Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaamea painonnousu

Vierailija
28.02.2024 |

Apua tarvitaan. Mikä minussa on vialla? Olen 35v, ja tähän mennessä lähes joka vuosi elämässäni paino on noussut talvella 74-76 kg (bmi ~24) ja keväällä hieman asiaa tarkkailemalla pudonnut sinne 71-73 kg (Bmi ~23). Nuorempana olen ollut jopa 67 kg puolella (bmi ~22), mutta siitä on hetki aikaa, enkä haaveile siitä enää näin keski-ikäisenä perheen äitinä. 

Nyt olen 78kg, (bmi ~26) ja kaikista pahinta on että paino nousee sen tarkkailusta huolimatta. Punnitsen itseni, harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa. Tästä huolimatta yhdessä päivässä paino saattaa nousta kilon ja sitten laskea taas hitaasti hieman, mutta trendi on ylös. Painontarkkailulla ja ruokapäiväkirjalla tähän mennessä aina paino olisi pudonnut jo pari kiloa. Miksi painoni nousee? Onko tämä nyt se keski-ikä? Jokin sairaus? Kokemukset tervetulleita.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon 56 ja paino noussut 17-vuotiaan 47 kilosta 66 kiloon! Painoindeksitaulukon mukaan olen vielä normaalipainoinen mutta en näytä eikä tunnu siltä. Reisivako löytyy mutta maha pömpöttää, nyyh.

Ei kannata näihin meidän indekseihin enää pahemmin luottaa. Ylipainon rajaa on vain nostettu ja lihavat naiset on mannekiineja nyt. Peilistä se totuus katsoo. Ja lihas painaa myös, sekin pitää muistaa kyllä.

Vierailija
42/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilevanakin on todella helppo ummistaa silmänsä liialliselta kalorinsaannilta. 2000 kcal on todella helppo ylittää ihan terveelliselläkin ruualla. Pelkkä kuntosalitreeni ei kuluta edes erityisen paljon kaloreita. Voisi helpottaa, jos AP kertoisi esimerkkejä päivän syömisistä ja liikuntamäärästä.

Mutta nyt tänne pamahtaa (ellei ole jo) joku sanomaan, että 2000 kcal menee päivässä pelkkään verenkiertoon, aineenvaihduntaan ja hengittämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liikunnalla et enää ylimääräisistä kaloreista eroon pääse

Eli syöt määrän x ja et tee mitään vs syöt määrän x ja teet kahden tunnin lenkin joka päivä ovat tismalleen sama asia? Tämä oli uutta tietoa minulle.

Vierailija
44/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstavalailla tää: "liikun ja tarkkailen syömisiä" - tarkoittaa tyyliin, et napostelua ei lasketa ja se liikunta on joku 30min kävely tai sun muu lenkki koiran kanssa. Syökää vain terveellisesti ilman mitään paskaa, se on numero ykis. Seuravaaks mikä hemmetti siin on ettei kunnon treeniä voi tehä?

Läskien selityksiä. Nainen ei todellakaan sais painaa 78kg. Valas kategoriaan luokitellaan.

78 kg on O.K. paino naiselle - jos on 190 senttiä mittaa. 78 on, muuten, amerikkalaisen naisen keskipaino. Suomipötkylä on vasta 74 kg eli ei hätää. (Pituus molemmilla 163 cm.) Olen joskus jonkun ohjelman laihdutuksesta katsonut ja kun rehellistä ruokapäiväkirjaa pidettiin, niin totta kai siitä selvisi, että syömistä oli aivan liikaa. Eihän sitä energiaa nyt pyhästä hengestäkään ihminen saa. Joku tunninkin taputtele salilla aamulla ennen töihinmenoa on yhtä tyhjän kanssa. Kävelylenkinkin pitäisi olla 15 km ja niitä pitäisi tehdä ainakin neljä viikossa. Ei sitä energiaa muuten kulu. Esim. niinkin hurja pyöräily kuin 25 km/h kuluttaa vain 370 kcal/h. No, tuo "vain" nyt on suhteellista, mutta antaa vähän osviittaa mitä energianpolttamiseen vaaditaan. 25 km/h on hurja vauhti fillarilla jo.

Vierailija
45/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vielä keski-ikäinen. Ei keski-ikä myöskään tuo kiloja vaan se mättäminen.

Vierailija
46/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liikunnalla et enää ylimääräisistä kaloreista eroon pääse

Eli syöt määrän x ja et tee mitään vs syöt määrän x ja teet kahden tunnin lenkin joka päivä ovat tismalleen sama asia? Tämä oli uutta tietoa minulle.

Ei siitä ole kauaakaan, kun uutisoitiin, että liikunnan vaikutus painoon todella on hyvin mitätön. Ihan sama asia tuo ei ole, mutta ei suurtakaan eroa tule. 

Vierailija
47/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstavalailla tää: "liikun ja tarkkailen syömisiä" - tarkoittaa tyyliin, et napostelua ei lasketa ja se liikunta on joku 30min kävely tai sun muu lenkki koiran kanssa. Syökää vain terveellisesti ilman mitään paskaa, se on numero ykis. Seuravaaks mikä hemmetti siin on ettei kunnon treeniä voi tehä?

Läskien selityksiä. Nainen ei todellakaan sais painaa 78kg. Valas kategoriaan luokitellaan.

78 kg on O.K. paino naiselle - jos on 190 senttiä mittaa. 78 on, muuten, amerikkalaisen naisen keskipaino. Suomipötkylä on vasta 74 kg eli ei hätää. (Pituus molemmilla 163 cm.) Olen joskus jonkun ohjelman laihdutuksesta katsonut ja kun rehellistä ruokapäiväkirjaa pidettiin, niin totta kai siitä selvisi, että syömistä oli aivan liikaa. Eihän sitä energiaa nyt pyhästä hengestäkään ihminen saa. Joku tunninkin taputtele salilla aamulla ennen töihinmenoa on yhtä tyhjän kanssa

Ei nyt sentään hurja vauhti, mutta kyllä siihen saa vähän polkea :)

Vierailija
48/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On otettava myös huomioon, että varsinkin cardion kanssa kunto paranee ja siten kalorinpolttohyöty vähenee. Sun on joka vuosi juostava pidemmälle ja pidemmälle että saat edes saman hyödyn siitä.

Vierailija
49/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko raskaana? Mites onko diabetes, Kilpirauhasen vajaatoiminta poissuljettu lähiaikoina? Entä milloin otettu viimeksi ferritiini? Nää on tosi yleisiä. Kannattaa käydä mittauttamassa.

Vierailija
50/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi noin myös, paino nousi vaikka mikään elintavoissa ei muuttunut, tai no, liikunta oli lopulta aivan maanista, kun yritin pysäyttää painonnousun. Lopulta älysin mennä työterveyteen ja labrat paljastivat kilpirauhasen vajaatoiminnan. Helpotti, kun syy selvisi ja sain lääkityksen. Paino tosin laskee todella hitaasti, mutta eipä ainakaan enää nouse.

Oliko sulla muita oireita kuin painonnousu?

Hyvin vähän, ehkä väsymystä jonkin verran. Senkin vasta huomasin, kun olin jo ollut lääkityksellä jonkin aikaa, että muahan ei nyt väsytäkään niin paljon. Noi kilpparioireet on siitä hankalia, että ne tulee vähitellen ja niihin ikään kuin tottuu.

Vierailija
51/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy mittaamassa ferritiini- ja kilpirauhasarvot.

Vierailija
52/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tähän. 

Joku halusi tarkempia tietoja ruokavaliosta ja liikunnasta. Esim viime viikolla ka oli 1519 kcal päivässä ja makrot jakautuivat jokseenkin näin : hh: 160g r:61g p:63g. Varmasti proteiininsaanti on liian vähäistä. Kävin kaksi kertaa viikolla salilla jolloin teen aina aerobista ensin. Toisella kerralla tämä tarkoitti juoksua juoksumatolla, toisella kertaa kuntopyöräilyä. Sitten raskaita painoja ja staattisia pitoja ja venytelyt. Viikon kolmas salikerta oli eräs Les Milles-tunti. Askeleita salin ulkopuolella kertyi n. 8200 per päivä. Tällä menetelmällä paino ei hievahdakaan. Suupalat kirjaan orjallisesti, joten kalorit ei heitä paljoa.

Kävin myös verikokeissa. Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole, mutta rauta-arvot ovat matalahkot. Ferritiini 28. Vielä periaatteessa se ei vaadi hoitoa, joten en tiedä selittääkö tätä tilannetta. 

Raskaana en ole, kun kerran kuukautiset tulevat ajallaan.

Vierailija
53/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vielä monta vuotta keski-ikään. Keski-ikähän ei tarkoita että olisit keskellä elinvuosiasi vaan ettet ole nuori muttet vanhuskaan.

Vierailija
54/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla paino on noussut asteittain keski-iässä n. viimeisin 10 vuoden aikana. Nuorena olin hyvin laiha. Olen tällä  hetkellä lieväisti ylipainoinen ja olen aloittanut nutrilett dieetin, koska haluan takaisin normaalipainoon ja suunnitelmana on pysyä normaalipainossa. Oma painonnousuni johtuu siitä, että en ole koskaan yrittänyt aktiivisesti hallita painoani.

Vierailija
55/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilevanakin on todella helppo ummistaa silmänsä liialliselta kalorinsaannilta. 2000 kcal on todella helppo ylittää ihan terveelliselläkin ruualla. Pelkkä kuntosalitreeni ei kuluta edes erityisen paljon kaloreita. Voisi helpottaa, jos AP kertoisi esimerkkejä päivän syömisistä ja liikuntamäärästä.

toimistotyötä tekevällä liikkumattomalla normaalipainoisella naisella kulutus voi olla päivässä jopa alle 2000 cal. Se on lopulta aika vähän ruokaa. 2000 kaloriakin kertyy nopeasti täyteen, jos mässyttää edes joskus sipsejä tai vaan syö enemmän.

Vierailija
56/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitystä tähän. 

Joku halusi tarkempia tietoja ruokavaliosta ja liikunnasta. Esim viime viikolla ka oli 1519 kcal päivässä ja makrot jakautuivat jokseenkin näin : hh: 160g r:61g p:63g. Varmasti proteiininsaanti on liian vähäistä. Kävin kaksi kertaa viikolla salilla jolloin teen aina aerobista ensin. Toisella kerralla tämä tarkoitti juoksua juoksumatolla, toisella kertaa kuntopyöräilyä. Sitten raskaita painoja ja staattisia pitoja ja venytelyt. Viikon kolmas salikerta oli eräs Les Milles-tunti. Askeleita salin ulkopuolella kertyi n. 8200 per päivä. Tällä menetelmällä paino ei hievahdakaan. Suupalat kirjaan orjallisesti, joten kalorit ei heitä paljoa.

Kävin myös verikokeissa. Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole, mutta rauta-arvot ovat matalahkot. Ferritiini 28. Vielä periaatteessa se ei vaadi hoitoa, joten en tiedä selittääkö tätä tilannetta. 

Raskaana en ole, kun kerran kuukautiset tulevat ajallaan.

Kokeile muuttaa makrojen suhteita.

Vierailija
57/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

78 kg on O.K. paino naiselle - jos on 190 senttiä mittaa. 78 on, muuten, amerikkalaisen naisen keskipaino. Suomipötkylä on vasta 74 kg eli ei hätää. (Pituus molemmilla 163 cm.) Olen joskus jonkun ohjelman laihdutuksesta katsonut ja kun rehellistä ruokapäiväkirjaa pidettiin, niin totta kai siitä selvisi, että syömistä oli aivan liikaa. Eihän sitä energiaa nyt pyhästä hengestäkään ihminen saa. Joku tunninkin taputtele salilla aamulla ennen töihinmenoa on yhtä tyhjän kanssa

Höpölöpö. Olen 183cm ja vielä 85kg on normaalipainon sisällä.

Vierailija
58/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon 56 ja paino noussut 17-vuotiaan 47 kilosta 66 kiloon! Painoindeksitaulukon mukaan olen vielä normaalipainoinen mutta en näytä eikä tunnu siltä. Reisivako löytyy mutta maha pömpöttää, nyyh.

Mä olen jo vanhus ja olen aikanaan ollut todella lihava 110 kiloa. Sain laihdutettua hitaasti vähentämällä syömistä, enkä ole punninut itseäni ainakaan 10 vuoteen. ennen minulla oli paino sama kuin vyötärönympärys eli todella hoikka keskikohta. Nyt mittasin vyötäröni ja se on jo yli 80 cm ja kauhistuin ehkä lihoneeni takaisin vaikka vaatteissa en ole huomannut ahdistusta.

Uskaltauduin vaakaan ja se näytti helpotukseksi 70 kiloa, joka on tämän ikäiselle ihan hyvä paino, toki olen ollut paljon kevyempi ja paljon painavampi.

Mutta siis iän myötä vyötärö tuntuu rasvoittuvan ja leviävän, vaikkei paino nousisikaan.

Vierailija
59/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo lihasta painaa saman verran kuin kilo läskiä. Ja lihaksessa on kyllä myös rasvaa. Tuo on vanha ja väärä kuvitelma, todellisuudessa paino kertoo ylipainon, jos ei nyt mikään kehonrakentaja ole, ja hekään eivät paljon paina. Yhtä viisasta kuin ne kuuluisat isot luut. Luiden paino  saaman pituisella eroaa korkeintaan 2 kiloa.

Toiset ovat toki rakenteeltaan rotevampia ja ulkoinen habitus voi näyttää saman painoisilla toisella hoikkaa ja toisella  normaalia. Riippuu myös raajojen suhteellisesta pituudesta ja tosiaan siitä, missä ne mahdolliset liikakilot sijaitsevat.

Puntaria kannatta käyttää vain muuttuvan painon rekisteröintiin ja peiliä siten siihen, näyttääkö hyvältä siinä painossaan.

Vierailija
60/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti osaa auttaa, mutta itsekin ihmettelen erästä asiaa. Liikun ja tarkkailen syömisiäni, mutta maha vain kasvaa! Muualta olen aika hoikka, enkä ymmärrä mistä on kyse. Olen saman ikäinen kuin sinä.

Jos maha kasvaa ja reidet pysyy hoikkana se kertoo hormonaalisesta muutoksesta. Estrogeni kerryttää rasvaa erityisesti lanteille ja reisiin, mieshormonit erityisesti vatsaan. Vaihtoehtoisesti vatsaan kertyvä rasva voi kertoa myös korkeista kortisoli eli stressihormonitasoista. Nämä ovat siis hyvin yleisiä. Voi johtua myös jostain sairaudesta mutta veikkaisin hormonaalista kun tulee juuri tuossa iässä. 

Kyllä se on ihan geneettistä. Kaikki meidän suvussa on tuota tyyppiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi