Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaamea painonnousu

Vierailija
28.02.2024 |

Apua tarvitaan. Mikä minussa on vialla? Olen 35v, ja tähän mennessä lähes joka vuosi elämässäni paino on noussut talvella 74-76 kg (bmi ~24) ja keväällä hieman asiaa tarkkailemalla pudonnut sinne 71-73 kg (Bmi ~23). Nuorempana olen ollut jopa 67 kg puolella (bmi ~22), mutta siitä on hetki aikaa, enkä haaveile siitä enää näin keski-ikäisenä perheen äitinä. 

Nyt olen 78kg, (bmi ~26) ja kaikista pahinta on että paino nousee sen tarkkailusta huolimatta. Punnitsen itseni, harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa. Tästä huolimatta yhdessä päivässä paino saattaa nousta kilon ja sitten laskea taas hitaasti hieman, mutta trendi on ylös. Painontarkkailulla ja ruokapäiväkirjalla tähän mennessä aina paino olisi pudonnut jo pari kiloa. Miksi painoni nousee? Onko tämä nyt se keski-ikä? Jokin sairaus? Kokemukset tervetulleita.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon 56 ja paino noussut 17-vuotiaan 47 kilosta 66 kiloon! Painoindeksitaulukon mukaan olen vielä normaalipainoinen mutta en näytä eikä tunnu siltä. Reisivako löytyy mutta maha pömpöttää, nyyh.

Kehonkoostumus. Juuri oli uutisissa miten tärkeää lihaskunnon harjoittaminen on iäkkäämmälle ihmiselle, kun lihasmassa vähenee.

Juuri näin. Alapa treenaamaan niitä reisiä, että pääset vaosta eroon. Samalla vatsakin kiinteytyy.

Meneekö vako umpeen reisiä treenaamalla? Ja kumpi vako, etu vai taka?

Vierailija
22/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus aiheuttaisi painonnousua - joku valtava kasvain sisälläsi? Toivottavasti ei. Kyllä se niin on, että nuorena pysyi langanlaihana helponkinoloisesti. 35 ei enää aivan nuori ole. Syötkö leipää, riisiä tai pastaa paljon? Kiinnittäisin huomiota ruoan laatuun ja proteiineihin. Kuinka paljon tarkalleen harrastat liikuntaa?

Itse asiassa, satun tietämään että mun sisällä on kasvain. Lääkäreiden mukaan se on hyvälaatuinen, mutta oli kasvanut 1cmx1cm koosta 2,5cmx2,5cm kokoon kun viimeksi sitä ultrattiin 4v sitten. Voi olla että on kasvanut lisää. Tietenkään en toivo tätä vaihtoehtoa, mutta on se realismia kuitenkin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paino alkaa nousta nopeasti, niin pitäisi käydä lääkärissä. Toki syy voi olla ruokavaliossa, mutta siellä taustalla voi olla ihan elimellisiä vikoja. Itsellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja sitten raudanpuute. Kilpirauhanen laitettiin hoitoon lääkityksellä ja raudanpuute gynekologilla.  Sitten aloin laihtumaan noin vain ja palasin normaalipainooni muuttamatta ruokavaliota.

Vierailija
24/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla hyvä käydä verikokeessa sulkemassa pois kilpirauhasongelmat.

Tehokas tapa laihtua on karsia rasva pois. Eli jättää juustot, makkarat, pikaruoat, pizzat ym. pois. Lisätä kasviksia ja hedelmiä, vaihtaa ruokakermat ym. vähärasvaisiin, käyttää rasvattomia maitotuotteita, syödä aamulla puuroa voileipien sijaan, suosia keittoja ja laatikkoruokia. Kalasta ja pähkinöistä saa hyviä rasvoja, mutta jos tarkoituksena on pudottaa painoa, niiden käyttöä kannattaa rajoittaa. Itselläni kolesteroliarvot olivat kohonneet, muutin ruokavaliotani ja laihduin n. puoli kiloa viikossa, yhteensä n. 8 kg, vaikka olin hoikka sitä ennenkin. Nyt pitää syödä noita hyviä rasvoja vähän enemmän.

Vierailija
25/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala keskittämään hiilihydraattien saanti enemmän treenin ympärille. Jos treenistä on vapaapäivä syö kevyemmin muutenkin. Näillä keinoin itse saan painon alaspäin. Montako kertaa viikossa käyt salilla ja teetkö lisäksi cardiota? 

Vierailija
26/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju meni pilalle kun tuo lihajankkaaja tuli paikalle!

Kyllähän se vegaania visottaa kun tietää olevansa väärässä :D

Ihminen on lihansyöjä ja se on tieteellisesti todistettu fakta.

Ei,vaan ihminen on sekasyöjä. Näkeehän sen jo hampaista.

Vierailija
27/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, huono uni, hormonit, liika syöminen, liian rankka treeni onhan noita syitä vaikka kuinka.

Vierailija
28/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju meni pilalle kun tuo lihajankkaaja tuli paikalle!

Kyllähän se vegaania visottaa kun tietää olevansa väärässä :D

Ihminen on lihansyöjä ja se on tieteellisesti todistettu fakta.

Näin sekasyöjänäkin ärsyttää nämä puoli kiloa lihaa päivässä syövät lihajankkaajat. Avainsanana ruokavaliossa on monipuolisuus, proteiinin lähteitä on paljon muitakin kuin liha ja lautaselle kannattaa laittaa kasviksiakin. Liikkuva ihminen tarvitsee myös hiilihydraatteja sopivissa määrin. 

Vierailija
29/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino tippuu ja pysyy kurissa vain ja ainoastaa keittiössä ja mitä sinne luukkuun laittaa.

Voit juosta maratoonin vaikka joka päivä, mutta jos syöt 20,000 kaloria niin lihot.

Laske kalorit yms ja seuraa millä paino nousee ja syöt vähän sitä vähemmän ja liikunnalla saa vielä lisää kulutusta.

Vierailija
30/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, ai kaamea painonnousu? Muutaman kilon vaihtelu?

Pääset eroon ongelmastasi luopumalla vaa'asta. Sillä tuollainen muutaman kilon heilahtelu vuodenkierron mukaan on täysin normaalia.

Itse lihoin syksystä -21 syksyyn -23 n. 30kg. Se on mielestäni kaamea painonnousu.

Omalla kohdallani syynä oli aiempi ketogeeninen laihdutus (eli olin juuri edellisen vuoden aikana laihduttanut n. 25kg), vakava työuupumus unettomuuden ja sydäntykyttelyn saattelemana,  johon työterveys antoi masennuslääkkeet. Viime kesänä ilmi tuli lopulta haavainen koliitti, jonka seurauksena ferritiini oli romahtanut lukuun 25. Raudanpuute toi mukanaan runsaasti muitakin oireita, mm. lamaavaa väsymystä, hengästymistä ihan pienestä ja migreenin riehaantumisen. Myös mielialaoireet johtuivat todennäköisesti raudanpuutteesta, mutta ehdin syödä SSRI-lääkkeitä puoli vuotta. Koliitti toi mukanaan myös niveloireet.

Olen sittemmin saanut koliittiin lääkkeet, ferritiini hilautuu myös ylös vähitellen. Vaihdoin työpaikkaa ja downshiftasin elämäni muutenkin täysin, joten työhön liittyvää uupumusta ei ole. Koliittiin joudun syömään kuitenkin kortisonikuureja, joka lisää painonnousua. Olen myös edelleen monin tavoin sairas (nivelet, hengästyminen), joten liikunnan lisääminen ei onnistu.

BMI on nyt reilut 30 ja tähän on tyytyminen.

Vierailija
31/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Varasin ajan verikokeisiin, josta selviää jos kilpirauhasen tai rautojen kanssa on ongelmia. Parempi tarttua toimeen nyt kuin vasta siinä tilanteessa kun ylimääräisten pudottaminen on monen kymmenen kilon homma. Toki on tässäkin tilanteessa +7 kg viime vuoteen, mutta ehkä huolestuttavinta itselleni on, että paino ei meinaa pudota yrityksistä huolimatta. 

Ap

Vierailija
32/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta: Minä painan 80 kg. Olen normaalipainoinen, jopa ihan hyvävartaloinen keski-ikäinen nainen. Mutta en lyhyt, kuten mies, jonka mielestä 78-kiloinen nainen on valas. 

Liikun ja on lihasmassaa, painan paljon enemmän kuin mitä moni pyöreämpi ja mitä moni uskoisi. Saan olla tyytyväinen, kaikki on kohdallaan. Vähän pyöreämpi, upeannäköinen ystäväni painaa 90 kg. Ei ole lähelläkään valaskategoriaa hänkään ja miehiä tulee ovista ja ikkunoista. 

Vierailija
33/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa mutta sulla on 100% varmuudella kuolemaan johtava tila jota kutsutaan ikääntymiseksi. Juuri tuossa iässä valtaosalla kilot alkaa kertyä ja se mikä aiemmin riitti pitämään painon kurissa ei enää riitä. Pääfokus jatkossa pitää olla ruokailussa, sillä liikunnalla et enää ylimääräisistä kaloreista eroon pääse. Kunnon kannalta lihastreeni on kaiken a ja o. Siirry myös käyttämään mittanauhaa vaa'an sijaan, varsinkin jos aloitat lihastreenin.

Jatkossa menee aina vaan vaikeammaksi. Sitä se elämä on. Lihoa ei ole pakko kenenkään, mutta töitä sen estämiseksi saa tehdä urakalla.

Vierailija
34/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä elimitön toiminnot hidastuu ja pitää osata vähentää syömistä, jos näyttää kiloja kertyvän. Esim. teinihän voi olla kuin nälkäviulu, vaikka asuu jääkaapissa tai mäkkärillä.

Yleensä pullistuminen alkaa parisuhteen alettua, eli ei liikuta paljon ja syödään samaan tahtiin kuin nuorena.

Mitään laihdutuskuuria ei kannata aloittaa, pienentää vain ruoka-annoksia ja jättää iltasyönnin ja makeat pois.

Ihan toimiva asia on ruokalautasen vaihto pienempään tai vaikka leipälautaseen, annos näyttä silloin paljon runsaammalta ja syömme myös silmillämme.

Vierailija
35/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kilon painonvaihtelu on tosiaan täysin normaalia. Jokaisella on tietty painoalue, jolle keho hakeutuu ja pyrkii pysymään siellä, ja sen sisällä tätä vaihtelua tapahtuu. Se myös muuttuu iän myötä, on ihan luonnollista, ettei 35-vuotiaana paina enää saman verran kuin 25-vuotiaana. Juteltiin tästä juuri ravitsemusterapeutin kanssa. Voit toki yrittää ahtaa itsesi samaan muottiin, missä olet tottunut tähän asti olemaan, mutta ei se välttämättä tuota haluamaasi tulosta. Toki on hyvä sulkea esim. nuo kilppariongelmat pois, mutta ei tuo minusta kuulosta kaamealta tai hallitsemattomalta painonnousulta.

Vierailija
36/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne kilpirauhasarvot ja rautajutut tutkia, mutta ehkä yksi mahdollisuus sadasta että niistä on kyse. Kyllä se vaan on niin että ikä tekee tepposet ja liikunnan määrää on lisättävä ja ruokailua vähennettävä selvästi jos haluaa paisumisen estää.

Vierailija
37/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ensin laskisit nuo BMI:t oikein, on meinaan päin honkia. Noin pieni painonnousu ei nosta BMItä noin paljoa.

Vierailija
38/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ensin laskisit nuo BMI:t oikein, on meinaan päin honkia. Noin pieni painonnousu ei nosta BMItä noin paljoa.

Onhan ne oikein. Ap on 173 cm pitkä.

Vierailija
39/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei hidasta aineenvaihduntaa juuri lainkaan. Yleensä vaan käy niin, että 35 vuotiaana ei juokse ympäriinsä yhtä paljon kuin 14 vuotiaana, minkä vuoksi kulutus on pienempää ja lihaksetkin saattaa vähentyä. Myös stressitasot on ihan eri myöhemmässä vaiheessa elämää. Sitten joskus vaihdevuosien aikana / jälkeen voi olla haastavampaa saada lihasta kasaan.

Vierailija
40/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilevanakin on todella helppo ummistaa silmänsä liialliselta kalorinsaannilta. 2000 kcal on todella helppo ylittää ihan terveelliselläkin ruualla. Pelkkä kuntosalitreeni ei kuluta edes erityisen paljon kaloreita. Voisi helpottaa, jos AP kertoisi esimerkkejä päivän syömisistä ja liikuntamäärästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän