sitäpaitsi jos ei ole muuta tutkintoa niin pystyy opiskelemaan korotetulla työ

Alle 25v ikäinen ei lain mukaan voi opiskella omaehtoisia opintoja työttömyysetuudella, joten ei todellakaan suositella sellaisille, joita ei edes saa näin rahoittaa.

Vierailija
124/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kohta loppuu ansiosidonnainen niin ajattelin jäädä systeemin ulkopuolelle. Kelasta en saisi kuin minimin, en sen takia aio roikkua siellä.

Vierailija
125/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa vaadittu, että työttömältä edellytetään töihin menoa. Toki 9 euroa päivässä ei ole palkkana kovin iso, mutta tärkeintä onkin, että työssä oppii kantamaan kortensa yhteiseen kekoon ja välttyy syrjäytymiseltä.

Oletko itse valmis tekemään duuniasi 9€ korvausta vastaan pelkästään siitä ilosta että osallistut? Et taatusti. Työtä tehdään siksi että siitä saa palkkaa, joten palkka pitää myös maksaa, ei mitään seliseli tukia tai kulukorvauksia.

Työkokeilussa ei olla töissä, töitä ei tarvitse todellakaan tarvitse tehdä, ainoastaan kokeilla ohjaajan valvonnassa.

Olet oikeassa, mutta silloin on varmaa ettei työkokeilusta ole mitään hyötyä.

Yrittäjä laskee, että ilmaisen työkokeluajan ja

Työkokeilun jälkeen ei ole tarkoitus työllistyä ko. yritykseen. Se sanotaan työnantajalle selkeästi eli kokeilija ei tule hakemaan töitä, hän kokeilee alaa tai ammattia. Työkokeilija on ammattitaidoton tai ollut pitkään poissa alalta, hän ei edes saa tehdä töitä (eli kokeilla) ilman ohjausta. Oikeastaan pitäisi olla ohjeistus, että kokeilijaa ei saa palkata.

Vierailija
126/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin puoli vuotta työnhakijana. Välillä löysin keikkatöitä, joita pystyin laskuttamaan oman toiminimen kautta. Tienasin niillä muutamia satasia, mutta kuitenkin vähemmän kuin tuet. Toki olisin tehnyt enemmänkin, jos olisi löytynyt. Työkkärin mielestä olin kokoaikainen yrittäjä ja Kela lopetti tukeni. Eli työnhakijana ei saisi tienata tai yrittää mitään, ettei putoa tyhjän päälle.

Isoin ongelma koko kuviossa oli, ettei Kelan päätöksiin voinut luottaa. Useamman kerran kumosivat itse päätöksiään, kun huomasivat, että edellinen päätös oli väärä.

Vierailija
127/163 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä työkkäri kiusaa vaatimalla hakemaan mitään työpaikkaa eikä onnistu pakottaminenkaan koska sanon että joo voin ottaa karenssin. Sama raha. Olen käynyt vain peruskoulun enkä opiskelemaan lähde joten sekin kortti viety heiltä pois.

Haen töitä minne pääsee ilman koulutusta, piste. Jonkin verran töitä tehnyt kuitenkin ja haen niin kauan töitä että pääsen vaikka johonkin linjastolle purkkien kansia irrottamaan. Muu ei kiinnosta, työkkäri tehkööt mitä tekee, minä keskityn työnhakuun

En ymmärrä tätä. Jos et kerta työllisty niin tietenkin kannattaa hankkia tutkinto, on TODELLA vaikeaa saada töitä enää peruskoulupohjalla. Sitäpaitsi jos ei ole muuta

Suurin osa on oppisopimuksella ammatillisen koulutuksen viimeisen vuoden. Siksi määränsä on tuplaantunut, harva palkkaa osaamatonta, koska palkan pitää olla TESsin mukainen.

Vierailija
128/163 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kovasti mieleen työkkärin toiminta kun katsoin Ville Rannan pilapiirrosta 27.2.2024: Riikka Purra hoitelee ilmastotavoitteet.

(https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/e6b52b26-1b9e-430d-a835-589e8db10… )

Ihan samalla tavalla työkkärin tätin kanssa onnistu vain se toiminta, jonka työkkärin täti haluaa työttömän osaksi. Yritys päästä työelämään kampitetaan, koska työnantaja haluaa työttömän palkatessaan yhteiskunnan tuet, mutta työkkörin tätin mielestä sopivasti nöyryyttävä kuntouttava työtoiminta sopisi paremmin kuin palkkatuen myöntäminen koulutusta vastaavaan palkkatyöpaikkaan.

Vierailija
129/163 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin puoli vuotta työnhakijana. Välillä löysin keikkatöitä, joita pystyin laskuttamaan oman toiminimen kautta. Tienasin niillä muutamia satasia, mutta kuitenkin vähemmän kuin tuet. Toki olisin tehnyt enemmänkin, jos olisi löytynyt. Työkkärin mielestä olin kokoaikainen yrittäjä ja Kela lopetti tukeni. Eli työnhakijana ei saisi tienata tai yrittää mitään, ettei putoa tyhjän päälle.

Isoin ongelma koko kuviossa oli, ettei Kelan päätöksiin voinut luottaa. Useamman kerran kumosivat itse päätöksiään, kun huomasivat, että edellinen päätös oli väärä.

Tuota. Sinun tapauksessa ei varsinaisesti ole kyse töiden tekemisestä vaan yrittäjyydestä. Palkkatyötä saa tehdä, kunhan ilmoittaa kelalle työtunnit ja toimittaa palkkatodistuksen.

Ja toisaalta, Kela ei tee päätöstä siitä, onko työtön oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Se on Te-toimisto, josta saa päätöksen, että työttömyyskorvaus voidaan maksaa. Te-toimisto myöskin tekee päätöksen siitä, onko henkilö työtön työnhakija vai yrittäjä. Mielivallan käyttäjät eivät vain halua ottaa kunniaa omista päätöksistään ja valehtelevat jonkun muun tekevän päätökset heidän sijaan. Kela on yksi syntipukeista, koska joutuvat toimimaan TE-toimiston antamien lausuntojen perusteella.

Vierailija
130/163 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkin jos tekee jotain yrittäjyyteen viittaavaa niin TE tekee hanakkaasti päätöksen että olet yrittäjä. Sen päätöksen oikaisussa voikin sitten iloisesti mennä pari vuotta kun käy kaikki muutoksenhaut ja oikeuden läpi.

Vierailija
131/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähänkin jos tekee jotain yrittäjyyteen viittaavaa niin TE tekee hanakkaasti päätöksen että olet yrittäjä. Sen päätöksen oikaisussa voikin sitten iloisesti mennä pari vuotta kun käy kaikki muutoksenhaut ja oikeuden läpi.

Kannattaa aina kysyä kaikki asiat ensin jos vain mahdollista. Ymmärrän kyllä että työkkärissäkin saattaa olla haasteita välillä ymmärtää asiakasta. Täytyisi olla molemmin puolin se ymmärrys eli avataan asiat ja selvennetään kaikki niin että päästään yhteisymmärrykseen asioissa. 

Vierailija
132/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolle.fi ja kuntarekry löytyy paljon töitä, joihin riittää periaatteessa mikä tahansa koulutus. Niistä saa helposti 4 hakemusta tehtyä, kun vielä kirjautuneena on kaikki tiedot tallessa. Ja ei ole pelkoo et työllistyisi vaikka viimeisen päälle hyvän hakemuksen tekisi 😂 tai 😭

Jos haluaa oikeastikin töitä niin kannattaa hakea muualta.

Niinkö? Just hain valtiolle...

Vierailija
133/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa vaadittu, että työttömältä edellytetään töihin menoa. Toki 9 euroa päivässä ei ole palkkana kovin iso, mutta tärkeintä onkin, että työssä oppii kantamaan kortensa yhteiseen kekoon ja välttyy syrjäytymiseltä.

Olen kymmeniä vuosia jo kantanut kortta kekoon ja ollut töissä. 

Vierailija
134/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kohta loppuu ansiosidonnainen niin ajattelin jäädä systeemin ulkopuolelle. Kelasta en saisi kuin minimin, en sen takia aio roikkua siellä.

Ihan samaa mietin. Tosin eläkeikään vielä 15 vuotta, kun se tuntuu karkaavan koko ajan eteenpäin...

Vierailija
135/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaatko tarkemmin, mikä tökkii?

Suurin piirtein kaikki. Töissäkin ollessa pitää olla työnhakijana. Työttömyyspäivät lasketaan kuitenkin vasta työttömyyden alettua ja työkkärin mukaan työnhaku pitää aloittaa ennen työttömyyden alkamista. Kun sain tietää että työt loppuu ja soitin siitä työkkäriin niin minun olisi pitänyt tietää työn loppuminen jo aikaisemmin. Työttömän tai työttömäksi jäävän pitää siis olla ennakkoon näkijäkin. Meni ihan kunnolla hermot kun enhän minä voi millään tietää töiden loppuvan ennen kuin siitä kerrotaan minulle. Työkkäristä ei saa kuin stressin ja karensseja.

Työkkärin sivuilla oli että ilmoittaudu työttömäksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä.

Vierailija
136/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka heikkoja te työssä tai eläkkeellä olevat ihmiset oikein olette kun kuvittelette että työtön heti syrjäytyy tai ratkeaa ryyppäämään, menettää arkirutiinit ja työtaitonsa? Niinkö teille kävisi jos työpaikka menisi alta? Miten ihmeessä olette töihin päässeet? Valtaosa työttömistä on ihan täysijärkisiä terveillä elämäntavoilla, sosiaalisia ja työtä etsiviä kunnon kansalaisia. Työn tekeminen ja töihin paluu on ihan helppoa kun vain joku palkkaisi. 

Emme me ajattele niin vaan työnantajat. Olen aina ihmetellyt tätä. Minne kaikki taidot

Työtön on vaarallinen, koska se on maistanut ns vapautta. Vähän kuin karkuun päässyt koira.

Vierailija
137/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolle ei pääse kuin siellä aikaisemmin määräaikaisena olleet. Kunnalle kerran hain ja pääsin haastatteluun, haastattelu kesti tunnin ja toisen haastattelijan naama vääristyi kun kuuli, että olin ollut kolme kuukautta työttömänä. Työtehtäviin olisi kuullunut myös jonkun toisen työntekijän peräänkatsominen. En käsittänyt, ei kai se minulle olisi kuulunut vaan esimiehelle. Kyseessä oli Helsingin kaupungin työpaikka, se sijaitsi siinä Kampin vieressä.

Vierailija
138/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka heikkoja te työssä tai eläkkeellä olevat ihmiset oikein olette kun kuvittelette että työtön heti syrjäytyy tai ratkeaa ryyppäämään, menettää arkirutiinit ja työtaitonsa? Niinkö teille kävisi jos työpaikka menisi alta? Miten ihmeessä olette töihin päässeet? Valtaosa työttömistä on ihan täysijärkisiä terveillä elämäntavoilla, sosiaalisia ja työtä etsiviä kunnon kansalaisia. Työn tekeminen ja töihin paluu on ihan helppoa kun vain joku palkkaisi. 

Emme me ajattele niin vaan työnantajat. Olen aina ihmetellyt tätä. Minne kaikki taidot ja koulutus häviäisivät kun joutuu työttömäksi. 

Minun alalla painotetaan verkostoitutumista. Muutamankin kuukauden työttömyysjakso tulkitaan osoitukseksi epäonnistuneesta verkostoitumisesta: et ole kelvannut kenellekään, joten miksi kelpaisit meillekään, varsinkaan kun et taida tuntea ketään, josta voisi olla meille hyötyä. Sen takia olen salannut työttömyysjaksot, suoraan sanoen valehdellut CV:ssä ja tarvittaessa väärentänyt dokumentteihin päivämääriä. Sehän on nykyisen helppoa, kun digitaalisesti toimitaan.

Vierailija
139/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri noudattaa annettuja lakeja. Syytä lainsäätäjiä. 

Kertoisitko, mikä laki velvoittaa työkkäriä simputtamaan, kirjaamaan valheellisia väittämiä, kieltää tietojen antamisen ja velvoittaa antamaan vääriä tietoja?

Tiedätkö, että työkkäri määrää kuntouttavaan työtoimintaan työttömyyden perusteella, vaikka lain mukaan näin ei voisi tehdä!

Vierailija
140/163 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se 9 Euroa on kulukorvaus. Ei palkka.

Työkokeilusta ei kerry eläke, eikä ole työterveyttä.