Mitä hittoa tehdä, mustasukkaisuus pilaa suhteen.
Mustasukkaisuus on alkanut tuhota parisuhdetta pikkuhiljaa, en yksinkertaisesti pysty enää luottamaan kumppaniin. Syy tähän on se että kumppani käyttäytyy rajattomasti. Eikä ymmärrä alkuunkaan mistä mustasukkaisuus johtuu..
Harmittaa kovasti koska ilman tätä ongelmaa suhde on poikkeuksellisen hyvä.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet mustasukkainen? Tee sille jotain, sulla on itsessäsi ongelma.
Olen ja olen yrittänytkin tehdä asialle jotain käymällä terapiassa. Mikä on ollut hyödytöntä koska terapeutitkin ovat olleet sitä mieltä että mustasukkaisuus on aiheellista joissakin tapauksissa.
Noin sanoessaan terapeutit pyrkivät rohkaisemaan sinua huomaamaan, että tämä suhde ei ole sinulle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla rajattomasti? Anna konkreettisia esimerkkejä.
Konkreettinen esimerkki hän on erittäin avoin ja mukava ihminen, tutustuu helposti uusiin ihmisiin. Jotka sitten hyvin usein rakastuvat tai ihastuvat häneen. Tässä vaiheessa hän ei kuitenkaan vetäydy pois koska joutuisi olemaan ilkeä ja todellisuus on sitä että häneen rakastuneita ihmisiä on kokoajan suhteessamme mukana.
🤢🤮 eiköhän tuo ihan tekosyynä käytä moista, luultavasti touhuilee selkäsi takana. Joko on jäänyt kiinni?
Ei suoranaisesti pettämisestä mutta toistuvasta valehtelusta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkreettinen esimerkki hän on erittäin avoin ja mukava ihminen, tutustuu helposti uusiin ihmisiin. Jotka sitten hyvin usein rakastuvat tai ihastuvat häneen. Tässä vaiheessa hän ei kuitenkaan vetäydy pois koska joutuisi olemaan ilkeä ja todellisuus on sitä että häneen rakastuneita ihmisiä on kokoajan suhteessamme mukana.
Ei tuo kuulosta rajattomalta käytökseltä. Enemmänkin siltä että miehesi ei vain halua sanoa kenellekään tiukasti. Ja ehkä siltä että miestäsikin vähän hivelee se huomio, ketäpä ei.
No ei ihmiset ilman aikojaan rakastu! Tai jos rakastuukin, niin kyllä se lopahtaa kun ei vastakaikua anneta! Kyllä se miehen käytös on sellaista mikä saa rakastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja olen yrittänytkin tehdä asialle jotain käymällä terapiassa. Mikä on ollut hyödytöntä koska terapeutitkin ovat olleet sitä mieltä että mustasukkaisuus on aiheellista joissakin tapauksissa.
Noin sanoessaan terapeutit pyrkivät rohkaisemaan sinua huomaamaan, että tämä suhde ei ole sinulle hyväksi.
Kyllä olen sisäistänyt tämän vihjeen. Eräs terapeutti sanoi suoraan että nyt on kyllä parisuhteen väärä osapuoli hakemassa apua jos ei ymmärrä miksi koet mustasukkaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Outoa puhetta terapeuteilta. Ootko kertonut asianlaidat totuudenmukaisesti niille? Se ei auta, jos juttelee ympäripyöreästi kumppania syyllistäen.
Ajattele asiaa näin: sulla on hyvä suhde, mies rakastaa sua eikä petä. Ihan sama mitä ne muut ympärillä häärää.
Mun exä oli mustasukkainen, se vahti koko ajan ja syyllistyi mua siitä, kun miehet "kuolasivat" mua ja ihastuivat muhun helposti. Mä olen ikäni ollut hyväkäytöksinen ja kohtelias enkä kohdellut ketään tylysti. Enkä antanut aihetta "kuolata" ja ihastua muhun. Sanoinkin exälle, etten ole vastuussa muista, olen vastuussa vain omista tavoistani ja reaktioistani. No, mies on ihan syystä nyt exä. En jaksanut sitä mustasukkaisuutta. Nykyään mulla on ihana ja tasapainoinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on sulla ap, et voi kahlita tai muuttaa naista. Hän on tuollainen. Hän ei kuitenkaan sinua ilmeisesti petä, joten koita vain elää asian kanssa tai eroa.
Itseasiassa toiminta tapojaan pystyy muuttamaan jos haluaa ja ymmärtää tekevänsä virheitä.
Teidän arvomaailmanne tai elämäntyylinne eivät ole riittävän samanlaisia, jotta voisitte olla onnellisia yhdessä. Ette vain sovi toisillenne.
Jotain toista puolisosi käytös ei häiritse, eikä hänellä ole tarvetta rajoittaa puolison käytöstä.
Tai vaihtoehtoisesti jonkun toisen seurassa puolisollasi ei ole tarvetta hakea hyväksyntää suhteen ulkopuolelta, eikä hän silloin käyttäydy kuten nyt käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Outoa puhetta terapeuteilta. Ootko kertonut asianlaidat totuudenmukaisesti niille? Se ei auta, jos juttelee ympäripyöreästi kumppania syyllistäen.
Ajattele asiaa näin: sulla on hyvä suhde, mies rakastaa sua eikä petä. Ihan sama mitä ne muut ympärillä häärää.
Mun exä oli mustasukkainen, se vahti koko ajan ja syyllistyi mua siitä, kun miehet "kuolasivat" mua ja ihastuivat muhun helposti. Mä olen ikäni ollut hyväkäytöksinen ja kohtelias enkä kohdellut ketään tylysti. Enkä antanut aihetta "kuolata" ja ih
Olen kertonut totuudenmukaisesti. Terapeuttia lainatakseni olen jopa vähän yrittänyt kaunistella asioita.
Mä olen mies puoliso nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤢🤮 eiköhän tuo ihan tekosyynä käytä moista, luultavasti touhuilee selkäsi takana. Joko on jäänyt kiinni?
Valehtelevaan ei voikaan luottaa. Sehän olisi ihan hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on aika selvä merkki sitten. Kuten yllä totesin, ilman luottamusta ei suhde voi toimia. Jos toinen toistuvasti valehtelee, on tilanne aika selvä. Itse olen onnellisessa avioliitossani ottanut tavaksi kysyä, jos vaimo jotain "vaarallista" tiedustelee, että oletko varma että haluat kysyä tuota, ja saada vastauksen? Jos hän sanoo kyllä, olen rehellinen. Samoin toisin päin. Odotan että rehellisestä vastauksesta sopivan "trigger warningin" kanssa ei tule mustasukkaisia reaktoita, se olisi kohtuutonta. Mutta valehtelu, se ei käy minulle.
Ehkä ette ole toisillenne sopiva pari. Mustasukkainen ja avoin kumppani. Sun itsetunto ei riitä eikä luottamus toiseen. Sulle sopisi paremmin sellainen introvertimpi kumppani, jos et kestä tuollaista. Tai sitten menisit terapiaan, jossa yksilöit niitä tuntemuksiasi. Toki joskus on aiheellistakin mustasukkaisuutta, koska se indikoi, että pitää suhdetta itselleen tärkeänä.
Se, että ajattelet, että kumppanin pitäisi olla ilkeä niille, jotka viihtyvät hänen seurassaan, on omituinen ajatus. Onko sinulle rajattomuutta se, että kumppanilla on mukavia ihmissuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa!!!
En haluaisi koska suhteessa on älyttömästi hyviä asioita. Mutta en kyllä jaksa tätä nykyistä todellisuuttakaan kauan.
Just joo, luepa ihan huviksesi kirjoittamasi muutaman kerran, ajatuksella, läpi.
Tästä perään pohdittavaksesi analogia: jos sinulla on auto, joka on aivan hiton mukava ja hyvä ajaa, mutta siihen joutuu joka viikko vaihtamaan uuden moottorin tai vaihdelaatikon, niin onko se auto pitämisen arvoinen?
Näin, ole hyvä, ratkaisu hopealautasella: lähde suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Teidän arvomaailmanne tai elämäntyylinne eivät ole riittävän samanlaisia, jotta voisitte olla onnellisia yhdessä. Ette vain sovi toisillenne.
Jotain toista puolisosi käytös ei häiritse, eikä hänellä ole tarvetta rajoittaa puolison käytöstä.
Tai vaihtoehtoisesti jonkun toisen seurassa puolisollasi ei ole tarvetta hakea hyväksyntää suhteen ulkopuolelta, eikä hän silloin käyttäydy kuten nyt käyttäytyy.
Olemme 90% ajasta todella onnellisia yhdessä. Olimme juuri 7 kk älyttömän onnellisia kunnes taas kerran parisuhteesemme purjehti uhka.
Puolison historiassa on sairaalloisen mustasukkaisia kumppaneita ja mä olen alkanut ymmärtää miksi.
Olen itse todennut, että jos joku pettää, se pettää huolimatta siitä kuinka mustasukkainen olen tai kuinka paljon kyttäisin menoja. Ketään ei voi kahlita ja jokainen vastaa itse teoistaan. Elämä on näin todella helppoa. Minä en ole vastuussa toisen teoista, hän itse on.
Vierailija kirjoitti: Ilman luottamusta ei voi olla toimivaa suhdetta, se on selvää.
Kyllä voi olla oikeinkin hyvä ja toimiva suhde, vaikka täyttä luottamusta ei olisi.
Ei, ei, ei. Jos suhteen toinen osapuoli on hyvin viehättävä, ja ihmiset ihastuvat häneen helposti, se ei tarkoita että hän pettää. Pettäminen on ihan eri asia. On kohtuutonta vaatia, että hän olisi eritysesti tyly toisille ihmisille.
Viehättävän ihmisen puolison pitää kestää se, että hänen puolisoonsa ihastutaan. Työ pitää tehdä oman pään sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ette ole toisillenne sopiva pari. Mustasukkainen ja avoin kumppani. Sun itsetunto ei riitä eikä luottamus toiseen. Sulle sopisi paremmin sellainen introvertimpi kumppani, jos et kestä tuollaista. Tai sitten menisit terapiaan, jossa yksilöit niitä tuntemuksiasi. Toki joskus on aiheellistakin mustasukkaisuutta, koska se indikoi, että pitää suhdetta itselleen tärkeänä.
Se, että ajattelet, että kumppanin pitäisi olla ilkeä niille, jotka viihtyvät hänen seurassaan, on omituinen ajatus. Onko sinulle rajattomuutta se, että kumppanilla on mukavia ihmissuhteita?
Mulle on rajattomuutta se että mä näen häneen kontaktia hakevan ihmisen tarkoitus perät.
Puoliso ei halua näitä nähdä ja sitten ollaan siinä pisteessä että hänelle tunnustetaan rakkautta, yritetään saada meitä eroamaan ja aiheutetaan hitosti ongelmia. Tässä vaiheessa puoliso ei edelleenkään hyväksy asioita vaan kuittaa nämä vitsillä ja jatkaa tähän ihmiseen kontaktin pitoa.
Eli suhde olisi poikkeuksellisen hyvä jos kumppanisi ei olisi sellainen millainen hän on tai ainakaan sinä et olisi mustasukkainen luonne?
Sitten sun ei auta kuin opetella olemaan olematta mustasukkainen, koska vain itseään voi muuttaa.
Ongelma on sulla ap, et voi kahlita tai muuttaa naista. Hän on tuollainen. Hän ei kuitenkaan sinua ilmeisesti petä, joten koita vain elää asian kanssa tai eroa.