Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaamea painonnousu

Vierailija
28.02.2024 |

Apua tarvitaan. Mikä minussa on vialla? Olen 35v, ja tähän mennessä lähes joka vuosi elämässäni paino on noussut talvella 74-76 kg (bmi ~24) ja keväällä hieman asiaa tarkkailemalla pudonnut sinne 71-73 kg (Bmi ~23). Nuorempana olen ollut jopa 67 kg puolella (bmi ~22), mutta siitä on hetki aikaa, enkä haaveile siitä enää näin keski-ikäisenä perheen äitinä. 

Nyt olen 78kg, (bmi ~26) ja kaikista pahinta on että paino nousee sen tarkkailusta huolimatta. Punnitsen itseni, harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa. Tästä huolimatta yhdessä päivässä paino saattaa nousta kilon ja sitten laskea taas hitaasti hieman, mutta trendi on ylös. Painontarkkailulla ja ruokapäiväkirjalla tähän mennessä aina paino olisi pudonnut jo pari kiloa. Miksi painoni nousee? Onko tämä nyt se keski-ikä? Jokin sairaus? Kokemukset tervetulleita.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa auttaa, mutta itsekin ihmettelen erästä asiaa. Liikun ja tarkkailen syömisiäni, mutta maha vain kasvaa! Muualta olen aika hoikka, enkä ymmärrä mistä on kyse. Olen saman ikäinen kuin sinä.

Vierailija
2/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOn 49v ja mulla taas paino tippunut tasaisesti puolen vuoden ajan.Hitaasti mutta varmasti. Tein elämätapamuutoksen eli

jätin lihan pois ja syön terveellisemmin. Liikun myös enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon 56 ja paino noussut 17-vuotiaan 47 kilosta 66 kiloon! Painoindeksitaulukon mukaan olen vielä normaalipainoinen mutta en näytä eikä tunnu siltä. Reisivako löytyy mutta maha pömpöttää, nyyh.

Vierailija
4/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon 56 ja paino noussut 17-vuotiaan 47 kilosta 66 kiloon! Painoindeksitaulukon mukaan olen vielä normaalipainoinen mutta en näytä eikä tunnu siltä. Reisivako löytyy mutta maha pömpöttää, nyyh.

Kehonkoostumus. Juuri oli uutisissa miten tärkeää lihaskunnon harjoittaminen on iäkkäämmälle ihmiselle, kun lihasmassa vähenee.

Vierailija
5/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko Vantaalla?

Vierailija
6/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko Vantaalla?

En asu Vantaalla. :D

Vierailija
7/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino korjaantuu normaaliksi kun alat syömään lihaa ja eläinrasvaa. Liha ja eläinrasva on nykyihmisen luontainen ruokavalio jolla pysyy sekä paino kurissa että metabolinen oireyhtymä kurissa.

Vierailija
8/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärät ravintosuositukset ovat tähänkin syynä. Maha pömpöttää koska hiilihydraatit kertyvät rasvaksi sisäelinten ympärille.

Vierailija
9/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju meni pilalle kun tuo lihajankkaaja tuli paikalle!

Vierailija
10/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha pömpöttää koska syöt yli kehosi energiakulutuksen

Vierailija
11/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi noin myös, paino nousi vaikka mikään elintavoissa ei muuttunut, tai no, liikunta oli lopulta aivan maanista, kun yritin pysäyttää painonnousun. Lopulta älysin mennä työterveyteen ja labrat paljastivat kilpirauhasen vajaatoiminnan. Helpotti, kun syy selvisi ja sain lääkityksen. Paino tosin laskee todella hitaasti, mutta eipä ainakaan enää nouse.

Vierailija
12/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti osaa auttaa, mutta itsekin ihmettelen erästä asiaa. Liikun ja tarkkailen syömisiäni, mutta maha vain kasvaa! Muualta olen aika hoikka, enkä ymmärrä mistä on kyse. Olen saman ikäinen kuin sinä.

Jos maha kasvaa ja reidet pysyy hoikkana se kertoo hormonaalisesta muutoksesta. Estrogeni kerryttää rasvaa erityisesti lanteille ja reisiin, mieshormonit erityisesti vatsaan. Vaihtoehtoisesti vatsaan kertyvä rasva voi kertoa myös korkeista kortisoli eli stressihormonitasoista. Nämä ovat siis hyvin yleisiä. Voi johtua myös jostain sairaudesta mutta veikkaisin hormonaalista kun tulee juuri tuossa iässä. 

Vierailija
13/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perheenäitinä oleminen liittyy painoon?

Vierailija
14/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi noin myös, paino nousi vaikka mikään elintavoissa ei muuttunut, tai no, liikunta oli lopulta aivan maanista, kun yritin pysäyttää painonnousun. Lopulta älysin mennä työterveyteen ja labrat paljastivat kilpirauhasen vajaatoiminnan. Helpotti, kun syy selvisi ja sain lääkityksen. Paino tosin laskee todella hitaasti, mutta eipä ainakaan enää nouse.

Oliko sulla muita oireita kuin painonnousu?

Vierailija
15/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pitää ruokapäiväkirjaa ja tarkkailee, ei ole mikään painonhallintakeino. Itsekin tarkkailin eilen kun söin pienen sipsipussin ja puolikkaan karkkipussin. Jos pitäisin ruokapäiväkirjaa, niin olisin kirjannut nämä ylös.

Vierailija
16/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus aiheuttaisi painonnousua - joku valtava kasvain sisälläsi? Toivottavasti ei. Kyllä se niin on, että nuorena pysyi langanlaihana helponkinoloisesti. 35 ei enää aivan nuori ole. Syötkö leipää, riisiä tai pastaa paljon? Kiinnittäisin huomiota ruoan laatuun ja proteiineihin. Kuinka paljon tarkalleen harrastat liikuntaa?

Vierailija
17/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju meni pilalle kun tuo lihajankkaaja tuli paikalle!

Kyllähän se vegaania visottaa kun tietää olevansa väärässä :D

Ihminen on lihansyöjä ja se on tieteellisesti todistettu fakta.

Vierailija
18/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi paino-ongelma muutama vuosi sitten sairastuttuani kilpirauhasen vajaatoimintaan. Sit vihdoin lääkitysannos saatiin kohdilleen. Paino on siitä asti tasaisesti laskenut ja vielä parin kilon laskun kuluttua painan saman kuin ennen sairastumista. Phuuh ja kiva! Rahaa kyllä menee, kun pitää laittaa vaatekaapin sisältöä uusiksi. Mutta mieluummin painan 15 kg vähemmän :)

Vierailija
19/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstavalailla tää: "liikun ja tarkkailen syömisiä" - tarkoittaa tyyliin, et napostelua ei lasketa ja se liikunta on joku 30min kävely tai sun muu lenkki koiran kanssa. Syökää vain terveellisesti ilman mitään paskaa, se on numero ykis. Seuravaaks mikä hemmetti siin on ettei kunnon treeniä voi tehä?

Läskien selityksiä. Nainen ei todellakaan sais painaa 78kg. Valas kategoriaan luokitellaan. 

Treenaan salilla, ja voisin lyödä satasen vetoa että voitan sinut kädenväännössä. Ap

Vierailija
20/61 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonkoostumus. Juuri oli uutisissa miten tärkeää lihaskunnon harjoittaminen on iäkkäämmälle ihmiselle, kun lihasmassa vähenee.

Juuri näin. Alapa treenaamaan niitä reisiä, että pääset vaosta eroon. Samalla vatsakin kiinteytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme