Mietin koko ajan olisiko lasten kanssa ilman miestä helpompaa. Kokemuksia onko?
Melkein joka päivä kelaan päässäni samaa ajatusta. Olisiko elämä helpompaa ilman miestä, olisiko arki lasten kanssa helpompaa jos ottaisin eron. Nykyisellään elämä ja arki on nimittäin liian raskaita ja vaikeita ja minusta tuntuu koko ajan siltä kuin arjessa olisi miehen vuoksi koko ajan ylimääräistä hoidettavaa ja että hänen panos perheemme arkeen on hyvin pieni, nyt tuntuu kuin hoitaisin yksin melkein kaikki meidän kaikkien neljän asiat enkä jaksa.
Onko kellään kokemusta tällaisesta olosta? Onko arki oikeasti helpottanut, jos on ottanut eron? Vai vaikeutunut entisestään?
Kommentit (389)
Ei tämä ole sukupuolikysymys. Voihan se olla, että jossain on nainen (lapsiperheen äiti siis), joka ei tee mitään kotitöitä eikä huolehdi lapsista eikä osallistu lastensa asioiden hoitamiseen eikä vietä niiden kanssa aikaa. En ole kyllä tällaisesta naisesta koskaan kuullut, mutta onhan tuo teoriassa mahdollista, että tuollainen nainen olisi olemassa. Ja kyllähän se hänen miehelleen on tietenkin veemäistä ja rankkaa, eroa suosittelisin heille. Mutta kuten sanottu, niin todella todella harvinaista lienee tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen se liitossa mihinkään osallistumaton mies keksi että haluaa olla 50% isä ja lastenvalvonnassa yllättäen läväytti tuon pöytään. Lapsesta tuli reppulapsi ja itsestäni jtv äiti. Paitsi että edelleenkin huolehdin kaikesta, isän luona käy säilytettävänä. Jos kintas hukkuu siellä niin lapsi tulee su illalla luokseni takaisin ilman kintasta jne. Koska se isäsuhdehan on tärkeä eikä isän tehtävä ole huolehtua lapsen tavaroista.
eli ei helpottunut. Pääsen kuitenkin itse harrastamaan liikuntaa nykyisin jne ja vapautta on mutta lapsen kova elämä kahden kodin välissä ei ole sen arvoista. Koeta kestää.
Mulle kävi näin myös. Kirsikkana kakun päälle, mieshän ei maksanut elareita koska 50/50. Käytännössä tämä kuitenkin meni niin, että maksoin itse lapsen harrastukset, päiväkotimaksut, vaatteet jne muut. Lapsen isällä ei pahemmin kiinnostanut, lapsi tuli hänen luokseen joka toinen viikko ettei tarvinnut maksaa elareita. Kyllä potutti. Koetin puhua lastenvalvojalle mutta lapsen isä oli mestarillinen uhriutuja ja lopulta asia kääntyi niin, että olin tarinan konna.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole sukupuolikysymys. Voihan se olla, että jossain on nainen (lapsiperheen äiti siis), joka ei tee mitään kotitöitä eikä huolehdi lapsista eikä osallistu lastensa asioiden hoitamiseen eikä vietä niiden kanssa aikaa. En ole kyllä tällaisesta naisesta koskaan kuullut, mutta onhan tuo teoriassa mahdollista, että tuollainen nainen olisi olemassa. Ja kyllähän se hänen miehelleen on tietenkin veemäistä ja rankkaa, eroa suosittelisin heille. Mutta kuten sanottu, niin todella todella harvinaista lienee tuollainen.
Kyllä näitä on. Mun miehen ex esimerkiksi. Siksi mieheni on lähivanhempi. Nyt teinistä äiti jaksaa jo huolehtia. Kun lapsi oli pienempi ja tulin mukaan miehen elämään, lapsen äiti oletti, että hoidan ja opetan hänenkin muksunsa. Suuttui, kun sanoin, että olen jo omani opettanut, että sinä itse ja mies hoidatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen mies. Mites ulkomailla? Onko siellä kunnollisia miehiä? Näin parikymppisenä mietin että kannattaako ihan suosiolla pysyä sinkkuna. Tuntuisi aika epätodennäköiseltä että löytäisin hyvän miehen täältä..
Somalit ja irakilaiset miehet ovat kuulemma varsinaisia kodin hengettäriä, tykkäävät viilettää essu päällä keittiössä ja loppuajan imuroivat ja vaihtavat vauvalle vaippoja. Miinuspuolena saattavat yllättää rakkaudellaan joskus.
Tunnen yhden irakilaisen miehen. Hän on hyvä mies, käy töissä, tekee ruokaa, siivoaa ja on lapsensa kanssa. Suomalainen vaimo sai valita, käykö töissä vai onko lapsen kanssa kotona. Jos ei olisi halunnut töihin, niin mies olisi elättänyt. Tietystikään leipä ei olisi leveätä ollut, mutta mies olisi arvostanut vaimoaan siitä huolimatta.
En pidä maa ha nmuut toa silti ongelmattomana ja tämä on vain yksi kokemus. Toisenlaisiakin varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä yhteiskunnasta näkee kaikin puolin mitkä ovat seuraukset, kun on valittu helppo elämä lasten kanssa, ilman miestä. Näiden valintojen katkeria hedelmiä nyt nautitaan.
Vuosikymmeniä miehet on kastroitu ja nyt kun kastroidut miehet ei miellytä, heitetään ne pois.
Vahva mies on yhteiskunnalle ja lasten terveelle kehitykselle täysin välttämätön asia, kaikesta näkyy tämä naisten kasvattama sukupolvi.
Ööö, lapset on naisten kasvattamia, koska niitä jätettyjä miehiä ei se lastenhoito alun perinkään kiinnostanut. Edes silloin, kun olivat vielä yhdessä. Eli ongelma ei ole naisten haluamat erot, vaan miesten haluattomuus osallistua lastenhoitoon.
Naiset, lähes poikkeuksetta saavat omalla käytöksellään tämän haluttomuuden ja vetäytymisen perheestä, miehessä aikaiseksi.
Niin varmasti oletkin tarinan konna, en epäile sitä hetkeäkään, kirjoittamasi perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen se liitossa mihinkään osallistumaton mies keksi että haluaa olla 50% isä ja lastenvalvonnassa yllättäen läväytti tuon pöytään. Lapsesta tuli reppulapsi ja itsestäni jtv äiti. Paitsi että edelleenkin huolehdin kaikesta, isän luona käy säilytettävänä. Jos kintas hukkuu siellä niin lapsi tulee su illalla luokseni takaisin ilman kintasta jne. Koska se isäsuhdehan on tärkeä eikä isän tehtävä ole huolehtua lapsen tavaroista.
eli ei helpottunut. Pääsen kuitenkin itse harrastamaan liikuntaa nykyisin jne ja vapautta on mutta lapsen kova elämä kahden kodin välissä ei ole sen arvoista. Koeta kestää.Mulle kävi näin myös. Kirsikkana kakun päälle, mieshän ei maksanut elareita koska 50/50. Käytännössä tämä kuitenkin meni niin, että maksoin itse lapsen harrastukset, päiväkotimaksut, vaatteet jne muut. Lapsen isällä ei pahemmin kiinnostanut, la
Niin varmasti oletkin tarinan konna, kirjoittamasikin perusteella, en epäile sitä hetkeäkään
Kyllä on.
Saat enemän tukia, kuin nyt.
Tiesin, että palstamammojen (ex)-parisuhteet ovat keskimäärin surkeita, mutta että näin surkeita, huh huh!
Oppia ikä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole hyvää syytä erota niin saat maksaa elareita itse ja isä saa olla lähivanhempi.
Suomessa ei tarvitse ilmoittaa syytä erolle. Elareita ei ole pakko vaatia. Maksaa on pakko minimin mukaan, jos lähivanhempi niin vaatii. Viimekädessä lähivanhemmuuden päättää oikeus, jos sopuun ei päästä. Tutustu nyt edes vähän asioihin ennen tuota uhoamistasi.
Tämähän nyt on hölmöä uhoilua. Harva mies ryhtyisi lähivanhemmaksi, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Sopii kokeilla miten pärjäisit, kun nainen saisi vain ne kivat viikonloput paari kertaa kuussa lasten kanssa ja se kaikki arkipaska (jota suurin osa elämästä on) kaatuisi sinun niskaan. Elareilta et myöskään pääse pakoon, jos et ole kelan elätti. Hyväksy vain osasi.
Lisään vielä edelliseen, että se lähivanhempi maksaa kyllä niitä kuluja enemmän kuin elareita maksava vanhempi. Ihan jo pelkästään asumiskuluissa. Siihen päälle kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just se että sitten lapsista tulee joka toinen viikko lapsia. Eikä asiat muutu helpommiksi. Jos lastenhoito on se ongelma niin ota väkisin omaa aikaa. Lähde vaikka yksin Leville viikoksi. Se on huomattavasti helpompi vaihtoehto kuin eroaminen. Jos tuo ei taas kelpaa miehelle niin ottakoon itse sen eron. Usko siskoa joka eronnut.
Ongelmia on muitakin kuin lastenhoito. On kuin nies olisi tosiaan se kolmas lapsi. Mitään taustatukea mihinkään kasvatusasioihin en häneltä saa, hän häippäsee autotalliin tai ulos alta pois, jos on joku ns. tilanne hoidettavana jomman kumman lapsen kanssa. Tai menee mukaan lasten kinasteluihin pahentaen niitä ja sitten minä joudun komentamaan kaikkia kolmea olemaan kunnolla. Minkään uusien asioiden opettaminen lapsille ei miestä kiinnosta, ilmeisesti siitä on liikaa vaivaa (että veisi vaikka esikoisen u
Anna sinä vastuullisen palstalaisen malli ja keskity omaan parisuhteeseesi (jos sellaista nyt on).
-sivusta
Yyhoot hehkuttavat täällä energiaansa. Tilastot kertovat kuitenkin köyhyys-, uupumus-, ym. riskeistä.
Äiti ei voi olla isä, vaikka kuinka voimaantunut ja isää halveksiva olisikin. Antakaa lapsen ja isän suhteen rakentua rauhassa omanlaisekseen, ilman turhia päsmäröintejä. Lapsi tarvitsee molemmat.
Vierailija kirjoitti:
On paljon helpompaa ilman miestä. Syy: ei osallistu perheen arjen pyörittämiseen, odottaa että ruoka, siivous ja lasten asiat hoitaa perheen äiti. Lisäksi sotkee kodin ja syö kuin hevonen. Pelaa pelejä ja roikkuu suomessa. Tiesin kyllä tämän kaiken, mutta luulin, että pystyy muuttumaan ja ottamaan vastuuta, kun lapset syntyivät. Taloudellisesti pärjään ilman häntäkin oikein mainiosti.
"Tiesin kyllä tämän kaiken, mutta luulin, että pystyy muuttumaan..."
Huoh. Valitsit parasta, mitä markkinoilla oli sulle tarjolla?
Lapsiparat.
Joku wt-eukkojen m!esvihaketju?
Vierailija kirjoitti:
Yyhoot hehkuttavat täällä energiaansa. Tilastot kertovat kuitenkin köyhyys-, uupumus-, ym. riskeistä.
Äiti ei voi olla isä, vaikka kuinka voimaantunut ja isää halveksiva olisikin. Antakaa lapsen ja isän suhteen rakentua rauhassa omanlaisekseen, ilman turhia päsmäröintejä. Lapsi tarvitsee molemmat.
Jos se mies ehtii siinä suhteen rakentelun ohella osallistua myös kodin askareisiin. Toisaalta moni mies ei halua edes mitään suhdetta lapsiinsa, joten luiska on vaihtoehto.
Mulla ei ollut vaihtoehtoa, puolisoni menehtyi. Ja kyllä, olin uupunut, mutta olin sitä jo ennen, vaikka mies oli vielä elävien kirjoissa, sillä mies rakenteli suhdetta lähinnä moottoripyöräänsä, ei lapsiin. No, se rakkaus häneltä vei hengen. Vaikka tapahtuma itsessään oli traaginen ja kauhea, niin koin sen jälkeen valaistumisen. Tulin erinomaisesti toimeen ilman miestä. Sitä pahaa mieltä toisen tekemättömyydestä ei enää ollut. Pienituloisuus oli aika luonnollinen seuraus, kun toista aikuista ei enää ollut, mutta raha on vain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä yhteiskunnasta näkee kaikin puolin mitkä ovat seuraukset, kun on valittu helppo elämä lasten kanssa, ilman miestä. Näiden valintojen katkeria hedelmiä nyt nautitaan.
Vuosikymmeniä miehet on kastroitu ja nyt kun kastroidut miehet ei miellytä, heitetään ne pois.
Vahva mies on yhteiskunnalle ja lasten terveelle kehitykselle täysin välttämätön asia, kaikesta näkyy tämä naisten kasvattama sukupolvi.
Ööö, lapset on naisten kasvattamia, koska niitä jätettyjä miehiä ei se lastenhoito alun perinkään kiinnostanut. Edes silloin, kun olivat vielä yhdessä. Eli ongelma ei ole naisten haluamat erot, vaan miesten haluattomuus osallistua lastenhoitoon.
Naiset, lähes poikkeuksetta saavat omalla käytöksellään tämän haluttomuuden ja vetäytymisen perheestä, miehessä aikaiseksi.
En kyllä naisena osaa sanoa, että mitä sellaista puolisoni voisi tehdä, että voisin sillä oikeuttaa osallistumattomuuteni kotitöihin ja heittäytymisen lapseksi. Ei tule mieleen mitään sellaista, kiinnostaa kyllä nämä mahdolliset syyt miesten kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse eronnut, mieheni seurusteli liikaa alkoholin kanssa. Elämästä tuli rentoa ja rauhallista. Taloudellisesti olen pärjännyt ihan yhtä hyvin kuin miehen kanssa.
Sama. Elämään tuli turvallisuus ja rauha ja lapsistakin huomasi että päätös oli hyvä. Meillä sama syy eli miehellä alkoholiongelma ja ei sellaisesta ole isäksi tai puolisoksi.
Oli usein myös väkivaltainen niin humalassa kuin selvinpäinkin. Jätti myös eron jälkeen useiksi vuosiksi elatusmaksut maksamatta (3 lasta) joka tietenkin perittiin ulosoton kautta hänen palkastaan mutta maksoi siis myös mieluummin ulosoton perintämaksut kuin suoraan minulle. Joo ja olihan siinä paljon muutakin kuten että petti säännöllisesti.
Oli kyllä sellainen kokemus että kyllä pitää miehen olla täydellinen vastakohta exälle jos uutta parisuhdetta haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on isänsä kasvattama ja hän todellakin osasi olla lastemme hoidossa ja kasvatuksessa mukana alusta asti. Meillä on kolme tytärtä ja koska heillä on loistava isäsuhde, he ovat myös valinneet hyvät puolisot.
Olisipa meillä ollut vaikka yksi poika, niin hän olisi ollut hyvä isä lapsilleen. Naisista ei vain yksinkertaisesti aina ole yksin kasvattamaan lapsia. Siihen hommaan tarvittaisiin kaksi.
Tässä miesvihajankkaajalle esimerkki siitä miten mies voi osallistua keskusteluun asiallisesti. Katsos kun ei sillä ole väliä miten päin ne sukupuolet on. Jos toisen kanssa on vaikeaa ja ankeaa, niin ero tuo usein helpotuksen. Siinä ei ole kyse vihasta, vaan itsestään huolenpidosta. Lapsetkaan ei voi hyvin huonovointisessa kodissa.