Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on mennyt aivan uskomattomaksi pelleilyksi. Parin kuukauden kesätyöhön hakeakseen pitää kaiken muun ohella liittää mukaan video.

Vierailija
28.02.2024 |

Ja ihan tavallinen konttorirotan tehtävä kyseessä, ei mikään esiintymisduuni. 

Kommentit (309)

Vierailija
61/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut! Eikä video riitä vaan sen jälkeen pääsee vasta jatkoon, jos pääsee,  haastatteluun. Tämä osoittaa vasn sen, että kesäduuneihin on valtavasti hakijoita. On pula työpaikoista, ei työntekijöistä! Videota pyydetään kaupan osa-aiksisiinkin kesäduuneihin. Pärstäkerroin tietenkin on ratkaiseva. Tärkein pääsykeino on suhteet eli jos niitä ei ole, heikolta näyttää. 

Tämmöinen +50-vuotias, akateemisesti koulutettu ruma ihminen on ryömarkkinoille saastaa.

Vierailija
62/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kova on työvoimapula että hakijamäärää pitää karsia tällaisilla temppuradoilla. 

Itseasiassa työvoiman tarvetta yrityksissä olisikin (esim just tulevan kesälomakauden takia) mutta ne hukkuu hakemuksiin kiitos tämän marinin hallituksen aktiivimallin, joka on voimassa ilmeisesti vielä ensi kuun.

Siksi yritykset on pakotettuja tekemään näitä temppuja joilla saavat karsituksi hakijamäärää tolkulliseksi.

Ei tämä aktiivimalli palvele ketään.

Eikö tästä just ollut joku uutinen että tätä pakkohakusirkusta jatketaan, taas yksi asia jonka suhteen lopputulos on tasan toista kuin hallitus on uskotellut. 

En tiedä, mutta tosiaan nyt tämä on vielä voimassa Marinin hallituksen jäljiltä tähän kevääseen. Tuntuu kyllä kahelilta jos mikään hallitus tätä jatkaisi koska eihän tämä edesauta kenenkään työllistymistä ja aiheuttaa vaan ongelmia ja ylimääräistä työtä (joka ei tuota) työnantajille.

Miten sen edes kukaan kuvittelee parantavan työnsaantia, että valitsee sen neljä paikkaa joihin hakemuksen jätti edellisen kuukauden aikana ja ilmoittaa nämä työkkärille? Itse ainakin työllistyin edelliseksi pätkäksi nimenomaan sellaiseen paikkaan josta en työkkärille edes kertonut ennen kuin ilmoitin saaneeni töitä. Ja sinne sain sitten jatkopätkän ihan ilman hakemisia ja nimenomaan niin, että työnantaja tarjosi työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä on oikeesti edes aikaa katsoa jotain 100 videota? Jos mä haluun äkkiä vastauksen johonkin asiaan esim miten zoomataan videoeditissä, en mä jaksa katsoa 10 videota 15-20 min per kappale jossa lässytetään "kiva kun tykkäät, laitta thumbsii, osta mun mertsii" vaan haluan lukea sen 30 sekunnissa jostain selkeästä esityksestä. Ai toi nappi, ok kiitos.

Joten mikä se juttu näissä videoissa on? Kai sitten poistaa hakijoista tällaset henkilöt kun mä, jotka ei nää mitään järkeä niissä.

Vierailija
64/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen varmasti joka kaupoissa käy tietää, että ihan normaaleita ihmisiä siellä on töissä, mutta silti työnantajat odottaa jotain missihymyn omaavaa stand-up-koomikon ja mustekalan hybridiä jolle on sydämen asia luoda jokaisella asiakkaalle ainutlaatuisen positiivinen ostokokemus ja joka kykenee tekemään vähintään viiden ihmisen työt samaan aikaan.

Vierailija
65/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaksi pelleilyksi mennyt tosiaan. Työnantajat eivät luota enää itaeensäkään kun pitää kaikenlaisia testejä teettää. Vaikka irtisanominen koeajalla on helppoa.

Irtisanomiseen koeajalla tarvitaan ihan samanlaiset perustelut kuin irtisanomiseen muutenkin.

Ei tarvita. Koeajalla perusteet voivat olla huomattavasti köykäisemmät. Voi vaan sanoa, että "ei oppinut työtehtäviä", eikä tällaista tarvitse mitenkään todistaa. 

Vierailija
66/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojaksi haettaessa on ihme psykologista pelleilyä:D kerro 3 hyvää asiaa itsestäsi,3 huonoa, Miksi olisit sopiva meille, oletko naimisissa yms....Ei ole muutenkaan tuolla alalla tunkua mutta että pääsisi tuohonkin työhön pitää psykologisesti läpäistä testit.

Perhesuhteista kysyminen on laitonta. 

Vierailija
67/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidliin vaaditaan hakemukseen kuva itsestään, jotta pääsee edes kesätöihin. Ihan kuin ulkonäkö olisi joku kaupan markkinointiväline, ei ole ihme, että nuorisolla on jo varhaisessa vaiheessa MT-ongelmia. Ulkonäkö on siis prioriteetti numero 1, osaaminen varmaan vasta 2.

Syy voi olla saksalaisen firman politiikassa. Täällä Saksassa kuva kuuluu vieläkin hakemukseen.

En ole lainkaan Lidlin asiakas, joten toivotan teille erittäin kauniille ihmisille Guten Tag ja toivottavasti kauneutenne näkyy myös tuotteissa. Olen vain kuullut, että Lidlin työntekijät eivät saa irtisanomisen uhalla kertoa, kuinka helvetin epähygieenistä tuotteiden käsittely ja logistiikka ylipäätään on.

Vierailija
68/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio kerää dataa kansalaisten profilointia varten. Henkilöllisyystodistusta pitää jakaa ympäriinsä kymmenittäin, sadoittain, ja kertoa itsestään kaiken olennaisen... Mikäs sen parempaa, tiedonkeruun kannalta!

Vierailija
69/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kova on työvoimapula että hakijamäärää pitää karsia tällaisilla temppuradoilla. 

Itseasiassa työvoiman tarvetta yrityksissä olisikin (esim just tulevan kesälomakauden takia) mutta ne hukkuu hakemuksiin kiitos tämän marinin hallituksen aktiivimallin, joka on voimassa ilmeisesti vielä ensi kuun.

Siksi yritykset on pakotettuja tekemään näitä temppuja joilla saavat karsituksi hakijamäärää tolkulliseksi.

Eikö tästä just ollut joku uutinen että tätä pakkohakusirkusta jatketaan, taas yksi asia jonka suhteen lopputulos on tasan toista kuin hallitus on uskotellut. 

Aika harva työkkärin toiminta parantaa työllistymistä muutenkaan. Pitää vain olla joku keinotekoinen systeemi kyykyttää työttömiä ja muka varmistaa, että ovat tukensa ansainneet. Tulisi hyvä säästö valtiolle, kun senkin höpötykset lopetettaisiin. Ne jotka oikeasti haluaa töitä yrittää kyllä kaikkensa ilman työkkäriäkin ja ne jotka ei halua töihin vaan elellä tukien varassa keksii kyllä porsaan reijät millä tuet saa.

Vierailija
70/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidliin vaaditaan hakemukseen kuva itsestään, jotta pääsee edes kesätöihin. Ihan kuin ulkonäkö olisi joku kaupan markkinointiväline, ei ole ihme, että nuorisolla on jo varhaisessa vaiheessa MT-ongelmia. Ulkonäkö on siis prioriteetti numero 1, osaaminen varmaan vasta 2.

Syy voi olla saksalaisen firman politiikassa. Täällä Saksassa kuva kuuluu vieläkin hakemukseen.

Nyt ollaan Suomessa ja toimitaan sen mukaan. 

Vierailija
71/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilötietonne menevät monopolille, työnhaun nimissä, samalla kun Suomeen roudataan miljoona uutta ihmistä ympäri maailmaa, eikä työpanostanne tarvita.

Vierailija
72/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaksi pelleilyksi mennyt tosiaan. Työnantajat eivät luota enää itaeensäkään kun pitää kaikenlaisia testejä teettää. Vaikka irtisanominen koeajalla on helppoa.

Ja sitten jostain pankista otetaan uusi tekijä ihan noin vaan?

Vierailija
73/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain paljon kutsuja täysin tyhjänpäiväisiin haastatteluihin silloin kun olin liittänyt kuvani cv:n. Hakemani työt eivät olleet millään lailla asiakaspalveluun liittyviä eikä vaatineet asiakaskontakteja. Haastattelut taas eivät koskaan johtaneet työsuhteisiin koska monessa haastattelussa tuli ilmi että paikka oli jo tavallaan täytetty mutta haluttiin nähdä millainen ihminen kuvan ja hakemuksen takana on.

Ihmettelin vain että miten näillä on aikaa turhiin haastatteluihin.

Vierailija
74/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tästä just ollut joku uutinen että tätä pakkohakusirkusta jatketaan, taas yksi asia jonka suhteen lopputulos on tasan toista kuin hallitus on usk

TE on pitkälti propagandaa. Kyllä se jossain määrin auttaa, mutta ei kursseillaan ja rangaistuksillaan.

Vierailija
75/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojaksi haettaessa on ihme psykologista pelleilyä:D kerro 3 hyvää asiaa itsestäsi,3 huonoa, Miksi olisit sopiva meille, oletko naimisissa yms....Ei ole muutenkaan tuolla alalla tunkua mutta että pääsisi tuohonkin työhön pitää psykologisesti läpäistä testit.

Perhesuhteista kysyminen on laitonta. 

Aika moni asia on laitonta ja silti ihan normaali ja yleinen käytäntö työelämässä, esim määräaikaisten ketjuttaminen ilman todellista syytä.

Vierailija
76/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni jäätyy näyttely tilanteessa vaikka muuten olisikin ammattilainen ja asiantuntija.

Videohaastattelut pitää kieltää, näillä haetaan ulkonäköä.

Erikoisinta on, että videon saa vaatia mutta hakijan ikää ei saakaan kysyä. Eikä vissiin ole hakijan pakko laittaa edes nimeään hakemukseen, koska siinäkin oli joku positiivisensyrjinnän-malli että töitä saa hakea anonyyminä pelkällä osaamisellaan.

Ja nyt sitten kuitenkin voidaan vaatia video.

Noille videoiden vaatijoille pitäisi jokaisen hakijan lähettää video missä on vaan se tikku-ukko ruudulla ja äänikin on monotonisen robotin.

Vierailija
77/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä mitään videoita joten en sitten saa töitä koskaan. Sanoin kerran henkilöstöfirman  työhaastattelussa että olen varmasti pätevä ja hyvä työntekijä eikä minun tarvii todistaa sitä kenellekkään enää 15 vuoden työkokemuksen jälkeen. Se alkoi sössöttää että kun työnantaja haluaa nähdä videolta millainen olet. sanoin että tulee tänne minun luokse katsomaan sitten.

Vierailija
78/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain paljon kutsuja täysin tyhjänpäiväisiin haastatteluihin silloin kun olin liittänyt kuvani cv:n. Hakemani työt eivät olleet millään lailla asiakaspalveluun liittyviä eikä vaatineet asiakaskontakteja. Haastattelut taas eivät koskaan johtaneet työsuhteisiin koska monessa haastattelussa tuli ilmi että paikka oli jo tavallaan täytetty mutta haluttiin nähdä millainen ihminen kuvan ja hakemuksen takana on.

Ihmettelin vain että m

Tietyissä vakansseissa pitää ensin laittaa paikka avoimeen hakuun, vaikka työntekijä olisikin jo etukäteen valittu ja päätetty. Sen vuoksi näitä turhia haastatteluja tehdään, jotta voidaan "aidosti osoittaa" että työpaikka on virallisesti ollut haettavissa. Erikoinen logiikka!

Vierailija
79/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellä on oikeesti edes aikaa katsoa jotain 100 videota? Jos mä haluun äkkiä vastauksen johonkin asiaan esim miten zoomataan videoeditissä, en mä jaksa katsoa 10 videota 15-20 min per kappale jossa lässytetään "kiva kun tykkäät, laitta thumbsii, osta mun mertsii" vaan haluan lukea sen 30 sekunnissa jostain selkeästä esityksestä. Ai toi nappi, ok kiitos.

Joten mikä se juttu näissä videoissa on? Kai sitten poistaa hakijoista tällaset henkilöt kun mä, jotka ei nää mitään järkeä niissä.

Melko varmasti sen videon avulla tarkistetaan tasan tarkkaan hakijan ikä, ulkonäkö ja etninen tausta. Kun syrjintä on laitonta niin voidaan tällä tavalla hakea "meille sopivaa tyyppiä".

Vierailija
80/309 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin vain että m

Joskus haastattelun tarkoitus on vain oppia tuntemaan tulevan kilpailijan työntekijät. Tai etsiä itselle kumppania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan